Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:13




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Drivpaket del 4 - Drevbyte
InläggPostat: sön 18 sep 2011, 10:09 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Kontroll slitage
Kontrollera slitaget på fram och bakdrevet regelbundet.
Leta efter sneda eller saknade kuggar titta också på tjockleken och profilen på kuggarna

Bild
Bilder på bra och dåliga kuggar
Ett slitet drev har spetsiga toppar eller kan vara så nötta så de ser ut som dina knogar.

Bild
Uppriktning drev
Kontrollera uppriktningen mellan främre och bakre drev med hjälp av en stållinjal eller liknande.
1. Placera linjalen på sidan av bakre drevet så nära som möjligt rotationscentrumet.
2. Kontrollera att främre drevet är linjerat med bakre drevet med hjälp av linjalen.
Finjustera måttet inom 1 mm med hjälp av spännskruvarna eller mellanlägg, utan att kompromissa med hjulens inbördes linjering.

Symptom på slitet drivpaket
- Du tvingas justera kedjespänningen ofta.
- Svårt att justera kedjan till ett rätt spel.
- Du börjar märka att det blir mer oljud från din moped när du kör.
- Om du rullar mopeden bakåt hör du ett knäppande ljud och kedjan "fastnar" i bakdrevet.
- Du börjar få vibrationer i fotpinnar, styre och sadel.

Utväxling
När du byter drev kan du förändra utväxlingen och höja accellerationen samt toppfarten.
Jag kommer inte att gå in närmare på det området.
Vill du räkna ut teoretisk toppfart och accelleration använd länken nedan.
Länk: Gearingcommander räkna ut teoretisk toppfart och acceleration

Tips
Jag har lagt in Rieju - Spike´s utväxling så att du kan laborera med olika fram och bakdrev.
Även Yamaha DT finns att välja


Sammanfattning
- Har du mycket slitna drev bör du byta drev och kedja samtidigt.
- Det är ingen större fara för kedjan med lite slitna drev.
- En sliten kedja nöter ut ett nytt drev i förtid.
Det beror på att en sliten kedja är töjd, vilket gör att delningen inte längre stämmer.
På grund av detta belastas ett färre antal kuggar på det nya drevet om kedjan är sliten, vilket gör att dreven slits ned snabbare än normalt.

Material jag använder i Youtubeklippet
Bild
Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)
Bild
Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)
Bild
Kedja - Stylepro - Kedja (KMC 420) (röd)
Bild
Kedjebrytare - Hebo - Kedjebrytare
Tips - Klicka på bild för att läsa mer om dem i webbutiken

Drev byte - Arbetsgång

Bild
1. Demontera främre drevet .
Har du en låsring som låser framdrevet?
Lossa då låsringen (segersäkringen) med en låsringstång

Bild
OBS
Jag använder en låsringstång för att ta bort låsringen.
Det speciella med denna tång är att "käftarna" öppnas när man trycker ihop den.
Denna sorts låsring kallas oftast för "segersäkring"


Tips - klicka på bilden för att komma till webbutiken

Bild
Har du en bult som låser framdrevet?
Låt någon trycka ner fotbromsen medan muttern
som hålller fast främre drevet lossas.

Bild
2. Dela kedjan!
Läs min guide Drivpaket del 3 - HasSse byter kedja

Bild
3. Ta av bakhjulet!
Lossa muttern till hjulaxeln.
- Jag har en stålpinne som hjälp att knacka ur hjulaxeln
- Notera hur distanserna sitter på hjulaxeln

Bild
Tips
- Sätt en kil mellan bromsbeläggen så de ej går ihop
- Var rädd om bromsskivan


Bild
4. Byt framdrevet
- Montera drev och segersäkring

Har du en mutter i stället för segersäkring?
- Sätt på låsbrickan och dra åt muttern för hand.
Tips
Vänta med att dra åt bulten tills du fått på kedjan


Bild
Bakdrevet
- Lossa gamla drevet
- Rengör bultarnas gängor med en borste
- Rengör bulthålen (tryckluft)
- Lägg dit det nya drevet
- Använd gänglåsning på bultarnas gängor
- Dra åt korsvis med rätt moment

Tips
Kontrollera åtdragningsmomentet regelbundet!
Speciellt viktigt om du har bultar av sämre kvalite eller aluminiumbultar.
Har du lackerade drev kan lacken också släppa vilket gör att dreven kan lossna


Bild
Så här drar du åt "korsvis"
1. Dra åt bultarna förhand i det mönster som jag beskriver i bilden ovan.
2. Dra sedan åt bultarna med ett verktyg "lite mer" i det mönster som jag beskriver i bilden ovan.
3. Har du en momentnyckel så drar du åt det sista med den för att få rätt moment (annars får du dra med "känsla")

Bild
5. Sätt tillbaka bakhjulet
- Bänd försiktigt isär bromsklossarna så att skivan lätt går in
- Montera tillbaka bakhjulet.
- Kontrollera att dreven linjerar m.h.a. en stållinjal

Bild
6. Montera kedjan

Bild
Hade du en mutter på framdrevet?
- Håll in bakbromsen
- Dra åt bulten med rätt moment
- Fäst låsringen

Bild
7. Justera kedjespelet.
Dra åt hjulaxelbultarna ordentligt
Läs min guide Drivpaket del 2 - HasSse justerar kedjespelet


<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

Av HasSse666




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: