Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:52




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Sänka kompressionen
InläggPostat: sön 27 feb 2011, 15:22 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Sänka kompressionen
Typiska tecken på att du har för hög kompression är att du hör spikningar från motorn samt att den blir mycket varm och tappar i kraft efter en stunds körning.

Orsaken är oftast att du bytt till en större cylinder men inte bytt till en ny större topp.
Bästa sättet är naturligtvis att köpa en ny topp anpassad för en större cylinder.

Men om dina ekonomiska resurser är begränsade kan du istället slipa ur originaltoppen samt montera dubbla cylinderfotspackningar.

OBS!
Denna metod är naturligtvis lite riskabel och du bör funder både en och två gånger innan du ger dig på den



Kolla in mitt Youtubeklipp
<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=hcuaz-_7nus" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=hcuaz-_7nus" target="_blank">L&auml;nk</a></p>



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: snänk inte comp/höj Oktan
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 01:29 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Då du HasSse bjöd in mig så hoppas jag du inte tar illa upp om jag säger att du har fel i denna fråga, det som orsakar spikningar pga för hög komp är för låg oktanhalt!
jag har byggt många motorer med comp över 16/1 men då kör jag dom på egentilvärkakat bränsle på 126oktan, recepet på det är 25%tuolen 25%xylelen 50%bensen!
då kommer det inte bli några spikningar!

Men använd nitrat hanskar och syrgas när ni blandar det, OCH KÖR FÖR HELVETE INTE IGÅNG MOTORN I GARAGET!

Det är ytterst giftigt!

Jag hade en sådan blandning i tanken när jag körde på en innomhusbana med min motard, killen som låg bakom mig spydde efter ett halvt varv Och jag vart portad från den banan, men för drag race funkar det kanon!
Dock blir det ett helt klart bränsle, ser inte ut som bensin!

Sen kan man ju köra på köp soppa i 126oktan, men åker man moppe blir det svårt att förbruka 220l på någon månad, då soppa i denna klass inte håller längre!

På mina värsta motorer måste jag ha dubbla dekompar för att kunna starta dom, stänger en ventil helt sticker blocket!
Men på en sådan motor kan du vara glad om den håller för 3-4starter innan blocket spricker och sabbar ALLT!

Jag var och sålde sprängda motorer nu i veckan och det vart 587kg, och det va dom sista 3 årens motorer!

Så det kostar att ligga på gränsen! (nu mera har jag slutat spränga motorer, tänker inte närma mig monky-drag på några år nu! har inte råd)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Sänka kompressionen
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 20:48 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Men är väl förhållandevis låg komp på dessa kineserna? Var väl racing som kom fram till att man får typ 5.3:1 i dynamisk komp med 72cc-kittet från bikenet när han mätte och räknade? Om det stämmer bör man snarare försöka höja kompen, ex genom att köra med planad orginaltopp på 72cc alt dra ned cylinderfoten någon mm i svarv.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: