NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..
https://scooterdoctors.egetforum.se/jarlingar-och-hans-nyinforskaffade-van-t1545.html
Sida 1 av 1

Författare:  Jarlingar [ fre 22 mar 2013, 21:35 ]
Inläggsrubrik:  Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Har surfat runt lite på forumet och kommit fram till att jag nog gillar det.. :)

Så det är väl läge för en presentation nu:


Nyss fyllda 32 och bor i Östersund.
Har hunnit med en hel del olika yrken; allt från högstadielärare till FN soldat ryms i CV't.

Jobbar för stunden som betonghåltagare, har gjort i 4år nu när jag tänker efter... :funderar:

Föddes mer eller mindre med skit under naglarna och med skiftnyckeln i hand..



På den tiden det begav sig så hade jag det mesta som fanns att uppbringa i mopedväg i omgångar.

Ett 20tal sachsar har avverkats och sålts vidare med förtjänst, dt50 även r modellen, hondas mt5a naturligtvis, fs1a även yanky modellen, diverse Puch och Zundap har avverkats också.
Men absoluta fovariten var en suzuki K50, bamsestark redan från tomgång..

Har t.om haft en golden champ!!!

Första objektet var en 50tals sachs med trampor å två hiskliga växlar..
Jag fick den av grannen när jag var 13 år, han skulle fixa den åt sin son, men hade väl inte riktigt kompetensen..

Den hade legat ute på en åker i 25 - 30 år när jag satte tänderna i den!!!! :meka:

Men det blev maskin av den med, gick riktigt fint faktiskt.

Har även skruvat ihop en yamaha yz 250 -83 som kom i 2 stora ica backar..
Tändsystemet saknades helt å gissa om det var dyrt..

FÖR dyrt faktiskt, så jag byggde ett eget istället, ja du läst rätt.. jag byggde ett eget tändsystem :tummeupp:

Vidare så var växellådan HELT isärtagen, axlarna var rensade och allt låg i glasslåda :o
Men med lite huvudkli så fick jag ihop även den!!

Den gick någe helt brutalt tyckte man då som fjortis..


Tycker att det var ganska bra gjort av en då 14 årig grabb att få snurr på dom grejerna, långt innan internet hade sett sin födelse och utan verkstadshandbok :p


Har även jobbat på Arméns tekniska skola och utbildat mekaniker, ett jobb som jag fick på rekommendationer å kompetens..

Så för å säga det enkelt och utan att skryta...

JAG KAN skruva.. mest troligt bättre än dig.. :p




Blev med en Baotian viking eco av en slump..

Pinnar på fint i 60km/h som topp på platten, har inte ens haft den i en vecka och snön ligger nästan meterdjup på sina ställen här ännu, och lik förbannat så är jumjum grejer redan beställda och ligger i frakten..
Man rör sig ju med en helt annan plånbok nu än när man var 15 hehe...

Var ska detta sluta.. :roll:


Är faktiskt riktigt nöjd med att det dels; 1: är en 4 stånka 2: är en kines..

Älskar att bevisa inkompetenta förståsigpåare fel haha..


Räkna med att det dyker upp en projekttråd nära dig snart..

Författare:  Afrokamel [ fre 22 mar 2013, 22:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

välkommen till forumet =)
Du verkar allt kunnig, och alltid kul me kunniga mekaniker på forat!
Ska bli kul att se vad du gör me din kines =)

Författare:  wilds [ fre 22 mar 2013, 22:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Välkommen!
Du är ju rena ungdomen jämfört med flera av oss andra här ;)

Författare:  viktor meck [ fre 22 mar 2013, 22:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

välkommen :mrgreen: ska du ha delar så kolla här http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... QMB-Engine

Författare:  HasSse666 [ fre 22 mar 2013, 22:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Välkommen!
Kul få se om det "finns nån verkstad" eller... ;)

Författare:  Pekka K [ lör 23 mar 2013, 01:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Underbart med en mekaniker till så välkommen och givetvis ska man följa andras fordon och bravader man kanske lär sig något nytt.

Författare:  Jarlingar [ lör 23 mar 2013, 15:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Tack alla :)

Efter en sån presentation så känns det ju som upp till bevis eller... ;)

Nädå, jag e ganska ödmjuk egentligen..

Även fast jag har en ordentlig kunskapsgrund att stå på så har jag ju inte detaljkunskapen om just gy6 motorer, så det kanske behövs några tips från coachen framöver :blush:


Har redan läst flera mkt läsvärda trådar här :tummeupp:

Synd att man missade både 5% å 25% rabatten på gy6-motor då det var därifrån jag beställde..


Svaga punkter på kineserna som jag luskat ut hittils är:

Veven gillar inte mera effekt, men den får vackert se till å hålla nu i sommar då jag inte beställde någon ny..

Tveksamt monterade kamdrev..
Blir justerbart kamdrev, men till en början ingen "superduper special racing tuning kam" med okänd prestanda, utan original får en riktig injustering, sen får vi se vad den presterar..

Underdimensionerade elsystem.
Nu är ju jag utbildad på fordons el så det ser jag inte som något problem iofs.

Största funderingen just nu gäller cdi boxen, finns inte en enda strypningen på moppen.
Har fått lite olika bud på den..
Den saknar helt den "rosa kabeln" och enligt uppgift så är den då begränsad internt..?

Det känns inte som att den går in i väggen vid 60, snarare som att maxvarv ligger där just nu, rent konstruktionsmässigt i motorn..


82cc kit är beställt som bla ska portas å paras med Wilds keihin 24 som han förhoppningsvis får skickat på måndag? ;)

På avgassidan så kommer original moddas för lite bättre flöde men med samma tysta gång.

Även slutväxel med utväxling för högre hastighet är beställt.
Börjar i den änden istället får cvt då det finns en sak som dödar motorer mer än något annat... höga varv :peka:


Så målsättningen är en soppasnål pendlare med lite extra umpf och med kapacitet som räcker till betydligt högre hastigheter.
Ska dock bli spännande med 10" hjul i lite högre farter.. styrdämpare nästa?



Så än en gång!
Tack för välkomnandet // Jarlingar

Författare:  HasSse666 [ lör 23 mar 2013, 18:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Du HAR läst på ser jag och verkar kunna hantera en "skiftnyckel" :)

Mmm dessa CDI-boxar ger en huvudbry :funderar:
Men du lär nog märka om den är strypt när du fått på 82cc kittet?

Det är mycket :o att köra fort med 10" hjul och trumbroms... :dubbeltumme:

Förståndigt att beställa ny slutväxel

Lycka till
"Coachen" ;)

Författare:  MechaniX [ lör 23 mar 2013, 19:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Mmm, min Classic toppar 70 och det känns som om ramen är gjord av gummi.. Riktigt spännande att åka :mrgreen:

Författare:  viktor meck [ lör 23 mar 2013, 21:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

min gummiupphängning börjar ge sig. lite läskigt när man kommer upp i närmare 80. har en finare modell av classic. den har 12" däck och den långa cvt'n

Författare:  wilds [ lör 23 mar 2013, 23:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Jarlingar och hans nyinförskaffade vän..

Jag hade 10" på min första 125:a och den existerar inte längre... Det är inte skönt att åka fort med så små hjul.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/