Steg för steg hur du kan trimma din 4-taktare Detta är den ordning jag rekommenderar du gör saker i om du ska trimma
TIPS Det finns guider länkade till de flesta steg
**************** Steg för steg ****************
Steg 1 - Avstrypning Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke Effekt: Moppen kommer att gå mycket jämmnare och få lite högre toppfart. Dock fortfarande slö acceleration
1500rpm kopplings och tryckfjäder Effekt: Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad Oftast sitter det en alldeles för mjuk originalfjäder monterad
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n) Dr.Pulley variatorvikter ca 5-6gram du får laborera lite Effekt: Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration. Du kan även få lite högre varvtal som ger lite högre toppfart
Steg 4 - Ny CDI Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör Effekt: Lite högre toppfart + acc.
Steg 6 - Ny cylinder ,topp och kamaxel Ger mer bottendrag och högre toppfart 63cc-72cc - så har du fortfarande en moppe med bra livslängd Större än 72cc börjar det mesta ta stryk dessutom om du har trumbroms har du för dåliga bromsar i de flesta fall Effekt: Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart OBS! Kan bli dax för munstycks byte också
Steg 7 - Trimrör Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen Effekt: Ökad livslängd
OBS! - Klippet är på en 2-taktare det är enklare att byta på en 4-taktare
Steg 8 - Ny förgasare En PDJ18 eller PDJ19 förgasare alternativt Dellorto/Motoforce PHVA 17,5-19mm Effekt: Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också.
Kolla först vilka strypningar du kan plocka bort! Sedan kan du "shoppa loss"
Steg 1 - Avstrypning Kolla om du har en dubbel eller enkelkontakt först och köp sedan en ny CDI Länk: Twostroke webbutik
Enkelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken
Dubbelkontakt - klicka på bild för att komma till webbutiken Kommentar: Ställbar tändpunkt på ovanstående CDI´er!
Steg 2 - Kopplingsfjädrar
Hebo - Kopplingsfjädar Kommentar: Billiga!
Steg 3 - Variatorvikter Dr.Pulley - Variatorvikter (Slide) 16x13 Kommentar: Bättre än runda vikter! Slit tåligare och du kan köra med lite lättare vikter än om du använder runda
Steg 4 - Trimvariator Malossi - Variatorkit (Multivar) Kommentar: Kvalite´ men hittar du en Polini Speedcontrol som passar välj den
Steg 5 - Cylinderkit Naraku - Cylinderkit (72cc) OBS! Kan bli dax för munstycks och luftfilter byte också Kommentar: Naraku bra grejer till bra pris
Steg 6 - Koppling Stage6 - Koppling (MKII) 107mm Kommentar: Ställbar koppling MYCKET prisvärd! Vi du ta steget fullt ut köp Dr.Pulley HiT (3ggr dyrare)!
Polini - Tryckfjäderskit Ifall det slirar i kopplingen eller du får remfladder Kommentar: Polini = oftast bästa valet
Steg 7 - Trimrör Naraku - Avgassystem (Crossover) Black Kommentar: Snyggt 2-takts stuk (retar ofta gallfeber på "2-takts nördar" )
Steg 8 - Trimförgasare 2Exteme - Förgasarkit (19mm) Kommentar: Bra förgasare till bra pris
Doppler - Luftfilter (Power II) Kommentar: Reglerbart luftflöde och tål regn bättre än de flesta öppna filter Favorit!
Steg 9 - Drevkit
Stage6 - Primärdrev
Tips Klicka på bilder för att komma till webbutiken
************************************************************* OBS! Detta är min personliga shoppinglista. Sedan kan man alltid välja att ta lite "häftigare" grejer i vart och ett av stegen JAG har testat alla grejer som jag kommenterar
.
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori