Förbränningen Insugningstakt Första takten i fyrtaktsmotorns arbetscykel.
Kolven går från övre- till nedre vändläge, inloppsventilen är öppen och avgasventilen stängd.
När kolven rör sig från övre vändläge och inloppsventilen är öppen sugs bränsleluftblandningen in i cylindern.
Kompressionstakt Andra takten i fyrtaktsmotorns arbetscykel.
Kolven går från nedre- till övre vändläge, både inlopps- och avgasventilen är stängda.
När kolven rör sig uppåt i cylindern komprimeras bränsleluftblandingen.
Vid felaktig bränsleluftblandning eller om det finns sotflagor i förbränningsrummet kan bränsleluftblandningen självantändas och till följd av detta inträffar en förbränningsstörning, kallad "knackning".
Förbränningstakt/expansionstakt/arbetstakt/arbetsslag Tredje takten i fyrtaktsmotorns arbetscykel.
Kolven går från övre till nedre vändläge, både inlopps- och avgasventilerna är stängda.
Bränsleluftblandningen antänds med ett tändstift i början av takten, förbränns, expanderar och trycker då ner kolven.
Genom den snabba förbränningen ökar temperaturen till 2000-2500 °C. Trycket i förbränningsrummet stiger vid förbränningen till 3-5 MPa (30-50 bar) i ottomotorn, i dieselmotorn till 7-13 Mpa (70-130 bar).
Under expansionstakten pressas kolven av trycket nedåt i cylindern och utför därvid ett mekaniskt arbete med en linjär rörelse som via vevstaken omvandlas till en roterande rörelse i vevaxeln.
På grund av att förbränningen tar en viss tid, antänds bränsleluftblandningen några grader före övre vändläget (under kompressionsakten). Detta kallas förtändning.
Avgastakt/utloppstakt Fjärde takten i fyrtaktsmotorns arbetscykel.
Kolven går från nedre- till övre vändläge, avgasventilen är öppen och inloppsventilen är stängd.
Förbränningsgaserna (avgasen) trycks ut. Inloppsventilen börjar öppna före övre vändläge och avgasventilen stängs.
Momentet då båda ventilerna är öppna kallas överlappning.
Källa Wikipedia