Men Tjenare Hasse!
Jo, mina texter har en tendens att dra iväg... faktum är att jag är ofta väldigt kortfattad när jag skriver här. Andra texter som epost etc kan dra iväg till flera A4..
MEN, när jag pratar så är det mer indianspråk: Jag elda! Du mat! Där! Ja! Nej! osv, med en del tydligt kroppsspråk av yviga gester som troligen slår en fransk mimare i uttryck, en indian i regndansen skulle man kunna säga
. Garanterat känner inte folk igen mig genom å tro att jag pratar som jag skriver i alla fall. Som sagt, mina ord drar iväg jo...
1. Fint, det var väl det jag tänkte, tack för skjutsen i faktalådan
2. Det var som fxn.. trodde de var strypta, en del 125cc är ju det men av skäl som har med lagar och regler att göra iofs. Ett plus till.
3. Inte ens för svenska marknaden, ok.. Jo, men någon gång ska man väl få höra -"Ej strypt på svensk marknad".. syntaxfel men legitimt och budskapet framgår, dock utan sammanhang så det läses säkerligen som något slags mordförsök på antingen nån känd varuhandelsmarknad med marknadsknallar som inte pallar konkurrensen från gubben som säljer sylt i ståndet bredvid. Det menar jag förstås inte, även om det "nästan" har hänt (Jobbat på många, många marknader runt om i sverige och fått se bakom kulisserna samt mer tydligt ju mer vinst "Svenska Vin & Sprit" gör, dvs desto mer på fyllan de osämje knalltomtarna bliva ju mindre hänsyn tages till den diskreta -"Fxn, den där jxäveln sänker ju priset så fort ja gör de" mumlade herr krokrygg tyst medan denne sänker priset ännu en gång på sina hembrända jägarsockar av hartassar och övergår mer och mer till ett par rödnosade destillater som höjer rösten för varje gång debattklockan ringer över till motparten, såsom -"DU DIN FXN Ä JU BÄNG Å SÅNT, SKARU HA SMÄLL JXVLA KNALLEBÄNG" vrålas det ljudligt följt av andnöd och pulserande ådror över hela huvudet. Kan se riktigt skoj ut och så länge ingen tar illa upp blir det lite teater. Rätt kul som avbrott när man stått och sålt i 12 timmar i sträck i 30 minus
.
Men just de, inte strypt på någe sätt, uppfattat.
Som du skriver så lämnar det en del åt fantasin att driva upp dessa ynkliga KW till något roligare
. Kul!
Ah, block-storleken... jo, ser att jag var otydlig där. Det jag undrar är om blocken är av samma
modell som används till SF125cc, dvs vevslängens utrymme (om slaglängden är större på 125cc förstås) samt hur pass tilltaget det är vid cylinderfotens säte.
Då jag tänkt hämta hem 100cc´n i veckan tänkte jag passa på att få med mig lite mer saker, det ligger en halvtaskig 125cc lös motor till SF där och den är även lite uppblåst, enligt uppgift ska den ha klarat marshfart runt 130 vilket verkar lovande. Vet dock ej hur mycket som behövs göras med den motorn men vafxn... en annan har ju gott om tid, nu kan det ju komma till fördel
Kul att på min Kymco Agility (vilken jag gjorde en helt ny kabelstam till samt faktiskt tillverkade en cdi-box som fungerar.. TADAA) är det, om jag minns rätt, 73mm i diameter rätt in i blocken. Hittade dock någon uppgift på att ett 100cc från Kymcos Agility 100 var bara att montera utan
modifikationer, dock är det endast text då jag ej provat. Än
. Några av prylarna som en gång i tiden varit i din ägo sitter nu på den, det är alltså en Kymcones? Kinco? Mja, funkar finfint i alla fall. Med vanlig kines-cdi, original utan varvstopp gör den runt 65 med mig på och helt ok acc. Men med cdi´n jag gjorde enligt en ritning funnen någonstans
drog den attans iväg från start och marshar 80, gör mer men 80 räcker gott och helst när den gör 80 i kraftig uppförsbacke också.
"Ska bara..." (Dvs ej klar än heh)
Vill nämna att jag med samma setup jag hade på pgo´n sedan ... hm, vintras kanske. 19mm dellorto, originalinsuget är ju 20mm så det har jag putsat till och öppnat upp emot block, det sämsta 70cc jag någonsin provat så en yamahacylinder 50cc åkte på istället, dock portad rätt skapligt mycket samt ett yazunirör (kommer inte ihåg vilket men Yazuni Racing står det endast på det). Mycket bra drag från start och toppar strax under 110 (gps) så jag har fått balansera hjulen ordentligt i grannens verkstad med däckmarskiner etc. Jag måste helt enkelt ha en jäkla talang för det här
Just det haha... drivrem från en gammal symjet istället, fel storlek men enda alternativet vid tillfället. Funkar hur bra som helst, stor skillnad på varv vid högre hastigheter. Ska kolla måtten och skriva in det under tips kanske.. Å lite andra saker med, varit lite dålig att bidra me sånt men de kommer.
Full Gas även över tangentbordet tydligen... nu blire dock stopp, ut å testköra derbin efter att ha "gratistrimmat" den, dvs "bonntrim". Helt enkelt, borrat, filat, svurit, rökt ett pkt cigg, olja i det lilla hår som finns på huvet (runt läpparna... lät lite pervo) .
Tack för ditt svar Hasse, givande som vanligt.
Vi höres å möjligen synes då en resa uppåt till kan komma på agendan... hojtar till om de.