|
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:14
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1 [ 28 inlägg ] |
|
|
|
|
|
Författare |
Meddelande |
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: mån 30 sep 2013, 14:53 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Köpte häromdagen en ciao som skall rustas upp, och trimmas lite så klart =) Länge vart sugen på någon 30-moppe, och slog till när jag såg denna på blocket häromdagen, detta är min första ciao, och änsålänge gillar jag den verkligen, lätt o skruva me o rätt billiga reservdelar! Motorn är nu helt original utan ngt trim men går inget vidare i dagsläget pga en sprucken luftburk. Har idag och igår börjat plocka isär moppen för en grundlig genomgång och rengöring. Har beställt hem lite nya delar, bland annat nya lager och packningar för motorn som jag skall klyva för att dra ur pluggen i insuget, så tänkte att jag lika gärna kan passa på att stoppa i nya lager så man slipper strul me dem ett tag framöver. Har även beställts hem ett nytt ostrypt avgasrör, blev ett 25mm jamarcol från cykelkraft, skall även beställas hem en ny cylinder när jag rivit motorn och kollat storleken på kolvbulten i min vev, kommer förmodligen bli en cylinder me 43mm borrning (62,4cc) och orginalförgasaren skall slipas upp till 11-12mm, tror nog man ska få rätt bra ork i moppen me denna setup =) Här är en bild på skönheten ute på balkongen (vart inbrott i moppe-rummet här i området så där kan den ej stå just nu medan låsen och dörren fixas) Här är en bild på den söta lilla motorn me: Skall se till o knäppa massa bilder åt er medan jag fixar till moppen! Mer bilder kommer imorgon när jag skall börja ta isär motorn!
Senast redigerad av Afrokamel fre 04 okt 2013, 16:57, redigerad totalt 1 gång.
|
|
|
|
|
HasSse666
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao Postat: mån 30 sep 2013, 22:31 |
Grundare |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09 Inlägg: 2332 Ort: Luleå
|
Kul kommer att följas Själv varit sugen på en Ciao.. Skall bli kul att se hur det framskrider. Många bilder tack!
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao Postat: tor 03 okt 2013, 20:44 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Har pillat en del med ciaoen de senaste dagarna och har kommit en bit på vägen me min restorering, kanske t.om blir lite körning nu under hösten innan vintern kommer! Som lovat så har jag knäppt lite bilder medan jag hållt på. Idag fick jag hem lite reservdelar från cykelkraft, men skall beställas lite mer saker under morgondagen skulle ja tro Har iaf nya vevlager, packbox samt packningen till motorblocket så nu kan jag påbörja jobbet me renovering & avstrypning av motorn, kommer förmodligen bli någon dag framöver. Jag började med att fräsha upp baknavet, som var något förbaskat lortigt: Här är en bild när jag plockat ur baknavet ur fälgen: Satt en hel del skit där inne som jag tvättade ur, passade även på att rengöra där bromsbacken tar emot me t-röd. Här är lite bilder på baknavet då jag tagit ur de ur fälgen för rengöring: Jag fattade inte hur man fick ur slutväxeln ur fälgen först, visade sig att det satt en mutter bakom kedje-drevet på fälgens ena sida som man får lossa mha polygrip så glider slutväxeln ur fälgen: Monterade loss bromsbacken och axeln som trycker ur bromsbacken, för att rengöra och smörja upp me lite litiumfett: Här sitter alla bromskomponenter på det rengjorda baknavet och redo att monteras i min nu rena bakfälg: Nu ser bakfälgen mkt bättre ut Visade sig även att de är dags för ett nytt bakdäck, det som sitter på nu har börjat få sprickor, så ett nytt får beställas från cykelkraft nästa gång jag ska köpa delar, blir nog en ny uppsättning slangar till båda däcken samtidigt: Jag har även fixat till lacken på moppen lite, har skavts bort lite lack här och där på ramen, bland annat på bakskärmen där tidigare ägare förmodligen haft fötterna under resa: Slipade bort all lack: Köpte hem lite lackstift från biltema, köpte primer, en röd färg, samt klarlack, här har primern satts på: (och som ni kanske även ser på bilden har jag råkat torka bort klarlacken runt området som skulle lackas - jag trodde lacken skulle tåla t-röd men det gillade visst inte klarlacken, men yeah man lär sig och på de andra lagningarna i lacken var jag försiktigare me t-röds rengöringen innan lackning för att ej ta död på mer av klarlacken.) Här har jag målat på lacken, som hade en riktigt passande färg, smälter in helt skapligt i moppens orginallack tyckte jag, denna lacklagning blev inte helt jämn o fin då det var den första jag gjorde, de senare som gjordes såg rätt mkt bättre ut hehe Och här har jag även målat på klarlacken: Fick även dra på klarlack runt om området som målats då jag råkade torka bort en del klarlack me t-röd då jag gjorde rent, blev inte helt jämnt o snyggt men ska köpa hem ngt att putsa upp klarlacken lite med så den blir lite jämnare Skall börja pilla me motorn under morgondagen har jag tänkt, men först får de bli en sväng förbi en clean park så jag kan spola av all skit från motorblocket, cylinder och topp me högtryckstvätt. Sitter rejält me skit i cylinderns och toppens kylflänsar som jag inte har ork att pilla av för hand, tror f.ö jag ska se hur moppen kmr gå me orginalcylindern förrän jag beställer hem en 43mm cylle!
|
|
|
|
|
HasSse666
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao Postat: tor 03 okt 2013, 21:41 |
Grundare |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09 Inlägg: 2332 Ort: Luleå
|
Bra jobbat Din tråd kan nog användas av dem som behöver tips! Fina bilder och beskrivande bildtexter! Fortsätt gärna så
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: fre 04 okt 2013, 17:21 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Har idag pillat lite me kopplingen. Knäppte ett gäng bilder så ni får se hur ciaoens koppling ser ut o funkar. Här är en bild på kopplingen som den sitter på veven: Kopplingen isärplockad: (i kopplingsklockan längst till vänster ser man startbackarna - som tar i en mindre kopplingsklocka som själva kopplingsbackarna sitter på) Här är en bild när jag plockat av kopplingsbackarna från en mindre kopplingsklocka de sitter på (startbackarna tar i på baksidan av denna mindre kopplingsklocka och driver motorn då man knuffar igång moppen genom att vrida runt denna kopplingsklocka som i sin tur sitter i den större kopplingsklockan, kopplingsbackarna är monterade på denna mindre kopplingsklocka): På baksidan sitter ett drev som driver drivremmen som för över ze powa till slutväxeln i bakhjulet: Är lite rost nere i spåret för remmen som jag får se till att åtgärda innan jag börjar köra så moppen ej käkar remmar! En av kopplingsbackarna tyckts ha tagit lite stryk och fått sig en spricka rätt genom belägget på backen, syns ej så bra på bilden men sprickan är i höger del av kopplingbackensbackens belägg: Här är en bild på kopplingsklockan me startbackarna sittandes längst ned i klockan, en del beläggningar där nere som förmodligen kommer från slitaget av kopplingsbackarna! Trodde först att jag ej skulle få ur startbackarna då de satt monterade med en låsring, och jag har inga tänger för låsringar, men jag fick ur låsringen mha en tunn tång som gick mellan låsringen där den är öppen! Här har jag plockat ur startbackarna så man kommer åt överallt o kan rengöra ordentligt: Startbackarna är inte riktigt i så värst bra skick så får nog bli att beställa ett nytt par sådana i samband me att jag köper ett par nya kopplingsbackar! Måste även se till o beställa ett par nya fjädrar till kopplingsbackarna, köpte av misstag hem 3 st fjädrar till startbackarna istället för till kopplingsbackarna sist jag beställde grejer hehe. Kopplingsklockan rengjord: Jag kunde ej plocka ur kullagren som sitter i klockan för att rengöra/inspektera då jag ej kunde få ur denna lilla låsring: Får dra förbi biltema någon dag och köpa mig en sådan där tång så man kan få loss den där lilla låsringen! På denna bild kan man se slitaget på kopplingsklockan från kopplingsbackarna, kanske dags för en ny kopplingsklocka om ett tag! Nästa steg blir nog att börja fila upp förgasaren, även beställt en packningssats till förgasaren så man slipper ev strul me gamla sketna packningar: Efter att jobbet me förgasaren blir klart är det motoravstrypningen och renoveringen jag skall ta mig an, kommer nog ta och filma när jag gör det då det verkar vara ont om guider för hur man går tillväga vid klyvning av ciaoens motor ute på nätet, tror säkert några hemmamekare kan ha nytta av en video me lite tips hehe :P Ska se till o dra upp en länk till youtube här i tråden när videon är klar o redigerad!
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: lör 05 okt 2013, 22:59 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Idag har jag slipat upp förgasaren, samt påbörjat jobbet me motorn. Diametern på kanalen i förgasarn var 7 mm på insugssidan, slipade upp den till 10 mm med min dremel, nu måste jag bara köpa hem en burk tryckluft (till dammrengöring i datorer) för o blåsa rent förgasaren ordentligt, sedan skall även nya packningar stoppas i. Tog inga bilder på förgasaren men ska göra de när packningarna ska i. Var lite meckigt att ta isär motorn. En av bultarna som höll fast fläktkåpan i motorblocket gick av när jag skulle ta ut den, men gör ej så mkt de går att borra ur resten av bulten, och fästa fläktkåpan mha en ny bult + en mutter på baksidan av fästet i motorblocket. Att klyva motorn gick tämligen smidigt, visade sig att en av de fem bultarna som håller samman motorblocket ej hade ngn mutter på sin baksida! Här är motorn med topp och cylinder demonterat: Svänghjul: bakom svänghjulet hittar vi spolarna, kondensatorn samt brytarn: Här har spolen till lamporna samt kondensatorn och brytarn plockats ur: Har tagit ur tändningsspolen samt bultarna som håller samman motorn: Gick rätt lätt o få isär motorn, vid två av hålen för skruvarna som håller samman motorn, sticker motorblocket ut en liten bit på den mindre blockhalvan(röda pilar visar var), som man kunde knacka lite lätt på (och alternera mellan de två sidorna) och blocken gled då isär. Veven satt kvar i den större motorhalvan, och lagret stannade kvar i den mindre blockhalvan: Försökte få ur veven ur den större motorhalvan me varsamma metoder en stund för o kunna använda veven igen, men de ville den inte så tröttna på det och plocka fram hammaren och knackade ur den, får bli en ny trimvev istället =) Passade även på att ta en bild på strypningen som sitter i insuget till motorblocket. Så jävla meckit att piaggio skulle montera en så störig insugsplugg, som om det skulle stoppa någon som verkligen inte vill ha den där haha här är de nya lagren, packboxen samt packning till motorblocket som skall i: Skall även beställas ny vev, nytt nållager, samt en ny kolv då den gamla såg rätt sleten ut
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: sön 06 okt 2013, 15:39 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Ser bra ut viktor, f.ö najs jobb me matchportningen av din motor jag håller på att försöka få ut pluggen i mitt insug just nu, men måste dra iväg o köpa mig en 11 mm borrspik så jag kan borra ned till pluggen genom motorblocket från insidan så man kan knacka ur den.
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: ons 09 okt 2013, 15:07 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Häromdagen fick jag hem de sista delarna jag behöver för o sätta ihop motorn igen. Passade på att knäppa lite bilder på de nya delarna! Här är min nya vev brevid den gamla (den nedre är den nya) Med den nya veven är insuget öppet lite längre än med orginalveven, kanske inte syns så väl på bilden men de ska nog ge lite mer ork i moppen nu när ny cylinder även skall sättas på. Här är den nya cylindern och kolven, är en gjutgärnscylinder me 43 mm borrning, dvs 62,4 kubik: Är även lite större kanaler i denna cylinder jmf med original: Här kan ni även se den gamla kolven, som inte var i så värst bra skick hehe: Beställdes även hem en uppsättning nya kopplingsbackar och ett gäng förstärkta polini fjädrar: Beställde även en ny remskiva, tänkte att det skulle vara bra me lite högre utväxling nu när man trimmat moppen lite, blev en 70mm remskiva jmf med orginalet på 94mm, nu måste även en ny rem beställas! Här är även en bild från när jag satt och rengjorde toppen häromdagen, plockade ur pysventilen då det var en hel del skit som satt sig på den:
|
|
|
|
|
jompz
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: fre 25 okt 2013, 20:47 |
10 km/h |
|
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 20:45 Inlägg: 22
|
Riktigt bra tråd Saknar min Ciao som jag hade när jag va 15.. (är 37år nu) Kanske borde leta upp ett litet Ciao-projekt kanske
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: lör 26 okt 2013, 01:40 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Kul att du gillar tråden jompz =) Jag kan förstå att du saknar den jompz, riktigt trevlig liten moppe är ciaoen allt Ja de kanske vore ngt o slänga ihop en ciao om du är sugen på de jompz, verkar som de finns en del rätt billiga ciao på blocket i ej funktionsdugligt skick som man kan rusta upp till ett trevligt åk utan allt för stor arbetsinsats då ciaoen är tämligen lätt o skruva me, reservdelar är rätt så billiga med och verkar finnas riktigt gott om dem! Hade jag vart du hade jag dock satsat på en bravo, ser ut som att fjädringen på dessa är bättre än ciaoens, tror nog de gör den lite bekvämare att köra än ciaoen. Satt förresten och satte ihop kopplingen förut, jäklar va hårda polini fjädrarna till kopplingsbackarna var De skall tydligen greppa någonstans runt 5k varv, de var så hårda så jag inte ens kunde trycka ur kopplingsbackarna till sin korrekta position som en helt rund cirkel efter fjädrarna sattes i, de sitter typ lite osymmetriskt nu hehe, tänkte att jag låter dem sitta mellan backarna ett par dagar så de kanske blir aningen mjukare så man kan placera backarna korrekt innan jag monterar. Men ska bli gött o ha ett par hårda fjädrar i koppligen så man får gött me ork i starten, de gamla har nog suttit på moppen sedan den rulla ur fabriken -99, var rejält mjuka de hehe. Har även börjat skissa lite på en piaggio-logga jag tänkt fräsa in i en bit metall, som jag sedan ska sätta längst fram på moppens ram (där styret går genom ramen). Nycklarna till styrlåset på min ciao hade försvunnit och förra ägarn hade då sågat av styrlåset ur ramen (syns på första bilden i tråden - precis under moppens tuta) så nu är de bara ett hål där styrlåset innan satt, tänkte att de fördmoligen ej är så bra om regn och smuts kmr in där så tänkte att jag kunde pimpa upp min ciao lite me en najs piaggio logga i metall över hålet, hade tänkt mig typ en sådan logga som min avatar här på forumet(utan texten bara loggan) fräst i en bit stål och fylla i linjerna som fräses ur me lite svart färg!
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: ons 30 okt 2013, 18:45 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Idag hämtade jag ut min polini speed engine på posten Hehe snacka om att insuget till denna var stort och bra! På denna motor verkar de även som man kan montera på en oljepump om man skulle vilja det, men jag kommer blanda i soppan iställe! Kommer börja montera ihop motorn någon kommande dag, kommer komma bilder så klart =)
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: ons 30 okt 2013, 20:49 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Här är ett par bilder på det nya polini blocket: Insuget från utsidan Över detta skruvar man fast en adapter me en bit rör som sticker ut där förgasarn fästs. Insug från insidan: Kommer förmodligen sätta mig och montera veven i blocket under morgondagen, ska se till o knäppa ett par bilder!
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: lör 23 nov 2013, 15:29 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Ja ciaomotorn är lite lurig att få ihop, den mindre blockhalvan är så liten så det nästan blir lite lurigt att få den på rättplats då man värmt den. Skall sätta mig och försöka sätta ihop motorn någon dag framöver, nu har jag även ett monteringsverktyg för veven så förhoppningsvis kommer veven sitta rakt i den större blockhalvan såden mindre halvan glider på lätt. Har även suttit och kikat lite på nya lampor till ciaoen då jag tänkt byta ut orginallyktan mot ngt som ser bättre ut och ger lite mer ljus. Problemet är dock att ciao har 6 volts AC till lampan så finns inte så värst många lyktor att ersätta orginalet med direkt. Får kanske bli att jag sätter ett 6 volts batteri längst fram på pakethållaren, och sedan sätta en spänningsregulator & likriktare på kabeln som nu förser framlampan med el och ladda batteriet med denna kabel, därefter kan man driva ngn 12v led lampa med batteriet mha en spänningsomvandlare som ger mig 12 volt. edit: Hittade precis denna spänningsregulator/likriktare på ebay som borde funka perfekt för att ladda ett 6v batteri: http://www.ebay.com/itm/NEW-6V-6-VOLT-V ... 79&vxp=mtrSedan borde denna spänningsomvandlare kunna omvandla 6v från batteriet till 12v för att driva lampan: http://www.ebay.com/itm/Industry-Grade- ... 4acc30b2c7Spänningsomvandlaren ska klara att ge 18 watt så borde räcka för typ en sådan här led lampa; http://www.ebay.com/itm/12V-12W-Motorcy ... 87&vxp=mtrDen tycks ge rätt bra med ljus; Sedan behövs bara ett 6v batteri, fanns ett på 6ah hos biltema för 200 kr. Men det kanske går att skippa batteriet och koppla allt direkt på kabeln som nu förser framlampan med ljus, dvs spänningregulator/likriktare - spänningsomvandlare - lampa. Fast frågan är om spolen ger tillräckligt för att det skall gå, som original tror jag det sitter i en 6v lampa på 15 watt, får ta och undersöka detta närmare!
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: mån 16 dec 2013, 11:49 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Nu har jag börjat sätta ihop motorn, fick igår ihop blockhalvorna på korrekt vis verkar de som, veven går nu runt jämnt o fint med blockhalvorna ihopdragna, visade sig att det behövdes lite knackande me gummiklubba för att veven skulle sätta sig rätt, denna gång började jag även med att sätta veven i den mindre blockhalvan vilket visade sig vara lättare än tvärt om. Har nu börjat montera tändningsdelarna, men bestämde mig för att beställa hem en ny brytare och kondensator(och lite annat) då de gamla inte var allt för fräsha, kan inte heller hitta en av skruvarna som håller den ena spolen på plats så får bli att fixa nya sådana med. Även monterat tbx pysventilen i topplocket, nu väntar jag bara på de sista delarna till motorn så skall den sedan skruvas ihop helt, har passat på o knäppa en del bilder medan jag jobbat me, så ska ta och dra ihop en liten guide för vevmontering i ciao motorn här på forumet har jag tänkt, kan vara lite muppig att få ihop denna motor.
|
|
|
|
|
Afrokamel
|
Inläggsrubrik: Re: Afro´s Piaggio Ciao renovering! Postat: fre 20 dec 2013, 17:08 |
100 km/h |
|
|
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
|
Nu har jag monterat tändningsdelarna i motorn, visade sig att en av skruvarna till spolarna hade kommit bort så fick ta och köpa ett gäng nya sådana samt fjäderbrickor, skruven som håller fast brytaren var inte heller i vidare fint skick så fick bli att byta ut denna med. Nu sitter iaf allt på plats, och nu väntar jag på en beställning med nya pinnbultar och muttrar så kan jag skruva ihop motorn helt!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1 [ 28 inlägg ] |
|
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|