Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:13




 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rapidos - Peugeot Rapido -93 - Frågor
InläggPostat: ons 22 maj 2013, 01:59 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: mån 08 apr 2013, 00:02
Inlägg: 18
Bild
Att notera HasSse666 lagt in bilden ej medlem Rapidos moppe

Hej, jag har en Peugeot Rapido "93 som jag imorgon har planerat att jag ska ta en titt under variatorkåpan på.

Jag är dock helt bortkollrad vad det gäller sådana här mopeder,även om jag förstår principen för hur en variator fungerar.

Kan jag förvänta mig att det finns en "variatorstrypning" i så fall hur skulle den kunna se ut? Den enda jag sett själv var en distansring som satt mellan "skivorna" på en piaggio min bror hade?

Sen har jag idag börjat undra om man har smörjolja någonstans i transmissionen? jag trodde nämligen att man inte hade det på moppar av den här kalibern men har sett att folk pratat om oljeläckage mm? mopeden är näst intill skrot så om jag ska byta olja (om det nu finns någon) kan jag dunka i vad för motorolja som helst eller ska det vara ATF eller växellådsolja ....?

Jag skulle vilja uppnå en högre sluthastighet och lägre motorvarv då den låter som en motorsåg, kan jag då lägga i 0,5 g tyngre vikter, eller blir den bara slö då?

Är det värt att tvätta rent remmen och friktionsytorna med bräkleen eller liknande? samt putsa lite i kopplingen för att få mer friktion, allmänt underhåll?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Variator-strypning finns det på gamla franska skotrar?
InläggPostat: ons 22 maj 2013, 10:03 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Strypningar
Kolla efter grejer som ser ut som i länken nedan
oversikt-strypningar-posta-bilder-pa-strypningar-du-hittar-t90.html

Bild
Slutväxelolja scooter, SAE 80W-90 - Biltema 29,90kr
Ja scootrar har en slutväxel där man oftast rekomenderar "transmissions olja"
(kolla i underhållstråden för tips)

Ja tyngre vikter ger högre varvtal


Bild
Ja underhåll av variator och rem är bra
Att putsa lite försiktigt på variatorn är bra
MEN kan påpeka att "remspray" på remmen gjorde att det blev FÖR bra grepp...
Hade iofs en lågprisrem men den slets av och det såg ut som ett fågelbo under variatorkåpan! :lol: PS
Flyttade din tråd hit eftersom du hade en massa olika frågor om din Rapido
Fyll på med frågor och svar i denna tråd kan vara intressant för andra Rapido ägare



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rapidos - Peugeot Rapido -93 - Frågor
InläggPostat: ons 29 maj 2013, 00:34 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: mån 08 apr 2013, 00:02
Inlägg: 18
Hej igen, sitter och funderar på variatorvikter. jag har inte hunnit mecka något med moppen än då jag åkte på att bygga ihop en cykel till kärring....estan.


Jag har planerat att byta vikter som sagt för att få högre sluthastighet och lägre varvtal (så det inte låter motorsåg när jag åker genom villaområden)

Jag har nu 7,5 om originalen sitter kvar, hur mycket kan man öka lämpligast? Händer det enastående mycket om jag går upp till 9g?

Samt är det vettigt att blanda vikter? Har nämligen läst om vissa som kör hälften av vikterna lättare, i min fantasi kan det göra att jag bibehåller lite acceleration fastän toppfarten ökar?


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: