NYA Scooter Doctors https://scooterdoctors.egetforum.se/ |
|
HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! https://scooterdoctors.egetforum.se/hassse666-s-nya-4-takts-projekt-igang-t133.html |
Sida 1 av 1 |
Författare: | HasSse666 [ ons 17 nov 2010, 23:54 ] |
Inläggsrubrik: | HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Vi får se vad slutresultatet blir - Före bild! Mål Motormässigt Målet är en moppe med bra fart men ändå driftsäker. Skall fungera att pendla med. Stylingmässigt Temat blir "Monster" Svart med gröna detaljer Kanske det slutar så här? _____________________________________________________________ Uppdateringar Update 28 November - Avstrypt kolla Youtubeklippet längre ned Update 3 December - Nudebar Update 7 December - Backspeglar på plats! Update 11 December - KOSO mätare! _____________________________________________________________ Arbetsgång _____________________________________________________________ Styling Del 1 – Nudebar Guider: Gör ny guide för nudebar Baotian CGN - Backspeglar (Comet) BCD - Styre Downhill (Scooter) BCD - Monteringskit (Short Neck) Du kan använda styrkit till Yamaha Slider men du måste borra upp det ca 1mm Montering av nudebar _____________________________________________________________ Doppler - Handtag (Scooter) Litet trix för att få på handtagen _____________________________________________________________ Koso - Universell Mätare (XR-SA) Filmklipp _____________________________________________________________ Del 2 – Höjning Guider: Höjning Baotian STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm Tack för tipset wcat _____________________________________________________________ Del 3 – Underkåpa Guider: Montera underkåpa Mtrl – Saknar underkåpa...(ge förslag på någon som passar) _____________________________________________________________ Dekaler Hebo racingsiffror "666" _____________________________________________________________ Diverse STR8 - Oljeplugg Continental innerslang http://www.twostroke.se/product.asp?product=20600 Ge förslag på mer styling! _____________________________________________________________ Motor Del 1 – Avstrypning Går igenom de vanligaste strypningarna Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten,CDI strypning och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke Effekt: Moppen går mycket jämnare och fått lite högre toppfart (ca 60-65 km/h). Dock fortfarande slö acceleration Guider: Avstrypning Planerar skaffa nedanstående CDI Naraku - CDI (ostrypt) _____________________________________________________________ Bonus guider Guide: Extra fart på gnistan Effekt Mer lättstartad! 2Extreme - Tändspole med tändhatt NGK iridiumstift _____________________________________________________________ Del 2 – Byte kopplings och tryckfjäder 1500rpm kopplings och tryckfjäder Effekt: Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen. Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad Guider: Byte kopplings och tryckfjäder Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm Stage6 - Koppling MKII (107mm) _____________________________________________________________ Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n) Variatorvikter ca 5-6gram får laborera lite Effekt: Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration. Guider: Byte variatorvikter Stage6 - Reservkåpor till variatorvikter Mtrl – Kan använda vikter som jag har sedan tidigare _____________________________________________________________ Steg 4 - Trimvariator xxmm En variator med större diameter Effekt: Lite högre toppfart Guider: balansering och byte Mtrl – Kan eventuellt använda variator från min Speedfight Malossi - Variatorkit (Multivar) _____________________________________________________________ Steg 5 - Ny cylinder ,topp och kamaxel Ger mer bottendrag och högre toppfart Effekt: Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart Guider: byte cylinder,topp och kamaxel Naraku 79cc Cylinder Naraku - Cylinderhuvud Naraku - Kamaxel sport 2Extreme - Pinnbultsset CGN - Cylinderfotspackning Naraku - Vevhusventilation _____________________________________________________________ Steg 6 – Trim avgasrör Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen Effekt: Ökad livslängd Guider: byte avgasrör? Mtrl – Saknar avgasrör Naraku - Avgassystem (Crossover) Black _____________________________________________________________ Steg 7 - Ny ”trim” förgasare Effekt: Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också. Guider: förgasare Mtrl – Saknar ”trim” förgasare+ luftfilter Naraku - Förgasare (CVK) 18,5 mm Doppler - Luftfilter (Air-System) Racing Stage6 - Insugsförstärkare _____________________________________________________________ Steg 8 - Dreva om Ger annan utväxling ,men du måste minst ha 72cc för att den skall orka Effekt: Högre toppfart och bättre acc Guider: Dreva om Mtrl – Saknar drevkit... |
Författare: | HasSse666 [ tis 30 nov 2010, 18:18 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Bump! - Uppdatering 28 november - Youtubeklipp avstrypning Har smyg startat lite... |
Författare: | MechaniX [ tis 30 nov 2010, 19:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Skönt att du börjat med en kines igen, vart lite orolig att du skulle irra bort dig i 2-taktsträsket |
Författare: | keuz [ tis 30 nov 2010, 20:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Håller med helt o hållet, följer detta med spänning, sa elektrikern o slog en volt:) |
Författare: | krigge94 [ ons 01 dec 2010, 23:00 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar? MVH: Krigge94 |
Författare: | nizzeg [ ons 01 dec 2010, 23:16 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
krigge94 skrev: Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar? MVH: Krigge94 Om jag förstått frågan rätt, så om vridmomentet ökar, ökar kraften, accet och förmodligen också farten på moppen. |
Författare: | HasSse666 [ ons 01 dec 2010, 23:36 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
krigge94 skrev: Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar? MVH: Krigge94 Du lär nog inte börja bränna gummi precis "men många bäckar små" |
Författare: | MechaniX [ tor 02 dec 2010, 01:56 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen". |
Författare: | HasSse666 [ tor 02 dec 2010, 19:25 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Beställning från Twostroke.se 1 st. Koso - Universell Mätare (XR-SA) (KO-BB007B02 BB002B10 CGN461609) á 899,00 1 st. CGN - Backspeglar (Comet) Karbonlook (CGN475381) á 249,00 - 1 st. STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm Röd (STR-205.51/RE) á 219,00 - 6 st. Hebo - Racingsiffror (Worn Edition) 6 Vit (HI9016B) á 19,00 - Totalt: SEK 114,00 Har detta från moppen jag kraschade 1 st. BCD - Monteringskit (Short Neck) Mattsvart (POTENCE001-22) á 499,00 1 st. BCD - Styre Flatbar (Scooter) Karbonlook (GUIDON003-04) á 599,00 1 st. STR8 - Handtag (Round End) Karbon (STR-061.00/CA ACS342825 CGN333140) á 119,00 Hoppas hinna montera allt till helgen! |
Författare: | HasSse666 [ tor 02 dec 2010, 19:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
MechaniX skrev: SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen". SLS och EGR tror jag inte heller så mycket på.. EGR satt helt utanpå röret på min så den gjorde nog ingen skada förutom att den skitade ned luftfiltret som andra änden av slangen var i kopplad i.. Att ta bort SLS ska ge en effektsökning läste jag här http://www.twostroke.se/product.asp?product=18161 Men jag har inte kollat teorin bakom det uttalandet Enl. Twostroke.se OBS! Cylinderhuvudet levereras utan sekundär luftsystem vilket går bra att ta bort, då vridmomentet ökar! OBS |
Författare: | ElHolte [ fre 03 dec 2010, 00:27 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud) Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syre för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte. |
Författare: | MechaniX [ fre 03 dec 2010, 01:26 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
ElHolte skrev: Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud) Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syra för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte. Viss funktion har det, men det verkar lite overkill på en moppe. Funderar på om jag ska plocka bort EGR på våran. |
Författare: | PGO [ fre 03 dec 2010, 18:27 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
EGR skiten åker på min när jag skaffar nytt dämparsystem. |
Författare: | HasSse666 [ lör 04 dec 2010, 01:48 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske... |
Grejerna jag beställde han inte komma Men jag monterade styret som jag hade hemma Kolla gärna in mitt nya Youtubeklipp om ni har problem att montera handtag |
Författare: | Afrokamel [ tis 12 jul 2011, 14:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro |
Författare: | MechaniX [ tis 12 jul 2011, 15:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Afrokamel skrev: Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro Är väl samma GY6 som "alla" kineser har.. |
Författare: | Afrokamel [ tis 12 jul 2011, 16:19 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
MechaniX skrev: Afrokamel skrev: Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro Är väl samma GY6 som "alla" kineser har.. Jag var ej 100 på vilken storlek det var på hjulen bara, tänkte se om man hittade några najsa däck man kunde slänga på efter man köpt den så man slipper de kassa skitdäcken som kineserna brukar levereras med. |
Författare: | gegga [ ons 31 aug 2011, 18:03 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
tjena hasse, jag har samma trim grejer som du har där. jag undrar bara vad du ska ha för munstycke på din förgasare o hur du har ställt in nålen på den? har likadan o likadan cilinder. har lyckats pajja min när jag försökte tuna in den men nu ska jag hämta nya grejer på posten o hoppas att det börjar funka med det ist... |
Författare: | HasSse666 [ ons 31 aug 2011, 19:16 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
0,92 |
Författare: | gegga [ ons 31 aug 2011, 22:25 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
nålen då? jag fick 2 stycken på min som sitter på två nedersta platserna,med två gummi ringar över vardera. ska man behålla båda två på? och vilken plats har du satt dina? jag är ganska nybörjare på sånt här.. |
Författare: | icecream [ sön 04 dec 2011, 13:51 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Bump. Nu ere ju lite kallare, men va händer. Och jag blir inte riktigt klok på vad för mopedmodell detta är. |
Författare: | HasSse666 [ sön 04 dec 2011, 15:13 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Såld Blev dock aldrig lackad svart |
Författare: | icecream [ mån 05 dec 2011, 12:01 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Amen va va de för nåt. Samma golv som min TWS och bakdelen lika. fast en fyrtaktare. Såg ut som en TWS RacingSport mera. hadde ja rätt? |
Författare: | HasSse666 [ mån 05 dec 2011, 18:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
TMS F2 50cc |
Författare: | icecream [ ons 07 dec 2011, 10:42 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Aha så Trend hann med en sån. Då förstår jag att det va en 4-taktare. Ska inte finna några TWS av den modellen med 4-takt. Du råkar händelsevis inte känna till om det finns nån styrkrona till min TWS Supersport. Den är sprucken o glappar fram o tillbaka. Eller så plockar ja isär den o säljer det som går. |
Författare: | niklin [ mån 01 apr 2013, 03:00 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
hur borrade du upp styrkronan? |
Författare: | HasSse666 [ mån 01 apr 2013, 13:38 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
Jag jobbar på en mekaniskverkstad så jag gjorde det där. Jag har för mig att det var en 25mm borr.. |
Författare: | viktor meck [ mån 01 apr 2013, 21:50 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
24mm brukar det var på kineserna väl? |
Författare: | niklin [ sön 07 apr 2013, 18:40 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
vad blev toppfarten? |
Författare: | HasSse666 [ sön 07 apr 2013, 19:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång! |
ca 75 - 80 |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 3 timmar [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |