Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 15:02




 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips & Trix från gamla Scooter Doctors
InläggPostat: fre 12 nov 2010, 19:39 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Tipsen som postades på gamla forumet :meka:

Leon skrev:
En ide jag delvis lånat och översatt.
Kanske behövs bara ta loss vajern i överdelen vid styret.

Bild

Leon


Lossa fastrostade bultar
HasSse666 skrev:
Snubblade över ett klipp för losstagning av rostiga hjulbultar


Stearin + blåslampa :D


erikn skrev:
Den där var skitbra, det ska jag prova någon gång. Annars är just värme det bästa för losstagning. Och tack vare ditt klipp såg jag en "vill ha"-pryl


Värme med induktans (tror jag, heter induktor)


mic-ech skrev:
Om du nu har bytt motorolja och råkat spillt lite på marken så :hojbusa: nej skoja men du kan lägga sågspån på de, vänta så länge som möjligt sen sopar du upp det :thumbup: Funkar galant! :D


Pear skrev:
Morsning, 49 årig finmekaniker här som blev lite sur när jag tappade bort O-ringen bland det första jag gjorde när jag meckade med sonens Jinlun Fighter -05.
Lösning: Ta en gammal tom engångständare och skruva ur ventilen (där gasen kommer ut), det sitter 2-3 st O-ringar där som passar ganska bra och det är gratis :D
Tipset: Jag kom på att istället för att flytta klipset/ryttaren upp & ned så satte jag den i en ganska hög positon och satte på 1-5 O-ringar för att testa den bästa positonen på nålen, man slipper då att riskera att tappa bort klipset och det går fortare att testa olika höjder.
//Per


herr.sadist skrev:
När man kör trimmat så ökar slitaget på mopedens delar ganska mycket. Min bakre variator är rejält sliten efter tre år (jag kör 72cc) och fastnar på högsta växeln eftersom nipplarnas hål blivit ovala. (Se bilder). Har man inte lust/råd att slänga ut en massa pengar på en ny, så kan man fixa den gamla.

1: Ta bort variatorkåpan, lossa muttern till kopplingsklockan och lyft bort variatorpaketet från axeln. (Jag kör med gula fjädrar). Guide hur man gör detta: http://scooterdoctors.forum24.se/scoote ... out17.html
Bild

2: Demontera variatorpaketet och lägg delarna i ordning så du vet hur de ska sitta ihop.

3: Som synes så är nippelhålen inte runda längre, utan ovala. Detta gör att nipplarna inte längre glider som de ska i sina spår. De sätter sig snett och låser variatorn så den inte kan växla ner. Som tur är så finns det tre oanvända hål på rätt avstånd och höjd som man kan borra upp så de passar till nipplarna. (se till vänster om det ovala hålet).
Bild

4: Spänn fast remskivans axel stadigt och borra upp de tre oanvända hålen till 5mm så nipplarna passar. Var noga med att slipa/sandpappra ner de grader som bildas, annars får du inte ihop variatorn utan våld!
Bild

5: Sådärja, nu passar den perfekt :D Nu är det bara att skruva ihop allting och ut och köra.
Bild

herr.sadist skrev:
Jag har nämnt i någon tråd att jag funderat på att sätta en spöhållare till kastspö på moppen, och nu är det avklarat.

Bild
[Dålig mobilbild]
Tuben hålls på plats med "gummistroppar" av den typ man brukar ha till pressenningar och kapell. Spöt hålls på plats av ett karborrband runt rullfästet och pakethållaren.
Det bästa vore en plasttub men nu råkade jag ha en papperstub med plastkanter i rätt storlek så jag lackade den in- och utvändigt med klarlack för att hålla fukten borta och lindade utsidan med vävtejp. Jag smygstartade fiskepremiären igår kväll och hållaren funkar utmärkt. Jag tänkte inte ens på att spöt var där under åkturen.

Skitfiske på Er :wink:


herr.sadist skrev:
Hej hopp. I över ett år har jag letat ersättningssadel till Retron utan att hitta någon som passar/är snygg nog. Idag fick jag nog! :evil:
I ett skåp hade jag skumgummi som mataffärerna får sina äpplen liggande i. (Vågigt skumgummi). Jag plockade loss sadeln och drog loss häftklamrarna som håller
sadelskinnet på plats på ena sidan så jag kunde få in handen och jobba.
Det optimala hade väl varit att skära till ett stycke av skumgummit som passade direkt, men jag har använt det till annat tidigare och hade bara mindre bitar kvar så jag
klippte till och stoppade in UNDER den befintliga stoppningen för att behålla formen. Alltså mellan sadelstomme och originalstoppning, inte mellan originalstoppning och
skinnet.
När jag tyckte det var jämt och fint så häftade jag fast skinnet i stommen igen och fettade in hela härligheten med kängfett :D
Tyvärr så tog jag inga bilder innan jag började, men det färdiga resultaten finns att beskåda nedan. Mycket av "gropen" som jag halkar ner i hela tiden är nu borta.
Ska montera och prova så fort jag hinner, men det verkar bra och nu är jag inte ett dugg skeptisk mot att göra om det igen om det skulle kännas obekvämt!
(Det tog inte ens 10 minuter att göra).

Bild
Bild


pissnisse skrev:
Har man inte tillgång till gas eller annat som värmer kan man köra med en princip som fungerar tvärtom.

Loctite Freeze and Release, är en spray som kyler ner förbandet till -43°C.
Och alla vet att med kyla så krymper förbandet ihop.
Samtidigt så penetrerar sprayen in en rostlösande olja som hjälper till
att få loss det fastrostade förbandet.

Jag har testat den och den fungerar över förväntan faktiskt.

Finns att köpa på välsorterade affärer som har Loctite i sortimentet,
jag handlade min på Tools Momentum.

Bild


jokers skrev:
Om man behöver justera förgasaren så sitter ju skruven långt ner och lite trångt.

Jag borrade ett litet hål ca:32 mm från golvet rakt ovanför skruven till sido kåpan (se bild så förstår du)... :idea:

Sen kan man stoppa in en lång spår mejsel och den sitar kvar om du behöver släppa en stund...

/Jokers


Bild



Bild



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips & Trix från gamla Scooter Doctors
InläggPostat: lör 13 nov 2010, 14:07 
10 km/h
10 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 04:14
Inlägg: 15
Ytterligare en lösning som komplement till ett av ovanstående tips att man kan använda sågspån för att ta upp oljespill är att man kan även använda kattsand om man inte har sågspån till hands :tummeupp: Inte så billigt men är man kattägare med kattsand men utan sågspån så är det en bra lösning vid mindre oljekatastrof i garaget :meka:



_________________
Aldrig stavas aldrig med två L, alltid stavas alltid med två L...

medl nr:17

www.mgjmotor.se
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips & Trix från gamla Scooter Doctors
InläggPostat: lör 13 nov 2010, 16:34 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 21:47
Inlägg: 121
baotian skrev:
Ytterligare en lösning som komplement till ett av ovanstående tips att man kan använda sågspån för att ta upp oljespill är att man kan även använda kattsand om man inte har sågspån till hands :tummeupp: Inte så billigt men är man kattägare med kattsand men utan sågspån så är det en bra lösning vid mindre oljekatastrof i garaget :meka:



Lysande :tummeupp:

(att man aldrig tänker på enkla saker själv)


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: