Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:52




 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vapor emission system
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 20:41 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:31
Inlägg: 26
Hej!

Jag har ett system på min 150cc som vissa säger att jag kan ta bort utan att för den skull äventyra motorn. Vill veta om jag kan ta bort det. Det kommer från ett hål snett till vänster under ventilkåpan och har anslutningar till plastburken på bilden från ventilkåpan och till luftburken och en smal slang till insuget. Det är inte kopplat till bränslesystemet.

Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vapor emission system
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 23:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Suger den in luft genom pipen på plastburken så är det ett PAIR-system, vilket jag misstänker att du har...
http://www.scooterdoc.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=5505

Sitter anslutningen på ventilkåpan är det till för att släppa ut ett övertryck i motorn.
125-150cc motorer har en förmåga att trycka ut olja genom slangen från ventilkåpan. Vakuumet i luftburken hjälper till att suga upp den oljan.
Det brukar hänga ner en slang från luftburken på sidan av motorn som har en liten plugg i ändan av slangen. Har du olja i den slangen så töm ur slangen.
Kolla sedan om den fylls på igen när du kört några dagar.
Kommer det mer olja där är det nog vettigt att ha den kvar eller att göra om den.
http://scooterdoctors.egetforum.se/oljefalla-t1736.html



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vapor emission system
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 13:19 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:31
Inlägg: 26
Kanske att bilden i första inlägget inte alls är rätt. Så här ser ventilkåpan och delen ut. Den smala slangen går till insuget. En av de tjocka sitter på anslutningen till höger i ventilkåpsbilden och den andra tjocka är uppstucken i luftburken, luftburken som på min scooter sitter längst fram under sadeln. Anslutningen på metallröret skruvas fast i motorn under ventilkåpan. Nippeln på kåpan är för slangen till vevhusventilationen och den är ju inte ansluten till denna svarta del.

Bild Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vapor emission system
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 15:18 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: lör 24 aug 2013, 20:31
Inlägg: 26
Äntligen hittade jag en som förklarar vad systemet gör. http://scooterrebels.proboards.com/thread/1068/best-remove-egr-valve-1p57q?page=1&scrollTo=9002

Systemet har samma funktion som systemet med en sugande ventil i avgassystemet som kan sitta innan ljuddämparen kopplat direkt till luftburken, dvs tillsätta frisk luft med syre till avgaserna innan ljuddämparen för att minska de skadliga ämnena som kommer ur avgasröret. Ett sätt att minska skadliga utsläpp alltså. Hur effektivt det är vet jag inte men jag kan ju se eventuella problem med det bara genom att kolla in grejorna. Systemet öppnas med undertryck från insugningsröret via den smala slangen. Sen sugs helt enkelt frisk luft in från den tjocka slangen uppe i luftburken och passerar den svarta plastgrejen och vidare till slangen kopplad nere till höger på ventilkåpan och in i avgassystemet via metallröret framför ventilkåpan.

När t o m plattan för att plugga finns att köpa så kan inte borttagning av systemet göra något negativt för motorns hälsa. Utsläppen blir högre ja men från en 150cc scooter så är det marginella. http://www.mbe-motorsports.com/catalog/product_info.php/cPath/19_106_104/products_id/243

Den enda anledningen till röret framför ventilkåpan som jag ser det är för att få ner temperaturen så en vanlig simpel tjock slang slang kan användas.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: