Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:28




 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: speedfight 2, kapat blindrör, överhettning - (LÖST)
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 14:49 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Kapade blindröret, blev tätt och bra, monterade.

Ingen svår sak alls så inget mekaniskt behövde lossas förutom avgasröret förstås. Ah, sadelfacket också.

Nu drar tempmätaren iväg förbi extrem-max-temp efter cirka 500 meter från kallstart.

Såg en mindre fläck kylarvätska (med glykol) bakom framhjulet, på marken efter en halvtimme. Det fanns gott och väl kvar inom gränsen, dvs över min-strecket och ej över max så det var inte alls mycket som läckt ut.

Första tanken var att jag klämt åt någon kylarslang i trakterna där fläcken var (skapat en liten spricka i slangen el. dyl.) men hittade inget fel där.

Pumpen (impellern), kan den ha tagit semester månne?

För tillfället har jag så förbannat lite verktyg vilket gör det hela svårare att felsöka, men me lite uppfinningsrikedom och skrot kan jag nog komma åt mer än jag tror.

Lutar åt impellern, förlitar mig dock enbart på känslan där.

Har ägnat alldeles för mycket tid i ett väldans viktigt ärende under en lång tid så huvet hänger inte riktigt med ordentligt, förhoppningsvis hade jag då redan löst problemet.

Någon som haft liknande problem eller rentav bara vet vad det kan vara jag behöver fixa?

Alla ideer välkomna :)

Full Gas på tomgång... nästan ;)


Senast redigerad av FullGas tor 05 okt 2017, 22:44, redigerad totalt 1 gång.


_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: speedfight 2, kapade blindröret, nu går tempen upp snabb
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 23:43 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Lufta?
luftficka? :funderar:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: speedfight 2, kapade blindröret, nu går tempen upp snabb
InläggPostat: mån 25 sep 2017, 04:22 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Tog ett tag att komma "ner i varv" (inte motormässigt då...).

Haft fullt upp med den odiagnosticerade "tripoläre" mannen inkl. dennes färgsnåla vänners ytterst klumpiga försök att undkomma rättvisan. (internt, Hasse vet nog vad jag menar, kanske har skrivit något öppet i forumet om det också men som det är nu, är minnet inte min bästa vän...).
Självklart har dåren och "småtomtarna" (röd och vit torde väl vara tomtefärger...) gått bet varje gång, dock har jag bjudit vad jag blivit bjuden från dessa vilket slutade med att några av dem nu är utan fordon.
Nog om det för tillfället.

Tack Hasse, "tyvärr" har jag luftat ordentligt och såvitt jag sett varje gång jag lättar på kylslangarna finns kylvätska i alla slangar etc. Kort sagt, inget igentäppt.
Det enda jag kan komma på är just vattenpumpen, eller impeller enbart.

Fick ett tips av en gammal bekant som bytte ut "kylvägen" och gjorde en bypass förbi originalpumpen och ersatte den med en länspump från biltema till en kostnad av cirka 150 kr.
Låter lockande värre att prova detta, för 150 kr är det definitivt ett alternativ värt att kolla upp. Min bekant har kört uppåt en tusen mil med denna konstruktion och det fungerar ypperligt.

Blir ett besök på biltema i morgon.

Återkommer med resultat när detta är prövat.

Vi höres inom kort. Nu ska jag (jo, det är sent men skitsamma, detta är kul heh..) praktisera en mycket dåligt tränad kalligrafi på en bil vars ägare är "byhålans" egna lilla tomtefar ;) . Funderar på något fyndigt att förgylla bilen med men är lite fantasilös för tillfället. Men det löser sig, blir rätt kul när tomtefar åker runt och gör reklam för sina största konkurrenter dock ;)

Må väl gott folk!

Återkommer med fler projekt snart, blev plötsligt ägare till en drös tvåhjuliga motordrivna fordon (vet faktiskt ej hur många det är men det är allt från kineser till speedfights, aeroxar, gpr, gp1, sym jets m.fl. m.fl. och delar till tusen. Verkar som min "tursvacka" vänt... härligt, visst är det enbart projekt förutom en ctec och lite italienska märken. Lokal behöves omgående.. inte lätt att få tag på just nu, här i närheten i alla fall. Dock har jag en tillfällig lösning (lagårdsbyggt förråd utan värme men vaf... det finns tak och väggar samt där kan allt stå säkert under tiden).

Japp, mycket sagt om allt annat här... lite skrivsugen antar jag.

Tack för tipset dock Hasse. Uppskattat som vanligt.

Några tankar kring detta med elektronisk vattenpump?

Må väl, vi höres!



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: speedfight 2, kapat blindrör, överhettad (LÖST)
InläggPostat: tor 05 okt 2017, 22:43 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Uppdatering - överhettning:

Jo, vattenpumpen var problemet, axeln släppt så drivning av impeller uteblev. Klart den blir apvarmp då ;)

Har ej lyckats plocka hem allt "godis" ovan nämnt pga. platsbrist så nu letas garage, lokal etc.

Köpte mig en elektrisk vattenpump (marin pryl) på biltema med slangadaptrar (en bit kylvattenslang jag kapade till) och det fungerade alldeles prima.

Kostnad 180:- , känns bra mycket trevligare än cirka 1500 för en original vattenpump.

Lite kul nog så blev jag ägare till ytterligare en speedfight (ej planerat, men en vän visste om mitt överhettningsproblem och hans vän kom på att han hade en speedfight som varit ståendes i många år och det hela slutade med att jag fick den, en jävulsk mängd kåpor, lite trimdelar till speedfight men även till andra minarelli-motorer) så jag tog och bytte ut min elektroniska vattenpump mot den som satt i "gåvan" så nu fungerar det finfint.

Har någon fråga om avgassystemet "Laser", made by JAMA. Ser ut att driva mest i mellanregistret men ej provkört så långt med det då munstycken ej är balanserade ännu. Men helvete vad det låter om detta avgassystem.
Hittar inte mycket om det på nätet, inget om just detta faktiskt. En trolig ide är att någon "avstrypt" detta avgassystem genom att plocka ur ullen i dämparen då den ej ger någon nämnvärd dämpning i ljudvolymen.

Nåväl, slutet gott för denna gång.



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: speedfight 2, kapat blindrör, överhettning - (LÖST)
InläggPostat: sön 08 okt 2017, 09:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Laser avgassystem:
http://laserexhausts.com/products/ Här har du en X-Pro som jag tror du har...

Test av olika avgassystem:
https://www.tuningmatters.com/reviews/exhausts/scooter-tuning-exhaust-test/



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: speedfight 2, kapat blindrör, överhettning - (LÖST)
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 13:32 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 maj 2015, 14:37
Inlägg: 61
Ort: SÖDERKÖPING
Tackar wilds!

Stämmer bra, det är ett x-pro.

Har för lite dämp-ull hemma så jag fick lite isoleringsmaterial från järnaffären här i byn (får inte säljas längre så det ligger bara och skräpar där, ska tåla värmen) så senare idag låter den inte som en 85cc crosshoj med spikhål i dämparn :).

Tänkte montera en 17,5mm dellorto jag hittade (fick med ett antal insug och ett var (det korta) fästet av på så jag tänkte kapa det och göra "rörfäste" och montera med kylarslang el. dyl. Eventuellt lite portning på originalcylindern..

I vilket fall:

Stort tack!
Nu vet jag vad jag har :)



_________________
PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: