Åttonde guiden i mitt Aeroxprojekt nu är det dax för första delen där jag börjar passa in Malossis Big bore kit! Kittet passar inte utan att man bearbetar blocket för att få ned cylinderkjolen. Många är överdrivet rädda för att bearbeta blocket personligen är jag mer orolig för att porta en cylinder... Ni behöver inte påpeka att en motorrenoverare med en CNC-fräs gör jobbet med större precision det är självklart Men jag tänker bevisa att man kan jobbet "good enough" med enklare verktyg Men är du osäker ska du naturligtvis lämna över jobbet till en firma.
Malossi Big Bore 86cc Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken
Grejer du behöver
En slipmaskin
Hårdmetallfräsar
Bild 01 Big Bore cylindern
Bild 02 Hålet i motorblocket är ca 51,5mm
Bild 03 Diametern på cylinderkjolen är ca 55,5mm
Bild 04 Enligt ritningen från Malossis ska hålet vara 56,7mm (tolerans +0,1mm) och djupet 21mm
Bild 05 Jag använder cylinderfotspackningen som mall
Bild 06 Tips Det underlättar om man skruvar fast packningen med pinnbultarna
Bild 07 Sedan använder jag en rits för att markera vad som ska bort
Bild 08 En slipmaskin med en carbidfräs gör jobbet (fräsar finns på Clas Ohlsson)
Bild 09 Följ kanten motsols så hugger det inte lika mycket Tips Spara "strecket" du ritsat (fräs inte bort det) och mät medan du jobbar Tryck inte låt fräsen jobba
Bild 10 Tänk på att försöka få hålet lodrätt och minst 21mm djupt Kollar med skjutmått så det blir lodrätt
Bild 11 Jag finputsar med en rondell och slippapper
Bild 12 Sedan tar jag de två motsvarande sidorna på samma sätt (fräsen först sliprondell efteråt)
Bild 13 Mät diametern på hålet
Bild 14 Godkänt är 56,7 - 56,8mm
Bild 15 och 21mm djupt
Bild 16 Jag kollar att cylinder går på utan att kärva Verkar bra så här långt!
Bild 17 Här näst skall kanalerna slipas upp (svartmarkerat det som ska bort) Fortsätt följa mitt arbete med att montera ett Malossi Big bore 87cc kit på min Aerox
**************************************************************** Jag har tidigare fräst ur motorblocket för att passa in min Malossi big bore cylinder i motorblocket. Nu är det dags för att fräsa ur spolkanalerna och boostkanalen kallas ofta för "matchporta" Detta gör man inte specifikt för Malossi Big bore kittet matchportning ger en ökad effekt på de flesta trimcylindrarna Effekten ökar tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset förbättras.
Malossis Big bore kit
Grejer du behöver
En slipmaskin
Hårdmetallfräsar
Bild 01 Använd cylinderfotspackningen som mall
Bild 02 Använd en rits för att markera var du du skall fräsa Tips Skruva fast mallen med pinnbultarna och muttrar så hålls den på plats
Bild 03 Detta är "spolkanalen" aka "transferkanalen"
Bild 04 Detta är "boostkanalen"
Bild 05 Andra "spolkanalen"
Bild 06 Slipa ned kanalen mot strecket du ritsat Tips Jag använder en fräs med rundad topp (finns på Clas Ohlsson)
Bild 07 Försök behålla samma vinkel (lutningen) på kanalen Du ska inte fräsa ur botten på kanalen Tips Du skall vara lätt på handen tryck inte Det hugger inte lika mycket om du fräser moturs
Bild 08 Jag grovslipar kanterna på kanalen med den större fräsen OBS! Akta så att du inte repar packningsytan
Bild 09 Jag använder sedan en spetsig fräs för att kunna fixa hörnen Ta sedan andra hörnet på samma sätt
Bild 10 Jag avslutar med att fixa till ytan med ett slipstift Tips Du tjänar inget på att göra ytan spegelblank Ytan skall vara ungefär som om den vore slipad med 240´s slippapper
Bild 11 Jag kontrollerar att porten stämmer överens med kanalen
Bild 12 Sedan fixar jag andra spolkanalen på samma sätt
Bild 13 Sedan fixar jag boostkanalen Samma verktyg och metod som tidigare
Bild 14 En fil underlättar när man skall fixa hörnen
Följ mitt fortsatta arbete med min Malossi Big bore I nästa steg skall jag fräsa ur blocket för vevpartiet med den långa vevstaken
Malossi Big Bore 87cc Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken
Grejer du behöver
En slipmaskin
Dremel 565 Multipurpose Cutting Kit Underlättar när du skall fräsa lodrätt
Hårdmetallfräsar
Bild 01 Originalvevens diameter är 72mm och Malossivevens diameter är 75,5mm Jag måste alltså göra lite plats för den större veven
Bild 02 Jag har svarvat en mall med yttermåtten 76,4 mm (måttet som krävs för veven är 76,5mm). Den inre stången har diametern 46,5mm och är det mått som lagret har. Tips Kolla bild 8 ifall du undrar varför mallen bör vara mindre
Bild 03 Jag använder mallen när jag ritsar ut hur mycket som skall fräsas bort.
Bild 04 Sedan använder jag slipmaskinen och en fräs för att fräsa till måttet. Jag har redan justerat in djupet som skall fräsas Tips En fräs med platt topp är att föredra
Bild 05 Jag fräser motsols så hugger det inte lika mycket Tips Jag har gjort en kloss i mitten för att underlätta att fräsa vertikalt
Bild06 Håll koll på strecket! OBS Akta packningsytan!
Bild07 Med ett slippapper på slipmaskinen så fixar du bort eventuell kant i bottnen
Bild08 När mallen går i bottnen kollar jag med ett 0,10mm bladmått efter ojämnheter Nu är en halva klar då går jag över till den andra!
Bild09 Den andra halvan skall fräsas djupare
Bild10 Jag ritsar konturen på samma sätt
Bild11 Nu är jag tvungen att fräsa i två omgångar
Bild12 Första varvet runt klart
Bild13 Nu är det dags för lite frihands fräsning Tips Ta en tredjedel i taget
Bild14 Känn efter med fingret om du fått bort kanten
Bild15 Kolla med mallen om den går på plats När den är på plats är du klar
Bild16 Färdigt resultat!
Bild17 Original vevstake ca 72mm lång
Bild18 Malossis vevstake ca 80,5mm lång Med andra ord så är Malossis vev även drygt 8mm längre än original veven!
Jag kommer att montera kullager och vevaxel med hjälp av kyla och värme. Om du kyler en axel av metall så kommer den att krympa. Värmer man ett kullager så kommer hålet i lagret att expandera. Detta kommer jag att nyttja för att få kullager på plats
Malossi Big Bore 86cc Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken
Kiesler - lagermonteringsverktyg
Würth - Tätningsmassa
Technolit - Kylspray (500 ml)
Bild 01 Skölj av kullagret med bensin så det blir ordentligt rent OBS Använd handskar
Bild 2 Blås av kullagret med tryckluft och lägg kullagret i en plastpåse Placera sedan påsen med kullagret i frysen över natten OBS Låt inte kulorna spinna för fort
Bild 3 Rengör vevaxeln på samma sätt och lägg det i en plastpåse i frysen
Bild 4 Värm blocket till ca 100 grader (max 120 grader) med varmluftpistol Tips Stänk lite vatten på blocket om det fräser så är det 100 grader
Bild 5 Plocka fram kullagret ur frysen kyl ned det lite till med kylspray Tips Låt kullagret vila en stund innan montering och värm då blocket lite till
Bild 6 Släpp lagret rakt ned i blocket Tips Skulle lagret fastna - Knacka på ytterkanten av lagret med en plasthammare
Gör på samma sätt med kullagret till den andra blockhalvan
Bild 7 Värm nu kullagret i den stora blockhalvan
Bild 8 Ta nu fram vevaxeln ur frysen och kyl ned det lite extra med kylsprayen
Bild 9 Håll vevaxeln rakt och släpp ned i blocket OBS - Se till att du vänder vevaxlen rätt väg - Se till att vevstaken hamnar på rätt ställe
Bild 10 Jag fäster vevaxel monteringsverktyget på vevaxeln Dra inte åt för hårt Verktyget linjerar vevaxeln i blocket
Bild 11 Applicera packningstätning på blocket
Bild 12 Värm kullagret
Bild 13 Kyl ned vevaxeln ordentligt Tips Torka bort iskristaller från vevaxlen innan du monterar
Bild 14 Släpp ned blockhalvan på vevaxeln
Bild 15 Dra åt bultarna korsvis använd en momentnyckel
Bild 16 Demontera linjeringsverktyget
Bild 17 Kontrollera att vevaxeln snurrar lätt OBS - Minsta att det hugger gör att kullagret slits ut i förtid - Du kan bli tvungen att centrera vevaxeln i blocket om du drog för mycket eller för lite med linjeringsverktyget - Det kan du göra genom att pressa med en avdragare från endera hållet
Bild 18 Smörj vevaxeln och kullagret
Bild 19 Smörj in packboxarna med fett och pressa på axeln
Bild 20 Pressa på lagret med hjälp av en rörstump Gör sedan likadant med andra packboxen
Klart! Hoppas denna guide kunde hjälpa dig.
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=ar9S-OgQVYs" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=ar9S-OgQVYs" target="_blank">Länk</a></p> Fortsätt följa mitt projekt på Youtube
Tvätta alla delar med bensin och blås rent med tryckluft
Montera kolven
Bild 01 Kolvringen måste kontrollmätas och eventuellt justeras
Bild 02 Tryck in kolvringen ca 5mm ned i cylindern
Bild 03 Tryck upp kolven nedifrån så att kolvringen linjerar
Bild 04 Nu är kolvringen i rätt position för att mätas
Bild 05 Mät med ett bladmått öppningen på kolvringen Gapet skall vara 0,15mm
Bild 06 Så här skall det se ut enligt Malossis ritningar
Bild 07 Måste du justera gapet ska du fila med ett diamantbryne "utifrån och in" Detta för att bevara beläggningen på kolvringen
Bild 08 Du måste dessutom slipa av hörnen så det blir 45 graders vinklar
Bild 09 Montera ett kolvklips i kolven Tips Sätt en trasa i blocket ifall du tappar kolvklipset OBS Se till att det hamnar ordentligt i spåret Änden på kolvklipset skall hamna vertikalt
Bild 10 Olja in vevstakslagret och montera det i vevstaken
Bild 11 Tryck in en bit av kolvbulten i kolven OBS Du skall inte montera kolvringen ännu
Bild 12 Tryck in kolvbulten så det hamnar mot kolvklipset du monterat Och montera kolvklipset på samma sätt som på andra sidan OBS Pilen på kolven skall peka nedåt (m.a.o mot avgasporten)
Montera cylinder och linjera kolven
Bild 13 Jag monterar nya pinnbultar med gängsäkring på
Bild 14 Sätt på cylinderfotspackningen och tryck in kolven i cylindern utan kolvring
Bild 15 Sätt brickor på cylindern och skruva dit muttrarna på pinnbultarna
Bild 16 Dra runt veven försiktigt genom att snurra på variatorn Kontrollera ifall kolven tar emot något i motorblocket
Bild 17 Kontrollera med ett bladmått ifall kolven är linjerad i blocket OBS Ifall man misslyckats med bearbetningen av blocket så kan det vara fel eller om veven är krökt. Men allt var perfekt i mitt fall med ny vev och allt.
Justera squish
Montera mellan storleken på cylinderpackningen Du skall fortfarande ha kolven utan kolvring
Bild 18 Klipp två lödtenn bitar som är ca 1mm kortare än bredden på kolven
Bild 19 Tejpa fast dem på kolven
Bild 20 Montera toppen dra åt till rätt moment (1,2 Kgm)
Bild 21 Dra runt kolven ca 5 varv
Bild 22 Mät med ett skjutmått måtten du fått på det tillplattade lödtennet. Så här mäter du: - Mät på det minsta stället - Räkna ut medelvärdet Kolla i tabellen (Tabell 2) som medföljer kittet vilket värde du skall ha Du får laborera med cylinderpackningarna för att få önskat mått.
Tabell 2 I mitt fall skall: - Gapet på kolvringarna ska vara 0,15mm - "Squish måttet" ska vara 0,8mm - Och jag skall ha tändstift W34ES-ZU
Bild 25 Montera toppen och alla O-ringar OBS - Rengör toppen noga först - Glöm inte O-ringarna och se till att de är hela
Bild 26 Fler o-ringar..
Bild 27 Och denna.
Klart! Snart är det dags för förgasaren m.m.
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=xSdDaLz_UWQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=xSdDaLz_UWQ" target="_blank">Länk</a></p> Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!
First - Wash all parts with gasoline and clean with compressed air!
Picture 01 The piston ring must be measured and adjusted if necessary
Picture 02 Push the pistonring about 5mm into the cylinder
Picture 03 Push the piston up from the bottom so that the pistonring aligns
Picture 04 Now are the pistonring in the correct position to be measured
Picture 05 Measure with a feeler gauge opening on the piston ring The gap should be 0.15 mm
Picture 06 How it should look like according to Malossis drawings
Picture 07 If you need to adjust the gap, you should file a with a diamond whetstone "outside to inside" This is to maintain the coating on the pistonring
Picture 08 You must also grind off the corners so it will be 45 degree angles
Picture 09 Fit a circlips NOTE Make sure it ends up properly in the groove The end of circlips must be vertically Put a rag in the engineblock, If you drop anything
Picture 10 Put oil on the crankshaft bearing
Picture 11 Push a piece of the piston pin into the piston NOTE You should not install the piston ring yet
Picture 12 Push the piston pin so it touches the circlips you mounted And mount circlips the same way as on the other side NOTE The arrow on the piston must point down (towards the exhaust port)
Inserting the cylinder and aligne the piston
Picture 13 I install new studs with threadlock on
Picture 14 Insert the cylinder base gasket and push the piston in the cylinder without piston ring
Picture 15 Put washers on the cylinder and tighten the nuts on the studs
Picture 16 Crank the handle gently by spinning the variator Check if the piston hitting anything in the engineblock
Picture 17 Check with a feelergauge if the piston is aligned in the block NOTE If the crankhalfes are processed wrong or if the crankshaft is bent you have a problem... But everything was perfect in my case with a new crank and all.
Adjust squish
First fit the medium size cylindergasket Do not apply the piston ring yet
Picture 18 Cut two pieces of solder that are approximately 1 mm shorter than the width of the piston
Picture 19 Tape them on the piston
Picture 20 Fit the head, tighten it to the correct torque (1.2 Kgm)
Picture 21 Crank the piston about 5 laps
Picture 22 Measure the flattened solder. How to measure: - Measure the smallest place - Calculate the average of the two value Check the table (Table 2) included with the kit which value you must have You may experiment with the cylindergaskets to get the desired measurement
Table 2 In my case: - The gap on the pistonrings should be 0.15 mm - "Squish" measurement should be 0.8 mm - And I need a sparkplug W34ES-ZU
Picture 23 Do not forget to install the pistonring
Picture 24 Lubricate the cylinder and mount it
Picture 25 Attach the head and all O-rings NOTE - Clean the head carefully first - Do not forget the O-rings and make sure they are all in
vad är det största skillnader mellan en Aerox och min Betli xr1 ?
Priset och kvaliten Du betalar ofc en del för att det står Yamaha på moppen men den har bättre kvalité än en Betli Det kan nog vara så att den mer prisvärda moppen är Betli... Yamahan är ju dubbelt så dyr..
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori