NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Aerox - Del 32 Byta kickanordning
https://scooterdoctors.egetforum.se/aerox-del-32-byta-kickanordning-t1505.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ sön 17 feb 2013, 17:03 ]
Inläggsrubrik:  Aerox - Del 32 Byta kickanordning

HasSse´s Aerox guide del 20 - Byta kickanordning
Bild
Buzzetti - Kick (Minarelli) (Hittar du under TS-shop - "STYLING "CHASSI")

Bild
Kickaxel m.m. (Hittar du under TS-shop - "RESERVDELAR MOTOR")

Bild
Bild 01
Jag ska flytta över kickanordningen till den nya transmissionskåpan
TIPS
I min nästa guide skriver jag om denna transmissionskåpa
Som kan göra att du får ut upp till 1HK extra enligt leverantören på bakhjulet


Bild
Bild 02
Först måste kicken bort
Hela bulten måste lossas

Bild
Bild 03
Sedan skall segersäkringen bort från kickaxeln

Bild
Bild 04
Tryck ut kickaxeln med handflatan

Bild
Bild 05
Det ligger en bricka på transmissionskåpan

Bild
Bild 06
Och en bussning i transmissonskåpan

Bild
Bild 07
Övriga drev och fjädrar ligger under kåpan

Bild
Bild 08
Pressa in bussningen i nya transmissonskåpan

Bild
Bild 09
Vänd på transmissonskåpan
Placera "kroken" på kickfjädern mot stoppet för kickaxeln
(in ringat med rött)

Bild
Bild 10
Sedan kickaxeln i busssningen

Bild
Bild 11
Haka i fjädern på kickaxeln
(in ringat med rött)

Bild
Bild 12
Pressa fram fjäder och kickaxeln med tummarna

Bild
Bild 13
När du passerar "stoppet" tryck ned kickaxeln

Bild
Bild 14
Peta fram kickfjädern så att den hamnar på rätt plats
(jag använder skruvmejsel)

Bild
Bild 15
Tag en tång och dra "kroken" på kickfjädern på plats
(haka fast kroken på pinnen i motorblocket)

Bild
Bild 16
Vänd på transmissonskåpan och på med stora brickan

Bild
Bild 17
På med segersäkringen
OBS
Viktigt att säkringen hamnar i spåret!


Bild
Bild 18
Sedan på med kicken skruva fast bulten ordentligt

Bild
Bild 19
Vänd på transmissonskåpan och pressa ned kicken

Bild
Bild 20
Placera kickaxelkuggens axel i transmissionskåpans hål

Bild
Bild 21
Släpp tillbaka kicken så snurrar allt i läge

Klart!

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=mFDHZ3EZgqY" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=mFDHZ3EZgqY" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!



********************************************************

Du kan ”tjäna” upp till en hästkraft på att byta till denna transmissionskåpa enligt Polini!
Den rundade kopplingsmuttern som följer med i paketet går in i ett lager som sitter i variatorkåpan.
Denna tekniska innovation stabiliserar det bakre drivpaketet (kopplingen) och eliminerar Minarellis variatorvibrationer
- Minskade vibrationer ger mindre slitage och mer effekt ut på bakhjulet och det är ju trevligt!
- Ökad värmeavgång bidrar till att remslitaget och att effektförlusterna pga "remslir" minskar
- Polini Evolutionkåpan är också extra rymlig vilket är en fördel när man monterar ett "overrange kit"

Bild
Polini - Variatorkåpa (Evolution)
Stabilisering av det bakre drivpaketet genom att montera en annan kopplingsklocksmutter.
Kopplinsgklockkansmutter har en rundad yttre del som går in i ett lager som sitter i variatorkåpan.


Bild
Bild 01
Polini - Evolution transmissionskåpa

Bild
Bild 02
Extra luftintag med filterinsats

Bild
Bild 03
Utblås av luft

Bild
Bild 04
Lagerhus (med lager innanför kåpan)

Bild
Bild 05
Specialbult med cylindrisktopp som skall in i lagret
(följer med två stycken specialbultar med olika gängor)

Bild
Bild 06
Jag visar var bulten går in i lagret

Bild
Bild 07
Ta bort den gamla bulten och ersätt med den nya

Bild
Bild 08
Den nya bulten som "lagras" i transmissions kåpan gör att variatorvibrationerna minskar.
Notera
- Minskade vibrationer ger mindre slitage och mer effekt ut på bakhjulet och det är ju trevligt!
- Ökad värmeavgång bidrar till att remslitaget och att effektförlusterna pga "remslir" minskar
- Polini Evolutionkåpan är extra rymlig vilket är en fördel när man monterar ett "overrange kit"


Bild
Bild 09
Sedan drar du bara fast kopplingsmuttern med rätt moment!
Jag kollar ocks för säkerhets skull att allt löper som det ska genom att dra runt bromsskivan
Svårare är det inte!

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=7FIhqaCcu1g" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=7FIhqaCcu1g" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!




Engelskversion

Bild
Pic 01
I'll transfer the kickstart to the new transmission cover

Bild
Pic 02
First remove the "kick"
The whole bolt must be loosened

Bild
Pic 03
Remove the circlips
from the kick shaft

Bild
Pic 04
Press it all out with your palm

Bild
Pic 05
There is a washer on the transmission cover

Bild
Pic 06
And a bushing in the transmisson cover

Bild
Pic 07
Rest of the gears and springs is under the cover

Bild
Pic 08
Press the bushing into
the transmissons cover

Bild
Pic 09
Flip the transmisson cover
Place the "hook" on the kick spring against the stop for the kick shaft
(circled in red)

Bild
Pic 10
Kick shaft into bushing

Bild
Pic 11
Hook the spring on the kick shaft
(circled in red)

Bild
Pic 12
Press the spring and kick shaft with thumbs forward

Bild
Pic 13
When you pass the "stop" press down

Bild
Pic 14
Press the kick spring so that
it ends up in the right place

Bild
Pic 15
Take a pair of pliers and pull the "hook" on the kick spring in place
(catch the hook on the pin in the engine block)

Bild
Pic 16
Turn transmissons cover and pu on the large washer

Bild
Pic 17
Put on circlips
NOTE
Important that the circlips ends up into the groove!

Bild
Pic 18
Then put on the kick
The tightening the bolt securely

Bild
Pic 19
Vänd på transmissonskåpan och pressa ned kicken

Bild
Pic 20
Press in the kick pinion into the transmission cover

Bild
Pic 21
Release the kick and all falls in order

Done

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/