Lägger upp lite kom ihåg bilder för demontering montering av vev på en Derbi X-TREME R/SM (efter 2006) - D50B0
Grejer jag använder Teknix - Vevparti (Standard) PIA
TNT - Lager/Packboxar (NSK, Standard) C4
Hur man konstaterar om veven är glapp FILMKLIPP - GLAPP VEVSTAKE
Så här ser en glapp vevstake ut.. - "Godkänt glapp" är 0.05mm - Känner du glappet när du drar i vevstaken behöver du inte mäta då är den glapp!
HÄR STARTAR GUIDEN Börja med att plocka av motorn från ramen Samt demonterat cylinder och förgasare det är den enkla biten.. TIPS - Håll rent när du jobbar med motorn! - Lägg delarna du demonterar på ett bord i den ordning du plockat loss dem! - Använd "riktiga" vektyg t.ex. avdragare m.m. - Stressa inte!
DEL 1 - KLYVNING AV MOTOR DB50B0
Bild 1 Demontera de tre bultarna på kåpan
Bild 2 Muttern som sitter på svänghjulet skall lossas
Bild 3 Här måste du använda en svänghjulsavdragare 19mm vanlig gäng
Bild 4 Lossa de tre skruvarna på hållaren för spolarna
Bild 5 Gör ett märke på tändplattan och motorblocket Detta för att tändningen skall hamna rätt igen (som du ser så går tändplattan att vrida på)
Bild 6 Närbild på körnslagen jag gjort för att hitta tillbaka på tändningen
Bild 7 Nu kommer du åt de tre skruvarna som håller tändplattan
Bild 8 Insuget måste lossas innan motorklyvningen
Bild 9 Membranblocket lyfts ur
Bild 10 Lossa bultarna som håller ihop motorhalvorna
Bild 12 Tre av bultarna är något kortare (har suttit där jag placerat mejslarna)
Bild 13 Förlåt! Fyra bultar var kortare denna satt på insuget
' Bild 14 Här är de tolv bultarna som håller ihop motorn på svänghjulssidan
Bild 15 Med en avdragare drar jag loss motorhalvan från veven
Bild 16 Kolla så att motorhalvorna går isär som de ska
Bild 17 Kolla så att motorhalvorna inte börjar "skeva" ifrån varandra
Bild 18 Sakta men säkert glesnar de OBS! - Det är frestande att sätta en mejsel mellan halvorna för att bända isär dem.. - Gör inte det du kan skada halvorna och få ett oljeläckage vid monteringen
Bild 19 Plötsligt händer det!
Bild 20 Notera brickorna som ligger i halvan de satt på dreven på andra sidan
Bild 21 Jag lägger ihop halvorna igen utan att slå fast dem
Bild 22 Har nu vänt på motorn och börjat lossa bultarna på denna sida
Bild 23 Alla bultar borta som krävs för att dela denna sida
Bild 24 Blocket delat på denna sida OBS! Det ligger en bricka på kickaxeln ta rätt på den!
Bild 25 Locksidan
Bild 26 Bulten på vevaxeln skall lossas
Bild 27 Nä jag lossade inte muttern med fingrarna! Jag använde en "mutterknack"
Bild 28 Jag sätter en avdragare på drevet
Bild 29 Har fäst blocket i skruvstädet (det ligger träklossar mellan käftarna för att inte skada blocket)
Bild 30 veven loss
DEL 2 -MONTERING AV LAGER PÅ VEVEN
Bild 31 Jag värmer vevlagrena till ca 100-120grader Tips - Stänk vatten på lagret medans du värmer så ser du när tempen nått 100grader
Bild 32 Veven har legat i frysen i ca 2timmar (detta gör att den krymper lite grand)
Bild 33 Placerar det varma lagret över hålet i brädan som sitter i skruvstycket
Bild 34 "Klonk" lät det när veven gick i botten på lagret
Bild 35 Sedan släpper jag bara det andra varma lagret på den kalla veven!
Bild 36 Sedan placerar jag allt i frysen igen! MONTERING VEV
Bild 37 Skrapa bort packningsresterna med ett rakblad eller liknande
Bild 38 Värm blocket med en varmluftspistol
Bild 39 Torka rent i blocket var extra noga med lagerläget
Bild 40 Lite tvåtaktsolja som för att underlätta att lagret skall komma ner ordentligt
Bild 41 Ta ur veven från frysen och lägg den på plats. Inget våld kommer att behövas den glider på plats enkelt!
Bild 42 Värm andra block halvan på samma sätt
Bild 43 Packning eller "packning på tub" appliceras
Bild 44 Glöm inte brickorna
Bild 45 Olja i den varma blockhalvan
Bild 46 Här har jag tryckt dit den varma blockhalvan på veven utan problem
Bild 47 Dom fyra kortare bultarna såtter jag på plats
Bild 48 Sedan de åtta längre bultarna TIPS Korsdra bultarna
Bild 49 Tryck dit packboxen på veven smörj gärna in den med olja först
Bild 50 Och packboxen där kedjan skall monteras
Bild 51 Och den packbox som skall sitta på axeln till växelpeten
Bild 52 Dra dit tändplattan
Bild 53 Kolla så körn slaget hamnar rätt
Bild 54 Montera krysskilen på vevaxeln
Bild 55 Dra dit skruvarna som håller spolarna på plats
Bild 56 På med svänghjulet och bulten
Bild 57 Vänd på motorn och montera packboxen på andra sidan
Bild 58 Drevet och krysskilen och dra sedan dit muttern
Bild 59 Transmissionskåpan TIPS Kolla att brickan på kickaxeln finns på plats
Bild 60 Packningsmassa eller papperspackning
Bild 61 Tryck på transmissionskåpan
Bild 62 Korsdra bultarna
Bild 63 packboxen på kickaxeln
Bild 64 Dra runt svänghjulet och kontrollera att veven går runt utan problem
Bild 65 Olja in nållagret och placera det i veven
Bild 66 Montera dit ett kolvklips OBS! - Var noggrann så att klipset kommer ned i spåret - Se till att änden hamnar vertikalt i spåret
Bild 67 Montera kolvbulten och kolven OBS! - Pilen på kolven skall peka framåt
Bild 68 Sedan andra klipset TIPS Sätt en svamp eller trasa i öppningen till vevhuset Det är "obra" om klipset hamnar i motorn
Bild 69 Vrid klipset så spetsen hamnar vertikalt och i spåret på kolven
Bild 70 Dra veven runt ett par varv för att kolla att kolven är centrerad i loppet Jag har inte monterat kolvringen detta för att kunna höra eventuella skrapljud.
Bild 71 Nu har jag monterat kolvringen och kollat squisen. Sedan monterar jag gummitätningarna
Bild 72 Korsdra muttrarna på toppen
Bild 73 Jag monterar kedjekåpanför att hindra skräp komma in medans jag monterar motorn på ramen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori