Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:57




 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyfrälst scooteråkare
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 13:29 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 jul 2016, 01:06
Inlägg: 69
Så efter att ha ställt massor av mer eller mindre dumma frågor på forumet så kanske det är dags att iallafall bidra med en presentation av mig och de scootrar jag hittills ägt. Är relativt ny inom scooter världen men har alltid älskat mopeder. Innan jag köpte min första scooter så körde jag runt på min pimpade Puch Maxi som jag äger än idag. Dock körs den mest på mopperally nuförtiden :)

Inhandlade min första EU scooter i våras för att använda som pendlingsfordon till jobbet. Har ca 2,5 mil enkel väg så jag var lite tveksam till avståndet men tänkte ändå ge det en chans. Nu så här 4 månader senare så kan jag bara säga att beslutet av pendla med EU moppe var helrätt. Helt underbart jämför med bil.

Nåväl tillbaka till första scooter vilket blev en Keeway Goccia 2012:a. Var verkligen supernöjd med denna och körde ca 200 mil med denna innan den såldes. Den gick riktigt bra men eftersom jag gillar att testa olika saker så blev jag sugen på en ny maskin och valet föll då på en 4 takt Kymco Super 8. Helt klart klasskillnad vad gäller kvalitetskänsla och åkkomfort. Ville prova en 4 taktare och skillnaden mellan den och en 2 taktare. Stora fördelen är ju så klart bränsleförbrukningen som i princip nästan blev reducerad med 30%. En plumpen i protokollet är väl prestandan. Har gjort alla klassiska moddar men den toppar ändå enbart 52km/h vilket enligt mig är några km för lite men är ändå helnöjd med köpet och kommer fortsätta använda denna som mitt pendlingsfordon.

Mittemellan dessa köp som stötte jag på en granne som ville sälja sin Kina scooter. Det visade sig vara en kopia på en Sachs Speedjet R med en hel del ”godis på”. Den har en vätskekyld motor, skivbromsar fram och bak och effektsystem. Den hade enbart gått 400 mil men hade stått ute ett antal år så den behövde en hel del kärlek som jag nu gett den. Har bla rengjort kylsystemet och bytt kylarvätska, bytt topplockspackning, luftat och hällt i ny bromsolja, tagit bort den separat oljetanken, målat om avgassystemet etc…Riktigt nöjd även med denna och kommer behålla den som mitt ”inne i stan fordon”

Känner jag mig själv rätt så kommer jag garanterat inhandla flera scootrar så flera dumma frågor kommer :) Avslutar med att lägga in lite bilder på min åk.

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyfrälst scooteråkare
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 16:11 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Tjo!
Du verkar ha drabbats av scooterbacillen! :mrgreen:
Mmm har alltid gillat KYMCO´s super 8 detta trots att jag bara gjort service på en och i samband med detta provkört den!
Jag kunde snabbt konstatera att den var stabil och av bra kvalité. :tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron