NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

Cyborg Trike
https://scooterdoctors.egetforum.se/cyborg-trike-t627.html
Sida 1 av 1

Författare:  ryanvelvet [ fre 22 jul 2011, 21:24 ]
Inläggsrubrik:  Cyborg Trike

Jeg kunne ikke la være å snoke litt i denne seksjonen av forumet, så jeg vil dele litt av mitt byggeprosjekt med dere!

Cyborg Trike er i bunn og grunn en Baotian Viking og en Honda MT5 som skal settes sammen og bygges til et trehjulskjøretøy som skal kunne registreres for bruk på veien.
Vi blir sponset av en lokal Baotian leverandør med deler som vi trenger, og vi skal leke oss med plastsparkel og sveiseapparat. Prosjektet begynte på grunnlag av to mopeder jeg hadde som ikke ble brukt og som bare stod og rustet, så vi tenkte derfor å bygge de om litt.

Baotian Viking har bare en liten motor (139QMB), og er derfor alt for liten til å kunne huse et 14" hjul, det er der Honda MT5'en kommer inn i bildet. Tanken var å bruke girkasse delen av motoren dens, samt rammen og drev systemet. Den girkassen er bygget for et større hjul, og ærlig talt, hvem vil ikke ha en manuell girkasse, det virker litt mer manndig :vissla: Neida, ikke meningen å være douche, liker Scooter mopeden like mye som Konvensjonelle mopeder ;) Og det er derfor vi har tenk å bruke det beste fra to verdener, selv om MT5'en ikke er den nyeste og peneste mopeden på dagens marked :D Lurer bare på hva jeg skal registrere den som, fordi MT5'en er registrert til å kunne gå i 60, men mesteparten av delene kommer nok til å komme fra Baotian, anyways let's get going.

Konseptet har ikke kommet særlig langt i byggeprosessen ennå, og alt vi har er hardskisser sålangt. Men om du ser for deg en Can-Am spyder front, og en bakdel fra en Yamaha TZR eller noe så er du på god vei :lol: Et monster, pure madness, masse appeal. Vi får den sikkert ikke ferdig før godt ut på våren 2012, men jeg skal holde dere oppdatert med snacks hele veien ;) Alle liker kjøretøys spesifikasjoner, og her er en liste på hva vi har tenkt å mate udyret med ;)

Motor: 73CC midtstilt 139QMB fra Baotain Viking.
Girsystem: Semi automatisk (CVT giret 139QMB motor + Modifisert motor fra Honda MT5 med fjernet cylinder og topp 5 Gir + nøytral)
Bremsesystem: All wheel Skivebrems system 2 front/1 bak + trommelbrems ved bakaksling på 139 QMB motoren skal fungere som håndbrekk

Dette er alt jeg har til dere sålangt :P

Författare:  HasSse666 [ lör 23 jul 2011, 03:24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cyborg Trike

Välkommen till forumet!
Det skall bli kul att följa ditt projekt
Hoppas du lägger ur bilder eftersom projektet framskrider

Författare:  ryanvelvet [ lör 23 jul 2011, 13:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cyborg Trike

Det kan jeg love ;) Det kommer antakelig noen skisser rundt midten av August, og går det seg til så er vi godt igang med byggingen til September, Stay tuned!

Författare:  ryanvelvet [ sön 07 aug 2011, 01:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Cyborg Trike

Liten update:

Vi har fått tak i en del motorer som vi skal bruke til trike'en, samt at vi har endret noen av konstruksjonsplanene. Istedenfor å bruke en girkasse fra en Honda MT-5 kobler vi bare motoren rett på hjulet, og bruker et 13" hjul med skivebrems fra en Aprilia SR50 DiTech (dersom planene går som de skal) motoren er en 1PE40QMA.
Dessverre var det en konstruksjonsfeil på veiva som gav veivslag dersom du dro motoren for hardt, så jeg prøver å finne ut hvilke tredjeparts deler jeg kan bruke til denne. Vet at Peugeot har basert noen av sine motorer på GY6'en, men er usikker på om jeg kan bruke deler fra en Peugeot til denne. Hadde vært ganske gunstig siden den vil veie rundt 120-150 kg, så da kan det være greit med mye power, og en kraftig veiv er essensielt, spesielt om det forekommer veivslag. Det kan også være greit å plugge på masse andre deler som kan gjøre denne motoren mer driftsikker, så kom med forslag om du har noen ;)
Dersom vi ikke kobler motoren direkte på hjulet som kommer vi til å midtstille den og dra kjede til bakhjulet fra bakakslingen på motorblokken. Men da mister vi muligheten til den enkle skivebrems løsningen, så vi kommer nok ikke til å benytte denne løsningen slik planlagt. Bensintanken kommer til å romme rundt 10+ liter, og oljetanken rundt 2+ liter. Så får vi lang driftstid, men dessverre øker jo vekten en del når tanken fylles til randen, men da setter vi heller bensintank og oljetank i midten. Noe som virker mer som en gunstig løsning, og siden motoren havner bak slik som på en konvensjonell scooter burde vi også få god plass under setet.
Det som blir litt skummelt med denne konstruksjonen blir at motoren ender opp med å dytte all vekten, så skal ikke legge bort tanken på at vi kommer til å trenge et kraftig forbedret gir og utvekslingssystem.
Motoren blir sålangt bare luftkjølt, men den kunne desidert trengt et vannkjølingssystem med tanke på tyngden motoren må skyve på. Vi har alltids alternativet til å forbedre luftkjølingen, så vi lurer på å fikse til et luftinntak i fronten som tvinger luften bak til cylinderen.

Det var det for denne gangen, jeg kommer tilbake med flere oppdateringer senere ;)

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/