Aktuellt datum och tid: mån 18 dec 2017, 16:37





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Styling Del 3 - Fatbar "ProTaper"
InläggPostat: tor 16 feb 2012, 21:48 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2326
Ort: Luleå
Styling del 6 - Fatbar Protaper!
Det som skiljer ett "Fatbar" från ett vanligt crosstyre är att det har en diameter på 28,6mm där de skall fästas på moppen.
Här går jag igenom vad du bör tänka på när du monterar ett ProTaper fatbar styre

Bild
- Fetaste fatbaret hittar du hos Protaper.
Länk: Fler Protaper fatbar hittar du här

"Power is nothing without control!"

Bild
- Protaper har tagit fram styrfästen som är speciellt framtagna till just dessa 28,6mm´s styren
Länk: Fler monteringsfästen hittar du här

Bild
- Protaper (Metal Mulisha)
TIPS - Klicka på bilderna för att komma till butiken!

DÅ BÖRJAR VI!

Bild
Bild 01
- Börja med att demontera bromshandtag ,kopplingshandtag och gasrullen.

Tips
- Skydda tanken med en handduk eller liknande


Bild
Bild 02
- Jag drar loss handtaget från gasrullen

Tips
- Du kan blåsa loss handtaget med tryckluft eller skära bort det med en mattkniv


Bild
Bild 03
- Demontera styrfästet

OBS!
- Du måste byta styrfästet om du skall montera ett "fatbar" styre
- Originalfästet är gjort för 22,5 mm styren och ett "fatbar" styre är på 28,6mm


Bild
Bild 04
- ProTaper styrfästen

OBS!
- Vänd dem rätt så bultarna kommer utåt (som jag håller dem).
- Bultarna skall sitta 9-10 cm isär för att hålla styret på bästa sätt.


Bild
Bild 05
- Styrfästet har en klack som ska sitta i fördjupningen på originalfästet.
- Dra fast bultarna med ca 20-23 Nm (använd gärna gänglåsning).

OBS!
- Om ditt undre fäste går att lossa ska du ha en annan typ av styrfäste.
- Länk: Styrfäste med genomgående bult för styrkonan


Bild
Bild 06
- I med styret och övre delen av styrfästet
- Dra fast butarna med MAX 38Nm

OBS!
- Innan du lägger i styret i styrfästet kontrollera om det finns vassa kanter i styrfästet.
- Om det finns vassa kanter putsa bort dem med ett sandpapper.
- DU FÅR ALDRIG SLIPA I STYRET!


Bild
Bild 07
- Kolla med ett bladmått att du har en glipa på ca 1,5mm uppe och nere på styrfästet
- Har du inte det har du dragit fast fästet snett...

Bild
Bild 08
- Montera tillbaka gasrulle kopplings och bromshandtag

Länk: montering av handtag

Bild
Bild 09
- Här har jag monterat mina nya ProTaper Metal mulisha handtag

Tips
- För att handtagen skall sitta EXTRA säkert fäster jag dem med en ståltråd
(Kolla i Youtubeklippet så ser du exakt hur jag gör)


Bild
Bild 10
- Klart!

OBS!
- Kolla att vajrar och kablar löper som de ska innan du ger dig ut!


<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Pdwd8G_nWKo" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=Pdwd8G_nWKo" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!



http://motocross.transworld.net/1000096 ... cing-bars/

Bild
*********************************************************************************************
Styling del 7 - Frontkåpa och stänka
*********************************************************************************************
Fortsätter mitt styling arbete med ett litet "facelift" :p
Principen att byta frontkåpa är likadan på vilken kåpa du än väljer.
Lite justeringar kan det bli beroende på vilken modell på moppe du har.
Stänkskärmen lika så.

Grejer jag använder
Tips - Klicka på bilder för webshop

Bild
TNT - Frontkåpa (Manga)
- En CE godkänd frontkåpa med extremt bra ljus!

Bild
HP - Framstänka (Super Motard)

Vi sätter igång!

Bild
Bild 01
- De flesta frontkåpor sitter med enkla gummistroppar som du bara drar loss

Bild
Bild 02
- Jag drar loss strömkablarna till lamporna
- Blinkerslamporna flyttar jag i detta fall över till nya kåpan
Tips
- Skriv upp var kablarna gick (eller fota)


Bild
Bild 03
- Jag lossar frontstänkan
- Lägg den nya mot den gamla
- Se till att spetsarna på skärmarna linjerar med varandra
- Märk ut var hålen sitter på den nya skärmen
- Borra sedan där du markerat i den nya skärmen

Bild
Bild 04
- Har du gjort allt noggrant så pekar frontstänkan åt rätt håll.

Bild
Bild 05
- Koppla sedan bara in de gamla blinkerslamporna som de satt förut

Bild
Bild 06
- De två svarta kablarna klämmer du ihop med varandra (det är jorden i detta fall)
- Koppla sedan ihop den med svart på kabeln som satt i originallampan

Tips
- Kolla elschemat för din moppe
- Detta är exempel är för Rijeu Spike -04


Bild
Bild 07
- En vit kabel (heljuset) kopplas till gul kabel på moppen
- Den andra vita (halvljuset) kopplas till vit på moppen

Bild
Bild 08
- Stora lampan är heljuset

Bild
Bild 10
- Skruva sedan bara fast kåpan på gaffelbenen
- Justera sedan bara höjden på kåpan

Bild
Bild 11
- KLART!

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=IqEKgfrGoyc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=IqEKgfrGoyc" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron