NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
GUIDE: Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte https://scooterdoctors.egetforum.se/guide-derbi-senda-xtreme-06-vevbyte-t1724.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ tor 11 jul 2013, 21:52 ] |
Inläggsrubrik: | GUIDE: Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte |
Lägger upp lite kom ihåg bilder för demontering montering av vev på en Derbi X-TREME R/SM (efter 2006) - D50B0 Grejer jag använder Teknix - Vevparti (Standard) PIA TNT - Lager/Packboxar (NSK, Standard) C4 Hur man konstaterar om veven är glapp FILMKLIPP - GLAPP VEVSTAKE Så här ser en glapp vevstake ut.. - "Godkänt glapp" är 0.05mm - Känner du glappet när du drar i vevstaken behöver du inte mäta då är den glapp! HÄR STARTAR GUIDEN Börja med att plocka av motorn från ramen Samt demonterat cylinder och förgasare det är den enkla biten.. TIPS - Håll rent när du jobbar med motorn! - Lägg delarna du demonterar på ett bord i den ordning du plockat loss dem! - Använd "riktiga" vektyg t.ex. avdragare m.m. - Stressa inte! DEL 1 - KLYVNING AV MOTOR DB50B0 Bild 1 Demontera de tre bultarna på kåpan Bild 2 Muttern som sitter på svänghjulet skall lossas Bild 3 Här måste du använda en svänghjulsavdragare 19mm vanlig gäng Bild 4 Lossa de tre skruvarna på hållaren för spolarna Bild 5 Gör ett märke på tändplattan och motorblocket Detta för att tändningen skall hamna rätt igen (som du ser så går tändplattan att vrida på) Bild 6 Närbild på körnslagen jag gjort för att hitta tillbaka på tändningen Bild 7 Nu kommer du åt de tre skruvarna som håller tändplattan Bild 8 Insuget måste lossas innan motorklyvningen Bild 9 Membranblocket lyfts ur Bild 10 Lossa bultarna som håller ihop motorhalvorna Bild 11 Åtta av bultarna är av längre modell Bild 12 Tre av bultarna är något kortare (har suttit där jag placerat mejslarna) Bild 13 Förlåt! Fyra bultar var kortare denna satt på insuget ' Bild 14 Här är de tolv bultarna som håller ihop motorn på svänghjulssidan Bild 15 Med en avdragare drar jag loss motorhalvan från veven Bild 16 Kolla så att motorhalvorna går isär som de ska Bild 17 Kolla så att motorhalvorna inte börjar "skeva" ifrån varandra Bild 18 Sakta men säkert glesnar de OBS! - Det är frestande att sätta en mejsel mellan halvorna för att bända isär dem.. - Gör inte det du kan skada halvorna och få ett oljeläckage vid monteringen Bild 19 Plötsligt händer det! Bild 20 Notera brickorna som ligger i halvan de satt på dreven på andra sidan Bild 21 Jag lägger ihop halvorna igen utan att slå fast dem Bild 22 Har nu vänt på motorn och börjat lossa bultarna på denna sida Bild 23 Alla bultar borta som krävs för att dela denna sida Bild 24 Blocket delat på denna sida OBS! Det ligger en bricka på kickaxeln ta rätt på den! Bild 25 Locksidan Bild 26 Bulten på vevaxeln skall lossas Bild 27 Nä jag lossade inte muttern med fingrarna! Jag använde en "mutterknack" Bild 28 Jag sätter en avdragare på drevet Bild 29 Har fäst blocket i skruvstädet (det ligger träklossar mellan käftarna för att inte skada blocket) Bild 30 veven loss DEL 2 -MONTERING AV LAGER PÅ VEVEN Bild 31 Jag värmer vevlagrena till ca 100-120grader Tips - Stänk vatten på lagret medans du värmer så ser du när tempen nått 100grader Bild 32 Veven har legat i frysen i ca 2timmar (detta gör att den krymper lite grand) Bild 33 Placerar det varma lagret över hålet i brädan som sitter i skruvstycket Bild 34 "Klonk" lät det när veven gick i botten på lagret Bild 35 Sedan släpper jag bara det andra varma lagret på den kalla veven! Bild 36 Sedan placerar jag allt i frysen igen! MONTERING VEV Bild 37 Skrapa bort packningsresterna med ett rakblad eller liknande Bild 38 Värm blocket med en varmluftspistol Bild 39 Torka rent i blocket var extra noga med lagerläget Bild 40 Lite tvåtaktsolja som för att underlätta att lagret skall komma ner ordentligt Bild 41 Ta ur veven från frysen och lägg den på plats. Inget våld kommer att behövas den glider på plats enkelt! Bild 42 Värm andra block halvan på samma sätt Bild 43 Packning eller "packning på tub" appliceras Bild 44 Glöm inte brickorna Bild 45 Olja i den varma blockhalvan Bild 46 Här har jag tryckt dit den varma blockhalvan på veven utan problem Bild 47 Dom fyra kortare bultarna såtter jag på plats Bild 48 Sedan de åtta längre bultarna TIPS Korsdra bultarna Bild 49 Tryck dit packboxen på veven smörj gärna in den med olja först Bild 50 Och packboxen där kedjan skall monteras Bild 51 Och den packbox som skall sitta på axeln till växelpeten Bild 52 Dra dit tändplattan Bild 53 Kolla så körn slaget hamnar rätt Bild 54 Montera krysskilen på vevaxeln Bild 55 Dra dit skruvarna som håller spolarna på plats Bild 56 På med svänghjulet och bulten Bild 57 Vänd på motorn och montera packboxen på andra sidan Bild 58 Drevet och krysskilen och dra sedan dit muttern Bild 59 Transmissionskåpan TIPS Kolla att brickan på kickaxeln finns på plats Bild 60 Packningsmassa eller papperspackning Bild 61 Tryck på transmissionskåpan Bild 62 Korsdra bultarna Bild 63 packboxen på kickaxeln Bild 64 Dra runt svänghjulet och kontrollera att veven går runt utan problem Bild 65 Olja in nållagret och placera det i veven Bild 66 Montera dit ett kolvklips OBS! - Var noggrann så att klipset kommer ned i spåret - Se till att änden hamnar vertikalt i spåret Bild 67 Montera kolvbulten och kolven OBS! - Pilen på kolven skall peka framåt Bild 68 Sedan andra klipset TIPS Sätt en svamp eller trasa i öppningen till vevhuset Det är "obra" om klipset hamnar i motorn Bild 69 Vrid klipset så spetsen hamnar vertikalt och i spåret på kolven Bild 70 Dra veven runt ett par varv för att kolla att kolven är centrerad i loppet Jag har inte monterat kolvringen detta för att kunna höra eventuella skrapljud. Bild 71 Nu har jag monterat kolvringen och kollat squisen. Sedan monterar jag gummitätningarna Bild 72 Korsdra muttrarna på toppen Bild 73 Jag monterar kedjekåpanför att hindra skräp komma in medans jag monterar motorn på ramen. <p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Eu3cIBAhvJQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=Eu3cIBAhvJQ" target="_blank">Länk</a></p> <p> </p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=InKan-Bf-dQ" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=InKan-Bf-dQ" target="_blank">Länk</a></p> |
Författare: | viktor meck [ tor 11 jul 2013, 22:09 ] |
Inläggsrubrik: | Re: GUIDE: HasSse´s Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte |
hade veven gått på en sån ny maskin? |
Författare: | HasSse666 [ tor 11 jul 2013, 23:58 ] |
Inläggsrubrik: | Re: GUIDE: HasSse´s Derbi Senda Xtreme -06 - Vevbyte |
Jepp mycket glapp! Verkar vara ett vanligt problem på dessa E50B0 motorer Ligger flertalet "gör det själv" moppar med trasig vev på blocket.. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |