Detta är Puttessons guide som jag fått tillåtelse att editera bilder m.m. på. Puttesson gjorde denna guide när han behövde byta vevaxel. Den kan vara lika bra att använda för kamkedjebyte m.m. MEN all "cred" till Puttesson Länk till Puttesson //HasSse666 __________________________________________________________________________________________________________________________
Puttesson Guide - Motorrenovering 139QMB
Då så, då är första kines-motorklyvningen och återmontering genomförd! Tur att det var semester denna veckan, satt som handen i handsken.
Denna förklaring/guide har bara blivit genomförd "baklänges", d v s jag har dokumenterat från det jag började återmonteringen, men om du vill klyva din motor - använd denna, men börja längst ned!!
När begreppet "olja" används menas kvalitets motorolja av typen Castrol GTX eller liknade, 10w-40 eller motsvarande. INTE 2 takts olja - denna olja har inte i våra scootrar att göra alls!
O K, nu kör vi:
Bild 1
- Börja med att hänga i kamkedjan uppifrån
Bild 2
- Olja in lager-ringarna samt yttre vänstra packboxem mot utgående axel/CVT lådan - detta är mycket viktigt!
Packboxen måste få olja i sitt spår mot vevaxeln för att glida lätt på vid återmontering! - Lirka försiktigt in den nya vevaxeln, droppa lite motorolja av finare slag, ex Mobil, Castol 10w-40, på vänstra ramlager.
Bild 3
- Sätt dit den nya packningen försiktigt, sätt även dit de två styrhylsorna, en högst upp till höger, en längst ned till vänster enligt bild.
- Klipp ännu inte av den del av packningen som hamnar "mitt" i cylinderfotshålet!
Bild 4
- Smörj även högra, inre motorblockets lager-ring med olja!
- Använd fingret för att fördela ut oljan ordentligt
- Känn efter med fingret medans du fördelar oljan om det finns grader m.m.
Bild 5
- Sätt försiktigt på det högra, inre motorblocket.
- Passa in det mot de två styrhylsorna. Använd den bult som du lossade vid klyvningen, dra åt så att den håller i hop de två motorblocken!
- Tänk på att inte dra så du får gäng-släpp! Följ de Nm moment som finns i 139QMB manualer som finns lite överallt. (Bl a här på detta eminenta forum)
- Droppa lite olja på höger ramlager!
Bild 6 Dags nu för oljepumpen!
- Börja med att lägga ett par droppar olja i de hålen där oljan har sitt inlopp/utlopp (detta för att de ska "fastna")
- Droppa lite olja i de två hålen på baksidan av pumpen och vrid runt på axeln på motsatta sidan. Sätt nu dit oljepumpen. (Pumpen går bara att sätta på ett sätt, det rätta).
- Var försiktig så inte o-ringarna flyttar sig.
Bild 7
Bild 8
- Sätt på en andra packningen och de två styrhylsorna.
- En i övre högra hörnet samt en i nedersta vänstra hörnet
- Kontrollera så inte den första packningen du satte dit har flyttat sig utan sitter där den ska. När den gör det - dra åt bulten!
Bild 9
- Sätt på drevet till oljepumpen och passa in det mot vevaxeln.
- Sätt en mejsel som är ren och fin i vevstaken för att hindra att den åker in och dra åt drevet till oljepumpen!
Bild 10
- Passa in den övre kamkedje-spännaren mot mothållet som du ser ovanför främre CVT/utgående axel!
Bild 11
Bild 12
- Skruva därefter in bulten som låser den kamkedje-spännaren.
Bild 13
- Smörj nu högra, yttre, motorblock packbox med olja så att vevaxeln glider fint och lätt på!
Bild 14
- Det finns 5 lite kortare bultar och 4 lite längre.
- De längre är de som är utdragna på bilden och där ska de sitta!
- Dra åt dem korsvis för att hindra spänningar i godset/motorblocket.
Bild 15
- Sätt på kolven, tryck dit kolvbulten och lås med knastret.
- Det kan vara lite pilligt och är du ostadig på handen bör du trycka i en ren ny strumpa i hålet där vevstaken sitter för att undvika att "något" trillar ned där i!!
Bild 16
- Droppa i olja i cylindern, fördela ut den med ditt favvo-finger.
- Läge att känna så det inte sitter något främmande i cylinderfodret.
Bild 17
- Droppa olja och gnidit runt
- Se till att vrida öppningarna på kolvringarna så de står mellan 120 - 180 grader mot varandra!!
Bild 18
- Se till att du har en fräsch cylinderfotspackning när du återmonterar cylindern(se till att den hamnar rätt).
- Se till att vrida öppningarna på kolvringarna så de står mellan 120 - 180 grader mot varandra!!
- Se även till att du får med styrhylsorna. Två nere vid cylinderfoten, två ovan på cylindern.
- Sätt nu i den undre kamkedje-styrningen (de ska bli lika långa).
- Topplockspackning sedan och därefter på med topplocket!
Bild 19 Topplocket på plats
Bild 20 Nu är det dags för stödet.
- Lägg ut stödet under motorn och förbered fjädern.
- Det är enklast om man tiltar motorn upp i vänster kant. (Sett fram-i-från).
- Kroka i fjädrarna, ( 2 st ska det vara, i varandra)
- Lirka i den högra bulten som fäster stödet, (sett fram-i-från),
- Pressa sedan ned den vänstra sidan mot golvet och tryck i sista bulten.
- Dra åt allt.
Bild 21 Tada....Stödet sitter som en smäck utan massa blåmärken!
Bild 22
- Nu är det dags för magnetspolen och pickup:en. Sätt dit, och dra åt.
- Se till att kabelstammen från magnetspolen inte kommer i kläm eller ligger emot!
Bild 23 Dags för svänghjulet
- Som du ser på bilden finns det en liten styrklack/klämklack som ska sitta i spåret på axeln.
- Motsvarande styrspår finns på på svänghjulet - se till att passa in de båda och de sitter som en smäck! (Andra gången idag smäcken sitter!!)
- Dra därefter åt muttern och lås därmed svänghjulet så det inte sitter löst.
Bild 24
- Dra därefter åt muttern och lås därmed svänghjulet så det inte sitter löst.
Bild 25 Nu skickar vi i/på startmotorn tycker jag!
Bild 26 Nu kör vi kamöverfallet
- Se till att kolven är i övre läge och svänghjulet står på "T"
- Stora hålet rakt upp mellan de båda pinnbultarna och de två mindre hålen i kamaxeln plant med toppen!
- Använd dig av vår vän oljan för att olja in lagerbanor, lager e t c.
- Sätt även dig de två resterande styrhylsorna. (De passar bara på rätt ställe så det är ingen fara för att sätta fel).
Bild 27
- Jag passar på att dra åt kamöverfallet
- Sedan justerar jag ventilerna så allt är O K.
Länk till mer detaljerad guide för ventiljustering (edit: HasSse666)
Bild 28
- På med kylfläkten och backelitpackningen till förgasaren.
- Först bulta fast den i cylindern, därefter i med fjäder och låsbult.
- Vrid runt motorn några varv så får du ett korrekt och naturligt "spänn" på kedjan.
- Sätt dit topplockskåpan och dra åt.
Bild 29
- Fäst in motorn i den främre rambulten.
- Man bör vara två här även om ensam är stark.
Bild 30
- Upp med motorpaketet
- Fäst bakfjädern/dämparen.
Bild 31
- På med bakhjul och dra åt med mutter-dragaren.
- Sätt dit övre och undre svarta ventilationskåporna inklusive tätningsringen till luftkåpan.
- På med förgasaren, anslut slangen från vakumpumpen. Glöm inte att ansluta elchoken, vakumslangen som sitter i framkant på insugningsröret.
- För de som kör med avgasreningssystemet ska det anslutas också och för de som inte gör det slipper!!
Bild 32
- Ljuddämpare på, resten av fläktkåpan/luftintaget.
- Skärmen och allt annat löst och smått som vi har mer eller mindre av.
- Återmontera gaswiren, montera bromswire om du har trumbroms annars är det hög tid att montera på ditt bromsok till bakre skivbroms.
Nu börjar det att likna något man känner igen!
Bild 33
- På med luftburken
- Montera tillbaka CVT, d v s på med remmen, främre CVT/vikthållare, bendixdrev mm.
Resten, såsom kåpor, sadel, packbox e t c är lite olika från kines till kines, men den mekningen antar jag de allra flesta kan och är betrodda med. Glöm nu inte att fylla upp med ny olja innan du startar upp den första gången!!! Lätt att glömma i allt arbete.
Tänk på att nu sitter det en ny vevaxel i din scooter och det finns många olika skolor om hur man ska köra in en "ny" motor. Det viktigaste i min mening är att aldrig köra hela tiden på samma varvtal och framförallt inte låta motorn gå för varm - då bränner man bort det uppbyggda oljelagret direkt på alla glidytor i motorn.
Hoppas denna guide har hjälp någon! //Puttesson
|