Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 07:35




 Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grundläggande felsökning - Varför startar inte min scooter?
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:49 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.


FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n

Bild
Bild på tändplattan


Så här kan du kontrollera de olika delarna

Bild
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan

Bild
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.

Bild
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm

Bild
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n

Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder

Bild
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm

Bild
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.

Bild
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm

Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning startrelä
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:50 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Felsökning på startrelä

Bild
Elschema Baotian - startkrets

Röda ringen på elschemat är startknappen
Gröna ringen på elschemat är startreläet

Så här fungerar det:
1. Du har alltid 12 Volt till startreläet (ena tjocka röda kabeln)
2. Du får även 12 Volt på den tunna grön/gula kabeln till startreläet
3. När du trycker in startknappen (inringad med rött) jordar gul/röda kabeln.
4. När gul/röda kabeln jordar "drar" startreläet (inringad med grönt)
5. När startreläet "drar" sluter kontakten i reläet
6. När kontakten i reläet "drar" får den andra tjocka röda kabeln spänning.
7. Nu kommer det 12Volt till startmotorn och den börjar gå (om jordkabeln på startmotorn sitter på plats).

__________________________________________________________________________________________________________________________

Start felsökning på startrelä
Bild
Bild 1
Placering av startrelä på en Baotian

Bild
Bild 2
Reläet går att plocka ur sin gummiupphängning

Bild
Bild 3
En av polerna på reläet är kopplat direkt till batteriets + pol

+från batteriet kan vara på vilken som av muttrarna spelar ingen roll vilken

Bild
Bild 4
Andra polen på reläet skall ha 0 volt (den går sedan till startmotorn)

När du trycker på startknappen och håller in bromsen skall reläet "dra" och startmotorn börja gå runt

Tips !
Trycker du på startknappen och det INTE klickar i reläet/startmotorn går runt
- Kolla om bromslyset lyser gör det inte det har du fel i brytarna som skall känna att bromshandtaget är intryckt.
- Om brytarna i handtagen är OK är förmodligen startreläet trasigt.

Om bromslyset lyser
- Då har kablarna till reläet lossnat eller reläet gått sönder

Om det klickar i reläet men startmotorn ej går runt.
- Kolla kablarna till startmotorn
- Kolla startmotorn

Kolla videoklippet hur du kan felsöka.
Du behöver inte mäta med ett instrument du kan "lyssna" dig fram också!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bild på startmotorn
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:51 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Underhåll startmotor
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:51 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Om du har problem med elstarten kan du behöva göra lite underhåll på den.
Ett vanligt problem är att kommutatorn är förorenad eller att kolen är slut.
Kol finns att köpa på Mekonomen och firmor som fixar bilelektriskt.
Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa (fila till längden om du får tag på för långa)

Bild
Behöver du en ny startmotor? Länk:Bikenet.se

De flesta scootrar har liknande startmotorer denna är dock från en Baotian.
Men du kan använda denna guide som stöd i alla fall.

Bild
Bild 1 - Plocka bort förgasaren

Bild
Bild 2 - Demontera startmotor

Bild
Bild 3 - Rengör startmotor
OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon!
Om du gör detta kommer kolen att förstöras!


Bild
Bild 4 - Plocka isär startmotor

Bild
Bild 5 - Kontrollera att rotorn är hel
På bilden ser du hu svart kommutatorn är vi skall snart fixa det

Bild
Bild 6 - Rengör kolhållare (Obs tappa inte bort fjädrarna i kolhållarna)

Bild
Bild 7 - Kol - när kolen är kortare än 5mm byt kol (kolen på bilden var 7mm långa)
Original kol är 5mm Breda, 7mm Höga och ca 10mm Långa

Bild
Bild 8 - Putsa upp kommutatorn med våtslip papper
Tips - fäst kommutatorn i en borrmaskin och kör på låga varv medans du slipar
OBS! Du får INTE rengöra med något medel som innehåller silikon!
Om du gör detta kommer kolen att förstöras!


Bild
Bild 9 - Om du tror att startmotorn är trasig kolla så här.
Mät med ett instrument.
Mellan alla de röda pilarna skall det vara samma resistans ohm (väldigt lågt motstånd)
Mellan alla de röda pilarna och den blåa skall det vara "oändligt" motstånd ohm (ej kontakt)


Bild
Bild 10 - Sätt tillbaka kolen i kolhållare (Obs! lite pillrigt var försiktig)
Håll fast rotorn när du sätter tillbaka magneten annars rycks rotorn ur kolhållaren

Bild
Bild 11 - Magneten på plats sätt bara i skruvarna

Bild
Bild 12 - Montera tillbaka startmotor och förgasare



Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning batteriladdning
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:52 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
DEL 1 Guide för dig som vill kontrollera din mopeds batteriladdning.

I korthet så fungerar laddningen på det här viset:
När du kör moppen alstrars växelspänning (AC) genom att snurra runt en spole i en permanentmagnet denna spänning omvandlas i spänningsregulatorn till likspänning (DC)
Det är denna spänning som laddar batteriet.

NU ÖVER TILL KONTROLLEN
Du behöver en voltmeter för att mäta spänningen (Volt)
Billiga finns att köpa på Clas Ohlsson och Biltema
Man kan inte lita till 100 % på billiga instrument men dessa kan fungera som en fingervisning

Bild
Bild 1 - Mät spänningen på batteriet innan du startar moppen
(sätt svarta testpinnen på minuspolen och röda på pluspolen,sätt voltmetern på Volt och DC)
Spänningen BÖR ligga på ca 12-14 Volt (DC - likspänning)
Du kan inte veta med säkerhet att ett batteri är OK bara för att du mäter 12 Volt på det.
Om spänningen understiger 10 Volt är batteriet mycket TROLIGEN trasigt

OBS! Kontrollera även att batteriets jordkabel (minus) sitter ordentligt i ramen
Det får inte vara någon färg/lack på stället där kabelskon sitter (ger dålig kontakt)

Starta moppen
Sjunker spänningen under 10 Volt kan du vara GANSKA säker på att batteriet är trasigt

Bild
Bild 2 - Fortsätt mäta spänningen på batteriet och gasa upp
Om spänningen stiger med ca 1 Volt i detta fall till 13,4 Volt vet du att laddningen fungerar

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OLIKA SYMPTOM OCH DESS ORSAKER

Om spänningen överstiger 15 Volt
  • Kanske din spänningsregulator är trasig?
Förmodligen har du då också problem med att glödlampor inte håller som de borde och/eller att ditt batteri blir varmt

Om spänningen inte stiger från sina 12,4 Volt KANSKE
  • magnetspolen är trasig
  • kablar lossnat
  • magneten kan ha blivit avmagnetiserad (ovanligt)
http://www.youtube.com/watch?v=2rq8VVIlvak



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Tändstift kontrollera gnistan
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:53 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
En kort guide hur man gör när man kontrollera gnistan på tändstiftet

Bild
Bild - 1
Lossa tändhatten från tändstiftet

Bild
Bild - 2
Använd en tändstiftsnyckel för att lossa tändstiftet.
Tips - Om det är för trångt att göra det genom serviceluckan eller från undersidan tabort hjälmfacket så kommer du åt bättre!

Bild
Bild - 3
Här är stiftet lossat
  • Färgen är OK (isolatorfoten skall vara chokladbrun på tändstiftet)
  • Gnistgapet skall vara 0,6mm på NGK C7HSA (justera vid behov)
  • Kontrollera också att isolatorfoten ej har sprickor
  • Rengör tändstiftet med en trasa borsta gängorna och elektroden med tex en tandborste
Länk: Här kan du kolla vilket stift som passar till din moppe och vilket gnistgap stiftet skall ha

Bild
Bild 4
Ser ditt stift ut så här har du fått en "loppa" på tändstiftet
Peta bort "loppan" och putsa stiftet så är det bara att köra igen
Obs!
"Loppor" var vanligare på den tiden man använde "blyad" bensin


Bild
Bild - 5 Bladmått
Använd ett bladmått för att kontrollera gnistgapet
Finns på Biltema för ett par tior

Bild
Bild - 6
För att frigöra en hand under arbetet montera en gummistropp på detta viset.
(Detta för att kunna använda elstarten)

Bild
Bild - 7
  • Sätt tillbaka tändstiftet i tändhatten och lägg tändstiftet mot metall.
  • Håll gärna fast tändstiftet med en polygrip så att du inte får en stöt
  • Tryck sedan på startknappen (eller be en kompis kicka)
  • Nu skall du få en stark klar blå/vit gnista i elektrodgapet på tändstiftet se bild 8.
OBS!
  • Lackerade ytor ger dålig kontakt jorda stiftet mot toppen som på bilden eller annan omålad yta!
  • Om du kickar/kör med elstart utan att jorda täöndstiftet kan tändspolen gå sönder!



Bild
Bild - 8
Bild på en bra klar blå/vit gnista!

Bild

OBS!
  • Det skall inte slå gnistor från isolatorn till elektroden
    (det gör det i detta fall pga sotigt stift)

Tips angående värmetal
  1. Ett tändstift, som oljar eller sotar igen, bytes mot ett tändstift med närmast lägre värmetal - ett »varmare» stift.
  2. Ett tändstift, som glödtänder, bytes mot ett tändstift med närmast högre värmetal - ett »kallare» stift.


Bild
Bild - 9
Smörj in gängan på det rengjorda tändstiftet

OBS!
  • Det har visat sig att tändstift kan kärva om man använder kopparpasta i ett aluminiumtopplock.
  • Använd därför aluminiumpasta i dito topplock, och kopparpasta i övriga material så är problemet löst.
  • Givetvis kan man ha aluminiumpasta till de flesta material, men koppar har en högre smältpunkt och därför bör kopparpasta vara lite bättre vid riktigt höga temperaturer.
  • Se till att bara gängan smörjs och inte elektroden!
  • Kontrollera att pastan du använder är ledande (m.a.o. läs på förpackningen om den är lämplig för tändstiftsgängor)


Monteringsanvisnigar

Bild
Bild - 10 Momenttabell
Vid montering av ett tändstift gäller det att dra fast det lagom hårt.
Ett löst stift läcker och kan dessutom bli överhettat på grund av dålig kontakt med godset.
Drar man istället för hårt kan gängorna skadas.

Tips - Gör så här om du inte har en momentnyckel!

Bild
Bild - 11 Gradskiva
90 grader 1/4 varv från svarta strecket till röda strecket
30 grader 1/12 varv från svarta strecket till blåa strecket
15 grader 1/24 varv från svarta strecket till gröna strecket

Nytt stift med packning
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar ett 1/4 varv (90 grader) till .


Ett begagnat stift där packningen redan är tillplattad
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar 1/12 varv (30 grader) till.


Ett koniskt stift (saknar packningsring)
  • Drar man med fingrarna tills det bottnar
  • Sedan tar man tändstiftsnyckeln och drar 1/24 varv (15 grader) till.


Iridium Tändstift
Bild
CR7HIX är koden till Baotian Classic tändstiftet
Iridiumstiften har en liten tändspets som koncenterar tändspänningen.
Iridiumspetsen bibehåller avståndet bättre än ett standardstift.
Tändstiftet är dessutom överdraget med en högglansförnickling vilket skyddar mot korrosion

Klart!

Några varningar
1. Vatten i luftfilttret som tar sig in till tändstiftet kan bränna tändstiftet...
2. När du kollar gnistan se till att du jordar tändstiftet annars kan tändstift och tändspole ta skada...
3. Står det i servicemanualen att du skall använda R-stift (radioavstörda) gör det (tydligen kan CDI´n ta skada annars).
4. Använd inte tändningsprovare de kan skada CDI´n..

Bild
Biltema - Tändningsprovare



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: HasSse justerar ventiler Scooter 4-takt 50-150cc
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:54 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Tändning CDI kopplingsschema - Baotian 4-takt
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:55 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
__________________________________________________________________________________________________________________________
Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
Bild
  • Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar - blåa "vågen" i bild ovan)
  • Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet - blåa "fyrkanten" i bild ovan)
    Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
  • När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
  • Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan
  • Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista -
Länk: Wikipedia - CDI tändning

__________________________________________________________________________________________________________________________

ÖVERSIKT CDI

Bild
Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n)

"Strippat tändsystem"
Bild


__________________________________________________________________________________________________________________________

Kontroll tändsystem

Bild
Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning
OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...

Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
  • annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
  • pickupen KAN vara trasig

Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
  • annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig

Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
  • om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
  • om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
  • någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord

Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm

  • annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
  • någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage


Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta..
OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället.
Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället


Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
  • kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
  • kolla även att kablaget till pickupen är OK
  • annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan


[Bild
Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt
Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger
Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)

__________________________________________________________________________________________________________________________

CDI PLACERING

Bild
Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint

Bild
Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport

__________________________________________________________________________________________________________________________

Felsökningstips ingen gnista
Tips 1
Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in.
Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås

Tips 2
Koppla bort kabel 3 (svart/vit)
Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa).
Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.

Hur lossar man stiften från CDI kontakten?

Bild
Bild 6 - Platta till en liten spik

Bild
Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten
Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur.
När spiken är på plats dra kabelskon bakåt

Bild
Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"

__________________________________________________________________________________________________________________________

CDI TEST

Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n
Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning.
Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.

Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur

Bild
Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm.
Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.




Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning tändspole
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:55 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Länk: Bikenet.se Tändspole

Denna guide är tänkt att kunna användas vid felsökning på tändspolen
Det du behöver är en multimeter för att kunna mäta resistans (Ohm) med.

Övrigt
Denna tändspole sitter på en Baotian men är universal och sitter på de flesta scootrar
Dock finns det en typ av tändspole med endast ett flatstift som inte täcks av denna guide
Länk: Läs mer om tändspolen - Wikipedia

Bild
Bild 1 - Starta med att ta bort tändhatten från tändstiftet

Bild
Bild 2 - Ta sedan bort de två flatstiften från tändspolen

Bild
Bild 3 - Mät primärspolens resistans
Detta gör du genom att mäta över de två stiften på tändspolen
Notera - 0,3 Ohm är OK (resistansen kan variera mellan 0,1 - 1,0 0hm)

Bild
Bild 4 - Mät sekundärspolens resistans
Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket)
samt på mittpolen på tändhatten
Notera - 7,91 KiloOhm är OK (resistansen kan variera mellan 7-9 KOhm)

OBS!
Stämmer resistansen i Bild 4 behöver du inte mäta vidare :D


Bild 5 - 6 Kontrolleras ifall du misstänker att tändhatten är trasig
Bild
Bild 5 - Ta bort tändhatten från tändkabeln (den är skruvad fast på kabeln)
Notera - Att det sitter en "skruv" i tändhatten

Bild
Bild 6 - Mät tändhatten som på bilden
Resistansen skall vara ca 5 Kohm

Bild
Bild 7 - Resistans graverad på tändhatten (5KOhm)

Bild 8 Kontrolleras ifall du misstänker att tändkabeln eller tändspolen är trasig
Bild
Bild 8 - Mät tändspolens resistans utan tändhatten
Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket) och på metalltråden som finns i mitten på tändkabel
Resistansen skall vara ca 2-4 Kohm

Tips
På vissa spolar kan du skruva loss sladden från tändspolen på samma sätt som från tändhatten.
Då kan du skruva loss kabeln och bara mäta den.
Den ska naturligtvis ha 0 ohm i motstånd



Hoppas du har glädje av min enkla guide för kontroll av tändspolen
Kom gärna med kommentarer för att hjälpa mig att förbättra min guide.

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning tändplatta 139QMA/139QMB
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:56 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.


FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n

Bild
Bild på tändplattan


Så här kan du kontrollera de olika delarna

Bild
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan

Bild
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.

Bild
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm

Bild
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n

Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder

Bild
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm

Bild
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.

Bild
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm

Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guide: Felsökning automatchoke
InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:57 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Nybörjarguide för dig som vill kontrollera din automatchoke

I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:

  • när moppen är kall så släpper choken in extra bensin
  • när du startar moppen matas choken med 12volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensin flödet
  • efter ca 5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
M.a.o rycker du ut kontakten till choken är den hela tiden.


OLIKA felsymptom p.g.a krånglande choke
  • Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute
  • Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken

Övrigt
Automatchoken som beskrivs i guiden är från en Baotian men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip.
Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker och de har kanske inte samma motstånd heller som en Baotian.
Längst ned i guiden står resistansen på några andra förgasares automatchoke.


NU ÖVER TILL KONTROLLEN

Du behöver en multimeter för att mäta resistansen.
Några mejslar och lite tålamod.


Bild
Bild 1 - En vanlig standard förgasare med automatchoken till höger på förgasaren.


Bild
Bild 2 - Lossa automatchoken från förgasaren
plocka först bort plasthylsan som sitter över den
skruva sedan loss de två skruvarna som håller fast brickan
plocka bort brickan och dra choken uppåt
Notera att det sitter en gummiring som tätning på choken


Bild
Bild 3 - Följ sladden bakåt från automatchoken tills du kommer till dess kontakt


Bild
Bild 4 - Dra ur kontakten och mät resistansen
(skall vara ca 5 ohm om choken är +20 grader celsius ,min var lite varmare)
Notera att du mäter i den änden som går till automatchoken
Resistansen på fler automatchoker längst ned i guiden

Bild
Bild 5 - Koppla två sladdar från ditt batteri till automatchoken
Detta gör du för att få 12Volt till spolen i din automachoke.
När choken värms upp av spolen skjuts "pinnen" ut.

Tips!
Du kan också starta moppen och låta den gå på tomgång i 5 minuter och sedan mäta om pinnen gått ut


OBS!
Om du startar moppen måste du så klart vara utomhus


Bild
Bild 6 - Så här ser automatchoken ut innan du kopplat på 12volt
OBS! Pinnen skall INTE sticka ut mer än 20mm när den är kall!


Bild
Bild 7 - Nu har det gått ca 5 minuter sedan jag kopplat in 12volten
Som du ser har "pinnen" kommit ut en bit
Efter 5 min skall den kommit ut ca 9-10mm
(min choke var inte helt kall när jag började så den kom inte ut så långt)



Bild
Bild 8 - Jag kollade även resistansen efter automatchoken blivt varm

Du kan naturligtvis skippa att mäta med multimetern och bara koppla in 12Volt på automatchoken för att kontrollera att "pinnen" går ut som den ska.


Bild
Bild 9 - Du kan ersätta din Automatchoke med en manuell
Denna Dellorto Knappchoke [ PHVA & PHVB ] passar till många Baotian original förgasare


Automatchoke resistans vi 20 grader celsius
  • Baotian original CV förgasare - 5 ohm
  • Gurtner PA 360/370 - 36 ohm
  • Dellorto PHVA 17,5 mm - 5,2 ohm


Om du behöver demontera själva automatchoken för att rengöra/felsöka är det möjligt

Bild
Bild 10 - Innan demontering

Bild
Bild 11 - Efter demontering (delarna i ordning)

"cred" till "tobbegute" för de två bilderna ovanför :D

Bild
Bild 12 - Det är alltså den del jag ringat in med rött som är gängan du kan ställa "utsticket" på chokepinnen med

Tips
Gängar man ut delen inringad med rött trycks nålen in i choken av fjädern.
Och choken ligger på längre tid


"cred" till "flubbo" för bilden ovanför :D

Hoppas du fått hjälp av min guide!

Bild

HasSse666



    _________________
    Bild
    Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
    Forumet är till för att lära ut till många.
    Offline
     Profil  
     
     Inläggsrubrik: Guide: Kontrollera din vacuumstyrda bensinkran
    InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:57 
    Grundare
    Grundare
    Användarvisningsbild

    Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
    Inlägg: 2332
    Ort: Luleå
    De flesta moderna scootrar har en vakuumstyrd bensinkran.
    Här är ett litet tips hur man kontrollerar en vakuumstyrd bensinkran.


    Bild
    Bild 1 - Bensinens väg från tanken till förgasaren (baotian)

    Bild
    Bild 2 - Så här ser en vakuumstyrd bensinkran ut

    Den övre nippeln skall bensinslangen fästat på
    Den undre nippeln skall slangen till insuget fästats på

    Så här testar du
    • Lossa slangen på förgasaren
    • Sätt slangen från förgasaren i ett uppsamlingskärl
    • Lossa slangen på insuget
    • Sug i denna slang
    • Nu öppnas vakuumkranen och bensinen rinner ned i ditt uppsamlingskärl
    • När du slutar suga i slangen stoppas bensin flödet

    Om det inte kommer bensin!
    • Kontrollera filtret ovanför kranen (vita delen på bild 1)
    • Kontrollera filtret mellan bensinkranen och förgasaren
    • Kontrollera slangarna
    Om det fortfarande ej kommer bensin byt bensinkran


    Var det svårt att hänga med?
    Kolla in videoklippet

    http://www.youtube.com/watch?v=csrC-4LC4R0
    Långa versionen

    http://www.youtube.com/watch?v=z_Avz_f5BSg
    Korta versionen

    Lycka till



    _________________
    Bild
    Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
    Forumet är till för att lära ut till många.
    Offline
     Profil  
     
     Inläggsrubrik: Guide: Kickanordning (byte kickaxel,drev m.m.)
    InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:58 
    Grundare
    Grundare
    Användarvisningsbild

    Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
    Inlägg: 2332
    Ort: Luleå
    Detta är tänkt som en hjälp vid demontering/montering av kickanordning eller om du behöver byta kickaxel eller kickdrev

    Billiga reservdelar hittar du här
    Länk: Bikenet.se - Kickaxel
    Länk: Bikenet.se - Kickdrev med fjäder

    De flesta scootrar har liknande kickanordningar denna sitter på en Baotian

    Demontering

    Bild
    Bild 1 -Lossa de åtta bultarna som sitter på variatorkåpan

    Bild
    Bild 2 -Lossa bulten som fäster kicken och ta loss kicken
    OBS! Hela bulten måste dras ut eftersom den sitter i en urfasning i kickaxeln

    Bild
    Bild 3 -Lossa låsringen med en låsringstång

    Bild
    Bild 4 -Käftarna på låsringstången fungerar så att när du nyper ihop tången öppnas käftarna

    Bild
    Bild 5 -Plocka bort brickan som sitter på kickaxeln

    Bild
    Bild 6 -Vänd på variatorkåpan så här skall allt sitta ihop innan demontering
    Tips "röda ringar" - Kolla så att kickdrevets kuggar inte är slitna
    (detta kan göra att kicken ej hakar i när du kickar)
    Kolla även motsvarande drev på startkransen


    Bild
    Bild 7 -Plocka bort kickdrevet (tryck ned kicken lite och dra kickdrevet rakt ut)
    Tips - rengör och smörj upp kickdrevet med t.ex. CRC 5-56 eller WD-40

    Bild
    Bild 8 -Plocka bort kickaxeln (det sitter även en hylsa på axeln)
    Tips - smörj gärna upp hylsan som sitter på axeln

    Bild
    Bild 9 -Notera att kugg 3 och 4 på kickaxeln är ihop svetsade.
    Det är gjort så för att svetsen skall fungera som en stopp för kickdrevet
    Förklaring längre ned (Bild 22)
    Notera - under kickaxeln ligger kickhylsan som skall sitta på kickaxeln


    Bild
    Bild 10 -Plocka bort kickfjädern

    Bild
    Bild 11 -Plocka bort plastringen

    Bild
    Bild 12 -Alla delar bortplockade

    Bild
    Bild 13 -Alla delar som är bortplockade samt verktyg jag använt
    Delarna placerat i den ordning jag demonterat dem (kickhylsan sitter kvar på kickaxeln)

    Montering

    Bild
    Bild 14 -Montera tillbaka plastringen och kickfjädern

    Bild
    Bild 15 -Montera kickaxeln
    Tips! – Fetta gärna in hålet först där kickaxeln skall in

    Bild
    Bild 16 -Spänn kickfjädern

    Bild
    Bild 17 -Kickfjäder på plats

    Bild
    Bild 18 -Vänd på variatorkåpan lägg i brickan på kickaxeln

    Bild
    Bild 19 -Sätt tillbaka låsringen

    Bild
    Bild 20 -Tryck tillbaka kickaxeln så långt du kan och håll fast den

    Bild
    Bild 21 -Medans du håller fast kickaxeln lägg i kickdrevet
    Tips! – Fetta gärna in hålet först där kickdrevet skall in


    Bild
    Bild 22 -Släpp tillbaka kickaxeln.
    Nu kommer kickdrevet att snurra tillbaka men fastna på de två hopsvetsade kuggarna på kickaxeln

    Bild
    Bild 23 -Vänd på variatorkåpan montera kicken
    Notera att jag monterar kicken högre upp än normalt detta för att få en bättre "effekt" när jag kickar.
    Observera att INTE montera den rakt upp då du kan komma att kicka för "djupt".
    Detta kan göra att du skadar kickanordningen


    Bild
    Bild 24 -Montera tillbaka variatorkåpan


    Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något.

    Håll tillgodo!

    Bild
    HasSse666



    _________________
    Bild
    Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
    Forumet är till för att lära ut till många.
    Offline
     Profil  
     
     Inläggsrubrik: Guide: Underhåll bendixdrev
    InläggPostat: tis 18 jan 2011, 23:59 
    Grundare
    Grundare
    Användarvisningsbild

    Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
    Inlägg: 2332
    Ort: Luleå
    Om scootern är svårstartad och det låter som att startdrevet och bendixdrevet inte "greppar" kan det vara dax för lite service.

    Bild
    Länk:Bikenet.se Bendixdrev

    Bild
    Bild 01 - Plocka av variatorkåpan och lirka ur Bendixdrevet

    Bild
    Bild 02 - Kontrollera att alla kuggar är hela och rengör drevet med olja (typ. WD40 eller CRC 5-56)
    Kontrollera att drevet kan slå ut som det ska
    Jag har vridit yttersta delen på drevet motsols och håller fast det med pekfingret.
    På denna bild är drevet i "ute" läget


    Bild
    Bild 03 - Här har jag släppt tillbaka drevet så att det är i "inne" läget

    Bild
    Bild 04 - Om du vill rengöra bendixdrevet ännu mer noggrant
    Plocka bort låsringen (inringad med grönt) från låsspåret på axeln (inringad med rött)
    Rengör delarna med CRC 5-56 eller WD40.
    Plocka ihop grejerna sedan och montera bendixdrevet


    Bild
    Bild 05 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan
    Montera sedan tillbaka variatorkåpan och prov starta!



    Bild
    HasSse666



    _________________
    Bild
    Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
    Forumet är till för att lära ut till många.
    Offline
     Profil  
     
    Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
     Sida 1 av 1 [ 14 inlägg ] 


    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


    Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
    Du kan inte svara på trådar i denna kategori
    Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
    Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

    Sök efter:
    Hoppa till:  

    cron