Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:38




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aerox - Del 28 Malossi MHR Big bore 86cc
InläggPostat: tor 01 nov 2012, 23:50 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Åttonde guiden i mitt Aeroxprojekt nu är det dax för första delen där jag börjar passa in Malossis Big bore kit!
Kittet passar inte utan att man bearbetar blocket för att få ned cylinderkjolen.
Många är överdrivet rädda för att bearbeta blocket personligen är jag mer orolig för att porta en cylinder...
Ni behöver inte påpeka att en motorrenoverare med en CNC-fräs gör jobbet med större precision det är självklart
Men jag tänker bevisa att man kan jobbet "good enough" med enklare verktyg
Men är du osäker ska du naturligtvis lämna över jobbet till en firma.

Bild
Malossi Big Bore 86cc
Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken

Grejer du behöver
Bild
En slipmaskin

Bild
Hårdmetallfräsar

Bild
Bild 01
Big Bore cylindern

Bild
Bild 02
Hålet i motorblocket är ca 51,5mm

Bild
Bild 03
Diametern på cylinderkjolen är ca 55,5mm

Bild
Bild 04
Enligt ritningen från Malossis ska hålet vara 56,7mm (tolerans +0,1mm) och djupet 21mm

Bild
Bild 05
Jag använder cylinderfotspackningen som mall

Bild
Bild 06
Tips
Det underlättar om man skruvar fast packningen med pinnbultarna


Bild
Bild 07
Sedan använder jag en rits för att markera vad som ska bort

Bild
Bild 08
En slipmaskin med en carbidfräs gör jobbet (fräsar finns på Clas Ohlsson)

Bild
Bild 09
Följ kanten motsols så hugger det inte lika mycket
Tips
Spara "strecket" du ritsat (fräs inte bort det) och mät medan du jobbar
Tryck inte låt fräsen jobba


Bild
Bild 10
Tänk på att försöka få hålet lodrätt och minst 21mm djupt
Kollar med skjutmått så det blir lodrätt

Bild
Bild 11
Jag finputsar med en rondell och slippapper

Bild
Bild 12
Sedan tar jag de två motsvarande sidorna på samma sätt
(fräsen först sliprondell efteråt)

Bild
Bild 13
Mät diametern på hålet

Bild
Bild 14
Godkänt är 56,7 - 56,8mm

Bild
Bild 15
och 21mm djupt

Bild
Bild 16
Jag kollar att cylinder går på utan att kärva
Verkar bra så här långt!

Bild
Bild 17
Här näst skall kanalerna slipas upp
(svartmarkerat det som ska bort)
Fortsätt följa mitt arbete med att montera ett Malossi Big bore 87cc kit på min Aerox



****************************************************************
Jag har tidigare fräst ur motorblocket för att passa in min Malossi big bore cylinder i motorblocket.
Nu är det dags för att fräsa ur spolkanalerna och boostkanalen kallas ofta för "matchporta"
Detta gör man inte specifikt för Malossi Big bore kittet matchportning ger en ökad effekt på de flesta trimcylindrarna
Effekten ökar tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset förbättras.

Bild
Malossis Big bore kit

Grejer du behöver
Bild
En slipmaskin

Bild
Hårdmetallfräsar

Bild
Bild 01
Använd cylinderfotspackningen som mall

Bild
Bild 02
Använd en rits för att markera var du du skall fräsa
Tips
Skruva fast mallen med pinnbultarna och muttrar så hålls den på plats


Bild
Bild 03
Detta är "spolkanalen" aka "transferkanalen"

Bild
Bild 04
Detta är "boostkanalen"

Bild
Bild 05
Andra "spolkanalen"

Bild
Bild 06
Slipa ned kanalen mot strecket du ritsat
Tips
Jag använder en fräs med rundad topp (finns på Clas Ohlsson)


Bild
Bild 07
Försök behålla samma vinkel (lutningen) på kanalen
Du ska inte fräsa ur botten på kanalen
Tips
Du skall vara lätt på handen tryck inte
Det hugger inte lika mycket om du fräser moturs


Bild
Bild 08
Jag grovslipar kanterna på kanalen med den större fräsen
OBS!
Akta så att du inte repar packningsytan


Bild
Bild 09
Jag använder sedan en spetsig fräs för att kunna fixa hörnen
Ta sedan andra hörnet på samma sätt

Bild
Bild 10
Jag avslutar med att fixa till ytan med ett slipstift
Tips
Du tjänar inget på att göra ytan spegelblank
Ytan skall vara ungefär som om den vore slipad med 240´s slippapper


Bild
Bild 11
Jag kontrollerar att porten stämmer överens med kanalen

Bild
Bild 12
Sedan fixar jag andra spolkanalen på samma sätt

Bild
Bild 13
Sedan fixar jag boostkanalen
Samma verktyg och metod som tidigare

Bild
Bild 14
En fil underlättar när man skall fixa hörnen

Följ mitt fortsatta arbete med min Malossi Big bore
I nästa steg skall jag fräsa ur blocket för vevpartiet med den långa vevstaken


****************************************************************

Bild
Malossi Big Bore 87cc
Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken

Grejer du behöver
Bild
En slipmaskin

Bild
Dremel 565 Multipurpose Cutting Kit
Underlättar när du skall fräsa lodrätt

Bild
Hårdmetallfräsar

Bild
Bild 01
Originalvevens diameter är 72mm och Malossivevens diameter är 75,5mm
Jag måste alltså göra lite plats för den större veven

Bild
Bild 02
Jag har svarvat en mall med yttermåtten 76,4 mm (måttet som krävs för veven är 76,5mm).
Den inre stången har diametern 46,5mm och är det mått som lagret har.
Tips
Kolla bild 8 ifall du undrar varför mallen bör vara mindre


Bild
Bild 03
Jag använder mallen när jag ritsar ut hur mycket som skall fräsas bort.

Bild
Bild 04
Sedan använder jag slipmaskinen och en fräs för att fräsa till måttet.
Jag har redan justerat in djupet som skall fräsas
Tips
En fräs med platt topp är att föredra


Bild
Bild 05
Jag fräser motsols så hugger det inte lika mycket
Tips
Jag har gjort en kloss i mitten för att underlätta att fräsa vertikalt


Bild
Bild06
Håll koll på strecket!
OBS
Akta packningsytan!


Bild
Bild07
Med ett slippapper på slipmaskinen så fixar du bort eventuell kant i bottnen

Bild
Bild08
När mallen går i bottnen kollar jag med ett 0,10mm bladmått efter ojämnheter
Nu är en halva klar då går jag över till den andra!

Bild
Bild09
Den andra halvan skall fräsas djupare

Bild
Bild10
Jag ritsar konturen på samma sätt

Bild
Bild11
Nu är jag tvungen att fräsa i två omgångar

Bild
Bild12
Första varvet runt klart

Bild
Bild13
Nu är det dags för lite frihands fräsning
Tips
Ta en tredjedel i taget


Bild
Bild14
Känn efter med fingret om du fått bort kanten

Bild
Bild15
Kolla med mallen om den går på plats
När den är på plats är du klar

Bild
Bild16
Färdigt resultat!

Bild
Bild17
Original vevstake ca 72mm lång

Bild
Bild18
Malossis vevstake ca 80,5mm lång
Med andra ord så är Malossis vev även drygt 8mm längre än original veven!



**********************************************************************

Jag kommer att montera kullager och vevaxel med hjälp av kyla och värme.
Om du kyler en axel av metall så kommer den att krympa.
Värmer man ett kullager så kommer hålet i lagret att expandera.
Detta kommer jag att nyttja för att få kullager på plats

Bild
Malossi Big Bore 86cc
Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken

Bild
Kiesler - lagermonteringsverktyg

Bild
Würth - Tätningsmassa

Bild
Technolit - Kylspray (500 ml)

Bild
Bild 01
Skölj av kullagret med bensin så det blir ordentligt rent
OBS
Använd handskar


Bild
Bild 2
Blås av kullagret med tryckluft och lägg kullagret i en plastpåse
Placera sedan påsen med kullagret i frysen över natten
OBS
Låt inte kulorna spinna för fort


Bild
Bild 3
Rengör vevaxeln på samma sätt och lägg det i en plastpåse i frysen

Bild
Bild 4
Värm blocket till ca 100 grader (max 120 grader) med varmluftpistol
Tips
Stänk lite vatten på blocket om det fräser så är det 100 grader


Bild
Bild 5
Plocka fram kullagret ur frysen kyl ned det lite till med kylspray
Tips
Låt kullagret vila en stund innan montering och värm då blocket lite till


Bild
Bild 6
Släpp lagret rakt ned i blocket
Tips
Skulle lagret fastna
- Knacka på ytterkanten av lagret med en plasthammare


Gör på samma sätt med kullagret till den andra blockhalvan

Bild
Bild 7
Värm nu kullagret i den stora blockhalvan

Bild
Bild 8
Ta nu fram vevaxeln ur frysen och kyl ned det lite extra med kylsprayen

Bild
Bild 9
Håll vevaxeln rakt och släpp ned i blocket
OBS
- Se till att du vänder vevaxlen rätt väg
- Se till att vevstaken hamnar på rätt ställe


Bild
Bild 10
Jag fäster vevaxel monteringsverktyget på vevaxeln
Dra inte åt för hårt
Verktyget linjerar vevaxeln i blocket

Bild
Bild 11
Applicera packningstätning på blocket

Bild
Bild 12
Värm kullagret

Bild
Bild 13
Kyl ned vevaxeln ordentligt
Tips
Torka bort iskristaller från vevaxlen innan du monterar

Bild
Bild 14
Släpp ned blockhalvan på vevaxeln

Bild
Bild 15
Dra åt bultarna korsvis använd en momentnyckel

Bild
Bild 16
Demontera linjeringsverktyget

Bild
Bild 17
Kontrollera att vevaxeln snurrar lätt
OBS
- Minsta att det hugger gör att kullagret slits ut i förtid
- Du kan bli tvungen att centrera vevaxeln i blocket om du drog för mycket eller för lite med linjeringsverktyget
- Det kan du göra genom att pressa med en avdragare från endera hållet


Bild
Bild 18
Smörj vevaxeln och kullagret

Bild
Bild 19
Smörj in packboxarna med fett och pressa på axeln

Bild
Bild 20
Pressa på lagret med hjälp av en rörstump
Gör sedan likadant med andra packboxen

Klart!
Hoppas denna guide kunde hjälpa dig.


<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=ar9S-OgQVYs" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=ar9S-OgQVYs" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Fortsätt följa mitt projekt på Youtube




*******************************************************************************************************************

Tvätta alla delar med bensin och blås rent med tryckluft

Montera kolven

Bild
Bild 01
Kolvringen måste kontrollmätas och eventuellt justeras

Bild
Bild 02
Tryck in kolvringen ca 5mm ned i cylindern

Bild
Bild 03
Tryck upp kolven nedifrån så att kolvringen linjerar

Bild
Bild 04
Nu är kolvringen i rätt position för att mätas

Bild
Bild 05
Mät med ett bladmått öppningen på kolvringen
Gapet skall vara 0,15mm

Bild
Bild 06
Så här skall det se ut enligt Malossis ritningar

Bild
Bild 07
Måste du justera gapet ska du fila med ett diamantbryne "utifrån och in"
Detta för att bevara beläggningen på kolvringen

Bild
Bild 08
Du måste dessutom slipa av hörnen så det blir 45 graders vinklar

Bild
Bild 09
Montera ett kolvklips i kolven
Tips
Sätt en trasa i blocket ifall du tappar kolvklipset

OBS
Se till att det hamnar ordentligt i spåret
Änden på kolvklipset skall hamna vertikalt


Bild
Bild 10
Olja in vevstakslagret och montera det i vevstaken

Bild
Bild 11
Tryck in en bit av kolvbulten i kolven
OBS
Du skall inte montera kolvringen ännu


Bild
Bild 12
Tryck in kolvbulten så det hamnar mot kolvklipset du monterat
Och montera kolvklipset på samma sätt som på andra sidan
OBS
Pilen på kolven skall peka nedåt
(m.a.o mot avgasporten)


Montera cylinder och linjera kolven

Bild
Bild 13
Jag monterar nya pinnbultar med gängsäkring på

Bild
Bild 14
Sätt på cylinderfotspackningen och tryck in kolven i cylindern utan kolvring

Bild
Bild 15
Sätt brickor på cylindern och skruva dit muttrarna på pinnbultarna

Bild
Bild 16
Dra runt veven försiktigt genom att snurra på variatorn
Kontrollera ifall kolven tar emot något i motorblocket

Bild
Bild 17
Kontrollera med ett bladmått ifall kolven är linjerad i blocket
OBS
Ifall man misslyckats med bearbetningen av blocket så kan det vara fel eller om veven är krökt.
Men allt var perfekt i mitt fall med ny vev och allt.


Justera squish

Montera mellan storleken på cylinderpackningen
Du skall fortfarande ha kolven utan kolvring

Bild
Bild 18
Klipp två lödtenn bitar som är ca 1mm kortare än bredden på kolven

Bild
Bild 19
Tejpa fast dem på kolven

Bild
Bild 20
Montera toppen dra åt till rätt moment (1,2 Kgm)

Bild
Bild 21
Dra runt kolven ca 5 varv

Bild
Bild 22
Mät med ett skjutmått måtten du fått på det tillplattade lödtennet.
Så här mäter du:
- Mät på det minsta stället
- Räkna ut medelvärdet
Kolla i tabellen (Tabell 2) som medföljer kittet vilket värde du skall ha
Du får laborera med cylinderpackningarna för att få önskat mått.

Bild
Tabell 2
I mitt fall skall:
- Gapet på kolvringarna ska vara 0,15mm
- "Squish måttet" ska vara 0,8mm
- Och jag skall ha tändstift W34ES-ZU

Länkar till Malossis monteringsanvisningar

Bild
Bild 23
Glöm inte montera kolvringen

Bild
Bild 24
Olja in cylindern och montera den

Bild
Bild 25
Montera toppen och alla O-ringar
OBS
- Rengör toppen noga först
- Glöm inte O-ringarna och se till att de är hela


Bild
Bild 26
Fler o-ringar..

Bild
Bild 27
Och denna.

Bild
Klart!
Snart är det dags för förgasaren m.m.

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=xSdDaLz_UWQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=xSdDaLz_UWQ" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!



*******************************************************************************************************************

Assembling the PISTON

First - Wash all parts with gasoline and clean with compressed air!

Bild
Picture 01
The piston ring must be measured and adjusted if necessary

Bild
Picture 02
Push the pistonring about 5mm into the cylinder

Bild
Picture 03
Push the piston up from the bottom so that the pistonring aligns

Bild
Picture 04
Now are the pistonring in the correct position to be measured

Bild
Picture 05
Measure with a feeler gauge opening on the piston ring
The gap should be 0.15 mm

Bild
Picture 06
How it should look like according to Malossis drawings

Bild
Picture 07
If you need to adjust the gap, you should file a with a diamond whetstone "outside to inside"
This is to maintain the coating on the pistonring

Bild
Picture 08
You must also grind off the corners so it will be 45 degree angles

Bild
Picture 09
Fit a circlips
NOTE
Make sure it ends up properly in the groove
The end of circlips must be vertically
Put a rag in the engineblock, If you drop anything


Bild
Picture 10
Put oil on the crankshaft bearing

Bild
Picture 11
Push a piece of the piston pin into the piston
NOTE
You should not install the piston ring yet


Bild
Picture 12
Push the piston pin so it touches the circlips you mounted
And mount circlips the same way as on the other side
NOTE
The arrow on the piston must point down
(towards the exhaust port)


Inserting the cylinder and aligne the piston

Bild
Picture 13
I install new studs with threadlock on

Bild
Picture 14
Insert the cylinder base gasket and push the piston in the cylinder without piston ring

Bild
Picture 15
Put washers on the cylinder and tighten the nuts on the studs

Bild
Picture 16
Crank the handle gently by spinning the variator
Check if the piston hitting anything in the engineblock

Bild
Picture 17
Check with a feelergauge if the piston is aligned in the block
NOTE
If the crankhalfes are processed wrong or if the crankshaft is bent you have a problem...
But everything was perfect in my case with a new crank and all.



Adjust squish

First fit the medium size cylindergasket
Do not apply the piston ring yet

Bild
Picture 18
Cut two pieces of solder that are approximately 1 mm shorter than the width of the piston

Bild
Picture 19
Tape them on the piston

Bild
Picture 20
Fit the head, tighten it to the correct torque (1.2 Kgm)

Bild
Picture 21
Crank the piston about 5 laps

Bild
Picture 22
Measure the flattened solder.
How to measure:
- Measure the smallest place
- Calculate the average of the two value
Check the table (Table 2) included with the kit which value you must have
You may experiment with the cylindergaskets to get the desired measurement

Bild
Table 2
In my case:
- The gap on the pistonrings should be 0.15 mm
- "Squish" measurement should be 0.8 mm
- And I need a sparkplug W34ES-ZU

Bild
Picture 23
Do not forget to install the pistonring

Bild
Picture 24
Lubricate the cylinder and mount it

Bild
Picture 25
Attach the head and all O-rings
NOTE
- Clean the head carefully first
- Do not forget the O-rings and make sure they are all in


Bild
Picture 26
More O-rings ..

Bild
Picture 27
And this one..

Links to Malossis assembly instructions

Bild
Done!
Soon it's time for the carburetor, etc.




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Malossi MHR Big bore 86cc
InläggPostat: lör 02 feb 2013, 21:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
:tummeupp:
Bra jobbat!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Malossi MHR Big bore 86cc
InläggPostat: lör 16 feb 2013, 01:45 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 16 feb 2013, 01:36
Inlägg: 1
nice!

vad är det största skillnader mellan en Aerox och min Betli xr1 ? :?:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Malossi MHR Big bore 86cc
InläggPostat: lör 16 feb 2013, 03:26 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
martin_betli_xr1 skrev:
nice!

vad är det största skillnader mellan en Aerox och min Betli xr1 ? :?:

Priset och kvaliten :)
Du betalar ofc en del för att det står Yamaha på moppen men den har bättre kvalité än en Betli
Det kan nog vara så att den mer prisvärda moppen är Betli...
Yamahan är ju dubbelt så dyr..



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: