Aktuellt datum och tid: lör 18 nov 2017, 05:00





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 00:12 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Bild

Nej ER6F är inte en scooter men principen är densamma för att konvertera din originallyktor i moppen som det jag gjort på min MC.
Enda kravet är att din moppe har ett batteri på minst 5 Ah (vilket de flesta scootrar har)

Bild
Äntligen var paketet från bilupplysningen här!

Bild
Demontera lampan samt dammskyddet från strålkastaren från MC´n

Bild
Klipp bort "gummimuffen" från skyddet på strålkastarinsatsen

Bild
Såga av originalhållaren till H7 (varför får du snart reda på)

OBS!
Gäller bara vid konvertering av H7
Har du H4 i moppen slipper du detta


Bild
Klipp även bort flatstiften och dra ut sladdarna från dammskyddet

Bild
Kontrollera på elektronikboxen vilken sladd som är + kabeln
Röda kabeln + i detta fall

Bild
Trä över den avkapade glödlampshållaren på sladden enligt bilden

Bild
Det medföljande dammskyddet passas in i originaldammskyddet

Bild
Nya flatstift monteras på kabeln

Bild
Montera ballasten/elektronikboxen på lämpligt ställe

Bild
Slå på lyset och kontrollera i originallamphållaren vilken kabel som är +
Röd/bruna kabeln i detta fall

Bild
Nu ser du vad den avkapade originallamphållaren har för uppgift!
Eftersom Xenonlampan har tunnare fläns än H7 lampan+hållaren behövs flänsen för att fjädern skall kunna hålla lampan på plats ordentligt!

Bild
Montera xenonlampan i strålkastarhuset koppla + (röda kabeln) kabel till + (röd/bruna kabeln) i originallamphållare

Bild
Passar på att byta posljuset också!
Dra lamphållaren rakt ut den sitter bara i gummit

Bild
I med den medföljande LED-lampan

Bild
Xenon - LED-lampa H7-Original på plats!

Bild
LED-lampan på lyser starkt och fint

Bild
Hel och halvljuset igång!
Helljuset - Xenon ljuset lyser snyggt!
Halvljuset - H7 original inte lika fint...


Bild
Original halvljus H7

Bild
Xenon helljus H7

Tyvärr ingen proffsfotograf :oops:
Måste upplevas live för att förstå skillnaden



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 02:12 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
hur många watt är den lampan på och var ligger den i kelvinskalan? (ser ut som 6000k, vilket inte är så bra för ögat vid mörkerkörning, jag rekommenderar 4800k som är mer åt gul/rött istället för blått som 6000k är. 6000k förstör mörkerseendet och det som är i ytterkanten av ljuskäglan blir svårt att se, som den där älgen som står och väntar på att få hoppa upp framför dig!)
Och det heter inte elektronikbox det heter ballast ;) .



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 08:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1534
Ort: Stockholm
Värt att veta:
När jag besiktade bilen en gång hade jag satt på en annan H4 lampa som gav ett lite Xenon-aktigt sken.
Då upplyste kontrollanten att om man byter till Xenon så kan reflektorn i lampan påverkas och förstöras efter en stund, för att den inte klarar Xenon-lampor.



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 14:08 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
wilds skrev:
Värt att veta:
Då upplyste kontrollanten att om man byter till Xenon så kan reflektorn i lampan påverkas och förstöras efter en stund, för att den inte klarar Xenon-lampor.


Nä, det är en myt.. Xenonlampor alstrar betydligt mindre värme än halogenlampor. Det märker man på vintern när halvljuset knappt orkar smälta isen på strålkastarglasen. Däremot så ger xenon betydligt mer ljus. Har konverterat mina originalhelljus till 4300K 35W xenon, samt har originalxenon i halvljusen. Enda nackdelen är att det tar lite tid innan helljuset lyser fullt när man "kallstartar", annars bara fördelar.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 14:57 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1534
Ort: Stockholm
Tänkte nog inte på värmen utan på själva skenet och att reflektorn inte gillar det.
Reflektorerna är ju numer av plast så kanske det kan påverka...



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 16:18 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Det stämmer bra, xenonljus innehåller Uv-b och det är inte reflektorn för halogen anpassade för, och det medför att reflektorn kommer "solblekas" med tiden.
Man får inte montera xenon lampor i original lyktor då dom saknar automagisk ljusjustering, vet flera som fått nedslag på besiktningen pga detta.



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Montera Xenon Kawasaki ER6F
InläggPostat: lör 19 maj 2012, 16:52 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
Enligt killen som besiktade min bil så skulle jag inte ha xenon på halvljuset, men den är född med det.. Sen var tydligen mina p-ljusdioder blå enligt honom (4300K) men även där sket det sig för honom. Att jag har konverterat helljusen brydde han sig inte om, vilket är skönt. Vill inte ha några stora extraljus i fronten och original halogen drunknade i halvljuset och gjorde bara allt gulare utan nån ökad räckvidd.

Det där med UV-B har jag iofs ingen jättekoll på måste jag erkänna.. :funderar:

Utan ljusreglering och xenonkonvertering på halvljusen är ett stort no-no.. :tummened:
Bländar alldeles för mycket.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron