HasSse´s Aerox guide del 20 - Byta kickanordning Buzzetti - Kick (Minarelli) (Hittar du under TS-shop - "STYLING "CHASSI")
Kickaxel m.m. (Hittar du under TS-shop - "RESERVDELAR MOTOR")
Bild 01 Jag ska flytta över kickanordningen till den nya transmissionskåpan TIPS I min nästa guide skriver jag om denna transmissionskåpa Som kan göra att du får ut upp till 1HK extra enligt leverantören på bakhjulet
Bild 02 Först måste kicken bort Hela bulten måste lossas
Bild 03 Sedan skall segersäkringen bort från kickaxeln
Bild 04 Tryck ut kickaxeln med handflatan
Bild 05 Det ligger en bricka på transmissionskåpan
Bild 06 Och en bussning i transmissonskåpan
Bild 07 Övriga drev och fjädrar ligger under kåpan
Bild 08 Pressa in bussningen i nya transmissonskåpan
Bild 09 Vänd på transmissonskåpan Placera "kroken" på kickfjädern mot stoppet för kickaxeln (in ringat med rött)
Bild 10 Sedan kickaxeln i busssningen
Bild 11 Haka i fjädern på kickaxeln (in ringat med rött)
Bild 12 Pressa fram fjäder och kickaxeln med tummarna
Bild 13 När du passerar "stoppet" tryck ned kickaxeln
Bild 14 Peta fram kickfjädern så att den hamnar på rätt plats (jag använder skruvmejsel)
Bild 15 Tag en tång och dra "kroken" på kickfjädern på plats (haka fast kroken på pinnen i motorblocket)
Bild 16 Vänd på transmissonskåpan och på med stora brickan
Bild 17 På med segersäkringen OBS Viktigt att säkringen hamnar i spåret!
Bild 18 Sedan på med kicken skruva fast bulten ordentligt
Bild 19 Vänd på transmissonskåpan och pressa ned kicken
Bild 20 Placera kickaxelkuggens axel i transmissionskåpans hål
Bild 21 Släpp tillbaka kicken så snurrar allt i läge
Klart!
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=mFDHZ3EZgqY" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=mFDHZ3EZgqY" target="_blank">Länk</a></p> Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
Du kan ”tjäna” upp till en hästkraft på att byta till denna transmissionskåpa enligt Polini! Den rundade kopplingsmuttern som följer med i paketet går in i ett lager som sitter i variatorkåpan. Denna tekniska innovation stabiliserar det bakre drivpaketet (kopplingen) och eliminerar Minarellis variatorvibrationer - Minskade vibrationer ger mindre slitage och mer effekt ut på bakhjulet och det är ju trevligt! - Ökad värmeavgång bidrar till att remslitaget och att effektförlusterna pga "remslir" minskar - Polini Evolutionkåpan är också extra rymlig vilket är en fördel när man monterar ett "overrange kit"
Polini - Variatorkåpa (Evolution) Stabilisering av det bakre drivpaketet genom att montera en annan kopplingsklocksmutter. Kopplinsgklockkansmutter har en rundad yttre del som går in i ett lager som sitter i variatorkåpan.
Bild 01 Polini - Evolution transmissionskåpa
Bild 02 Extra luftintag med filterinsats
Bild 03 Utblås av luft
Bild 04 Lagerhus (med lager innanför kåpan)
Bild 05 Specialbult med cylindrisktopp som skall in i lagret (följer med två stycken specialbultar med olika gängor)
Bild 06 Jag visar var bulten går in i lagret
Bild 07 Ta bort den gamla bulten och ersätt med den nya
Bild 08 Den nya bulten som "lagras" i transmissions kåpan gör att variatorvibrationerna minskar. Notera - Minskade vibrationer ger mindre slitage och mer effekt ut på bakhjulet och det är ju trevligt! - Ökad värmeavgång bidrar till att remslitaget och att effektförlusterna pga "remslir" minskar - Polini Evolutionkåpan är extra rymlig vilket är en fördel när man monterar ett "overrange kit"
Bild 09 Sedan drar du bara fast kopplingsmuttern med rätt moment! Jag kollar ocks för säkerhets skull att allt löper som det ska genom att dra runt bromsskivan Svårare är det inte!
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=7FIhqaCcu1g" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=7FIhqaCcu1g" target="_blank">Länk</a></p> Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
Engelskversion
Pic 01 I'll transfer the kickstart to the new transmission cover
Pic 02 First remove the "kick" The whole bolt must be loosened
Pic 03 Remove the circlips from the kick shaft
Pic 04 Press it all out with your palm
Pic 05 There is a washer on the transmission cover
Pic 06 And a bushing in the transmisson cover
Pic 07 Rest of the gears and springs is under the cover
Pic 08 Press the bushing into the transmissons cover
Pic 09 Flip the transmisson cover Place the "hook" on the kick spring against the stop for the kick shaft (circled in red)
Pic 10 Kick shaft into bushing
Pic 11 Hook the spring on the kick shaft (circled in red)
Pic 12 Press the spring and kick shaft with thumbs forward
Pic 13 When you pass the "stop" press down
Pic 14 Press the kick spring so that it ends up in the right place
Pic 15 Take a pair of pliers and pull the "hook" on the kick spring in place (catch the hook on the pin in the engine block)
Pic 16 Turn transmissons cover and pu on the large washer
Pic 17 Put on circlips NOTE Important that the circlips ends up into the groove!
Pic 18 Then put on the kick The tightening the bolt securely
Pic 19 Vänd på transmissonskåpan och pressa ned kicken
Pic 20 Press in the kick pinion into the transmission cover
Pic 21 Release the kick and all falls in order
Done
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori