Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:23




 Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: sön 24 jul 2011, 23:22 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
Tjenare funderar på att göra en blandning mellan gammalt och nytt =) en Forshaga shopper (cp-groda hippiekiosk m,m kärt barn har många namn) Ska få köpa den billigt av en kompis och det är bara själva skalet (ramen) är komplett ingen rost bara motorn som saknas på den. Har en komplett motor (från en baotian) i förrådet som jag ska gå igenom innan jag börjar med bygget. Varför jag väljer att stoppa i en nyare motor är för att det är så jäkla svårt att få tag i en fungerande sach motor (och delar också för den delen) Har sett ritning på något liknande tidigare men det är ett par år sedan så kommer inte ihåg vars det var jag såg det. kommer även lägga upp vilken setup som jag kommer att ha på motor'n när den är klar men detta blir först när jag gått igenom motorn .. kanske bör tilläggas att detta bygge kommer dra igång i vinter så ha över seende med att det kan ta tid innan bilder kommer



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: mån 25 jul 2011, 16:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
kul. älskar cp-truckar/invalidmoppar. elr så slänger du i en 125a.





eller en sån här :rulla: :rulla: :rulla:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: tor 28 jul 2011, 14:36 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
Tackar viktor meck för förslaget hade aldrig funderat på det ens =) men då ska man ju få tag i en billig 125a motor. Å då blir det åka av fast det är klart dom är kanske inte konstruerade för så höga hastigheter som man kan få ut av en sådan motor



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: tor 28 jul 2011, 14:53 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Skulle inte vilja åka i en sån i några högre farter, dom välter ju med originalmotorn om man råkar svänga lite för mycket.. :shock:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: fre 29 jul 2011, 12:57 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
Det är ju olagligt att bygga om moppen överuved taget så det hör nog inte så mycket. Fast dom är ju ostabila. Hur fort ska den gå? En original 45km motor är ju lagom.. Jag trimmad e upp en ciao till 65. Man tror ju att ramen ska gå av haha. Så ta det lungt med trimmning


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: lör 30 jul 2011, 22:31 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
viktor meck skrev:
Det är ju olagligt att bygga om moppen överuved taget så det hör nog inte så mycket. Fast dom är ju ostabila. Hur fort ska den gå? En original 45km motor är ju lagom.. Jag trimmad e upp en ciao till 65. Man tror ju att ramen ska gå av haha. Så ta det lungt med trimmning


Har en Baotian motor som gör c:a 60 (men skulle gissa på ärliga 50-55) så det borde ju vara ganska lagom på den och man behöver ju inte köra som en galning för det :bike1: och det kommer enbart vara el start på den orkar inte börja fundera på hur man ska lösa det med kicken annars. Nja vete fasen om det är olagligt å bygga om en moppe man får ju inte göra dom trafikfarliga i alla fall (typ ta bort lysen m.m) vad jag har hört i alla fall men jag kan ju ha hört fel =) har sett en hel del såna lite varstans och det finns lite all möjlig lull lull i dom och det är väll allt som oftast dom flesta tar ur original motorn och sätter i något med lite mer klös. Har börjat spåna på hur jag ska sätta fast batteriet och cdi-boxen eventuellt blir det en liten låda bakom sätet som det får vara i =)



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: lör 30 jul 2011, 22:49 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
Man kan ju bygga vad man vill men skall bygget ut och rulla på allmän väg och lagligt framföras så behovs b.l.a. att fordonet blir typbesiktigad och godkänt.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: sön 31 jul 2011, 00:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
nizzeg skrev:
Man kan ju bygga vad man vill men skall bygget ut och rulla på allmän väg och lagligt framföras så behovs b.l.a. att fordonet blir typbesiktigad och godkänt.



precis vad jag menade. batteriet och cdi-boxen är nog det lätta. men hur fäster du motorn? tar du fästerna från mopperamen elr?

kicken är ju inte så svår att fixa bara att svetsa fast ett längre kickstag som går ut genom hålet på sidan eller göra en skåra i ramen


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: sön 31 jul 2011, 22:18 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
Japp har läst om det också men den måste ju först byggas om innan den kan typbesiktigas och godkännas. Och registreras å försäkras

viktor meck skrev:
nizzeg skrev:
Man kan ju bygga vad man vill men skall bygget ut och rulla på allmän väg och lagligt framföras så behovs b.l.a. att fordonet blir typbesiktigad och godkänt.


precis vad jag menade. batteriet och cdi-boxen är nog det lätta. men hur fäster du motorn? tar du fästerna från mopperamen elr?
kicken är ju inte så svår att fixa bara att svetsa fast ett längre kickstag som går ut genom hålet på sidan eller göra en skåra i ramen


Det beror lite på hur fräscha "balkarna" (om det nu kallas så) är men det blir ju att svetsa om fästena (självklart) jag har ett par bra idéer på hur jag ska göra det men är lite dålig på att beskriva å jag suger på å rita =) får nog bli ut genom hålet i så fall för har ingen lust att göra en skåra i ramen kommer ju se skit fult ut om man gör det.



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: mån 01 aug 2011, 11:11 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
Poxrox skrev:
Det beror lite på hur fräscha "balkarna" (om det nu kallas så) är men det blir ju att svetsa om fästena (självklart) jag har ett par bra idéer på hur jag ska göra det men är lite dålig på att beskriva å jag suger på å rita =) får nog bli ut genom hålet i så fall för har ingen lust att göra en skåra i ramen kommer ju se skit fult ut om man gör det.

"Balkarna" är ett bra ord att beskriva dom olika delarna som en ram består av. Om du har svårt att beskriva något så lägg gärna upp bilder istället.
Vad är det man brukar säga om inte "en bild berättar mer än tusen ord"!. :camera:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: mån 01 aug 2011, 13:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
ja. bilder vill vi se under projektets gång :camera:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: ons 03 aug 2011, 14:31 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
viktor meck skrev:
ja. bilder vill vi se under projektets gång :camera:


Själv klart så kommer det :camera: bilder på projektet då jag väl börjar med det håller på att gå igenom motorn jag har nu och med tanke på jobb å sånt så tar det lite tid å fixa till den (vill inte lämna in den på verkstad pga vad dom tar för att gå igenom hela motorn) och ramen på shoppern måste jag få tummen ur röven å hämta med släp å då gäller det ju bara å pricka in nå'n ledig dag med en polare som har körkort så det blir av någon gång :vissla: . Detta projekt kommer dras i gång någon gång under hösten men riktigt när är inte bestämt ännu ::) MEN då jag drar igång det så kommer det komma upp bilder här :bike04:



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: tor 03 apr 2014, 16:54 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
Har äntligen fått tag i en shopper (ful som styk dock) motor'n kommer bli en lite modernare 2 eller 4 takt (inte bestämt ännu) alternativt blir det något liknande detta efter som jag har allt redan =) ... http://www.youtube.com/watch?v=J1wTj4mpN84 dock så måste jag nog vänta tills det blir lite varmare ute innan man börjar :meka: sen var det ju det där om man får eller inte får bygga om en gammal veteran moped. Har hört mig för lite överallt och man får men man måste typ besiktiga den efteråt :tummeupp: och det är det ju värt när det väl funkar.



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Forshaga/norsjö shopper med baotian motor
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 22:41 
40 km/h
40 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 20:21
Inlägg: 71
Börjat lite lätt nu då vädret nu blivit så det tillåts vara ute å skruva =) har en bild som jag vill lägga in men photobucket verkar inte vilja fungera =( Får lov att ta fler bilder under tiden jag joxar på å bygger och lägga upp lite senare. Motor och övrigt är fixat så att det är bara att få dit det när man har lite extra händer till hjälp och fått tag på en svets vilket verkar vara skit svårt att få låna av nå'n polare som har det.



_________________
Murphy's law alltid är det något som ska jävlas.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: