Klicka på bilden ovan för att hitta mina Youtubeklipp!
Rieju Spike SM -04 - En nykomling i familjen Den har en AM6 motor.
Grundplaner 1. Basic underhåll kedjor drev oljor m.m. 2. Lite mer "motor" grejer 3. Avslutar med lite styling
Beräknad tid ca 10-12 månader Vi får se var vi landar.. Ge gärna förslag på vad jag ska göra..
Drivpaket del 1 - Underhåll
Nu har jag smort och rengjort kedjan i alla fall...
Drivpaket del 2 - Justera kedjespelet
Då var kedjespelet justerat
Drivpaket del 3 - Kedjebyte
Kedjebytet
Drivpaket del 4 - Drevbyte
Klart
TRANSMISSION Planering Transmission del 1 - byta olja Transmission del 2 – byta kopplingshandtag Transmission del 3 – justera koppling Transmission del 4 – byta kopplingsfjädrar Transmission del 5 – byta lameller
Transmission del 1 - byta olja
Klart
Transmission del 2 - byta kopplingsfjädrar
Klart
Transmission del 3 - byta lameller
Klart
Transmission del 4 - byta kopplingsarm ,grepp och smörja kopplingsvajer
Klart
Däck och fälg Planerat Däck och fälg del 1 - Hjullagerbyte Däck och fälg del 2 - Sträcka ekrar Däck och fälg del 3 - Byta däck Sedan blir det inte alltid som planerat..
Däck och fälg del 1 - Byta hjullager
FÖRGASARE Planering Förgasare del 1 - Luftfilter rengörning Förgasare del 2 - Luftfilterbyte Förgasare del 3 - Membranbyte Förgasare del 4 - Förgasarbyte Förgasare del 5 – Munstycksbyte
Förgasare del 1 - Nytt Sportluftfilter och huvudmunstycke
Klart! Lite trevligare ljud Lite rappare Lite snabbare
Förgasare del 2 - Byta till kolfibermembran (reeds) AM6
- Jodå lite rappare gas med 0,3 mm reeds
Förgasare del 3 - Underhåll luftfilter
- Vill ju inte paja cylindern så jag använder luftfilterolja
Avgasrör Planering Avgasrör del 1 - Plugga och sota ur Avgasrör del 2 - Yasuni trimrör plugga ur Avgasrör del 3 - Packa om ljuddämpare
Avgasrör del 1 - Sota & plugga ur AM6 avgasrör
- Jepp nu börjar det gå undan! KUL!
Avgasrör del 2 - Plugga ur ett strypt trimrör - YASUNI! NU ännu bättre!
*************** PLANERAT TRIM *************** Please kommentera setupen INNAN jag skaffat grejerna (planering att jag kör igång med trimmet i dec 2011)
MVT - Tändsystem (Millennium) Analog Millennium MVT är ett komplett tändsystem som är grymt prisvärt om man jämför mot original tändsystemet. Det har också ett flertal fördelar, tex speciellt för högvarviga motorer då rotorn i denna tändning ser till att gasrespons och varvvillighet ökas nämnvärt.
Systemet ger även ett bra strömflöde till lamporna och levereras med ett lättare svänghjul som är en fördel när man passerar 15.000 rpm.
Tändsystemet levereras även med en CDI-box som är lätt att koppla in. Den digitala CDI-boxen är programerad för att ha en viss tändningskurva men det finns en MVT Digimax CDI-modul som Du kan byta ut den medföljande CDI:n med, detta gör att Du får möjlighetet att välja bland 18 st olika tändningskurvor om du nu ej skulle vara nöjd med den som är inprogramerad vid leverans.
OBS! Bör ej användas i kombination med en fart/varvbegränsare! Passar endast modeller utan katalysator
ELLER annat!
Barikit - Cylinderkit (Racing) 74cc (AM6) Som vanligt när det gäller Barikits delar så får man en extremt prisvärt och högeffektgivande produkt som garanterat kommer att göra dig nöjd!
Detta aluminiumcylinderkit har ett nikasilbehandlat lopp och kromad kolvring.
Även detta cylinderkit har ett topplock som är specialdesignat för extra bra kylning.
ELLER annat!
Barikit - BRK Racing AM6
Competitionvevpartierna från Barikit är välkända för att ha en hög slittålighet, grym kvalitet samt tillverkade med en otrolig precision men tanke på deras pris. Nu har man släppt en ännu värre serie med racingvevpartier i deras BRK-serie.
Dessa vevpartin är maskintillverkade för en bättre balans än de gjutna competitionvevpartierna. Man har även viktkompenserat för vevbulten samt ökat mellanrummet mellan vevhalvorna för en minskad kompression.
Barikitvevarna håller en mycket hög kvalitet, är handpolerade samt professionellt avvägda för optimal balans. Tack vare att vevstaken har en silverbeläggning samt är polerad så får man ett ökat bränsleflöde in i vevhuset.
Allt detta gör att dom utan problem klarar höga varvtal samt väldigt hästkraftsstarka cylindrar. Exakt hur mycket denna serie klarar av kvarstår dock att se men då competitionvevarna har vissat sig klara upp till 23hk så väntar vi resultatet med spänning.
ELLER annat! HasSse666 - Kommentar Vill ha det bästa men med originallängd på vevstaken
Avgasrör Yasuni - Avgassystem (R2) R2 är ett underliggande högeffekts-avgassystem med mycket goda prestanda som är anpassat för att användas med 70cc-cylindrar. Anslutning till cylinder: Ø28 mm Denna modell av R2 levereras med kevlarljuddämpare!
Dellorto - Förgasare (Black Racing) PHBG 21 mm 21mm Racingförgasare från Dellorto av mycket hög kvalitet, denna förgasare gör det möjligt att byta huvudmunstycke utan att behöva montera bort flottörskålen vilket gör den till ett mycket bra val.
Större förgasare ger en bättre cylinderfyllning samt att de ger en ökad intern kylning. Den ger även högre prestanda samt bättre drivmedelsflöde. Oftast kan originalluftboxen användas men för bästa prestanda rekommenderas ett luftfilter som "andas" lättare då större luftflöde oftast behövs.
ELLER annat! HasSse666 - Kommentar En förgasare jag testat och har förtroende för
*********************** Min högst personliga trimguide Kommer att redovisa mina personliga erfarenheter och reaktioner från min "optimering" av min Rieju Spike med AM6 motor.
Avstrypning * Plockat bort katalysator Toppfart ca 50Km/H
Effekt: * Toppfarten höjdes något men moppen blev svagare. * Toppfart ca 55Km/H
Reflektion: * Borde nog ha väntat med dreving tills jag fått mer effekt att leka med...
*********************** Steg 2 - Sportluftfilter och nytt huvudmunstycke
Original * Luftburk * Huvudmunstycke 0,68
Trim * Malossi Racing e13 * Huvudmunstycke 0,68
Effekt: * Upplever moppen som rappare * Toppfart ca 60 Km/H
Reflektion: * Det går inte att byta till sportluftfilter utan att gå upp i strl på huvudmunstycket * Moppen har fått ett "ettrigare" ljud pga sportluftfiltret * Ökad bensin förbrukning
*********************** Steg 3 - Kolfiberreeds
Original * Glasfiber 0,30 mm
Trim * Malossi Kolfiber 0,35 mm
Effekt: * Upplever att jag fått bättre gasrespons * Moppen går nu 60 Km/H (testat med GPS)
Reflektion: * Testade först med 0,30 mm kolfiber men den "bluddrar" på höga varv * Har tjockare membran över som jag kan använda när efftekten höjs ytterligare
*********************** Steg 4 - Effektrör
Original *
Trim *
Effekt: *
Reflektion: *
*********************** Steg 5 - Cylinder
Original *
Trim *
Effekt: *
Reflektion: *
*********************** Steg 6 - Förgasare
Original *
Trim *
Effekt: *
Reflektion: *
*********************** Steg 7 - Tändning
Original *
Trim *
Effekt: *
Reflektion: *
***********************
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
MechaniX
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Postat: tis 23 aug 2011, 11:14
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
Det var inte lite grejor.. Blir knappast billigt
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
nizzeg
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Postat: tis 23 aug 2011, 12:11
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50 Inlägg: 402
MechaniX skrev:
Det var inte lite grejor.. Blir knappast billigt
Du känner väl och vet vem killen med "guldbyxorna" är!. Om inte så är det Hasse!.
viktor meck
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Postat: tis 23 aug 2011, 13:48
Moderator
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05 Inlägg: 1092 Ort: Lindome, gbg
blir kul att föja. hoppas det kmr ut filmer på tuben (inte redtube )
MechaniX
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Postat: tis 23 aug 2011, 15:23
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
nizzeg skrev:
MechaniX skrev:
Det var inte lite grejor.. Blir knappast billigt
Du känner väl och vet vem killen med "guldbyxorna" är!. Om inte så är det Hasse!.
Han kanske kan fixa jobb åt mig på samma ställe som han jobbar.. Verkar vara bra lön där Törs knappt tänka på vad dotterns moppe har kostat mig med inköp, roliga bitar, service och sånt + all bensin som jag får stå för. Dessutom är den rena rånet att försäkra, 300 i månaden för halvförs.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
keuz
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Postat: tor 25 aug 2011, 23:26
100 km/h
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 00:39 Inlägg: 150
ja men moppar redan stylade o fixade o nu en till, vad e hemligheten hasse e du oljeshejk egentligen;)
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: Rieju Spike - Shoppinglista och planerade guider
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori