NYA Scooter Doctors
http://scooterdoctors.egetforum.se/

GUIDE: Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte
http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-derbi-senda-xtreme-06-vevbyte-t1724.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ tor 11 jul 2013, 21:52 ]
Inläggsrubrik:  GUIDE: Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte

Lägger upp lite kom ihåg bilder för demontering montering av vev på en
Derbi X-TREME R/SM (efter 2006) - D50B0

Grejer jag använder
Bild
Teknix - Vevparti (Standard) PIA

Bild
TNT - Lager/Packboxar (NSK, Standard) C4

Hur man konstaterar om veven är glapp
FILMKLIPP - GLAPP VEVSTAKE


Så här ser en glapp vevstake ut.. :(
- "Godkänt glapp" är 0.05mm
- Känner du glappet när du drar i vevstaken behöver du inte mäta då är den glapp!


HÄR STARTAR GUIDEN
Börja med att plocka av motorn från ramen
Samt demonterat cylinder och förgasare det är den enkla biten..
TIPS
- Håll rent när du jobbar med motorn!
- Lägg delarna du demonterar på ett bord i den ordning du plockat loss dem!
- Använd "riktiga" vektyg t.ex. avdragare m.m.
- Stressa inte!


DEL 1 - KLYVNING AV MOTOR DB50B0

Bild
Bild 1
Demontera de tre bultarna på kåpan

Bild
Bild 2
Muttern som sitter på svänghjulet skall lossas

Bild
Bild 3
Här måste du använda en svänghjulsavdragare 19mm vanlig gäng

Bild
Bild 4
Lossa de tre skruvarna på hållaren för spolarna

Bild
Bild 5
Gör ett märke på tändplattan och motorblocket
Detta för att tändningen skall hamna rätt igen
(som du ser så går tändplattan att vrida på)

Bild
Bild 6
Närbild på körnslagen jag gjort för att hitta tillbaka på tändningen

Bild
Bild 7
Nu kommer du åt de tre skruvarna som håller tändplattan

Bild
Bild 8
Insuget måste lossas innan motorklyvningen

Bild
Bild 9
Membranblocket lyfts ur

Bild
Bild 10
Lossa bultarna som håller ihop motorhalvorna

Bild
Bild 11
Åtta av bultarna är av längre modell

Bild
Bild 12
Tre av bultarna är något kortare
(har suttit där jag placerat mejslarna)

Bild
Bild 13
Förlåt!
Fyra bultar var kortare denna satt på insuget

Bild'
Bild 14
Här är de tolv bultarna som håller ihop motorn på svänghjulssidan

Bild
Bild 15
Med en avdragare drar jag loss motorhalvan från veven

Bild
Bild 16
Kolla så att motorhalvorna går isär som de ska

Bild
Bild 17
Kolla så att motorhalvorna inte börjar "skeva" ifrån varandra

Bild
Bild 18
Sakta men säkert glesnar de
OBS!
- Det är frestande att sätta en mejsel mellan halvorna för att bända isär dem..
- Gör inte det du kan skada halvorna och få ett oljeläckage vid monteringen

Bild
Bild 19
Plötsligt händer det! :)

Bild
Bild 20
Notera brickorna som ligger i halvan de satt på dreven på andra sidan

Bild
Bild 21
Jag lägger ihop halvorna igen utan att slå fast dem

Bild
Bild 22
Har nu vänt på motorn och börjat lossa bultarna på denna sida

Bild
Bild 23
Alla bultar borta som krävs för att dela denna sida

Bild
Bild 24
Blocket delat på denna sida
OBS! Det ligger en bricka på kickaxeln ta rätt på den!

Bild
Bild 25
Locksidan

Bild
Bild 26
Bulten på vevaxeln skall lossas

Bild
Bild 27
Nä jag lossade inte muttern med fingrarna! :)
Jag använde en "mutterknack"

Bild
Bild 28
Jag sätter en avdragare på drevet

Bild
Bild 29
Har fäst blocket i skruvstädet
(det ligger träklossar mellan käftarna för att inte skada blocket)

Bild
Bild 30
veven loss

DEL 2 -MONTERING AV LAGER PÅ VEVEN

Bild
Bild 31
Jag värmer vevlagrena till ca 100-120grader
Tips
- Stänk vatten på lagret medans du värmer så ser du när tempen nått 100grader


Bild
Bild 32
Veven har legat i frysen i ca 2timmar
(detta gör att den krymper lite grand)

Bild
Bild 33
Placerar det varma lagret över hålet i brädan som sitter i skruvstycket

Bild
Bild 34
"Klonk" lät det när veven gick i botten på lagret :)

Bild
Bild 35
Sedan släpper jag bara det andra varma lagret på den kalla veven!

Bild
Bild 36
Sedan placerar jag allt i frysen igen!
MONTERING VEV

Bild
Bild 37
Skrapa bort packningsresterna med ett rakblad eller liknande

Bild
Bild 38
Värm blocket med en varmluftspistol

Bild
Bild 39
Torka rent i blocket var extra noga med lagerläget

Bild
Bild 40
Lite tvåtaktsolja som för att underlätta att lagret skall komma ner ordentligt

Bild
Bild 41
Ta ur veven från frysen och lägg den på plats.
Inget våld kommer att behövas den glider på plats enkelt!

Bild
Bild 42
Värm andra block halvan på samma sätt

Bild
Bild 43
Packning eller "packning på tub" appliceras

Bild
Bild 44
Glöm inte brickorna

Bild
Bild 45
Olja i den varma blockhalvan

Bild
Bild 46
Här har jag tryckt dit den varma blockhalvan på veven utan problem

Bild
Bild 47
Dom fyra kortare bultarna såtter jag på plats

Bild
Bild 48
Sedan de åtta längre bultarna
TIPS
Korsdra bultarna


Bild
Bild 49
Tryck dit packboxen på veven smörj gärna in den med olja först

Bild
Bild 50
Och packboxen där kedjan skall monteras

Bild
Bild 51
Och den packbox som skall sitta på axeln till växelpeten

Bild
Bild 52
Dra dit tändplattan

Bild
Bild 53
Kolla så körn slaget hamnar rätt

Bild
Bild 54
Montera krysskilen på vevaxeln

Bild
Bild 55
Dra dit skruvarna som håller spolarna på plats

Bild
Bild 56
På med svänghjulet och bulten

Bild
Bild 57
Vänd på motorn och montera packboxen på andra sidan

Bild
Bild 58
Drevet och krysskilen och dra sedan dit muttern

Bild
Bild 59
Transmissionskåpan
TIPS
Kolla att brickan på kickaxeln finns på plats


Bild
Bild 60
Packningsmassa eller papperspackning

Bild
Bild 61
Tryck på transmissionskåpan

Bild
Bild 62
Korsdra bultarna

Bild
Bild 63
packboxen på kickaxeln

Bild
Bild 64
Dra runt svänghjulet och kontrollera att veven går runt utan problem

Bild
Bild 65
Olja in nållagret och placera det i veven

Bild
Bild 66
Montera dit ett kolvklips
OBS!
- Var noggrann så att klipset kommer ned i spåret
- Se till att änden hamnar vertikalt i spåret


Bild
Bild 67
Montera kolvbulten och kolven
OBS!
- Pilen på kolven skall peka framåt


Bild
Bild 68
Sedan andra klipset
TIPS
Sätt en svamp eller trasa i öppningen till vevhuset
Det är "obra" om klipset hamnar i motorn


Bild
Bild 69
Vrid klipset så spetsen hamnar vertikalt och i spåret på kolven

Bild
Bild 70
Dra veven runt ett par varv för att kolla att kolven är centrerad i loppet
Jag har inte monterat kolvringen detta för att kunna höra eventuella skrapljud.

Bild
Bild 71
Nu har jag monterat kolvringen och kollat squisen.
Sedan monterar jag gummitätningarna

Bild
Bild 72
Korsdra muttrarna på toppen

Bild
Bild 73
Jag monterar kedjekåpanför att hindra skräp komma in medans jag monterar motorn på ramen.

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Eu3cIBAhvJQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=Eu3cIBAhvJQ" target="_blank">L&auml;nk</a></p>

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=InKan-Bf-dQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=InKan-Bf-dQ" target="_blank">L&auml;nk</a></p>



Författare:  viktor meck [ tor 11 jul 2013, 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: GUIDE: HasSse´s Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte

hade veven gått på en sån ny maskin? :o

Författare:  HasSse666 [ tor 11 jul 2013, 23:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: GUIDE: HasSse´s Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte

Jepp mycket glapp! :x
Verkar vara ett vanligt problem på dessa E50B0 motorer :funderar:
Ligger flertalet "gör det själv" moppar med trasig vev på blocket..

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/