Det finns flera olika strokade vevaxlar till 125 cc, här kommer jag att gå igenom tre olika förutom original vevaxeln.
Men hur mycket gör det på en 125:a och vad krävs det för att montera dessa?
Om vi börjar med att titta på vad som krävs för att dessa skall kunna monteras.Strokad vev på + 3,0 mmTre cylinderfotspackningar för att ventilerna inte skall slå i kolven. Det finns även spacerplattor att köpa.
På vissa
modeller kan det behövas lite bearbetning av blocket mot oljepumpen.
Det är precis på gränsen att kamkejan är för kort men det funkar.
Strokad vev på + 3,7 mmPå den här behöver du en spacerplatta för att det skall fungera.
Misstänker att original kamkedja kommer att vara för kort, så planera för en längre kedja.
Vevhuset måste bearbetas för att veven inte skall ta i väggen mot oljepumpen.
Skall du använda original kolv så kan det behöva tas bort lite i botten på kolven som annars kan slå i vevaxeln.
Vad jag vet finns passande 160 cc och 175 cc kolvar att köpa...
Strokad vev på + 8,2 mmHär behövs det en hel del nya prylar. Längre pinnbultar till cylindern/toppen, längre kamkedja, spacerplatta och längre styrhylsor. Beroende på var du handlar så kan spacern ingå.
Vevhuset måste bearbetas för att veven inte skall ta i väggen mot oljepumpen.
Skall du använda original kolv så kan det behöva tas bort lite i botten på kolven som annars kan slå i vevaxeln.
Är ni fortfarande sugna på att fortsätta så går vi över och tittar på hur mycket de ökade slagen gör för en 125 cc cylinder.
Original vevaxel har ett totalt slag på 57,8 mm och det ger 124,65 cc.
En strokad vev på +3,0mm ger ett totalt slag på 60,8 mm och det ger 131,12 cc
En strokad vev på +3,7mm ger ett totalt slag på 61,5 mm och det ger 132,63 cc
En strokad vev på +8,2mm ger ett totalt slag på 66 mm och det ger 142,33 cc
Till slut bör man tänka på att kompressionen påverkas av att byta vevaxel. Ju mer strokad vevaxel du har desto mer ökar kompressionen.
Bild på slipning av blocket mor oljepumpen.