Mål Motormässigt Målet är en moppe med bra fart men ändå driftsäker. Skall fungera att pendla med. Stylingmässigt Temat blir "Monster" Svart med gröna detaljer
Kanske det slutar så här? _____________________________________________________________ Uppdateringar
Update 28 November - Avstrypt kolla Youtubeklippet längre ned
Update 3 December - Nudebar
Update 7 December - Backspeglar på plats!
Update 11 December - KOSO mätare!
_____________________________________________________________ Arbetsgång _____________________________________________________________ Styling Del 1 – Nudebar Guider: Gör ny guide för nudebar Baotian
CGN - Backspeglar (Comet)
BCD - Styre Downhill (Scooter)
BCD - Monteringskit (Short Neck) Du kan använda styrkit till Yamaha Slider men du måste borra upp det ca 1mm
Montering av nudebar _____________________________________________________________ Doppler - Handtag (Scooter)
Del 2 – Höjning Guider: Höjning Baotian STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm Tack för tipset wcat _____________________________________________________________
Del 3 – Underkåpa Guider: Montera underkåpa Mtrl – Saknar underkåpa...(ge förslag på någon som passar) _____________________________________________________________
Ge förslag på mer styling! _____________________________________________________________ Motor
Del 1 – Avstrypning Går igenom de vanligaste strypningarna Plocka bort eventuell variatorstrypning,mässingskruv,skorsten,CDI strypning och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke Effekt: Moppen går mycket jämnare och fått lite högre toppfart (ca 60-65 km/h). Dock fortfarande slö acceleration Guider: Avstrypning Planerar skaffa nedanstående CDI
Naraku - CDI (ostrypt) _____________________________________________________________ Bonus guider Guide: Extra fart på gnistan Effekt Mer lättstartad! 2Extreme - Tändspole med tändhatt
NGK iridiumstift _____________________________________________________________ Del 2 – Byte kopplings och tryckfjäder 1500rpm kopplings och tryckfjäder Effekt: Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen. Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad Guider: Byte kopplings och tryckfjäder
Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Stage6 - Koppling MKII (107mm) _____________________________________________________________ Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n) Variatorvikter ca 5-6gram får laborera lite Effekt: Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration. Guider: Byte variatorvikter
Stage6 - Reservkåpor till variatorvikter Mtrl – Kan använda vikter som jag har sedan tidigare _____________________________________________________________
Steg 4 - Trimvariator xxmm En variator med större diameter Effekt: Lite högre toppfart Guider: balansering och byte Mtrl – Kan eventuellt använda variator från min Speedfight Malossi - Variatorkit (Multivar) _____________________________________________________________ Steg 5 - Ny cylinder ,topp och kamaxel Ger mer bottendrag och högre toppfart Effekt: Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart Guider: byte cylinder,topp och kamaxel Naraku 79cc Cylinder Naraku - Cylinderhuvud
Naraku - Kamaxel sport
2Extreme - Pinnbultsset
CGN - Cylinderfotspackning
Naraku - Vevhusventilation _____________________________________________________________ Steg 6 – Trim avgasrör Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen Effekt: Ökad livslängd Guider: byte avgasrör? Mtrl – Saknar avgasrör Naraku - Avgassystem (Crossover) Black _____________________________________________________________ Steg 7 - Ny ”trim” förgasare Effekt: Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också. Guider: förgasare Mtrl – Saknar ”trim” förgasare+ luftfilter Naraku - Förgasare (CVK) 18,5 mm
Doppler - Luftfilter (Air-System) Racing
Stage6 - Insugsförstärkare _____________________________________________________________ Steg 8 - Dreva om Ger annan utväxling ,men du måste minst ha 72cc för att den skall orka Effekt:
Högre toppfart och bättre acc Guider: Dreva om Mtrl – Saknar drevkit...
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Jag har nog ett liknande sls sytem som sitter i ventilkåpan, så jag undrar vad är det som blir bättre om vridmomentet ökar?
MVH: Krigge94
Du lär nog inte börja bränna gummi precis "men många bäckar små"
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
MechaniX
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Postat: tor 02 dec 2010, 01:56
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing
Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen".
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
1 st. Koso - Universell Mätare (XR-SA) (KO-BB007B02 BB002B10 CGN461609) á 899,00 1 st. CGN - Backspeglar (Comet) Karbonlook (CGN475381) á 249,00 - 1 st. STR8 - Höjningssats (XL) 60 mm Röd (STR-205.51/RE) á 219,00 - 6 st. Hebo - Racingsiffror (Worn Edition) 6 Vit (HI9016B) á 19,00 - Totalt: SEK 114,00
Har detta från moppen jag kraschade 1 st. BCD - Monteringskit (Short Neck) Mattsvart (POTENCE001-22) á 499,00 1 st. BCD - Styre Flatbar (Scooter) Karbonlook (GUIDON003-04) á 599,00 1 st. STR8 - Handtag (Round End) Karbon (STR-061.00/CA ACS342825 CGN333140) á 119,00
Hoppas hinna montera allt till helgen!
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
SLS är till för att öka syremängden i avgaserna så att man minskar CO och CH utsläppen och att plocka bort det ger troligen ingen effektökning, men väl en viss viktbesparing
Även EGR kan man plocka bort, men det ger nog heller ingen märkbar effektökning, men samma sak där, sparar lite vikt. Ska man plocka det bör man även plocka bort rörstumpen som tydligen sticker ner en bit i avgasröret och "är i vägen".
SLS och EGR tror jag inte heller så mycket på.. EGR satt helt utanpå röret på min så den gjorde nog ingen skada förutom att den skitade ned luftfiltret som andra änden av slangen var i kopplad i..
Enl. Twostroke.se OBS! Cylinderhuvudet levereras utan sekundär luftsystem vilket går bra att ta bort, då vridmomentet ökar! OBS
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
ElHolte
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Postat: fre 03 dec 2010, 00:27
40 km/h
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 21:58 Inlägg: 74 Ort: Kalmar
Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud) Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syre för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte.
Senast redigerad av ElHolte fre 03 dec 2010, 21:55, redigerad totalt 1 gång.
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Postat: fre 03 dec 2010, 01:26
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
ElHolte skrev:
Det där med att blåsa in luft i avgaserna, provade dom med på 70talet åxå (hade det på min AlfaSud) Teorin är väl att de oförbrända bensinresterna ska få extra syra för att kunna förbrännas efter avgasventilerna. Om det sen funkar vet jag inte.
Viss funktion har det, men det verkar lite overkill på en moppe. Funderar på om jag ska plocka bort EGR på våran.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
PGO
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Postat: fre 03 dec 2010, 18:27
10 km/h
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 01:55 Inlägg: 29 Ort: Arlöv, ett stenkast ifrån Malmö
EGR skiten åker på min när jag skaffar nytt dämparsystem.
_________________ Frågar man inte får man inget veta!!
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" kanske...
Grejerna jag beställde han inte komma Men jag monterade styret som jag hade hemma
Kolla gärna in mitt nya Youtubeklipp om ni har problem att montera handtag
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Afrokamel
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: tis 12 jul 2011, 14:44
100 km/h
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro
MechaniX
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: tis 12 jul 2011, 15:33
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
Afrokamel skrev:
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro
Är väl samma GY6 som "alla" kineser har..
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
Afrokamel
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: tis 12 jul 2011, 16:19
100 km/h
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04 Inlägg: 266
MechaniX skrev:
Afrokamel skrev:
Tjena hasse! Tänkte höra om du har koll på vilken motor som sitter på denna modellen? Har haft ögonen på en begagnad moped av samma modell som jag antagligen kommer köpa och tuna upp lite så man har ett skönt åk för resten av sommaren! Hur är för övrigt byggkvaliten på modellen? Tacksam för svar! /Afro
Är väl samma GY6 som "alla" kineser har..
Jag var ej 100 på vilken storlek det var på hjulen bara, tänkte se om man hittade några najsa däck man kunde slänga på efter man köpt den så man slipper de kassa skitdäcken som kineserna brukar levereras med.
gegga
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: ons 31 aug 2011, 18:03
0 km/h
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 20:01 Inlägg: 13 Ort: Gävle
tjena hasse, jag har samma trim grejer som du har där. jag undrar bara vad du ska ha för munstycke på din förgasare o hur du har ställt in nålen på den? har likadan o likadan cilinder. har lyckats pajja min när jag försökte tuna in den men nu ska jag hämta nya grejer på posten o hoppas att det börjar funka med det ist...
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
gegga
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: ons 31 aug 2011, 22:25
0 km/h
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 20:01 Inlägg: 13 Ort: Gävle
nålen då? jag fick 2 stycken på min som sitter på två nedersta platserna,med två gummi ringar över vardera. ska man behålla båda två på? och vilken plats har du satt dina? jag är ganska nybörjare på sånt här..
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
icecream
Inläggsrubrik: Re: HasSse666´s Nya "4-takts projekt" igång!
Postat: ons 07 dec 2011, 10:42
40 km/h
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 14:21 Inlägg: 61 Ort: Upplands Väsby
Aha så Trend hann med en sån. Då förstår jag att det va en 4-taktare. Ska inte finna några TWS av den modellen med 4-takt.
Du råkar händelsevis inte känna till om det finns nån styrkrona till min TWS Supersport. Den är sprucken o glappar fram o tillbaka. Eller så plockar ja isär den o säljer det som går.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori