Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:05




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: ons 02 feb 2011, 22:19 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
Bild
  • Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar - blåa "vågen" i bild ovan)
  • Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet - blåa "fyrkanten" i bild ovan)
    Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
  • När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
  • Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan
  • Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista -
Länk: Wikipedia - CDI tändning

__________________________________________________________________________________________________________________________

ÖVERSIKT CDI

Bild
Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n)

"Strippat tändsystem"
Bild


__________________________________________________________________________________________________________________________

Kontroll tändsystem

Bild
Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning
OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...

Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
  • annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
  • pickupen KAN vara trasig

Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
  • annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig

Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
  • om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
  • om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
  • någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord

Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm

  • annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
  • någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage


Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta..
OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället.
Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället


Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
  • kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
  • kolla även att kablaget till pickupen är OK
  • annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan

OBS
Det verkar finns olika modeller på tändplattor
500-600 Ohm är OK enligt servicemanualen för BT49QT
Har du inte avbrott (oändligt motstånd) eller 0 Ohm (kortslutning) skulle jag inte vara orolig.
Se 500-600 ohm som ett "riktvärde" att ligga så nära som möjligt



Bild
Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt
Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger
Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)

__________________________________________________________________________________________________________________________

CDI PLACERING

Bild
Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint

Bild
Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport

__________________________________________________________________________________________________________________________

Felsökningstips ingen gnista
Tips 1
Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt instrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt DC in.
Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås

Tips 2
Koppla bort kabel 3 (svart/vit)
Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa).
Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.

Hur lossar man stiften från CDI kontakten?

Bild
Bild 6 - Platta till en liten spik

Bild
Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten
Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur.
När spiken är på plats dra kabelskon bakåt

Bild
Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"

__________________________________________________________________________________________________________________________

CDI TEST

Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n
Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning.
Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.

Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur

Bild
Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm.
Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.




Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: ons 16 mar 2011, 03:00 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: ons 16 mar 2011, 02:52
Inlägg: 1
Får ingen gnista och felsökt enligt följande med resultat i fet stil

OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN... Detta skall vara kontakten till? (formalitet)

Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm OK

Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm OK

Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt OK

Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm OK

Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm 337 ohm

•kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad) OK
•kolla även att kablaget till pickupen är OK OK
•annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan ??

Tips 1
Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in. Svår att avläsa då den inte verkar hinna med vid kickning, kan avläsa allt från -4 till 8V?

1. Vad kan jag göra mer eller är det fel på tändplattan?
2. Kan man på ngt sätt mäta så man får rätt fram till spolen?
3. Ska testa mäta på CDI, det missade jag ser jag nu. Den startade igår men inte idag och jag har alltså ingen gnista.. Hjälp hjälp hjälp.. O tack för fina guider.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: ons 16 mar 2011, 10:47 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
OBS
Det verkar finns olika modeller på tändplattor
500-600 Ohm är OK enligt servicemanualen för BT49QT
Har du inte avbrott (oändligt motstånd) eller 0 Ohm (kortslutning) skulle jag inte vara orolig.
Se 500-600 ohm som ett "riktvärde" att ligga så nära som möjligt

Mitt tips är att felet ligger utanför tändplattan

Det finns en guide på att mäta tändspolen PS
Testa med flera tändstift eftersom de lätt går sönder om du tex kör med sportluftfilter (drar in vatten)

CDI´n är väldigt svår att mäta upp...



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: mån 29 aug 2011, 13:41 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: mån 29 aug 2011, 13:38
Inlägg: 82
-- OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN... Detta skall vara kontakten till? (formalitet) --

Man ska alltså inte mäta i CDI'n som det står, utan på kontakten med kablarna på?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: fre 27 jan 2012, 10:50 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Igor skrev:
-- OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN... Detta skall vara kontakten till? (formalitet) --

Man ska alltså inte mäta i CDI'n som det står, utan på kontakten med kablarna på?


Ja, mät i kontaktstycket med kablarna som ska sättas i CDI´n.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 14:38 
10 km/h
10 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:12
Inlägg: 20
Ort: Värmland
Är det nån som vet om man kan byta från en CDI med två kontakter till en CDI med en eller skiljer de sig åt?



_________________
Baotian Sport -05
Big Bore XL 72 cc
Högeffektständspole
Trim CDI
Polini Speedcontrol 6g
Naraku Racekoppling
Gul tryckfjäder
Röda kopplingsfjädrar
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 15:23 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
jma99 skrev:
Är det nån som vet om man kan byta från en CDI med två kontakter till en CDI med en eller skiljer de sig åt?

Det går



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian CDI hur den är kopplad
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 17:03 
10 km/h
10 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:12
Inlägg: 20
Ort: Värmland
Kanon! Tack för det snabba svaret. :D



_________________
Baotian Sport -05
Big Bore XL 72 cc
Högeffektständspole
Trim CDI
Polini Speedcontrol 6g
Naraku Racekoppling
Gul tryckfjäder
Röda kopplingsfjädrar
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron