Här kommer min fjärde guide i mitt Aeroxprojekt. Nu visar jag hur man demonterar variatorn. I guiden använder jag en variatorspärr denna lilla tingest kan spara dig många kronor och huvudvärk när du byter variator. Många inklusive jag själv har lärt mig den hårda vägen att om man använder en "mutterknack" så är det lätt hänt att man förstör vevaxlen med ett vevaxelbyte som följd.
Buzzetti - Variatorspärr
TIPS - "Tre i ett" verktyg 1. Variatorspärr 2. Kopplingsspärr 3. Nyckel för kopplingsmuttern
Bild 01 Börja med att demontera variatorkåpan
Bild 02 Sedan ska du använda variatorspärren
Bild 03 Lås fast variatorn med spärren (med två bultar i motorblocket)
Bild 04 Spärrskaft och 17mm hylsa
Bild 05 Enkelt med variatorspärren
Bild 06 Mutter + bricka + kickaxelkugg
Bild 07 Variatorfläkt + fläktstjärna
Bild 08 Schimsbricka
Bild 09 Lyft av variatorlocket
Bild 10 Variatorvikterna ligger i variatorskålen
Bild 11 Dra ur variatorhylsan
Bild 12 Kolla att det är rent och att vikterna är runda
Bild 13 Lägg i variatorvikterna rätt väg
Bild 14 Du kan ha varannan vikt lättare
Bild 15 Tex 3st på 4gram och 3st på 3gram = tot 21gram Räkna alltid totalavikten
Bild 16 Blanda inte allt för stora och små vikter
Bild 17 Det är viktigt att guidebrickorna sitter rätt väg! (blå saker)
Bild 18 Ibland går de att vända fel väg
Bild 19 Trycker nu fast den fel väg...
Bild 20 Det går att trycka dit variatorlocket
Bild 21 Men nu sitter det fast så att locket inte kan röra sig!!
Bild 22 Detta gör att variatorn inte växlar som den ska!
Bild 23 Vänder tillbaka guidebrickan
Bild 24 Nu kan locket röra sig som det ska
Bild 25 Notera skillnaden (ena sidan är spetsigare)
Bild 26 Nu monterar jag tillbaka variatorn
Bild 27 Dra fram remmen allt vad som går (tryck ihop kopplingsskivorna)
Bild 28 Mycket viktigt att inte klämma remmen vid monteringen
Bild 29 Notera greppet jag har! (kläm ihop remmen på mitten)
Bild 30 Schimsbrickan
Bild 31 Variatorfläkt + stjärnan
Bild 32 Kickaxelkuggen
Bild 33 Brickan
Bild 34 Muttern
Bild 35 Dra åt för hand så mycket som möjligt
Bild 36 OBS! KOLLA ATT REMMEN INTE ÄR FASTKLÄMMD!
Bild 37 Variatorspärren
Bild 38 Kolla remmen igen... Vill inte ha ett vevaxelbyte...
Bild 39 Dra åt ordentligt
<p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=EIWK_rqgKhc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=EIWK_rqgKhc" target="_blank">Länk</a></p> Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori