Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 14:26




 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Peugeot Speedfight 100cc. Frågor mm.
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 11:00 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Jag har inte ens hämtat 100cc´arn ännu då jag haft fullt upp med derbin och alldeles för mycket annat, men nu börjar det dra ihop sig och då funderar jag över några saker:

Jag har förbannat svårt att låta något med motor vara som det är, lämna in för service, göra "som man ska" osv... Dvs, något "nytt" kommer i min ägo så skruvar jag ner det i molekyler även om det inte behövs. Sådan är jag.

Resultatet blir att jag vet på riktigt om det faktiskt går att göra si eller så, om mått stämmer eller avviker på alla/vissa års/modeller samt om någon (liknande mig själv, dvs dyker in och mäter, justerar och provar lösningar) har gjort en egen lösning på tidigare defekt/problem vilket i sin tur gör att det helt enkelt inte fungerar att följa scheman eller sprängskisser. Till exempel så sitter det en växellåda från peugeot på en pgo eller ett helt elsystem från en moped med ac-cdi i en moped det ska sitta en dc-cdi vilket kan försvåra en mycket simpel reparation avsevärt eller till och med få mekanikern/ägaren att helt enkelt ge upp och slänga/skrota fordonet vilket ju är tråkigt om det egentligen är ett litet, litet fel och lika enkelt att fixa som att byta tändstift vilket de flesta fixar utan haynes-manual ;)


Nåväl, det blev ett litet fördord bara för att beskriva mig litet. Här kommer mina frågor och funderingar över Peugeot SF 100cc:

1. Knappa 7Kw samt topphastighet på cirka 85Km/h, det låter lågt för 100cc när en ostrypt Speedfight moped torde ligga mycket nära dessa siffror. 100cc, 7Kw (6,8Kw mer exakt)... I min Derbi Gp1 plockas det ur dryga 5Kw, strypt (det är en speciell modell med tillåtna 7Hk, toppfart på 45Km/h, skyltkrav men ej krav på behörighet vilket jag på en eu-moped aldrig sett förut men transportstyrelsen kan ju sin sak... "host", "HOST"...) och det är en 50cc (49,9cc för att klara norm i californien gissar jag) moped avsedd för usa-marknaden och då troligen californien där scooter får köras utan körkort eller annan behörighet och dessutom trimmas upp till... önskat mål så länge det är under 50cc, dvs 49,9cc eller mindre, med 13Hk i 80Mp/h utan körkort är lagligt så länge hastighetsbegränsningen följs. Ah, en viss ålder krävs, det är enda kravet. Nåja, SF´ens specar låter inte "wow" men som ovan ägare av just 100cc kanske det "ska" vara så (undantag är en zundapp ks100 för länge sedan, kommer dock ej ihåg specarna på den).
Vad säger ni som har erfarenhet av en SF100? Om specifikationerna i frågan.

2. Det ska tydligen sitta en 17,5mm förgasare som original på SF100, enligt uppgifter jag fått fram genom det magiska internätet. I princip alla piaggio-motorer (och även en del andra scooter-motorer på max 50cc vid fabrik), 50cc scooter variomatic-motorer avsedda för moped har, eller hade i alla fall fram till något årtal jag ej får fram ur huvudet just nu, just 17,5mm förgasare som originalstorlek. Dock var/är de strypta för svenska, brutalfarliga vägar.... med en mässingsplåt med några borrade hål i samt mindre munstycken. Men ostrypt, dvs original, så var alltså bestyckningen densamma som på en 100cc SF.
Visst, en 50cc-motor ostrypt kräver säkerligen tätare serviceintervall samt slits fortare än en 100cc-motor med nämnda effektuttag men ska det vara skillnaden egentligen, borde inte en SF100cc ge mer effekt original så då kommer frågan:
Är SF100 strypt, på vissa eller alla års/modeller?

3. Till sist, endast någon fråga utan tilläggstext ;)
Är SF100 strypta för svenska marknaden?
Är det samma storlek på block som i 125cc SF?
Finns scheman, sprängskisser främst för avstrypning/trimning och i så fall var kan jag hitta dessa (Jo, det är slött att ej leta själv men det kommer, dock är tiden lite knapp i dessa dagar)?
Något övrigt att tillägga angående SF100cc så tar jag mycket gärna emot uppgifterna.


Tack för att ni läst inlägget

Nu ska jag peta i mig hemskt osmakliga värkpiller och sedan skita ner mig... hm, lät inte så snyggt.. Olja in mig. Nej, vafa... också fel.. hmm, jag ska ut och skruva helt enkelt. Inga freudianska tunghalkningar här inte... ;)

FULL GAS!!!



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peugeot Speedfight 100cc. Frågor mm.
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 19:09 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Tja Fullgas!
Jag är Norrlänning så mina svar blir lite kortare än dina frågor ;)

1. Specen stämmer nog m.a.o det finns mer att hämta!
2. Nej de är inte strypta i den meningen att man satt någon variatorspärr ,föragasar ,avgas eller elektroniskstrypning!
Däremot är de ej optimalt intrimmade för hög toppart och bra acc utan mer mot låg bränsleförbrukning..
3. Nej ej strypt för svenskamarknaden
Hmm vad menar du med samma storlek på block...?
Jag är inte hundra procent säker men jag tror variotorkåpan passar från en 50cc till en 100cc..
Däremot skiljer det på koppling variator transmission och vev



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Peugeot Speedfight 100cc. Frågor mm.
InläggPostat: sön 14 aug 2016, 21:01 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Men Tjenare Hasse!

Jo, mina texter har en tendens att dra iväg... faktum är att jag är ofta väldigt kortfattad när jag skriver här. Andra texter som epost etc kan dra iväg till flera A4..

MEN, när jag pratar så är det mer indianspråk: Jag elda! Du mat! Där! Ja! Nej! osv, med en del tydligt kroppsspråk av yviga gester som troligen slår en fransk mimare i uttryck, en indian i regndansen skulle man kunna säga ;) . Garanterat känner inte folk igen mig genom å tro att jag pratar som jag skriver i alla fall. Som sagt, mina ord drar iväg jo...

1. Fint, det var väl det jag tänkte, tack för skjutsen i faktalådan :)
2. Det var som fxn.. trodde de var strypta, en del 125cc är ju det men av skäl som har med lagar och regler att göra iofs. Ett plus till.
3. Inte ens för svenska marknaden, ok.. Jo, men någon gång ska man väl få höra -"Ej strypt på svensk marknad".. syntaxfel men legitimt och budskapet framgår, dock utan sammanhang så det läses säkerligen som något slags mordförsök på antingen nån känd varuhandelsmarknad med marknadsknallar som inte pallar konkurrensen från gubben som säljer sylt i ståndet bredvid. Det menar jag förstås inte, även om det "nästan" har hänt (Jobbat på många, många marknader runt om i sverige och fått se bakom kulisserna samt mer tydligt ju mer vinst "Svenska Vin & Sprit" gör, dvs desto mer på fyllan de osämje knalltomtarna bliva ju mindre hänsyn tages till den diskreta -"Fxn, den där jxäveln sänker ju priset så fort ja gör de" mumlade herr krokrygg tyst medan denne sänker priset ännu en gång på sina hembrända jägarsockar av hartassar och övergår mer och mer till ett par rödnosade destillater som höjer rösten för varje gång debattklockan ringer över till motparten, såsom -"DU DIN FXN Ä JU BÄNG Å SÅNT, SKARU HA SMÄLL JXVLA KNALLEBÄNG" vrålas det ljudligt följt av andnöd och pulserande ådror över hela huvudet. Kan se riktigt skoj ut och så länge ingen tar illa upp blir det lite teater. Rätt kul som avbrott när man stått och sålt i 12 timmar i sträck i 30 minus :) .

Men just de, inte strypt på någe sätt, uppfattat.

Som du skriver så lämnar det en del åt fantasin att driva upp dessa ynkliga KW till något roligare ;) . Kul!

Ah, block-storleken... jo, ser att jag var otydlig där. Det jag undrar är om blocken är av samma modell som används till SF125cc, dvs vevslängens utrymme (om slaglängden är större på 125cc förstås) samt hur pass tilltaget det är vid cylinderfotens säte.

Då jag tänkt hämta hem 100cc´n i veckan tänkte jag passa på att få med mig lite mer saker, det ligger en halvtaskig 125cc lös motor till SF där och den är även lite uppblåst, enligt uppgift ska den ha klarat marshfart runt 130 vilket verkar lovande. Vet dock ej hur mycket som behövs göras med den motorn men vafxn... en annan har ju gott om tid, nu kan det ju komma till fördel :)

Kul att på min Kymco Agility (vilken jag gjorde en helt ny kabelstam till samt faktiskt tillverkade en cdi-box som fungerar.. TADAA) är det, om jag minns rätt, 73mm i diameter rätt in i blocken. Hittade dock någon uppgift på att ett 100cc från Kymcos Agility 100 var bara att montera utan modifikationer, dock är det endast text då jag ej provat. Än ;) . Några av prylarna som en gång i tiden varit i din ägo sitter nu på den, det är alltså en Kymcones? Kinco? Mja, funkar finfint i alla fall. Med vanlig kines-cdi, original utan varvstopp gör den runt 65 med mig på och helt ok acc. Men med cdi´n jag gjorde enligt en ritning funnen någonstans ;) drog den attans iväg från start och marshar 80, gör mer men 80 räcker gott och helst när den gör 80 i kraftig uppförsbacke också.

"Ska bara..." (Dvs ej klar än heh)

Vill nämna att jag med samma setup jag hade på pgo´n sedan ... hm, vintras kanske. 19mm dellorto, originalinsuget är ju 20mm så det har jag putsat till och öppnat upp emot block, det sämsta 70cc jag någonsin provat så en yamahacylinder 50cc åkte på istället, dock portad rätt skapligt mycket samt ett yazunirör (kommer inte ihåg vilket men Yazuni Racing står det endast på det). Mycket bra drag från start och toppar strax under 110 (gps) så jag har fått balansera hjulen ordentligt i grannens verkstad med däckmarskiner etc. Jag måste helt enkelt ha en jäkla talang för det här ;)
Just det haha... drivrem från en gammal symjet istället, fel storlek men enda alternativet vid tillfället. Funkar hur bra som helst, stor skillnad på varv vid högre hastigheter. Ska kolla måtten och skriva in det under tips kanske.. Å lite andra saker med, varit lite dålig att bidra me sånt men de kommer.

Full Gas även över tangentbordet tydligen... nu blire dock stopp, ut å testköra derbin efter att ha "gratistrimmat" den, dvs "bonntrim". Helt enkelt, borrat, filat, svurit, rökt ett pkt cigg, olja i det lilla hår som finns på huvet (runt läpparna... lät lite pervo) .

Tack för ditt svar Hasse, givande som vanligt.

Vi höres å möjligen synes då en resa uppåt till kan komma på agendan... hojtar till om de.



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: