Aktuellt datum och tid: ons 19 dec 2018, 11:51





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aerox - Del 03 Byta koppling och fjädrar
InläggPostat: lör 22 sep 2012, 18:25 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Jag är nu inne på min tredje guide i mitt Aeroxprojekt. Här visar jag hur du demonterar din koppling samt ger lite råd om vad du bör tänka på när du väljer fjädrar till din setup.

BildBild
Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varvtal där den ger mest effekt förklarade jag i en tidigare artikel.
Tumregeln var att lättare variatorvikter ökar motornsvarvtal och tyngre vikter sänker varvtalet, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.

Bild
Tryckfjäderns uppgift
Tryckfjäderns uppgift är att se till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar.
Detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.

Hård tryckfjäder
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
En för stark tryckfjäder kan man likna vid att ha en för hårt spänd cykelkedja!
En kraftig tryckfjäder kommer att hålla kvar kopplingen i en för låg växel och du kommer inte att nå maximalt möjliga topphastighet
Detta kommer också att ge ett stort slitage på hela CVT´n
Du kan motverka den kraftigare fjädern genom att sätta tyngre vikter i variatorn så att den orkar trycka upp remmen på högsta växeln.
Men ju tyngre vikter och kraftigare tryckfjäder du har desto mer effektförluster får du.

Mjuk tryckfjäder
En för mjuk tryckfjäder har negativ inverkan på gasresponsen!
Som exempel du ligger och kör i hög hastighet och bromsar ned till låg hastighet.
Sedan när du försöker accellera så händer det nästan ingenting!
Detta kan bero på att din tryckfjäder är för mjuk och inte orkar trycka ut kopplingen.
Vad som då händer är att du kör med för "hög växel".

Det är med andra ord en delikat uppgift att balansera din tryckfjäder en för mjuk fjäder gör att scootern upplevs "svampig" vid accelleration och en för hård ger effektförluster
Enda riktigt bra sättet är att prova dig fram till vilka fjädrar och variatorvikter som passar till just din setup

Bild
Kopplingsfjädrarnas uppgift
Vid ett visst varvtal skall fjädrarna tillåta kopplingsbackarna slå ut greppa tag i kopplingsklockan och börja driva bakhjulet. Kopplingsbackarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpigt.

Hårda kopplingsfjädrar - Kopplingsbackarna hålls tillbaka av kopplingfjädern tills ett högre varvtal uppnås.
För hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet eller att kopplingsbackarna inte överhuvudtaget orkar slå ut.
En 2-taktare behöver generellt hårdare kopplingsfjädrar än en 4-taktare pga de är mer högvarviga.

Mjuka kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan de greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start
För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingsbackarna slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och variatorremmen.
Scootern kan också upplevas som "slö"

Bild
Buzzetti - Kopplingsverktyg
Ett kopplingsverktyg från Buzzetti som har två funktioner.
En av dem är att hålla fast kopplingsskålen.
Vänder man på verktyget så är det ett vertyg för att dra loss den stora muttern från kopplingen.

Bild
TIPS - "Tre i ett" verktyg
1. Variatorspärr
2. Kopplingsspärr
3. Nyckel för kopplingsmuttern

Bild
Buzzetti - Kopplingtrycksfjäderverktyg
Tycker du att det ser ut krångligt att demontera tryckfjädern?
Använd då detta verktyg!

Bild
Bild 01
Börja med att ta bort variatorkåpan

Bild
Bild 02
Jag använder Buzetttis kopplingsverktyg

Bild
Bild 03
Jag använder det först för att spärra kopplingen

Bild
Bild 04
Jag kan nu enkelt lossa muttern med spärrskaftet

Bild
Bild 05
Sedan kan man plocka bort kopplingsklockan

Bild
Bild 06
Lyft upp kopplingspaketet

Bild
Bild 07
Kläm fast kopplingen i ett skruvstäd (över kopplingsbackarna)

Bild
Bild 08
Nu kan du använda samma verktyg för att lossa stora muttern

Bild
Bild 09
Lossa inte helt för då flyger fjädern upp

Bild
Bild 10
Tryck ihop och skruva loss helt
(håll emot med andra handen)

Bild
Bild 11
Nu kan du lyfta av kopplingsbackarna

Bild
Bild 12
Och tryckfjädern

Bild
Bild 13
Kolla att remskivorna löper som de ska

Bild
Bild 14
Nu ska jag byta kopplingsfjädrarna

Bild
Bild 15
Man behöver bara en 3-4 mm spårmejsel

Bild
Bild 16
Trä klingan under fjädern och bänd fram och upp den

Bild
Bild 17
Detta är en koppling med tre backar
Vissa Aerox modeller har två backar

Bild
Bild 18
Det är lika enkelt att montera fjädrarna

Bild
Bild 19
Haka i ena änden

Bild
Bild 20
Bänd på fjädern med mejseln

Bild
Bild 21
Tryck bara till fjädern med tummen så är den på plats

Bild
Bild 22
Sedan är det bara att montera ihop allt

Bild
Bild 23
Här är det bra med en kompis som trycker ihop fjädern

Bild
Bild 24
På med muttern

Bild
Bild 25
Dra åt med verktyget
(sätt den gärna i skruvstädet)

Bild
Bild 26
Kläm ihop remskivorna

Bild
Bild 27
I med remmen

Bild
Bild 28
Montera paketet och på med kopplingsklockan

Bild
Bild 29
Håll emot med kopplingsspärren och dra åt

Bild
Bild 30
Ser bra ut!

Bild
Bild 31
På med variatorkåpan

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=sd2Wy3dI_Fk" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=sd2Wy3dI_Fk" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox



How does it work?
Having a properly adjusted clutch is about keeping the engine at the speed where it provides the most power
The rule is was that the lighter rolls increases engine rpm and heavier weights lowers rpm, heavier weights also creates a higher centrifugal force.

Transmissionspring
Transmissionspring is to ensure that the correct pressure is given on the rear drive unit so that the drive belt is not slipping.
This pressure must be balanced with the centrifugal force of the front drive unit creates.

Strong transmissionspring
Too much pressure leads to a loss of engine power and the drive belt and other parts wear down quickly.
A too strong transmissionspring can be likened to having a too tight bike chain!
A powerful transmissionspringspring will hold the clutch in too low a gear and you will not achieve maximum possible topspeed
This will also give a big wear on the CVT'n
You can counteract the stronger spring by putting heavier weights in the variator so that it manage pushing up the belt in topgear.
But the heavier weights and more powerful transmissionspring you have the more power losses will be.

Soft transmissionspring
A too soft transmissionspring has a negative impact on throttle response!
As an example, you run at high speed and slows down to low speed.
Then when you try accelerates it happens almost nothing!
This may be because your transmissionspring is too soft and unable to push the clutch.
What happens then is that you are running with the "high speed" gear.

In other words, a delicate task to balance your transmissionspring witha to soft spring your scooter feels "spongy" when acceleration and a hard onegives power losses
The only really good way is to try several springs an rollers

Clutchspring
At a certainement speed, the springs allow the clutch shoes grab the clutch bell and begin to drive the rear wheel. Coupling jaws mission is to commit and transfer power to the rear wheel with minimal power loss without raid experienced choppy or draw action.

Hard clutch springs - Clutch jaws are held back by the clutch spring until a higher speed is achieved.
For hard clutch springs may cause the clutch to get good grip and slip when to push the rear wheel or the clutch shoes are not at all bothered bloom.
A two-stroke generally require harder clutch springs than a 4-stroke because they have higher rpm.

Soft clutch springs - requires a lower speed before they engage in but gives a smoother engagement and a smoother start
To soft springs can cause the clutch shoes turn out already at idle, which causes wear on the clutch bell and belt.
The scooter can also be very slow at start



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron