Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 09:50




 Sida 1 av 1 [ 23 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 00:43 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Tjena gott folk!
HasSse666 tyckte jag skulle gå med i detta fora för att sprida mina kunskaper kring 4T trimning, så jag får väl göra det!
Jag vill inte värka som någon messersmiht, men är det något jag kan så är det att få flöde och packningsgrad på en 4t topp!
Jag har trimmat motorer sedan jag var 14år gammal nu e jag styva 40, så en del har jag lärt mig genom åren, var nära vän med Professorn tills han körde ihjäl sig, han hade nog önskat att jag fortsatte i hans anda, men andra möjligheter öppnade sig, så jag har hållit det på hobby nivå!
Men har ett person bästa på 23,47hk ur en 178cc kines motor, bänkad och klar!

Men just nu lägger jag mitt krut på att få en PGO Big-Max att gå någorlunda, då storebror har haft åsikter på mitt innehav av körkort!

För mig va det lääänge sedan jag sysslade med 2T, så jag hoppas på att ni vill hjälpa mig att minnas det jag glömt kring det, så kommer jag sprida mina kunskaper kring portning och trim av 4T, vilket jag talat mycket tyst om tidigare, utan bara tagit hutlöst betalt för att utföra!

Kan även tillägga att jag fyller moppe för tredje gången snart!(men vääääägrar bli vuxen för det!)

Hoppas ni välkomnar mig med öppna armar, för då kommer jag sprida min kärlek över detta fora!
(nu skall jag börja läsa vad NI skriver om här!)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gamal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 01:28 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Välkommen. Låter trevligt med lite vuxet folk här, närmar mig själv snart moppeåldern för tredje gången och plockar med min och dotterns moppar. Hon måste ju hålla grabbarna bakom sig ;-)



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gamal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 10:13 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Välkommen till forumet
Ska bli kul att ta del av dina kunskaper
Som jag såg i ett tidigare inlägg nästan 400kg skrotade motorer de måste jag säga var ett bra "track record" :D
För man lär sig av sina misstag eller hur ;)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gamal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 20:41 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Så sant som det var sagt!
Nu mera har jag lagt alla kina motorer bakom mig då jag vet ganska på pricken vad dom tål, och att skjuta en motor varannan träning är bara för dyrt!
Så nu leker jag att jag va 15 igen, och att det va så jäkla kul hade jag glömt!
Men frågan e ju bara vart detta skall sluta då jag bottnade hastighetsmätaren idag(80km/h mätarfart) och detta med original förgasare och cylinder 8,5gr´s variator vikter!
Tänkte testa att skicka i 6,5grams vikter i morgon, skulle vilja ha en aning bättre gasrespons!
Men framför allt måste jag fixa till den där jäkla hoppstyltan dom ha monterat istället för bakDÄMPARE.
Som det är nu är den klart obehaglig vid snabbare kurvtagning.
Nästa steg blir allt en större förgasare, och vad sägen ni gott folk vad skall man satsa på för storlek?(kommer nog att nöja mig med 50cc, känns som det räcker rätt bra)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 21:42 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
PD19J är väl vad man brukar montera :funderar:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 22:14 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Du har ingen länk till en sådan?

Min personliga favorit är annars Keihin PE, det är den mest lättjusterade förgasare jag haft frågan är ju bara om dom finns små nog, men det borde det göra då dom sitter original på bland annat KX65!
Jag ser dock ett litet problem med en större förgasare, soppa förbrukningen!
Den super redan i sig värre än dessa två herrar :drunk:
och Big-Maxens tank är ju på fjuttiga 3,5L, jag tankade igår och har kört 2,5mil idag och har förbrukat 75% av tanken!

Sen skulle jag vilja veta hur det skulle påverka med lättare variator vikter, nu ska det visst sitta 8,5gr i, men till mitt LeoVinci TT medföljde det 4,5gr´s vikter(dock fel dimension) kommer den gå in i registret fortare?
Nu kommer 2T kicken vid 35-40km/t typ men det borde väl gå att få till det så att effekt kurvan kommer från start? (kommer dom gula fjädrarna hjälpa mig?)
Ni får ursäkta min okunskap, men jag har 0% erfarenhet av variatordrift!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 22:39 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
Välkommen till forumet C-man! :rockparty:

Länk till Biknets PD 19J Förgasare


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 23:05 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
nizzeg skrev:
Välkommen till forumet C-man! :rockparty:

Länk till Biknets PD 19J Förgasare


Tackar för varmt välkomnande!

Oj det va en billig förgasare, själv e jag van att kasta upp några tusenlappar för en bra förgasare(min FCR28 kostade 5995kr!) så jag blir allt lite skeptisk!

dock så hittade jag dennahttp://www.z50store.se/produkt/22mm-forgasarkit och det är en god vän till mig som har butiken så jag skulle tippa att bara förgasaren hamnar i samma prisklass efter rabatter, och jag har 5minuter till honom, så ingen frakt!
Kan det vara nått för mig?



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 23:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
välkommen. själv är jag bara 17 om en vecka :lol: gillar också trimning. på lärlingsplatsen ska vi bygga om en vanlig stiga park och få på en motor med minst 50hp. den ska hottas och trimmas rejält. ska ha den som visnings ex. och ha på öppet hus mm. vi säljer och reparerar allt från motorsågar till traktorer.

Är inne på min 7e moppe nu :mrgreen:

hoppas du ska trivas här :mrgreen:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tis 20 mar 2012, 23:43 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
En tackar allra ödmjukast för välkomnandet, och jag kan meddela att jag redan stor trivs!

Nu är förgasarvalet avgjort det blir en PE22!
Den kommer med flygfrakt från japan, och den blir en hundring dyrare en en pd19j förgasare, vad skulle men göra utan vänner!?
Skulle det nu bli för stort får jag väl satsa på ett 70cc kit!
(är det någon som vågar sätta i mot på att jag kommer ha en hyper motor innan sommaren är över?)
Är det någon som vet var drivningen på en Big-Max håller för?
Eller vad veven klarar?

Och det vore givande om jag fick svar på tidigare fråga kring variator vikter!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 00:39 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Problemet med denna kan bli att den inte får plats under hjälmfacket pga gaswiren går rakt upp..
Men jag är säker på att du löst svårare problem :p

Gula kopplingsfjädrar (1500rpm) gör att du får ett lite högre tillslagsvarv på kopplingen vilket kan ge lite bättre axx
Original brukar ligga på 1000-1200rpm

Gul tryckfjäder gör att det inte sackar lika mycket i uppförsbackar

Bild
Vikter så skulle jag rekommendera DR Pulley´s

Annars om jag inte missuppfattade dig ville du testa 6,5 gram vilket KAN bli OK..
Men du hade väl 4,5gram hemma samt dina 8,5 gram?

Du kan ju blanda dem lägg varannan 4,5 och 8,5?

ex
4,5 x 6st = tot 27 gram
6,5 x 6st = tot 39 gram
8,5 x 6st = tot 51 gram

3st 4,5 + 3st 8,5 = 39 gram

Okej det finns MYCKET mer att berätta kring dessa UNDERBARA variatorer och kopplingar.. :?

Veven klarar nog 70cc utan problem

edit
Såg nu att du hade fel dimension på 4,5grammarna ja ja då sket det sig..
:tummened:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 01:54 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Jo jag har 4,5grams vikter hemma, men dom är till aerox och dom är för små jag ska ju ha 16x13 vikter, men jag har 6gram och 6,5gram NÅGON stans här hemma, men jag bor i 70m2 och det e FULLT med motordelar överallt så dom värkar svår hittade!(har letat i några dagar nu, så rent ekonomiskt borde jag köpa nya!)
Men jag har tid i morgon i testbänken för att se vart jag ligger just nu!
jag tippar på runt 7-8hk, men jag brukar värdera snålt, men efter vad jag läst så skall sport ge 10hk på 70cc, så jag borde inte nå dit, men har ju ett gott "motor-öra" så vem vet!?
Vad jag kan tillägga är att jag kapat skorstenen och gett den en hälsosam koning med dremmelen!1

så den ökar gas hastigheten snarare änn att dämpa den!(men ljudnivån är inte störande, som det vart utan)
Och att göra en ny gas vire med en vinkel fruktar jag inte, det e ett 5minuters jobb!
Sen så vart det inte den förgasaren, utan en japansk keihin pe22, den valde jag pga att jag har alla nålar och alla munstycken hemma!
Så att köpa en kinaförgasare e föga lockande!
Jag valde att lägga på 140kr för att slippa köpa nålar och munstycken, vilket med lätthet kostat mer, om det änns är möjligt att finna delar!
Och till mitt pull i morgon så kommer jag köra på VPs race soppa på 107oktan(gåva av en vän) med castrol TTs olja! (soppan e syresatt med 4%)
Och om jag har tid kommer jag försöka testa en mikuni vm24, som jag tror e way för stor!
Vad jag nojar för är att mina däck(original PGO) inte håller måttet, men jag har Sava slicks liggandes i värsta fall!(supersoft,soft och medium!) jag har även däcks värmare(ställbara, inte stage6!!)men jag kommer inte ha tid med att värma sulor i morgon,jag har bara 20minuter i bänken!
så det blir max 4 pulls!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 00:44 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Vart ingen bromsning idag, tydligen så går betalande kunder före MIG :skitarg:

Sen vart jag stoppad av en mc polis idag, han såg rätt snopen ut när det va en gubbe under min crosshjälm!
Men han hade vissa åsikter om min körstil och att jag hade hållit över 70km/t inne i stan och att båda hjulen skall ha kontakt med marken hela tiden!
Och borde jag inte ha reg skylt på min mc.
Men när vi pratat en stund så sa han "fan du måste tänka på hur du beter dig i trafiken om du vill ha tillbaka dina körkort, men förstår att 25km/t är jävligt segt lycka till i framtiden!"
Han gillade att jag hade ryggplatta på mig, men rekommenderade en öppen hjälm så skägget skulle synas, men köpte argumentet att jag e rädd om mitt huvud men svarade att om jag använde insidan av huvudet så skulle jag nog kunna känna mig trygg, då kontrade jag med att om jag ligger först slipper jag alla risker med mobiltalande bilister, då skrattade han och sa "du har visst ett bra svar på det mesta".
Men det är ju skönt att även sheriffen kan vara human! :lol:
Har beställt 6gr och 6,5gr variator vikter vikter i dag, så i morgon blir det att gå ner i källaren och leta rätt på mina posh varvräknare(går till 18k!)
Och hjälmboxen ryker snart, jag måste fixa större tank då moppen rullar rätt mycket och 3,5L e fan ett skämt på ett fordon som förmodligen kommer dra en liter milen snart, det kommer bli minst 70cc ändå, ska man trimma så får man väll göra det så man kan känna sig trygg!
Stod och måttade med min FCR28 idag, men den e fan för stor så det lutar åt PE28 eller PWK30, men går det att sätta på en vattenpump på PGO motorn skulle utöka möjligheterna!

Att man alltid ska spåra ur när det handlar om 2hjulingar, men man vänjer ju sig så fort!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 01:52 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
måste säga att det e lite trist att ingen kommenterar!
Vill ni ha mig som skribent bör ni kommentera!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: fre 23 mar 2012, 21:16 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
C-man skrev:
måste säga att det e lite trist att ingen kommenterar!
Vill ni ha mig som skribent bör ni kommentera!

Hi hi man garvar åt dina små missöden och inlägg.
Men tyvärr är det inte så många aktiva medlemmar just nu så du får ha lite tålamod.
Det brukar lossna lite senare på säsongen!
Men tålamod kanske inte är en av dina styrkor du verkar ha bråttom både i trafiken på racerbanan och forumet :lol:
Keep up the good works!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man, ny här men gammal i gemet!
InläggPostat: mån 26 mar 2012, 21:45 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
jaha ja då har nya förgasaren kommit, men den passade inte mot insuget!
Så den får hamna i 4Ts lådan!
Jag har även jobbat vidare på inställningen av min original förgasare, det satt ju ett 72munstycke i från början så jag testade 78 ingen skillnad direkt, klev upp till 82 nu börjar det ta form men från 80% på handtaget upplevde jag ingen skillnad, men slutligen tänkte jag pröva att dränka den med ett 92munstycke men inte sjutton drunknade den för det, men skulle tro att 98 e det jag kommer hamna på(men det har jag inte hemma).

Vidare så har jag svarvat om koningen i skorstenen och även kapat den en aning, men nu är den 22mm på trängsta stället!

Tog även och lossade cylindern och rensade upp gjutningen en aning i kanalerna, och opps tror visst dom vart lite vidare och högre på köpet,det finns ju lite att ta i blocket med men det får allt vänta på ny cylinder!

Har nu även skaffat 4,5-5-6-6,5 grams vikter till variomaten, så så fort jag hinner med så skall vikterna i och dom gula fjädrarna i kopplingen.

Sen om någon råkar se något billigt 70cc cc kitt till liggande minarelli AC får ni gärna säga till! (jag betalar hellre 1000-1200 för värsting prylar än 1200kr för något nytt i dom lägre klasserna)
Till det söker jag även ett insug+reeds som skall passa keihin pwk30/pwk28 som jag har liggandes!

Känner att det redan har börjat spåra ur, och vem är jag att hejda mig själv?
Skoj att köra är den redan, men gasres skulle inte skada!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: ons 01 jan 2014, 08:08 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: ons 01 jan 2014, 08:07
Inlägg: 1
Kan man få en uppdatering, hur gick det med projektet?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: fre 03 jan 2014, 01:23 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: fre 08 nov 2013, 03:10
Inlägg: 121
Ort: Linköping
Ingen dålig setup han ger sig på ändå ^^ Gillar den 23hk 170cc motorn ^^ Det måste rasslat på gött :D



_________________
Boatian BT50QT-9 Classic | Musikproducent @ RockstarMedia |
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 01:06 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: lör 02 jun 2012, 16:55
Inlägg: 40
C-man skrev:
Jag har trimmat motorer sedan jag var 14år gammal nu e jag styva 40, så en del har jag lärt mig genom åren, var nära vän med Professorn tills han körde ihjäl sig, han hade nog önskat att jag fortsatte i hans anda, men andra möjligheter öppnade sig, så jag har hållit det på hobby nivå!


Professorn med Corvair-folkan?
//Nisse



_________________
Jawa 210 Babette, återfallsförbrytare.....
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 01:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Professorn med bubblan är inte död.
Han jobbar på mitt jobb och heter Olof Svenningsson ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 01:43 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: lör 02 jun 2012, 16:55
Inlägg: 40
wilds skrev:
Professorn med bubblan är inte död.
Han jobbar på mitt jobb och heter Olof Svenningsson ;)

Härligt, blev lite orolig där ett tag, kommer ihåg ett par race (som åskådare) i början av nittiotalet där en blyg kille med (som det såg ut) morsans folka körde skiten av eliten i streetrace Sverige med bl.a. Persåker i spetsen!

//Nisse



_________________
Jawa 210 Babette, återfallsförbrytare.....
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: lör 11 jan 2014, 11:40 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Professorn körde bubblan på 70 o början av 80-talet. Sen såldes bubblan till norra Sverige, men han behöll motorn.
Han var den första som fick till ett fungerande turbo-koncept.
Han träffade ägaren vid en Wheels-träff och de talades om att återförena motorn med bilen igen, men det rann ut i sanden.

Här finns en liten film som gjordes av Sveriges magasin/SVT:
Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=NWRt7AJ4Jog
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=ZzJy9nvx-5Y

Sveriges Magasin slutade sända 1978...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: C-man PGO Big max 2-takt
InläggPostat: ons 15 jan 2014, 00:33 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: lör 02 jun 2012, 16:55
Inlägg: 40
80-talet,? kan vara att minnet sviker men jag har för mig att jag tog mig dit med bil, så runt 84-85 kan jag gå med på. :?

//Nisse



_________________
Jawa 210 Babette, återfallsförbrytare.....
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 23 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron