Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 11:55




 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 13:15 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 12 jun 2014, 12:43
Inlägg: 9
Ort: Piteå
Goddag.

Köpte mig en speedmoto 125cc 152qmi förra sommaren för att som så många andra pendla till jobbet med, många forumtrådar har jag läst om dessa motorer. Beskrivningen astmatisk gräsklippare är inte så fel, den skulle såklart trimmas.

Körde drygt 400 problemfria mil med den förra sommaren, i vintras klickade jag lite snabbt hem ett 150cc kitt från aliexpress för 470kr ,monterade för någon månad sen och upptäckte att min nya topp saknade sls, inget att gråta över, använde den gamla toppen, motorn blev lite starkare, visste såklart att det skulle krävas mer.


Efter detta har jag monterat 13g vikter, bytt drev i slutväxeln och bytt till större munstycke.

Den går knappast snabbare, varvar mindre, hade dock inte förväntat mig så mycket annat, det som gjort stört skillnad så långt är att pumpa däcken, efter det orkar den nu 90 på plan mark utan motvind och 100 i nedförslut.

Mer effekt är ett måste, jag får fortfarande ligga över styret för att ha en chans mot lastbilar, det är inte okej, så jag har i dagarna beställt en ny topp från gy6de, beställde den så kallade v2 toppen med större ventiler som är 6mm högre, hoppas att den kommer ge lite resultat.


Har ni fler tips och idéer?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 13:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Toppen tillsammans med den nya kammen är bra!

Du måste byta ut vipparmarna på ditt befintliga kamöverfall mot de som följer med i paketet samt byta ut pinnbultarna (följer också med).
Du måste även splitta motorn för att montera den längre kamkedjan som följer med.
Du kommer nog att behöva en packningssats.
Topplocket är lite högre än original så det kan bli problem med fästena till avgassystemet, beroende på hur fästena är på ditt avgassystem.
Ställ ventilerna rätt när du är klar!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 18:07 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 12 jun 2014, 12:43
Inlägg: 9
Ort: Piteå
Jag har förstått att det ska vara en bra topp, men följer det med en ny kam? Det framgick inte riktigt när jag beställdes den.

Splitta motorn är jag medveten om, förstod det när jag behöver en längre kedja, packningar fick jag med när jag beställde på aliexpress, men vad behöver jag för avdragare? Jag har enkel som passar både mopeder och snöskotrar, men jag förmodar att jag behöver en att gänga fast i svänghjulet nu, sådana har jag, fast troligast med fel gäng.

Håller motorn för att delas,( klart den gör) men det jag tänker på är att aluminiumet den är gjuten i känns ungefär som porös sand med lite lim i.

Angående avgassystemet så tänkte jag låta det hamna där det hamnar och sen görs om fästet, men borde man inte kunna göra ett aningen bättre avgassystem, det som sitter där nu verkar vara bättre på att skramla, rosta och vara tyst än att vara till fördel för effekten.


Vad säger ni om förgasaren? Jag slipper gärna att byta till en större, fast jag kanske hamnar där i slutändan ändå.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 20:27 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
1. Om det är den här toppen du beställt så följer det med en ny kam! (det står följande i beskrivningen: including camshaft ZV)
Tror inte de gamla kamaxlarna går att använda på den här toppen!
http://www.gy6-motor.de/High-Performance-Tuning-cylinder-head-V2-big-bore-GY6-engine-150-170ccm-152QMI-157QMJ-4-stroke-China-Scooter
Bild

2. Vet inte vad du har för gäng på ditt svänghjul så jag kan inte säga exakt vilken avdragare som passar.
På min var det 27x1mm vänstergängad.

3. Klart motorn håller för att delas, har gjort det flera gånger utan problem. Överdra inte bultar bara så är det inga problem.

4. Har du original avgassystem så är flödet i det lika bra som i ett par veckade sugrör!
Så här såg mitt original system ut invändigt hela vägen till ljuddämparen:
Bild

5. Tror du kan klara dig ok med en 24 mm med rätt munstycken.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 23:39 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 12 jun 2014, 12:43
Inlägg: 9
Ort: Piteå
Det är precis den toppen jag beställt, och när jag nu läser beskrivningen igen så ser jag att det följer med en kam.

Dela motorn ska nog gå fint, hoppas det blir för första och sista gången, vill helst undvika att trimma mer.


Jag har original avgassystem, det lär se lika ut i mitt, skulle verkligen vilja ha nåt annat, men ett lite större rör och en vettig dämpare måste ju vara vettigare än det som sitter där nu.


Kom just hem från dotterns fotbollsmatch, en moppe blåste förbi mig i en korsning och 15åringen i mig kom fram samtidigt som hornen växte, kinesen fick verkligen kämpa för att ta sig förbi, väl förbi så släppte jag inte gasen före jag var säker på att han var ordentligt avhängd


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: tor 06 aug 2015, 10:33 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 12 jun 2014, 12:43
Inlägg: 9
Ort: Piteå
Nu har jag tagit mig i kragen och bytt topp, delade motorn, böt kamkedja och satt ihop den igen.
Men de nya pinnbultarna jag fick med var exakt samma längd som de gamla, ingen fara med det men dom hade gärna fått vara ett par mm längre.

Däremot så tycker jag att kamkedjan var väldigt precis, utan spänning så är den nästan som en fiolsträng.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Speedmoto 125cc
InläggPostat: ons 12 aug 2015, 22:26 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 12 jun 2014, 12:43
Inlägg: 9
Ort: Piteå
Startade upp den med nya toppen idag, låter och uppför sig ungefär som att jag strypt den, inget gassvar alls, kanske stryper avgassystemet för mycket, sen sitter det troligast fel munstycken, ska testa mer imorgon.


Detta var ju en topp utan sls, kan jag helt enkelt då skita i det bara?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron