NYA Scooter Doctors
https://scooterdoctors.egetforum.se/

HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
https://scooterdoctors.egetforum.se/hassse666-s-nya-4-takts-projekt-igang-t133.html
Sida 1 av 1

Författare:  HasSse666 [ ons 17 nov 2010, 23:54 ]
Inläggsrubrik:  HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Bild
Vi får se vad slutresultatet blir - Före bild!

Mål
Motormässigt
Målet är en moppe med bra fart men ändå driftsäker.
Skall fungera att pendla med.

Stylingmässigt
Temat blir "Monster"
Svart med gröna detaljer


Bild

Kanske det slutar så här? Bild
_____________________________________________________________
Uppdateringar

Update 28 November - Avstrypt kolla Youtubeklippet längre ned

Bild
Update 3 December - Nudebar

Bild
Update 7 December - Backspeglar på plats!

Bild
Update 11 December - KOSO mätare!

_____________________________________________________________
Arbetsgång
_____________________________________________________________
Styling
Del 1 – Nudebar
Guider: Gör ny guide för nudebar Baotian

Bild
CGN - Backspeglar (Comet)

Bild
BCD - Styre Downhill (Scooter)

Bild
BCD - Monteringskit (Short Neck)
Du kan använda styrkit till Yamaha Slider men du måste borra upp det ca 1mm


Montering av nudebar
_____________________________________________________________
Bild
Doppler - Handtag (Scooter)


Litet trix för att få på handtagen

_____________________________________________________________
Bild
Koso - Universell Mätare (XR-SA)


Filmklipp
_____________________________________________________________

Del 2 – Höjning
Guider: Höjning Baotian
Bild
STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm
Tack för tipset wcat Bild
_____________________________________________________________

Del 3 – Underkåpa
Guider: Montera underkåpa
Mtrl – Saknar underkåpa...(ge förslag på någon som passar)
_____________________________________________________________

Dekaler
Bild
Hebo racingsiffror "666" :D
_____________________________________________________________
Diverse
Bild
STR8 - Oljeplugg
Continental innerslang http://www.twostroke.se/product.asp?product=20600

Ge förslag på mer styling!
_____________________________________________________________
Motor


Del 1 – Avstrypning
Går igenom de vanligaste strypningarna
Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten,CDI
strypning och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke
Effekt:
Moppen går mycket jämnare och fått lite högre toppfart (ca 60-65 km/h).
Dock fortfarande slö acceleration

Guider: Avstrypning
Planerar skaffa nedanstående CDI

Bild
Naraku - CDI (ostrypt)
_____________________________________________________________
Bonus guider
Guide: Extra fart på gnistan
Effekt
Mer lättstartad!

Bild
2Extreme - Tändspole med tändhatt

Bild
NGK iridiumstift
_____________________________________________________________
Del 2 – Byte kopplings och tryckfjäder
1500rpm kopplings och tryckfjäder
Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.

Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
Guider: Byte kopplings och tryckfjäder

Bild
Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm

Bild
Stage6 - Koppling MKII (107mm)
_____________________________________________________________
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n)
Variatorvikter ca 5-6gram får laborera lite
Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.

Guider: Byte variatorvikter

Bild
Stage6 - Reservkåpor till variatorvikter
Mtrl – Kan använda vikter som jag har sedan tidigare
_____________________________________________________________

Steg 4 - Trimvariator xxmm
En variator med större diameter
Effekt:
Lite högre toppfart

Guider: balansering och byte
Mtrl – Kan eventuellt använda variator från min Speedfight
Bild
Malossi - Variatorkit (Multivar)
_____________________________________________________________
Steg 5 - Ny cylinder ,topp och kamaxel
Ger mer bottendrag och högre toppfart
Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart

Guider: byte cylinder,topp och kamaxel
Bild
Naraku 79cc Cylinder
Bild
Naraku - Cylinderhuvud

Bild
Naraku - Kamaxel sport

Bild
2Extreme - Pinnbultsset

Bild
CGN - Cylinderfotspackning

Bild
Naraku - Vevhusventilation
_____________________________________________________________
Steg 6 – Trim avgasrör
Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen
Effekt:
Ökad livslängd

Guider: byte avgasrör?
Mtrl – Saknar avgasrör
Bild
Naraku - Avgassystem (Crossover) Black
_____________________________________________________________
Steg 7 - Ny ”trim” förgasare
Effekt:
Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också.

Guider: förgasare
Mtrl – Saknar ”trim” förgasare+ luftfilter
Bild
Naraku - Förgasare (CVK) 18,5 mm

Bild
Doppler - Luftfilter (Air-System) Racing

Bild
Stage6 - Insugsförstärkare
_____________________________________________________________
Steg 8 - Dreva om
Ger annan utväxling ,men du måste minst ha 72cc för att den skall orka
Effekt:

Bild
Högre toppfart och bättre acc
Guider: Dreva om
Mtrl – Saknar drevkit...

Författare:  HasSse666 [ tis 30 nov 2010, 18:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Bump! - Uppdatering 28 november - Youtubeklipp avstrypning
Har smyg startat lite... :meka:

Författare:  MechaniX [ tis 30 nov 2010, 19:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Skönt att du börjat med en kines igen, vart lite orolig att du skulle irra bort dig i 2-taktsträsket :lol:

Författare:  keuz [ tis 30 nov 2010, 20:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Håller med helt o hållet, följer detta med spänning, sa elektrikern o slog en volt:)

Författare:  krigge94 [ ons 01 dec 2010, 23:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar?

MVH: Krigge94

Författare:  nizzeg [ ons 01 dec 2010, 23:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

krigge94 skrev:
Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar?

MVH: Krigge94

Om jag förstått frågan rätt, så om vridmomentet ökar, ökar kraften, accet och förmodligen också farten på moppen.

Författare:  HasSse666 [ ons 01 dec 2010, 23:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

krigge94 skrev:
Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar?

MVH: Krigge94

Du lär nog inte börja bränna gummi precis ;) "men många bäckar små"

Författare:  MechaniX [ tor 02 dec 2010, 01:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing ;)

Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen".

Författare:  HasSse666 [ tor 02 dec 2010, 19:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Beställning från Twostroke.se :D

1 st. Koso - Universell Mätare (XR-SA) (KO-BB007B02 BB002B10 CGN461609) á 899,00
1 st. CGN - Backspeglar (Comet) Karbonlook (CGN475381) á 249,00 -
1 st. STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm Röd (STR-205.51/RE) á 219,00 -
6 st. Hebo - Racingsiffror (Worn Edition) 6 Vit (HI9016B) á 19,00 - Totalt: SEK 114,00

Har detta från moppen jag kraschade
1 st. BCD - Monteringskit (Short Neck) Mattsvart (POTENCE001-22) á 499,00
1 st. BCD - Styre Flatbar (Scooter) Karbonlook (GUIDON003-04) á 599,00
1 st. STR8 - Handtag (Round End) Karbon (STR-061.00/CA ACS342825 CGN333140) á 119,00

Hoppas hinna montera allt till helgen!

Författare:  HasSse666 [ tor 02 dec 2010, 19:32 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

MechaniX skrev:
SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing ;)

Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen".


SLS och EGR tror jag inte heller så mycket på..
EGR satt helt utanpå röret på min så den gjorde nog ingen skada förutom att den skitade ned luftfiltret som andra änden av slangen var i kopplad i..

Att ta bort SLS ska ge en effektsökning läste jag här http://www.twostroke.se/product.asp?product=18161
Men jag har inte kollat teorin bakom det uttalandet

Bild
Enl. Twostroke.se
OBS! Cylinderhuvudet levereras utan sekundär luftsystem vilket går bra att ta bort, då vridmomentet ökar! OBS

Författare:  ElHolte [ fre 03 dec 2010, 00:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud)
Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syre för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte.

Författare:  MechaniX [ fre 03 dec 2010, 01:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

ElHolte skrev:
Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud)
Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syra för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte.


Viss funktion har det, men det verkar lite overkill på en moppe. Funderar på om jag ska plocka bort EGR på våran.

Författare:  PGO [ fre 03 dec 2010, 18:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

EGR skiten åker på min när jag skaffar nytt dämparsystem. :meka:

Författare:  HasSse666 [ lör 04 dec 2010, 01:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...

Bild
Grejerna jag beställde han inte komma :(
Men jag monterade styret som jag hade hemma :D


Kolla gärna in mitt nya Youtubeklipp om ni har problem att montera handtag :)

Författare:  Afrokamel [ tis 12 jul 2011, 14:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro

Författare:  MechaniX [ tis 12 jul 2011, 15:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Afrokamel skrev:
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro


Är väl samma GY6 som "alla" kineser har.. :mrgreen:

Författare:  Afrokamel [ tis 12 jul 2011, 16:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

MechaniX skrev:
Afrokamel skrev:
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro


Är väl samma GY6 som "alla" kineser har.. :mrgreen:


Jag var ej 100 på vilken storlek det var på hjulen bara, tänkte se om man hittade några najsa däck man kunde slänga på efter man köpt den så man slipper de kassa skitdäcken som kineserna brukar levereras med.

Författare:  gegga [ ons 31 aug 2011, 18:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

tjena hasse, jag har samma trim grejer som du har där. jag undrar bara vad du ska ha för munstycke på din förgasare o hur du har ställt in nålen på den? har likadan o likadan cilinder.
har lyckats pajja min när jag försökte tuna in den men nu ska jag hämta nya grejer på posten o hoppas att det börjar funka med det ist...

Författare:  HasSse666 [ ons 31 aug 2011, 19:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

0,92

Författare:  gegga [ ons 31 aug 2011, 22:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

nålen då? jag fick 2 stycken på min som sitter på två nedersta platserna,med två gummi ringar över vardera. ska man behålla båda två på? och vilken plats har du satt dina?
jag är ganska nybörjare på sånt här..

Författare:  icecream [ sön 04 dec 2011, 13:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Bump. Nu ere ju lite kallare, men va händer.

Och jag blir inte riktigt klok på vad för mopedmodell detta är.

Författare:  HasSse666 [ sön 04 dec 2011, 15:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Såld :tummeupp:
Blev dock aldrig lackad svart :tummened:

Författare:  icecream [ mån 05 dec 2011, 12:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Amen va va de för nåt. Samma golv som min TWS och bakdelen lika. fast en fyrtaktare.

Såg ut som en TWS RacingSport mera.

hadde ja rätt?

Författare:  HasSse666 [ mån 05 dec 2011, 18:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

TMS F2 50cc ;)

Författare:  icecream [ ons 07 dec 2011, 10:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Aha så Trend hann med en sån. Då förstår jag att det va en 4-taktare. Ska inte finna några TWS av den modellen med 4-takt.

Du råkar händelsevis inte känna till om det finns nån styrkrona till min TWS Supersport. Den är sprucken o glappar fram o tillbaka.
Eller så plockar ja isär den o säljer det som går.

Författare:  niklin [ mån 01 apr 2013, 03:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

hur borrade du upp styrkronan?

Författare:  HasSse666 [ mån 01 apr 2013, 13:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

Jag jobbar på en mekaniskverkstad så jag gjorde det där.
Jag har för mig att det var en 25mm borr.. :funderar:

Författare:  viktor meck [ mån 01 apr 2013, 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

24mm brukar det var på kineserna väl?

Författare:  niklin [ sön 07 apr 2013, 18:40 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

vad blev toppfarten?

Författare:  HasSse666 [ sön 07 apr 2013, 19:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!

ca 75 - 80

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/