NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

GY6 125cc Trimning
https://scooterdoctors.egetforum.se/gy6-125cc-trimning-t1000-50.html
Sida 2 av 6

Författare:  C-man [ tis 15 maj 2012, 23:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

Sorry men kasta skiten!
Det är en blåsning!

Jag har använt mig av en firma som heter exakta fjädrar, dom lindar efter dina önskemål, vet inte om dom har titantråd men väl svenskt fjäderstål, vilket duger i min bok!
Ring och prata med dom!

Författare:  C-man [ ons 16 maj 2012, 00:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

dom titan fjädrarna jag testat vägde 35% av originalfjädrarna!

Författare:  wilds [ ons 16 maj 2012, 00:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

Ska bli intressant o se vad dem säger...
En sak är säker i alla fall, skiten ska inte sättas på min fina topp!
De passar ju i alla fall som dekoration i en julgran :-)

Författare:  wilds [ ons 16 maj 2012, 00:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

Det var snabba ryck, fick redan svar.
Inga problem alls får tillbaka stålarna, bara de fick tillbaka sina "gummisnoddar".

Författare:  C-man [ ons 16 maj 2012, 22:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

Nu vet jag ju inte vad du betalade, men svenska frakt priser är helt sjuka.
Jag kastar i regel all dynga jag får hem, det blir dyrare att reklamera, och det vet säljarna om från början!
Jag tror jag har en sats med nya fjädrar hemma till min topp du kan få för att kolla om det är samma dimension på dom, stämmer dom bör du köpa Kitaco fjädrar, eller HRC fjädrar från Swebike.se överlägset dom bästa fjädrarna jag kört på! (tyckte dina fjädrarna var MYCKET lika mina!), swebike har nog båda hemma, men du får ett sett "styva trim fjädrar" av mig att mäta mot, men dessa är ren dynga och skall inte monteras!(har kostat mig en topp!)

Författare:  wilds [ lör 19 maj 2012, 13:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Tuning

Jag har petat dit den höglyftande kammen och jettat upp förgasaren både på låg och högfart, drog iväg till Åkersberga för att köpa en glass.
Kände mig för och lät den bli varm så att choken hade stängt ordentligt innan jag jag börja gasa lite.
Klar skillnad, mer bottendrag nu och reagerar bättre. Skitenkelt att hänga på bilar i 90 km/h...

Stannade och käka upp min glass, starta och kom ut på vägen då jag drog på nästan fullt.
Hoppsan, det blev lite remslir där :) Synd bara att den växlar upp lite för fort annars skulle det vara ett riktigt bra drag.
Jag vet att jag kan byta till lättare vikter men då får jag väl än mer remslir! Det gäller bara att hitta en bra balans.
Ska bli intressant och se vad som händer med en vettig förgasare, tror nog jag kommer att köpa PE28 på z50 store.
Och sen med 175 cc cylindern och strokad vev :D
Om jag räknat rätt så ska jag få en volym på 184 cc med en strokad vev och en komp på 11 kg...

Förresten är det någon som vet var jag kan få tag på rostfria rör och 90 graders rörböj med 28 mm innerdiameter?
Det behöver ju inte vara rostfritt, det viktiga är innerdiametern och att det finns 90 gradersböj... Tänkte tillverka ett eget insugsrör som passar PE 28:an

La ner en flaska med 1 liter olja i sadellådan så jag har om det skulle hända något...

Och du fick rätt igen C-man:
Den här toppen trivs bäst med vassa prylar. Det här är ingen "gat-topp" den är betydligt mer för race och det är då den kommer till sin rätta.

Författare:  C-man [ lör 19 maj 2012, 23:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

När jag säger åt dig att sätta i det värsta i kamväg du har, tror du jag skojar eller?
Du har den mest flödande toppen en GY6 motor någonsin skådat!
Jag gör inga mes toppar, du har en pro stock topp!
Din kam levererar förmodligen inte MAX mot toppen, du har en standard+ kam men en race topp!
Så för att nyttja mitt jobb fullt ut behöver du en skräddarsydd kam med, och crowercams är dom som kan göra den till dig!
(visst det blir dyrt, men portningen bjöd jag på!)

Författare:  wilds [ tis 22 maj 2012, 12:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Detta skall inhandlas från GY6 Motor i Tyskland

Bild
Strokad vevaxel 60,8 mm


Bild
Keihin PE 28


Bild
Borrat 10" block


Bild
Keramisk 175 cc cylinder


och eventuellt
Bild
Performance startmotor


Akunar skall ju special anpassa ett avgassystem till min motor.
De bygger om ett Yamaha Mio system till mig :)
Bild
Yamaha Mio Avgassystem

En annan bra sak är ju att jag har en komplett motor som står på bordet i verkstan som för tillfället är helt nerskruvad.
Det är den jag kommer att bygga upp med alla nya prylar, så jag kan fortfarande åka under tiden ;)

Författare:  MechaniX [ tis 22 maj 2012, 14:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Sådärja, nu snackar vi "åka-fort-bitar".. :lol: :tummeupp:

Författare:  HasSse666 [ tis 22 maj 2012, 17:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

nice :rockparty:

Författare:  wilds [ lör 26 maj 2012, 17:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Toppen vill ju ha lite varv så jag tänkte tillfredställa den lite och därför böt jag variator idag och satte dit Dr. Pulley glidvikter som jag hade tagit ner till ca: 10 gram.
Nu känns det som om jag börjar komma rätt i balanseringen av CVT, varvar betydligt bättre nu och accet är också bättre.
Eventuellt att jag skulle kunna gå upp lite i vikt med den här variatorn.

Det kanske är lite onödigt att hålla på när det ändå ska dit en massa andra prylar sen, men man måste ju testa lite när man har tid..

Författare:  C-man [ lör 26 maj 2012, 19:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Vad ligger original vikterna på?
Har du fått till remsliret?

Författare:  wilds [ lör 26 maj 2012, 19:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Har inte en aning vad originalvikterna låg på... Men den varvade inte alls lika mycket då som nu. :)
I det här fallet spelar det också ingen roll eftersom jag bytit till en helt annan variator med en annan stigningsvinkel.
Böt rem också till en som klarar lite mer värme och tror det är något stryktåligare rem så remsliret är också borta nu.

Författare:  wilds [ tis 29 maj 2012, 08:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

12 gram vart lite för mycket. Ska testa 11 gram och se hur det blir...

Det var iofs bra att testa 12 gr. för det kan mycket möjligt passa när den större cylinder är på plats.

Författare:  wilds [ tis 29 maj 2012, 14:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Idag skickades prylarna från GY6...

Fick ett mail där de beklagade att rabatten uteblev, istället skickades det med en massa extraprylar utan kostnad då det blev fel.
Aluminium spacer
Ny kamkedja
3 extra cylinderfotspackningar
och en refund på 16 Euro! :)

Det kallar jag bra service!

Nu är det bara att invänta prylarna så man har lite sommarpyssel :D

Författare:  wilds [ tor 31 maj 2012, 12:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

C-man:
När jag tittar på PE28:an så kan den nog passa utan att göra något nytt insug.
Det var som du misstänkte att den inte byggde neråt så mycket... Får se när jag börjar skruva ihop prylarna.
Nytt luftfilter eller passning till original kommer dock att behövas då den har en 50mm filteranslutning.

Författare:  C-man [ fre 01 jun 2012, 00:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

När jag säger något så bygger jag det på något!
Lär dig att lita på mig, jag KAN min sak!

Kan gissa att det kliar i fingrarna!
Visst är PE28an fin!?
Du har snart en tokig maskin mellan dina ben!

Författare:  viktor meck [ fre 01 jun 2012, 22:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

C-man skrev:
När jag säger något så bygger jag det på något!
Lär dig att lita på mig, jag KAN min sak!

Kan gissa att det kliar i fingrarna!
Visst är PE28an fin!?
Du har snart en tokig maskin mellan dina ben!


Nu blev det lite för snuskigt här :rulla:

det blir nog skitbra. men det kliar lite i fingrarna nu va? ;) :meka:

Författare:  wilds [ fre 01 jun 2012, 23:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Det kliade för mycket...
Jag var tvungen att springa ner, halva motorn är ihop skruvad nu. ;)
Får väl ändra profilen till 183 cc sen :D

Enda krånglet hittills var att få dit lagren i växelhuset. men det ordnade sig med lite värme.
Kolvens övre läge är perfekt, det kommer inte att bli någon förlust av kompression där inte. :D
Det är inte mycket kvar av cylinderfots-packningen mellan pinnbultarna och cylinderväggen.

PE28:an ser riktigt bra ut och den är storleksmässigt mindre än vakumförgasaren jag har nu.
Men jag blev fundersam över anslutningarna, är det två vakum-anslutningar? Den ena av dem är så pass stor att jag vart fundersam...
Bild

Författare:  C-man [ lör 02 jun 2012, 00:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

jag vet inte om jag ska vara ärlig, jag har pluggat båda två!(eller va det bara den närmaste insuget!???)
Men det märker du när du startar upp motorn!

Kommer bli kul att höra fortsättningen på detta! :D :tummeupp: :tummeupp:

Författare:  C-man [ lör 02 jun 2012, 01:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Men visst är PE28an fin!?

Det ska bli så kul att höra dina erfarenheter av den!

Författare:  wilds [ lör 02 jun 2012, 01:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Man märker att det här inte något china junk direkt när man håller i den och tittar lite närmare.

Författare:  wilds [ lör 02 jun 2012, 21:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Fortsatte idag och skruvade ihop nya blocket...
För att den strokade veven skulle få plast utan att ta i blocket var jag tvungen att fräsa bort lite material på baksidan av oljepumpen.
Det var så lite att det tog knappt en minut.
Bild
Precis där pilen pekar fick jag fräsa bort lite.

De tre nya lagren på plats i växellådan och motorbussningarna.
Bild
Behövde bara lite värme på motorblocket så gick de i ganska enkelt.
Motorbussningarna var bara att pressa med hjälpa av skruvstädet.

Monterade nya cylinder.
Bild
Ni ser att kolvens övre dödpunkt blev perfekt med endast två cylinderfotspackningar. Här blir det i alla fall ingen kompressionsförlust.

Sedan skruvade jag av toppen från den andra motorn och upptäckte då att det var två små hål i insuget.
Hålen gick upp till ventilen. Det är därför motorn dragit lite olja. Hålen fanns inte där när portningen var klar, det måste ha vibrerat sönder efteråt. Nu ser man verkligen att den var portad så mycket det gick.
Bild
De två hålen vid pilarna.
Har nu fyllt upp med JB Weld så att hålen är täckta.
Får vänta till imorgon för att slutföra montaget.

Måste köpa in en ny gasvajer och ett nytt öppet luftfilter. Då kommer jag även att kunna plocka bort den gigantiska luftburken.
Har beslutat mig för att inte starta motorn utan PE28:an så jag väntar tills allt är på plats. OM jag kan hålla mig... ;)
Munstycken som sitter i PE28:an är 154 huvud och 42 lågfart. får se hur det passar.

Författare:  MechaniX [ lör 02 jun 2012, 23:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Snyggt, lite skillnad mot mopparna här hemma. Där finns det mycket utrymme kvar när kolven är i ÖD. Skulle behöva svarva ner cylinderfoten en del..

Författare:  wilds [ lör 02 jun 2012, 23:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

MechaniX skrev:
Snyggt, lite skillnad mot mopparna här hemma. Där finns det mycket utrymme kvar när kolven är i ÖD. Skulle behöva svarva ner cylinderfoten en del..

Det är ju tyvärr så att allt utrymme som blir kvar efter ÖD är kompressionsförlust och effekt förlust.
Jag får se hur det blir med frigången av ventilerna när jag skruvat ihop allt, men om ventilerna skulle ta i kolven så kommer jag att ta ur kolven istället.

Författare:  wilds [ sön 03 jun 2012, 18:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Hur ser då 183cc ut?
Ja, ingen skillnad mot 125 :lol:

Motorn hopskruvad och klar.
Sitter numera på motorcykeln och har bara smågrejor kvar sedan är den startklar. Ny motorolja i som kommer att bytas efter inkörning...
Ska bli klart intressant att starta upp den. :D

Bild

Nu fattas bara gasvajer och luftfilter.
Bild

Författare:  MechaniX [ sön 03 jun 2012, 19:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Så där ja.. :rockparty:

Författare:  wilds [ sön 03 jun 2012, 21:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Startförsök...
Det blev väl 5-6 försök med startmotorn innan jag fattade att jag hade sidostödet nere :oops:
Upp med stödet och testade igen och fick igång den med en lite väl låg tomgång så den stannade.
När jag skulle starta den igen så orkade inte batteriet mer så jag kickade igång den.

Nu märkte jag vilken skillnad det är i komp, fick lägga nästan hela min vikt på kicken. Om jag inte räknat helt fel så ligger kompet nära 11 kg nu...
Ställde tomgången så att den är normal och lät den bli lite varm sedan stängde jag av. Ljudet är lite annorlunda nu...
Satte batteriet på laddning. Eftersom det regnar så får inkörning vänta, men den startade i alla fall!

Får se om jag kommer att behöva den starkare startmotorn, det verkar så i alla fall.

Författare:  C-man [ mån 04 jun 2012, 00:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

AjAj aj där har jag gått lite väl nära gränsen ser jag, Men du har en MAXIMALT portad topp kan jag säga!(så nära har jag aldrig kommit förut!).
Vill du ha en ny topp står jag för den, samt portning!
Jag vart WILD i mitt jobb åt dig, och får ta på mig mitt misstag!
Men tror att lite JB och god känsla löser det hela, annars!

Men jag beklagar att jag inte såg att det vart så lite gods kvar(brukar bli färgskiftningar innan man går igenom!)

Fan vad dum jag känner mig! :blush:

Författare:  wilds [ mån 04 jun 2012, 08:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

C-man skrev:
AjAj aj där har jag gått lite väl nära gränsen ser jag, Men du har en MAXIMALT portad topp kan jag säga!(så nära har jag aldrig kommit förut!).
Vill du ha en ny topp står jag för den, samt portning!
Jag vart WILD i mitt jobb åt dig, och får ta på mig mitt misstag!
Men tror att lite JB och god känsla löser det hela, annars!
Men jag beklagar att jag inte såg att det vart så lite gods kvar(brukar bli färgskiftningar innan man går igenom!)

Fan vad dum jag känner mig! :blush:


Tycker absolut inte du skall känna dig dum!
Det här var ju en ny typ av topp för dig och det är inte lätt att veta var gränser går innan man passerat dem en gång.
Jag har lagt på lite JB och jag tror det kommer att funka fint. ;)

Ska idag åka iväg till MC-Shoppen och se om de har en gasvajer till PE28:an och ett vettigt luftfilter...

Författare:  wilds [ mån 04 jun 2012, 16:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Hade ju tänkt vänta med avgassystemet, men jag mailade Akunar och beställde precis nu. :)
Kan ju inte få ett bättre avgassystem någon annastans så varför vänta...

Nu väntar jag bara svar på hur lång tid det tar innan jag har det hemma...
När jag väl har systemet är här så är den nog moppen klar, tror jag :vissla:

Författare:  C-man [ tis 05 jun 2012, 20:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Känns som jag har lite dåligt inflytande :vissla:

Författare:  wilds [ tis 05 jun 2012, 23:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

C-man skrev:
Känns som jag har lite dåligt inflytande :vissla:

Vi kan väl säga så här:
Det är inte något projekt som alla enkelt kan göra och det är inte längre en vanlig pendlar moppe :rulla:

Är det bra väder imorgon så ska jag köra in kolven ordentligt! 8)

Författare:  C-man [ ons 06 jun 2012, 01:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Summa summarum: Jag har haft taskigt inflytande IGEN!
När jag sätter stiftet i en topp leder det ofta till vansinne, men du kommer ha kul!
Men va rädd om körkortet!(det kommer sitta löst när du är klar!!!)

(och låt mig provköra!)
Det kommer bli TOKIGT när du fått till CVTn!

Förutom Akunar har du namban.th att plocka racing delar från! :bananas:

Författare:  wilds [ ons 06 jun 2012, 17:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Klart att du kommer att få testa den. :)
Inkörning klar. Jag har ju inget luftfilter och jag har inte fixat gasvajern till PE28:an än så jag kör nu med membranförgasaren och den måste jettas in igen...
12 grams vikter i variator var för mycket, har nu petat i 11 grams vikter så jag får se imorgon hur den känns då.
Tyvärr så märkte jag under varmkörningen att ventilfjädrarna är lite för klena på toppen C-man fixade. Kunde höra på låga varv hur ventilerna precis snuddade kolven.
Så jag satte på en en annan oportad topp innan inkörningen. Hörde inget från ventilerna och fungerar det ett par dagar så kommer jag att skifta ventilfjädrar på topparna så är jag hemma igen. ;)

Startmotorn orkar fortfarande och det beror nog på att jag bytt alla batterikablar mot riktiga! Men det får fasen inte bli för många startförsök för då suger den nog ur batteriet...

Trots att förgasaren är feljettad, fel vikter och en oportad topp så var det stor skillnad, drar iväg riktigt bra nu och jag kan säga att bilarna kör fan inte ifrån mig upp till 80 trots att motorn inte går riktigt rent med nuvarande munstycken. Misstänker att med rätt jettad Keihin förgasare så kommer den att göra mätaren ut (140).
Kommer ju inte att vara speciellt bekvämt med 10" hjul runt 130 km/h :o

Fick även ett mail från Akunar att de redan byggt mitt avgassystem och det ligger för skeppning. Men vid första kontakten jag hade med de så snackade jag 160 cc men som ni vet, så är det inte 160cc längre. :D Men det var inga problem, de gör ett nytt anpassat system för 185 cc och det tar bara en vecka extra. Det är service på hög nivå!
Kan starkt rekommendera Akunar, de vet vad som funkar när man börjar trimma lite.

Författare:  C-man [ ons 06 jun 2012, 22:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Jag har ju haft monkeyn uppe i 160km/h, vid 140 fick jag koppla ur hjärnan för att våga ge mer!
Och då har jag en Öhlins styrdämpare från en NSR500 roadracing hoj på den, kan tänka mig att många kommer lyfta på ögonlocken när du kommer vrålandes i 140+, den ser ju inte direkt "sportig" ut din raket!

Men som jag skrev till dig smeta på lite Playdoo på kolven och kolla vad som skulle kunna ta i, och fräs ut lite, 1,5mm brukar jag se som minimum i frigång, det finns alltid risk för ventilflyt på höga varv!

Sen kan exakta fjädrar(företag) eller fjäderfabriken i vällingby säkert hjälpa dig att ta fram nog hårda fjädrar om det inte finns HRC eller Kitaco fjädrar, för du kan inte köra på halvdana fjädrar med den kammen, dom kommer brista av så djup hopptryckning rätt fort!
Du borde ha glesare lindning men betydligt tjockare tråd!

Har för mig att mina fjädrar har 48kilos innspänningstryck. men minns inte trådtjocklek eller lindning!

Provkörning ser jag fram mot! (halleluja)

Och du måste fixa en GoPro, filma moppen stillastående sen en resa där du passar massa bilar i tokfart!

Författare:  ElHolte [ ons 06 jun 2012, 23:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Kul läsning, jag är riktigt avundsjuk.
Jag var ju uppe i 110 (mätarfart) med min Baotian 2ggr och tyckte det kändes helt Ok, men jag hade ju 12" hjul på min.
Blir lite sugen på att skicka min reservmotor till er för att få snurr på den :)
Och sen bara hänga på den på Motoginon. Men den har ju ingen nr-skylt, men det kanske bara är en fördel :vissla:

Jag har däremot funderingar på att trimma min 250cc DKW-motor, den i min NV35a, det är lite irriterande att den inte går fortare än 80-90.
Det är en 2-taktare så det borde finnas plats för fler hästar än de tio som finns där idag.
Jag kommer nog inte ha tid tid till det förrän i vinter (håller på att renovera huset) men lite tips och råd om hur och vad jag ska göra emottages gärna.
Lycka till med med fortsättningen av äventyret 125cc Trimmning

Författare:  wilds [ ons 06 jun 2012, 23:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

110 mätarfart har jag redan haft med 150 cc och original topp. Når jag inte mer än det så kastar jag skiten. :)

Min är ju ful som stryk! Men det är ju det som är det roliga... Folk tänker va fan är det där för skräp och sen är man borta! :rulla:
En Ghost Rider film från en Baotian 125:a :rulla: :rulla: :rulla:

Har hittat vettiga ventilfjädrar på Drow Sports.
http://www.flickr.com/photos/40078518@N08/6300843266/
De ska klara 14" RPM och där kommer jag nog inte att ligga...

Skall även införskaffa ett kopplingshjul i aluminium, racing koppling med +2000 RPM fjädrar och eventuellt en oljekylare..
Från att projektet startade med en "lite bättre pendlare" så har det spårat ur helt och hållet.
Tack C-man, det hade inte hänt utan dig! :tummeupp:

Sen när jag blir trött på den här får jag väl att ta den andra motorn och ordna så att den kommer upp till 232cc som jag fattar är max. ;)

Författare:  C-man [ ons 06 jun 2012, 23:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Jag kan bara ta mig ann 4t toppar med garanterad utgång, det är där jag har mina kunskaper, att ge mig på en 2t motor skulle resultera i ett gäng gissningar, och så jobbar jag inte!
Men jag sätter gärna fart på ditt flöde på din 4t motor!
Det är vad jag kan, och det finns få som kan göra det bättre!
Troligen ingen i Sverige!

Författare:  C-man [ ons 06 jun 2012, 23:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Du kan alltid be Akunar skicka en MIO motor och då kan du gå upp till 400cc!

Men jag tror du kommer nå ditt chassis begränsningar redan nu när du är klar!
Jag följer gärna med som hovtrimmare i nästa projekt med! ;)

Mitt öga för flöde kan du lita på!

Författare:  ElHolte [ ons 06 jun 2012, 23:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Lite frestad blir jag, men om jag nu ska trimma den så är det lika bra att jag slänger dit den stora cylindern som jag har liggande och då måste jag klyva och bearbeta blocket först för att få dit den, och det har jag nog inte tid med just nu.
Men om det börjar regna så kan jag ju inte bygga på huset och då finns det ju tid.
Den som lever får.se

Författare:  C-man [ tor 07 jun 2012, 00:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

ingen trimning av en 4t motor är komplett innan toppen flödar som den ska!
Det är då det roliga börjar!

Jag skulle gärna göra en topp till en liten 4t motor med, bara för att, och det till typ självkostnads pris!
(detta erbjudande gäller Viktor och mecX! Eller någon med 4v topp! och gäller EN topp!)

Författare:  MechaniX [ tor 07 jun 2012, 12:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

C-man skrev:
Jag skulle gärna göra en topp till en liten 4t motor med, bara för att, och det till typ självkostnads pris!
(detta erbjudande gäller Viktor och mecX! Eller någon med 4v topp! och gäller EN topp!)


Tackar för erbjudandet, men som läget är nu så är det fullt upp.. Bygga altantak och sen är det hundarna med deras aktiviteter också.. Fast lite sugen är man ju. :tummeupp: ::)

Författare:  wilds [ tor 07 jun 2012, 14:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

ElHolte skrev:
Lite frestad blir jag, men om jag nu ska trimma den så är det lika bra att jag slänger dit den stora cylindern som jag har liggande och då måste jag klyva och bearbeta blocket först för att få dit den, och det har jag nog inte tid med just nu.
Men om det börjar regna så kan jag ju inte bygga på huset och då finns det ju tid.
Den som lever får.se

Gör som jag gjorde, köp färdig borrat block från GY6 motor!

Författare:  C-man [ fre 08 jun 2012, 01:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Jag kommer göra en topp till Viktor så fort han får hem den, eller jag får hem mitt storpack JB jag beställt!(vet inte när det kommer dock)

Författare:  wilds [ fre 08 jun 2012, 13:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

11 grams vikter verkar vara OK... Och inget ljud alls från ventilerna, kanske det är så att de här fjädrarna ändå är lite hårdare.
Men jag skall beställa de där från Drow Sports och montera i trim toppen. Då är man i alla fall säker på att det håller.

Men just nu är skönt när man kan ligga i ytterfilen numera utan att vara bromskloss...

Fick mail från Akunar idag:
Hey Jonny,

Thanks it seems the payment has come through and my colleague has already ordered the production of that exhaust.
Worst case scenario if there is any major differences needing alteration just chop, spot weld in place it should be send here and we are happy to make up a new one specific.
It’s always tricky when making use of other bikes components which we do regularly but that’s part of the motivation I guess.

Kind Regards
Ranuka Davis
AKUNAR.COM

Så om det inte passar riktigt kan jag bara kapa och punktsvetsa det som jag vill ha det och skicka ner systemet igen så ordnar de ett nytt som är skräddarsydd!!!
Det kallar jag service :!:

Författare:  wilds [ fre 08 jun 2012, 21:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

200m hemifrån idag så stack remmen!
Bara att skjuta den lilla biten och börja skruva. Märkte att det var riktigt varmt vid variatorn så troligtvis har värme hjälp till att sabba remmen som var i små bitar. Jag har en lösning på hur jag ska kunna kyla koppling och variator bättre som jag får ordna sen.
På med en ny rem och original variatorn och ut och testa. Precis när jag drog iväg så gick ljuddämparen sönder :x
Den är iofs enkel att fixa, tror bara det var inner-röret som lossnade. Men jag ska iväg hela helgen och lira golf och jag tror inte frugan vill fixa den när jag är borta. ;)

Författare:  wilds [ fre 08 jun 2012, 23:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Ljuddämparen fixad. Det var innerröret, punktat och klart.
Har även ordnat lite mer luft in i variatorkåpan, tog bort det där lilla filtret på framsidan...

Författare:  C-man [ fre 08 jun 2012, 23:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Jag sa ju det, det kommer bli problem!
HEHE det blir alltid så när man utforskar nya vatten!
Jag minns när jag startade upp 178cc´n med mitt nya NHRC rör, SWAAAP sa det och den hade tryckt in främre gaveln och packningen i ljuddämparen va ca 5cm tjock, sen gasade jag till och hela insatsen låg 5meter bakom monkeyn!

Och du åker inte med rätt topp ännu!(hoppas du anpassat lagerkvalitén)
När du handlar rem till den köp det bästa pengar kan köpa, det gör jag när det gäller kedjor till monkeyn, och det lönar sig!
Och en öppen variatorkåpa skulle nog hjälpa till att hålla ner värmen! BTW har du fått dit PE28an ännu, eller står du inför ännu en chock?

Lägg ner det primitiva jordbruket och satsa på plastraketen nu!
Societetsbandy kan du syssla med när du gått i pension!

Författare:  wilds [ lör 09 jun 2012, 11:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: 125cc Trimning

Nog för att jag misstänkte att det skulle kunna bli lite problem, men mekandet är ju kul och är ett intresse.
Problemen får man lösa varefter dem kommer...
Har inte monterat PE28:an än. Det är när man kommer upp i effekt som man verkligen märker att membranförgasare är sega i reaktionen.
Tar en liten stund innan den fattar att man gasat och lika så när man släpper gaser så tar det en liten stund innan den kommer ner till tomgång.

Ett nytt anpassat avgassystem är ju fixat, väntar på det.
Ventilfjädrar till trim toppen hittade på Drow Sports och de skeppar till Sverige.
Lagren på den strokade vevaxeln ska ju vara bättre än original.

Ska hitta en bra kevlar-rem och en bra variator.
Jag var också inne på att öppna kåpan för bättre kylning. Frässtiftet skall få jobba lite för att öppna upp variatorkåpan både fram och bak så att kylningen blir bättre.

Sida 2 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/