Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:08




 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 04:30 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 jul 2011, 17:20
Inlägg: 11
En 40-årig Stockholmare som tillbringat ett decennium med att arbeta som professionell rocksångare, mestadels i det stora landet i väster.
Utbildad fordonsmekaniker men omskolad till webbutvecklare.

Har en stor förkärlek till -60 -70-tals rock och tog mitt nick från ett av mina absoluta favoritband. Det var naturligtvis The Who som fick mig intresserad av Scooters. Har tidigare ägt en Vespa 125 Primavera -66 och en Harley-Davidson -67 Panhead Bobber. Har bara amerikanskt MC-kort och tills jag orkar/har råd att ta ett svenskt funkar det utmärkt att köra Baotian.

Köpte min Classic 2008, drog rosa kabeln och slängde i 5grams variatorvikter och hojen gick enligt mätaren 65 på plan mark och 70 nerför. Kollade runt lite och insåg att jag var extremt nöjd med att scootern gick så bra med så lite fix.

Förra hösten gav vevlagret upp och jag bara ställde den över vintern. Med tanke på att jag inte har nån form av garage eller seriös verkstadsutrustning för att göra några övergripande renoveringar började jag kolla runt vad det skulle kosta att fixa till motorn.
På köpenscooter här i Stockholm som är min närmsta verkstad skulle renoveringen kosta 3.500:- =( men.. han hade en helt nyrenoverad 63cc med massa extra godis stående som jag kunde få för samma pris om jag ville.. Why not liksom!
Sagt och gjort en timme senare rullade jag ut en hoj med ett tydligt mörkare ljud, extremt mycket bättre tryck i uppförsbackarna men.. inte en millimeter snabbare än 60 även utför. Då förgasare inte ingick i priset hade han slängt på min gamla risiga fugge och bytt till ett odefinierbart "större" huvudmunstycke och moppen gick ärligt talat som skit..
Jag skickade omedelbart efter Bikenets PD19J förgasare + en munstyckssats och en variatorviktsats från twostroke.

Efter lite tweekande (5.5 vikter och 95mm munstycke) gör hojen 63 på plan mark och 68 utför och med tanke på att den faktiskt bara fortsätter accelerera i uppförsbackarna är jag hyfsat nöjd..
Det sista "trimmet" jag ska göra den här säsongen är att skicka efter DrPulleys 5grams vikter och då hoppas jag kunna klippa de där sista 2 kilometrarna.. :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 11:19 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Välkommen till forumet "pöjk"..
Yngre än mig "Racing" och "nizzeg" iaf :D PS
Hoppas du gillar din avtar



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 12:46 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Kul med fler "vuxna" (i fysisk mening) som leker med moppar :tummeupp: :mrgreen:

Har själv en Classic som är avstrypt, men med 63cc kit liggande på hyllan och dottern har en City med 63cc kit + annat godis och åker ifrån dom flesta här i stan :vissla:

HasSse, även jag är några år äldre ;)



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 15:25 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
OK MechaniX då måste Ztrindberg vara "ynglingen" bland moderatorerna :D


Bild
Ditt drömprojekt Quadrophenia ?



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: fre 22 jul 2011, 21:35 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 jul 2011, 17:20
Inlägg: 11
Tackar ödmjukast hörrni för varmt välkomnande!

Ja det var ett tag sen man körde Zundapp KS 50 och Yamaha FS1 men det är precis lika roligt idag! ;)

Hasse jag älskar min avatar, och du har helt rätt.. jag skulle göra vad som helst för den Lambrettan! :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: lör 23 jul 2011, 03:27 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
 PS
5,0 gr Dr Pulley kan bli liiite för lätt men det är svårt att avgöra utan att ha testat...



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: lör 23 jul 2011, 16:10 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 jul 2011, 17:20
Inlägg: 11
HasSse666 skrev:
PS
5,0 gr Dr Pulley kan bli liiite för lätt men det är svårt att avgöra utan att ha testat...


Du har förmodligen rätt och jag har tänkt tanken själv.. men den viktsats jag köpte var 5.5 - 7.5 och ju tyngre vikter jag slängde på ju lägre topphastighet fick jag.. det känns väldigt ologiskt och jag kan inte riktigt förstå varför. 5.5 vikterna gav både bäst axx och topphastighet och eftersom det var dom lättaste vikterna jag hade är det möjligt att det blir ännu bättre med ytterligare lite lättare vikter.. jag får experimentera lite till ;)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: lör 23 jul 2011, 20:44 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Prova och se, har provat med vanliga 5g i vår 63cc och den varvade bara och kom knappt upp i 65 med dubbdäck.. Samma grejor fast med sommardäck och med 5.5g Dr. Pulley samt frisk drivrem gör den 80+ på mätaren :tummeupp:

Drivremsbytet gjorde en hel del, från 15.5 mm till 17.7 var skillnaden ca 10 kmh.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 00:31 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
välkommen. hoppas du trivs :mrgreen: frukosten serveras från 8 till kl 10. nä, jag skojar bara :lol: . men välkommen ska du vara


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 05:21 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 jul 2011, 17:20
Inlägg: 11
MechaniX skrev:
Prova och se, har provat med vanliga 5g i vår 63cc och den varvade bara och kom knappt upp i 65 med dubbdäck.. Samma grejor fast med sommardäck och med 5.5g Dr. Pulley samt frisk drivrem gör den 80+ på mätaren :tummeupp:

Drivremsbytet gjorde en hel del, från 15.5 mm till 17.7 var skillnaden ca 10 kmh.


Det är ju grymt att den går så otroligt mycket bättre med bara andra vikter och annan rem! :D
Det låter bra och jag tar lite rygg på dig här MechaniX! Det är mycket troligt att 5.5 Dr.Pulley vikter är "the way to go" även i mitt fall!

Har ingen stenkoll på remmarna till dessa moppar men jag antar att måtten 15.5 och 17.7 är själva bredden på remmen. Och det borde alltså innebära att en bredare rem kan ge högre toppfart? Det sitter en splitterny Bando-rem i min 63cc med måtten 669x18x30 (som jag vet passar till 10-tums hjulen) och det borde väl vara likvärdigt med 17.7 eller har jag missförstått detta?

viktor meck skrev:
välkommen. hoppas du trivs :mrgreen: frukosten serveras från 8 till kl 10. nä, jag skojar bara :lol: . men välkommen ska du vara


Tack så jättemycket viktor meck! :tummeupp:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 12:53 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Då har du en ny och frisk rem iallafall.. Remmen var nersliten till 15.5 efter ca 370 mils körning, så en ny med rätt bredd hjälpte en del.

Det som är gjort på vår "pvc-bidé" förutom 63cc cylinder är original 50cc topp med portade kanaler, BGM Pro Sport kamaxel, trimavgas Naraku Crossover, PD19J förgasare med 38 lågfart och 85 högfartsmunstycke, Polini Speedcontrol variator, Naraku VS drivrem och Naraku Sport koppling, Naraku högeffekts tändspole och NGK Iridiumstift.

Inte mycket originaldelar kvar i den :vissla:

Med 5.5g vikterna är den inställd för en förare på ca 55-60 kilo, jag väger lite mer och får inte riktigt samma toppfart :oops:

Vet inte om hjulens storlek kan spela nån roll, men på vår sitter det 12"



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 16:35 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 17 jul 2011, 17:20
Inlägg: 11
Hahahaha okej jag hajjar.. Med min setup får jag skatta mig lycklig om jag kan nå 70 :vissla:

PVC-Bidé! :lol:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Quadrophenia - BT49QT-9 Baotian Classic
InläggPostat: tis 06 sep 2011, 13:30 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: tor 25 aug 2011, 14:21
Inlägg: 61
Ort: Upplands Väsby
Aha inte bara ungdomar här. 49+ e ja.

Då ja endast labbat lite me 50cc, original-alltingannat och förmodligen lite sletna remmar på båda så e ja ändå rätt nöjd.
Sprinten har 92-munstycke o classicen har 85. Satt 79 resp 82 i från början.
Båda gör drygt 65 på plan mark. Då classicen e lite lättare verkar det som original variatorvikter o lätt sliten rem skulle behöva en uppgradering vad jag förstått.



_________________
Baotian Sprint-07 Blå/Gul, TMS Classic-08 Silver.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: