Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 09:36




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trim - Del 1 Byte cylinder och förgasare
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 23:06 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
En detaljerad guide som hjälper dig när du ska byta cylinder.
I detta fall på en Rieju med AM6 motor men tillvägagångssättet är likartat på de flesta mopeder.
Cylindern som monteras är en 70cc Airsal cylinder

Bild
Airsal Racing 70cc till AM6

Bild
Stage6 - Nållager (Förstärkt)

Bild
NGK - Tändstift (Racing) Avstört
- Värmetal 8

Åtdragningsmoment
Tändstift - 20-25 Nm
Topplock (M7 x 1) - 14 - 16 Nm

Då sätter vi igång!

Bild
Bild 01
Tappa ur kylvätskan

TIPS
För att komma åt bättre
- Ta bort kylarvinge
- Ta bort tank (sitter på i min guide)


Bild
Bild 02
Ta bort tändhatt

Bild
Bild 03
Ta loss kabeln till temp.givaren

Bild
Bild 04
Ta bort tändstiftet

Bild
Bild 05
Ta loss kylarslangen

Bild
Bild 06
Lossa muttrarna på toppen

Bild
Bild 07
Lyft bort toppen

Bild
Bild 08
Lyft av cylindern

TIPS
För att skydda kolven
- Fånga upp kolven med vänster hand så den inte slår i blocket
(eller höger om du är vänsterhänt)


Bild
Bild 09
Lägg en ren trasa under kolven så smuts inte faller ned i motorblocket

Bild
Bild 10
Använd en tång för att plocka loss kolvklipset

Bild
Bild 11
Skjut ut kolvbulten ur kolven

Bild
Bild 12
Ta ur nållagret ur vevstaken

TIPS
- Byt till ett nytt nållager!
- Ett nållager som havererar är inte kul..


Bild
Bild 13
Detta följer med i Airsals 70cc kit

Bild
Bild 14
Notera att en kolvring är svart

OBS!
- Svarta kolvringen skall sitta underst!


Bild
Bild 15
- Börja montera den undre kolvringen
- Starta från stopppinnen i kolven

Bild
Bild 16
Glid den över kolven

Bild
Bild 17
Bit för bit tills den är på plats

Bild
Bild 18
Klart!
(jag har ett speciellt youtubeklipp för detta moment)

Bild
Bild 19
Sedan den övre på samma sätt

Bild
Bild 20
Sedan dags för det vänstra kolvklipset

OBS!
- Pilen på kolven mot framdäcket
(se bild 22)


Bild
Bild 21
Klipset skall sitta i spåret med änden vertikalt

Bild
Bild 22
Kolla in den trekantiga pilen på kolvens övre del

Bild
Bild 23
Flytta över termostaten från gamla toppen

Bild
Bild 24
Gamla termostaten i nya toppen

Bild
Bild 25
Och flytta även den gamla temp.givaren till nya toppen

Bild
Bild 26
Olja in det NYA nållagret med tvåtaktsolja och montera i vevstaken

Bild
Bild 27
Kolven med pilen mot framhjulet

Bild
Bild 28
Tryck i kolvbulten

Bild
Bild 29
Kolvbulten skall in ORDENTLIGT så spåret i kolven kommer fram

Bild
Bild 30
Montera det andra kolvklipset

OBS!
Se till så det hamnar i spåret på kolven


Bild
Bild 31
Änden på kolv klipset vertikalt

Bild
Bild 32
Cylinderfotspackningen monteras (plocka bort trasan först)

Bild
Bild 33
På med cylindern
- Håll ihop kolvringarna med tumme och pekfinger
- Se till att kolvringarna sitter på rätt plats

Tips
- Olja in kolv och cylinder med 2taktsolja
- Finns ett speciellt yuotubeklipp som jag gjort för detta moment
- Länk: Youtubeklipp montera kolvringar 2-taktare


Bild
Bild 34
På med gummipackningarna på cylindern

Bild
Bild 35
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Tejpa ihop två lödtenntrådar (ca 1mm diameter)

Bild
Bild 36
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Montera toppen och dra fast
- Glöm inte packningarna på toppen
- Åtdragningsmoment 14 - 16 Nm

Bild
Bild 37
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Dra runt motorn ett varv

Bild
Bild 38
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


Lossa toppen och ta bort lödtennet
Notera att ändarna på lödtennet pressats ihop av kolven

Bild
Bild 39
Kontrollera "squish" ÖVERKURS
Detta behöver man egentligen inte göra på AIRSALS cylinderkit


När jag mäter med skjutmåttet så blev måttet ca 0,5 mm

Bild
Bild 40
Okej då visar jag detta igen..
- Toppen på igen

Bild
Bild 41
Kors dra muttrarna till 14-16 Nm

Bild
Bild 42
På med kylarslangarna

Bild
Bild 43
Nytt tändstift med värmetal 8
- Åtdragningsmoment 20 - 25 Nm

Bild
Bild 44
På med stora kylarslangen
Fyll på kylarvätska

Bild
Bild 45
Tändhatt på!

Tips
Enligt tillverkarens rekommendation 3/4-gas de första 500km efter att du monterat en ny cylinder, eller bytt kolv.
samt 3% oljeinblandning


<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc" target="_blank">L&auml;nk</a></p>

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc" target="_blank">L&auml;nk</a></p>

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!


Cylinder byte


Testrun 1

*************************************************************************************
Bild
Trim - del 2 Förgasare och insugskit

Jag fortsätter min "optimering" av min Rieju med att komplettera Airsals 70cc med ett Malossi ostrypt Malossi Vitin insug samt en Dellorto Black Racing PHBG 21mm förgasare.
Resultatet blev över förväntan accellerationen och toppfarten höjdes markant.
Poewer Wheelies och en toppfart på över 100Km/H :)

Bild
Dellorto Black Racing PHBG 21mm

Bild
Malossi - Insugskit Viton (AM6/DER/PIA) ostrypt insugskit

Bild
Bild 01
Börja med att demontera luftfiltret

Bild
Bild 02
Kylslangarna kommer jag inte att ansluta på den nya förgasaren

Bild
Bild 03
Jag gör en liten "loop" med kylslangen

Bild
Bild 04
Lossa förgasaren från insuget

Bild
Bild 05
Lossa bensinslangen
(se till att bensinkranen är stängd)

Bild
Bild 06
Lossa gaswiren

Bild
Bild 07
Lossa chokewiren

Bild
Bild 08
Lossa gaswiren från throtteln

Bild
Bild 09
Lossa chokekolven från vajern

Bild
Bild 10
Ta bort insuget från blocket

Bild
Bild 11
Peta loss membranblocket

Bild
Bild 12
Halvvägs - Malossi Viton ostrypt insugskit

Bild
Bild 13
I med det nya membranblocket

Bild
Bild 14
Det nya ostrypta insuget monteras

Bild
Bild 15
Den nya Dellorto förgasaren

Bild
Bild 16
Chocken ska monteras

Bild
Bild 17
Chokekolven ska monteras på chokevajern

Bild
Bild 18
Justerskruven för choken

Bild
Bild 19
Chokefjädern

Bild
Bild 20
Chokekolven fästs på vajern

Bild
Bild 21
Gasvajerns tur att monteras

Bild
Bild 22
Tryck ihop fjädern och montera throtteln

Bild
Bild 23
Thotteln förs ned i förgasaren

Bild
Bild 24
Bensinslangen monteras

Bild
Bild 25
Choken monteras på förgasaren

Bild
Bild 26
Skruva fast förgasaren på insuget

Bild
Bild 27
Skruva fast choken

Bild
Bild 28
Fäst oljeslangen

Bild
Bild 29
Luftfiltret

Kontrollera sedan gasvajern om den behöver sträckas
Sedan är det bara att åka ut och gasa! :rockparty:

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q" target="_blank">L&auml;nk</a></p>

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os" target="_blank">L&auml;nk</a></p>

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!


Cylinderbyte

Testrun 2



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron