GUIDEN UNDER ARBETE En gammal bromscylinder får slitagekant/rygg från smuts och rost, speciellt vid kanten mot kolvtätningen.
Hona tills du ser att slipstenarna har "tagit" på alla ytor där den nya kolven kommer att täta.
Gå på h-c:n i loppet med en "diskborste" först och kolla hur det ser ut därefter. Kolla efter eventuella grader vid borrhålen från vätskebehållaren och avlagringar i loppet.
Smärjelduk och rullpolering därefter är nog att föredra men rent praktiskt så kostar ju ett sådant verktyg en del och att hitta en verkstad som har verktyg och som klarar att göra det är nog inte heller lätt. (vid eventuell rullpolering får inte diametern i loppet bli för stor med eventuellt läckage som följd) Rullpolering ger en blank och fin yta, perfekt för tätningarna.
Hona tills rosten eller ev. repor fösvunnit, det går bra om det inte är allt för djupa rostangrepp. Kom ihåg att röra fram och tillbaks med honingsapparaten, ha den inte stilla på samma ställe. Smörj med fotogen eller diesel under tiden du honar. Låt det inte gå torrt.
http://www.youtube.com/watch?v=mvPERM6Z8VEhttp://www.youtube.com/watch?v=Kb8-0RcyFpchttp://www.youtube.com/watch?v=6HdFdmueLsA