Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 14:41




 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Big bore.
InläggPostat: mån 17 dec 2018, 22:24 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: tis 01 aug 2017, 01:16
Inlägg: 35
Hej

Någon som har tillgång till ett borrverktyg eller annars besitter förmåga att öppna uppblocket på en 157qmj? Detta i det uppenbara syftet att rymma en 63mm cylinder.

Mvh
Jonatan (Sundbyberg)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: tis 18 dec 2018, 10:53 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Hej,

157QMJ borde gå att borra upp till 63mm, har aldrig provat på dom blocken men 152-block har jag lekt med en hel del!
Men borrverktygen är dyra...Ett borrverktyg för GY6 kostar nästan 1500:- dom jag hittat!

Här finns ett färdig borrat block för 65mm cylinder du kan köpa för 70 Euro:
http://www.gy6-motor.de/Motorgehaeuse-12-65mm-fuer-170-180ccm-Zylinder-GY6-Motor-152QMI-157QMJ



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: tis 18 dec 2018, 12:36 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: tis 01 aug 2017, 01:16
Inlägg: 35
Hej

Som vanligt Wilds, tack för kvickt svar!

Jag lade en ordentlig beställning med vev, cylinder, förborrat block med mera, med mera. Igår fick jag svar att de inte har några långa (för 12" hjul) block kvar, och att de inte kommer få in de heller.

Så här står jag, med Taida lager och bussningar, Koso oljepump, nya packnigar, fullt skruvset, heavy duty koppling (plus att keramisk 62mm cylinder med matchande topp, 3.8mm strokad vevaxel, spacer, höger blockhalva med integrerade oljeportar samt oljekylare på väg) och med fästmöns tillåtelse..

Allt lutar åt att jag är böjd att köpa borren. Ett förborrat på ebay ligger 1600-2000kr så det är typ samma pengar.
gy6-motor.de har varit oförmögna att svara på vilken diameter det är på "höger blockhalva med oljeportar", så en fördel är att jag alldeles oavsett kommer kunna borra.


Förhoppningsvis lär jag mig något under resan och kanske finns intresset här att köpa en billig gy6-borr
:)

/Jonatan


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: ons 19 dec 2018, 10:04 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Verkar som om du är ute på samma äventyr som jag var en gång med min gamla motor...
Mitt block sprack ju när den strokade vevaxeln gick av jag när pressade den lite för hårt. :rulla:

Bild
Bild

Det är inte helt omöjligt att slipa upp blocket för större cylindrar själv, jag gjorde det på ett av mina block...
Men det blir inte mycket material kvar mellan cylindern o kamkedjan :o

Om du har kvar original kablar till startmotorn och jordkabel från batteriet så rekommenderar jag att byta ut dom mot bättre!
Detta för att startmotorn ska orka gå runt.
Kabelarean på original brukar vara löjligt liten!

Lycka till!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: fre 25 jan 2019, 10:21 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: tis 01 aug 2017, 01:16
Inlägg: 35
Den första motgången. Den tyska leverantören fallerade totalt. Hemsidan var inte uppdaterad vilket fick till följd att hälften av sakerna jag beställt, och betalat för, fanns inte att tillgå. Efter en kort tids korrespondens är pengarna åter. Jag är dock utan både strokad vevaxel, keramisk cylinder och kylare.

Står i valet mellan att växla ner kubiken till 171cc (61mm) vilket är ett billigare alternativ, eller sonika flytta fram budgeten och köra fullstroke, 8,2mm, med 63mm bore vilket ger 205cc. 205 är ju, som många av er säkert vet, det maximala för ett s.k. a-block där det är 54mm mellan cylinderbultarna. Dyrt och sannolikt mindre driftsäkert.

Fortsättning följer.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: mån 01 apr 2019, 15:58 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: tis 01 aug 2017, 01:16
Inlägg: 35
Såg att vissa av er är inne och kikar med jämna mellanrum. Kul!
Jag passade på att fota delar av det som ligger greppbart i bostaden.


Bild
Verktyg för att lossa och montera ventiler.

Bild
Verktyg för att montera och demontera bustaningar.

Bild
Svänghjulsavdragare och hyllsa till muttern för startkopplingen.

Bild
Mikuni bensinpunp (vakuum). Trivs inte med tanken att förlita mig på vakuum, men det får bli den initiala lösningen. Detta då tanken sitter under fotstöden.

Bild
Oljekylare.

Bild
Höger blockhalva. Borrat till 65mm samt portar för ovan kylare. Nu lutar det dock åt att jag kommer nöja mig med 171cc och därför inte borra vänstra halvan. Dock spännande med portarna som sitter direkt ut ifrån pumpen. Känns som effekten jämfört med den typen av anslutning som annars sitter i filterpluggen kommer vara markant.

Bild
Se ovan.

Bild
A8 kamaxel. Väldigt osäker om jag kommer köra med denna. Ju mer jag läser, desto mer litar det åt en klassisk A9 alt en A13.

Bild
Lager.

Bild
Oljepump. Skall enligt den otvivelaktiga grafen på förpackningens baksida pumpa 20-25% mer. Amerikanska forum höjer den till skyarna.

Bild
Packningar.

Bild
Extra uppsättning av samtliga skruvar och bultar.

Bild
Motorfäste.

Bild
Värre startkoppling för att säkerställa många och bra starter.

Delsamlarfasen fortskrider.
Vill egentligen inte ta några genvägar, men har gjort ett och annat köp från kina. Bakfjädringen och delar bromsarna (220mm). Kanske biter det mig i baken, vi får se!

Beträffande cylindervolymen så lutar det starkt åt 61mm kolv vilket ger 171cc. Taida och NCY skall enligt forum (har aldrig haft sakerna i mina händer) tillverkas i samma fabrik och hålla samma typ av standard. Smidd kolv finns att tillgå samtidigt som jag inte kommer jobba med den typen av kompression.

Förgasarmässigt känner jag mig bekväm med vanliga CVK-förasare, men kommer testa vingarna med en PWK om 28mm. Står emellane en OKO (svart) eller Stage6. Snarlika men den sistnämnda kan jag köpa här i Sverige via Twostroke.
Koso a/f-mätare kommer monteras.

Ljuddämparen är på väg men jag tänkte försöka få ett rostfritt system svetsat via goda vänner (som kan mycket om svetsning men inget om motorer).

Jag tar tacksamt emot alla typer av erfarenheter och perspektiv. Ser ni att jag är på väg att kliva på en mina - varna mig gärna.

/ JonFri


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Big bore.
InläggPostat: tor 11 apr 2019, 15:55 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Kul läsning Lycka till? :tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: