Gammal i gemet, dock är det ett antal år sedan jag körde moped över huvud taget men det var mycket kines-4taktare som gällde då.
Hade väl som flest cirka 10-talet mopeder, 125or etc såväl som två/fyr-takts-enduros, både kina och suzuki/ktm.
Rekordet att klyva en baotian classic-motor från det att den är fullt körbar till det att vevpart blivit bytt och den återigen är körbar var cirka 45 minuter men det kanske inte är någon större bedrift länge..
I vilket fall så är minnet som åldern, det blir sämre och svårare att komma ihåg
Stegar åt 50-årsjubileum även om det är några år kvar.
Läget är som så att jag bestämde mig för ett tag sedan att köpa en kines igen och det blev en classic (eller kopia av den, vet ej märke då pappren ej kommit hem ännu).
Det gick bra att köra den hem (7 mil) även om det endast gick att köra på halvgas, sen fick den för mycket luft.
Insuget var sprucket, vanligt. Det mest med gummi hade torrsprickor vilket inte förvånar mig, framför allt då tidigare ägare aldrig någonsin servat den, inte ens bytt olja.
Jag bytte olja direkt vid hemkomst och gör det snart igen, samtidigt som jag gjorde rent oljefiltret.
Beställde nya vikter, ny rem, nytt insug, tändstift och nytt membran med nål.
Så hände det tråkiga.... Igår, innan jag fått hem sakerna och bytt dem, så lossnade utblås-ventilen vid fjädern och såldes är den konstant öppen och slår mot kolven. Detta var lätt konstaterat när jag lyfte topplockskåpan. Har inte lyft toppen för att kolla kolven ännu men med tanke på hur mopeden skötts tidigare är det ändå dags att förnya en hel del.
Utöver tidigare beställning lade jag en beställning på twostroke gällande ett 89cc som endast kostar cirka 1200, komplett med cylinder, topp, kolv etc. Billigt... jo, hållbart... får se.
Så, det är jag i alla fall, en del kanske kommer ihåg mig från andra forum (vilka jag glömt bort) som just "Full Gas" med min dåvarande classic vilken jag toppade till 120.... på tok för snabbt för en så klent utrustad moped med bromsar, stabilitet etc men det gick och samma uppsättning gick i strax över 2700 mil, 85cc, dellorto, större avgasrör, koso-variator etc. Borgar för kvalitet OM man nu sköter allt underhåll ordentligt såsom oljebyten, ventiljustering, koll av kylning etc. Det är bra mopeder och tilläggas skall att min dåvarande fartmonster var en -06 om jag inte minns fel och det är vad jag återigen har.
Full Gas på banan igen, nu som pendlargubbe