Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:04




 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 21:41 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=5809

Beskrivning:
Vevhusventalation från Naraku ( Racing ), som passar alla 139QMB/QMA ( GY6 motorerna ) samt Kymco 4-takt motorer (50cc).
Kitet ersätter helt enkelt din oljeplugg med denna plugg samt slang som du drar från oljepluggen upp till motorchassit och där sätter du fast den med de stripes som medföljer. Var noga med att slangen sitter fast !
Varför då detta vevhuskit ? Jo vad den gör är att vid nedgångsfasen samt uppgångsfasen av kolven så bildas en positivt tryck inne i cylindern vilket minskar påfrestningen av kolv och cylinder.
Kitet gör att en bra balans hålls i just din motor, vilket gör att du får mer effekt ute på vägarna !
Om du vill ha en extra liten detalj till din moped som gör att du både får en bra balans i din motor samt ett litet extra tryck i motorn så är denna produkt något för dig !
OBS! Denna vara bör ej andvändas på större motorer än 50cc. OBS!


Någon som testat denna?
Och varför skulle man inte kunna använda den på större cylle?



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 23:16 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Vet inte riktigt om jag tror på funktionen då man har den vanliga vevhusventilationen i toppen som sköter tryckutjämningen.. :funderar:
Dessutom är jag lite frågande till konstruktionen med en anslutning som sticker rakt ner från oljepluggen, ganska lätt hänt att nåt fastnar i slangen som man sen ska böja uppåt.

Varför inte borra ett hål i ovansidan av blocket, gänga en anslutning och dra en slangstump uppåt till ett luftfilter? Då slipper man dessutom oljans "tröghet"..

Vad gäller 50cc grejen så är det väl slangens längd som kan vara problemet, större cc flyttar mer luft/olja.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 23:25 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
MechaniX skrev:
Varför inte borra ett hål i ovansidan av blocket, gänga en anslutning och dra en slangstump uppåt till ett luftfilter? Då slipper man dessutom oljans "tröghet"..

Har sett någon sådan grej på scootdawg.com eller http://chinesescoots.forumwise.com om jag inte kommer ihåg fel..



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 23:34 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Men vaf_n borde den inte sitta där oljestickan sitter och gå upp till luftfilterboxen? :funderar:

edit Hittade denna text på Scooter Attack

Crankcase Breather NARAKU blue
NARAKU crankcase breather. Fits all 139QMB/QMA (GY6 engines such as Rex RS450) and Kymco four-stroke engines with 50cc capacity. The kit simply replaces the stock oil filler plug. The hose is fixed vertically below the bodywork using the mounting material included in the kit. Available in blue and silver. Why do you need a crankcase breather? During the up-strokes of the piston inside the cylinder barrel, an overpressure builds up. This reduces performance, because the piston can no longer transfer its full force onto the crankshaft but also has to counteract the pressure in the crankcase. If the overpressure is released, the engine will rev more freely and can put more power onto the road. Furthermore, the dangerous effect of oil foaming can be prevented to the greatest possible extent so that the danger of the oil film tearing off can be drastically reduced. The same negative effect also occurs during the piston's downward stroke, except that it's a negative pressure that builds up and also has to be relieved. Of course all engines already have a built-in crankcase breathing system; this is quite small though and therefore insufficient especially for higher-capacity engines with increased power.


Som jag misstänkte den ska sitta där oljestickan sitter INTE i oljepluggen :vissla:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 20 nov 2010, 23:49 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Låter bättre.. :tummeupp:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: sön 21 nov 2010, 23:28 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: lör 13 nov 2010, 21:58
Inlägg: 74
Ort: Kalmar
Jag har en sån på min 125a.
Märkte ingen skillnad när jag monterade den.
Ser lite skumt ut när oljan åker upp å ner i slangen.
Men det retar alltid nån :)



_________________
Motogino Race 125T-8
Nymans Saxoped 1125B 1955
Nymans NV35 1952
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: lör 04 jun 2011, 15:48 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 21 nov 2010, 18:59
Inlägg: 2
minidelar.se har en snyggare,anv den själv.har 88cc funkar bra.129:-.http://www.minidelar.se/advanced_search ... t=Sok.vill du bet mer finns det ännu snyggare.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 23:46 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Jag rekommenderar att man gör ett sånt kitt själv med betydligt grövre slang och gängad slanganslutning, jag kör alltid med typ vanlig vattenslang typ gardena, som jag sedan leder ner i en pet-flaska(krav vid bankörning) för att slippa olja ner hojen, har man en högvarvig 4T motor så blir det en del oljeblandad luft som kommer att hamna i flaskan och e man snål som jag så kan man ju återvinna den!
Sen om flaskan fylls snabbare vet man att kolvringarna börjar slitas( eller ventilerna!)
Men borra hålet i blocket så högt som möjligt!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Naraku - Vevhusventalation (Racing)
InläggPostat: sön 25 mar 2012, 23:34 
100 km/h
100 km/h

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 00:39
Inlägg: 150
Kanonis;)


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron