Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 15:31




 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bikenets 72 cc kit nu med större ventiler!.
InläggPostat: mån 16 maj 2011, 06:57 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
Bikenet säljer nu sina 72 cc kit där toppen har större ventiler.

22 mm insug och med 18 mm avgasventil.

Skall ge 5.5 hkr. http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=569&katid=7


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bikenets 72 cc kit nu med större ventiler!.
InläggPostat: sön 26 jun 2011, 00:52 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 maj 2011, 13:47
Inlägg: 67
Mkt av vad jag har att säga finns att läsa här;
http://scooterdoctors.egetforum.se/72cc-the-hard-way-t489.html

Utanpå det så e det till att börja med så att det sitter 23mm ventil in å 20mm ut.

Jag har ju haft lite problem med det kit jag installerat å får säga att jag a djupt imponerad av Bikenets sätt att sköta det.
Problemet har varit att spindeln på avgasventilen gått ner sig i kontaktytan för justerskruven för vipparmen,å jag tror att vi nu löst det problemet.
Då jag varit yrkesverksam i bilsvängen i runt 30 år med motortrimning som specialitet så tycker jag mig kunna skriva under på de buffel&båg konster som många många inom branschen använder sig av.Bil/hoj svängen ÄR "smutsig".
Därav att jag vill ta chansen att försöka få fram när man som i fallet med Bikenet får kontakt med en firma som ifrån mitt sätt att se det som hänt här har varit rent exemplariska.Bemötandet jag fått kring mitt problem har varit helt otroligt.
Värre än så,för Anders som han tydligen heter har gjort MER för mig än vad varken situationen eller nöden har krävt. Mycket imponerande å mycket frikostigt får jag säga.
Anders. Om du läser detta så framför jag här ett jättetack!!!

Kort sagt kan jag inte annat än rekommendera folk att handla av Bikenet.

Själva kitet så?
Hårdrar man det så e det sanslöst vad man får för sina pengar. Faktiskt. Allt,å då menar jag precis allt,finns med. Det e i sig enkelt att installera om man nu inte har tummen precis mitt i handen.
Att installera kitet e gjort på nån timme även om man inte e van å då med mkt enkla handverktyg.

Men....
Vid lite tyngre djupdykning finns det då ett antal punkter där jag anser att man kunnat designa kitet lite annorlunda.
Som det är säljs det som sagt extremt komplett i min mening.
En av de punkterna e att kitet nog använder topplock vs kolv/cylinder som inte a matchat mot varandra från början. Toppen e gjord för en cylinder diameter av 50mm å ett 72cc kit använder 47mm. Det ger ganska logiskt en missmatch som man som jag ser det lika gärna hade kunnat designa bort utan ngr eg kostnader. Vad det medför e framför allt att volymen i topplocket blir såpass stor att motorns kompressions blir låg med moderna mått mätt med sin kompressionsgrad av 7:1.
Om man som jag använder kamaxeln som e tänkt att användas med kitet(som Bikenet säljer) så kan man ledigt skjuta upp den siffran till 11:1 iaf,med den effekten att motorn levererar mkt bättre både effekt å moment.

Vidare e dessa motorer inte direkt ngt under av precision som jag förstått det varför det kan skilja rätt rejält i sk vändhöjd på kolven i övre dödpunkt från motor till motor.
Efter att ha laborerat å kollat med andra kan jag idag påstå att om man bearbetar botten på cylindern så att man har en kolv som vänder 0.2mm under cylinderns högsta punkt räcker det mer än väl uppenbarligen och eftersom det tydligen,såvitt jag fått berättat,kan skilja rejält i detta måttet från motor till motor så får jag nog säga att alla cylinderkit som effekt blir en form av halvfabrikat.
Dvs att de kräver vidare bearbetning i en svarv eller fräs för att verkligen komma till sin rätt.
Oavsett det,faktiskt,så anser jag Bikenet kitet extremt prisvärt. Må vara att det relativt sett e billiga grejer,men de håller måttet iaf.

Både det med att se över kolvens vändhöjd samt att plana av topplocket en liten bit för att få kompressionen till vettigare värden e som jag ser det ändå relativt sett enkla manövrar. I en svarv är båda jobben(dvs svarva av cylinderfoten samt plana toppen) löst av ngn som vet vad han gör på under 20 minuter. En svarv kanske inte alla har tillgång till men oavsett var man bor antar jag att man kan leta reda på en mekanisk verkstad iaf,å de killarna kan säkerligen lösa problemet om de bara får måtten mot en högst rimlig ersättning. Skulle förvåna mig mycket annars.

Att kitet ger ngr påstådda 5.5 hästkrafter som det kommer betvivlar jag mycket starkt. Mycket beroende på bristen på kompression faktiskt.

Det de talas relativt lågt om dock e de följdarbeten som behöver göras när kitet väl e installerat. Framför allt behöver förgasaren bestyckas om med andra munstycken som ger en blandning som blir mer korrekt för 72cc kitet. Iofs inget tyngre jobb men oavsett ett jobb där det finns relativt sett lite info om hur man skall/bör gå tillväga.
Det andra följdjobbet som blir en effekt e det med att balansera ut behovet av variatorvikter. Det arbetet har inte bara ett svar utan många,å kommer ner till hur man vill att ens moped skall fungera. Med kitet monterat enbart som det kommer levererat säger många,med all rätta, att vikter runt original på 6g+ e rätt.
Den siffran blir i sin tur fel om man vidareförädlar sitt kit som jag anger ovan eftersom då vill motorn varva mer.

Avslutar med att säga igen att jag anser Bikenet kitet vara värt varenda krona-å mer därtill. Bra skit för pengarna helt enkelt,men om man vill "mer" med sitt kit...så kräver det lite arbete.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron