NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Ny gubbe här :)
https://scooterdoctors.egetforum.se/ny-gubbe-har-t2211.html
Sida 1 av 1

Författare:  RacerX [ ons 11 mar 2015, 13:31 ]
Inläggsrubrik:  Ny gubbe här :)

Hej på er alla!

Köpt mig en PGO Big Max Sp och tänkte bara säga hej och att det känns skönt att va tillbaka i moppe svängen :lol:

Författare:  HasSse666 [ ons 11 mar 2015, 20:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Välkommen!
Hoppas din moppe inte behöver alltför mycket kärlek ;)

Författare:  RacerX [ lör 14 mar 2015, 14:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

HasSse666 skrev:
Välkommen!
Hoppas din moppe inte behöver alltför mycket kärlek ;)


Hej och tack!

Verkar som den inte var så krävande alls, bara plockade bort en enkel bricka i mynningen och en v-ring så det var kärlek på lagom nivå :D

Så det gick lättare än väntat med andra ord och nu gör min 25 moppe iaf runt en 50 knyck, istället för ynkliga 30 från fabrik!
Nästa steg får bli att byta till lättare vikter, när jag drog v-ringen så växlar den ju upp alldeles för fort så den är galet slö.

Tänkte kolla med er vad som är lämpligt, sett att folk byter till en 4-5 grams men undrar ifall det verkligen är möligt då original ligger på 8.5 gram.
Menar orkar den då verkligen att ge på fullt så den inte går 10km sedan :?

Mvh

Författare:  HasSse666 [ mån 16 mar 2015, 21:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Nja från 8.5g till 4-5gr blir knappast bra :?
7-8gr skulle jag tippa ger ett ok acc

Författare:  RacerX [ tis 17 mar 2015, 14:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hej Hasse och tack för svar!

Presis vad jag tänkte, förstår inte hur folk kan gå ned så mycket i vikt, iaf vid en google ser man på flera ställen de nämner det.
Men jag tror som dig och då är det väl kanske bäst att beställa ett flertal och prova sig fram, kanske från 6gr och uppåt för att vara säker :)

Även sett man ska byta till större munstycke men det borde väl bara gälla om man kör med större förgasare.
Blir jag inte nöjd med att byta vikterna får det väl bli en 70cc, blir nog bra mycket roligare då :lol:

Mvh

Författare:  HasSse666 [ tis 17 mar 2015, 23:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

4-5gr funkar på Aerox
Men jag tycker du skall köpa tex 3st 6gr 3st 7gr och 3st 8grams vikter
Då kan du blanda vikter så du har möjligheten att få en
- 6,5 grams uppsättning (3st 6gr + 3st 7gr)
- 7,0 grams uppsättning (3st 6gr + 3st 8gr)
- 7,5 grams uppsättning (3st 7gr + 3st 8gr)

Om dina original 8,5gr vikter är runda kan du blanda med dem också för att få fler variationer.



Vill du ta ut det lilla extra så köp Dr:Pulley vikter så kan du få lite högre toppfart och lite bättre vrid från start! :tummeupp:

Författare:  RacerX [ tor 26 mar 2015, 14:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hej Hasse!

Inte haft en aning om att man kan blanda vikter på detta sett, spännande :)

Antar man då måste lägga dom om vart annat så det blir jämnvikt.
Funderar på någon av dessa, så vad tror du blir bäst?

Variatorviktskit POLINI [16x13mm] 5,5-7,0g
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... RPbsy7jCu0

Eller

Variatorviktskit POLINI [16x13mm] 6,5-9,0g
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... RPbji7jCu0

Nån av dessa borde bli bra va och intressant ang Dr Pulley. Tack för tipset!

Tack för att du tog dig tid att svara, uppskattas :dubbeltumme:

Mvh

Författare:  HasSse666 [ fre 27 mar 2015, 21:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Tjo :)
Jepp rätt tänkt fördela vikterna smart så det inte blir obalans!
Jag tror du prickar rätt med de tyngre viktkittet

MEN jag skulle nog valt nedanstående kit det är så pillrigt med de där "locken" och de nöts ganska fort..
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1229
Bild
16x13mm - 6,5 - 7,5 - 8,5 - 9,5g
Variatorviktset från Stage6 16x13mm - 6,5 - 7,5 - 8,5 - 9,5g
Kitet innehåller 4x6 vikter uppdelade i 4 mindre askar av värmetålig plast.
För att lättare kunna identifiera vikterna så är dom märkta...
Även askarna som vikterna ligger i är märkta med vikter, men gå alltid efter det som står på själva vikten...


MVH
Hasse

Författare:  RacerX [ sön 29 mar 2015, 13:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hej Hasse!

Alright, då kör jag absolut på ditt förslag. Billigare dessutom och verkar klart vara bäst!

Tusen tack Hasse, helgrymt :tummeupp: :SD:

Författare:  RacerX [ mån 04 maj 2015, 14:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hej igen!

Är less på att moppen känns så jäkla slö (original), och tänkte då byta till ett 70cc kit samt vikterna som jag inte bytt ännu :)
Om jag nu köper Dr Pulley som du rekomenderade, lär man visst välja vikt själv, ser inget set med olika vikter. Så hur ska man då veta vad som blir lämpligt för ett 70cc kit, kanske du vet på rak arm ?


Vad tror du om detta set och bör jag tänka på något mer, säg gärna till :)

1) Cylinderkit - http://www.twostroke.se/product.asp?product=7794
2) Tändstift (som de rekomenderade) - http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6822

3) Förgasaremunstycke set, kan du gärna peka ut så jag får rätt ?

Tror väl att det vore okey att börja med detta, och tycker du att man bör kapa blindtarmen på avgasröret eller gör det mindre nytta?

Ha en bra dag och tack på förhand :meka:

Mvh
RacerX

Författare:  HasSse666 [ mån 04 maj 2015, 21:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

1. Helt OK driftsäkert dock gjutjärn inte lika bra som aluminum (prisfråga)
2. OK
3. Kolla vad du har och köp ett kit 5-10% större än original

Ja kapa blindtarmen

Författare:  RacerX [ ons 06 maj 2015, 14:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hejsan!

Kanon Hasse, då får jag köra på detta och ang vikter, så kör jag nog iaf på ett vanligt set, så jag har möjlighet att lätt prova mig fram vad som passar bäst :meka:

Vad jag sett brukar 4.5 gram kunna va okey då lite trim sitter på moppen, så får väl köra på det och sen gå upp ifall nu det skulle bli för lite!

Ha en bra dag!

Mvh
RacerX

Författare:  FullGas [ lör 09 maj 2015, 18:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Tjena RacerX!

Musiker? Tänkte på spandex-killarna från 80-talet som kallade sig så :hotpepper:

Vet inte om ni gått genom detta med vikter och vikt... dvs det beror även på hur mycket du väger även om det inte spelar så stor roll men ska det optimeras så..

Ju mer kubik desto tyngre vikter är något som passar mig i alla fall eftersom det blir mer bottenvrid ju mer "cc" du har i cylindern. Men ska det lekas så passar det i vilket fall med lättare vikter förstås. Det bästa är det som redan föreslagits, dvs prova sig fram. Till original kör jag gärna med 4,5 grams men när jag körde 80cc hade jag 6 grams och uppåt. Då väger jag en hel del... Gammal gubbe får man väl lov att klassas som med runt 120 till 125 pannor som kinesen får dra runt med ;)

I vilket fall så la jag in denna respons just för att jag var nyfiken på om du också är ett gitarrfreak som jag själv :)

Full Gas

Tillägg: Jag pratar nu om min kines-fyrtaktare... blir annorlunda på din moped kan tänkas, kommer inte ihåg så mycket trots att jag haft en som du har. Men det är ju olika vikter och variator etc från en del mopeder till andra så du får ta mina "fakta" som mer generella tips.

Författare:  RacerX [ sön 06 sep 2015, 13:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hejsan FullGas!

Ledsen att svaret dröjt!

Haft fullt upp i livet och inte besökt denna sidan på länge, men nu ska det bli ordning igen :)

Snabbt svar på din fråga ang musiker, nix det är jag inte, om inte sjunga illa i dushen räknas :lol:

Ska ta itag med vikter och sånt på moppen nu, den jäkeln blev som sagt riktigt slö efter avstrypningen. Kanske borde byta till lite hårdare kopplings fjädrar, för bättre tillslag!

Ha det så bra och tack för ditt inlägg, ber om ursäkt igen att svaret dröjt!

Mvh
RacerX

Författare:  FullGas [ mån 07 sep 2015, 17:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Tjena!

Ok, inga rosa gitarrer eller pudelfrisyr då antar jag ;)

För övrigt var RacerX förbannat duktiga på gura, och är det fortfarande även om de två gitarristerna gick åt varsitt håll och fortfarande lirar på. Paul Gilbert (Guilbert?) var den enda, den andra en fransman jag ej kommer ihåg namnet på men sist jag hörde Paul lira så var han med ett gäng som kallade sig "Mr. Big". Dock ingen spandex längre.. Och visst räknas sjung i duschen, många sångare har börjat sin karriär just så.

Jasså, mopeden är slö efter avstrypning... hm, bricka vid insuget borta, variatorringen borta, blindtarm kapad... stämmer det så långt? Har du även "katalysator" på mopeden skulle jag trixa bort den också, eller rentav skaffa ett "originalsystem" där det inte sitter vare sig blindrör eller katalysator.

Original sitter det 17,5mm förgasare på dessa mopeder, inte 12mm som de bestyckas med för transport till det Svenska "originalet" så där har du ytterligare en sak att byta ut.

Vikterna har Hasse helt rätt i, jag väger alldeles för mycket och kör avstrypt (på pgo pmx sport) med 6grams vikter, just på grund av att jag hade ett par nya till peugeot speedfight liggandes hemma (samma storlek) och de är aningens för lätta för att få mopeden att växla upp ordentligt. Tänkte skicka på dr. pulleys 6,5 grams till att börja med och i samma veva byta variator (malossi multivar) och en 17,5mm förgasare).

Den går bra som den gör nu men lite slö i uppförsbackarna, annars marschar den på fint i cirka 60 - 65 (har dock toppat den till strax över 80 i nedförsbacke men det var ingen att sträva efter).

Min moped blir då, med nya förgasaren, såsom den är "original" när den tillverkas och det räcker nog gott för mig. Ska det blir mer så blir det rubbet men jag tror jag klara mig gott med nämnda setup.

Lycka till med allt.

Full Gas

Författare:  RacerX [ fre 11 sep 2015, 12:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny gubbe här :)

Hejsan!

Nope, ingen pudelfrisyr och rosa hår haha, men visst sjutton gillar man 80 talet, grym musik på den tiden :D

Inte en aning om att det satt en katalysator på en moppe, får kolla upp det. Egentligen vet jag knappt vad det ens är hehe, är ganska eller väldigt ny ang meka/skruva, men har fått ett intresse för det på vuxna dar :D

Brickan plockades direkt, samt variatorringen, och den gör uppåt 70 knyck i en lång nedförsbacke. Inte kapat blindtarmen ännu, tack för tipset, hade helt glömt bort den jäkeln.

Intressant att höra om hur du tänker ang din moped, ska också byta till lättare vikter. Blir nog inget trim för mig heller. Är ganska nöjd redan, men lite mera drag i den vore fint, så vikter/lättare fjädrar då kanske, sen får det bli bra, iaf till att börja med :)

Även skaffat en gammal Yamaha DT, som jag tänkte lära mig att skruva på lite, var en hel del trim med till den. Så det ska bli skoj att se hur jag får den att gå osv :bike1:

Ha det bra och lycka till med moppen du med Full Gas!

Mvh
RacerX

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/