Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:47




 Sida 1 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 16:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Hej alla!

Jag har hoppat över till det här forumet, nu när det finns ett för 125:or

Vi är ju en del som åker 125:a scooter och fler kommer det säkert att bli med tanke på bensinpriset.
Själv har jag en 125:a som jag varit tvungen att finjustera efter att kineserna gjort sitt. ;)

Det blir mycket läsa nu för att hänga med på vad som är gjort...
Har försökt att inte hålla det för tekniskt men är det något som ni inte förstår så fråga bara...

Jag trodde ett tag att jag var klar. Men man verkar aldrig bli det för det är relativt kul att hålla på o skruva...
Jag kommer att fortsätta tråden och utvecklingen på 125:an i detta forum och har ni frågor eller synpunkter så shoot!

Säkert kommer jag att slänga in synpunkter i resten av formen också...

Wilds

***********************************************************************

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av trimning av min slöa Baotian 125:a...

Baotian Viking BT125 T-9 i standard skick som jag tänkte få upp lite mer fart i.
Den gör nu ca: 75-80km enligt mätaren och sjunker ner till 65-70 i uppförsbacke och det är ju för jävla långsamt.
Jag vill kunna åka på motorväg och känna att jag inte är i vägen för bilarna…

Jag kommer att genomföra detta stegvis och berättar vad effekten blir i varje steg.
Det som skall köpas in är följande:
Variator
Avgassystem

Powerluftfilter
150 cc Cylinder
Topplock Naraku Tuning
CDI

Trim kamaxel
Fixa en riktig vevhusventilation

Insugsrör 30mm
Förgasare 30mm

Steg 1.
Byta variator till en Naraku Maxi-Speed och avgassystem ”Sport”.

Arbete variator:
Enkelt jobb, skruva av variatorkåpan och ta bort gamla variatorn, smacka på den nya. Klart! Max 15 minuter.

Arbete avgassystemet:
Lite meckigare. Det bakre fästet stämde inte så bra. Fick borra ur och böja/bända fästet för att det överhuvudtaget skulle gå att montera. Fick även ta bort ena fjädern på centralstödet eftersom den tog i röret. Stödet funkar helt OK med bara den fjädern som sitter på andra sidan.

Resultat:
Kanske något bättre acceleration och att den eventuellt varvar ur bättre. Toppfart hände det inte mycket med, kanske 3-5km i ökning. Avgassystemet pajade efter 8 dagar, någon detalj lossnade inuti den lilla dämparen (vilket skräp!). Har reklamerat den. Beställde samtidigt en ”Racing Muffler” från GY6 i Tyskland.

Steg 2.
Monterade det nya avgassystemet och ett Powerluftfilter.

Arbete avgassystem:
Inga problem, behövde bara böja till röret på det bakre fästet lite grann för att det skulle funka. Ljudmässigt låter detta system mer men man märker att flödet är betydligt bättre! Kunde även montera tillbaka fjädern på centralstödet då det finns mer plats med detta avgassystem. Helt klart är detta system bättre, kvalitetsmässigt.

Arbete luftfilter:
Trångt! Filtret fick precis plats.

Resultat:
Fick problem efter bytet av luftfiltret, den fick alldeles för mycket luft. Jag kunde inte köra med mer än halvgas. Laborerade med munstycken och slutade till sist med storlek 125 men den ville fortfarande inte gå riktigt rent ändå med sportfiltret. Satte till slut tillbaka original luftfilter och då gick den bättre. Ingen skillnad med toppfart...

Steg 3.
Byta cylinder (Airsal 150cc Sport), topplock (Naraku Tuning ), CDI (Racing).

Arbete cylinder:
Ingen modifiering gjord på cylindern. Egentligen inga problem vid bytet heller ha bara koll på var styrhylsorna sitter!

Arbete topplock:
Slipade upp kanalerna lite större och polerade efteråt, min förhoppning är ett allt detta skall ge ett ökat flöde. Inga problem vid montering, se bara till att ställa ventilerna efteråt…

Resultat:
Nu börjar det hända något i alla fall!
Ljudet är betydligt vassare, det märks att cylindervolymen och kompressionen ökat, fasen den låter inte längre som en fjuttig 125:a.
Har precis kört in cylindern och nu drar den bättre, kommer upp till 90 km/h nu utan problem. Men den känns fortfarande lite seg, tror det beror på att fel munstycken sitter i förgasaren…

Har nu provat två olika munstycken. Gick ner till 120 och då blev det lite bättre men fortfarande lite trött vid fullt gaspådrag. Gick ner ytterligare till 115 och då kändes det betydligt bättre och nu gör den i alla fall 100 km/h. Jag skall senare pröva att gå ner till 110 för att se om det blir någon skillnad...

Väntar på att lågfartsmunstycken skall komma för att ställa in det rätt också.
Helt klart är att det är en del laborerande med munstycken för att få till det, och att det gör stor skillnad när man hittar rätt.

CDI:
Monterade Naraku Racing CDI’n men den fungerade inte på min scooter! Tråkigt, men jag tror i och för sig inte att original CDI’n är strypt…

Steg 4.
Byta Kamaxel till en ”Naraku A-14 Racing”och montera en vevhusventilation som jag gjort själv

Steg 5.
Byta förgasare har inte bestämt mig för vilken förgasare ännu men det lutar åt en 30mm... och passande insug.


Senast redigerad av wilds mån 09 apr 2012, 17:34, redigerad totalt 3 gånger.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 16:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Historik:
2011-06-26
Jag fixade förresten lågfartsmunstycket idag och nu drar den i hela registret.
Fick gå upp till 40 i storlek för att det skulle fungera som jag ville.
Nu är det enkelt att komma upp till 90 km och följa med i trafikrytmen...

2011-06-30
Vevhusventiallationen nu ändrad och det blev ingen skillnad mot det förra montaget.
Jag har satt i en större nippel i ventilkåpan så att den kan andas ut mer om det skulle behövas. Men den svarar i alla fall snabbare på gasen med en annan vevhusventilation, jämfört med original.

Det sitter ju en liten plastdosa på originalslangen från ventilkåpan som sedan går till luftfiltret. Jag testade att blåsa genom den och det är faktiskt riktigt dåligt genomsläpp av luft på den lilla plastdosan. Fattar inte varför man monterat den plastdosan, det hade ju varit bättre att dra slangen direkt till luftfiltret...
Det jag märkt hittills är att motorn blir varmare nu, ventilkåpan blir riktigt varm... Men det är klart att ju mer man pressar ur motorerna desto mer värme kommer de att utveckla.
Ny kamaxeln skall förhoppningsvis komma imorgon. Så då blir det till att byta i helgen och testa.

2011-07-01
Kan nu lätt hålla 90 med 1/3 gaspådrag men lite skumt att toppfarten inte är högre när man har så mycket kvar att ge...
Jag kommer nog att byta till en större förgasare senare men eftersom det är så liten plats för förgasaren mellan insuget och ramfästet blir det lite meckigt att hitta en passande. Först vill jag pröva och se vad jag kan få ut av originalet. Misstänker att den är lite för liten för att kunna leverera luft, måste nog laborera lite med luftfilter för att se om jag kan få det lite bättre. Den ville ju inte fungera riktigt med sportfiltret så jag får nog modifiera originalfiltret alternativt testa ett annat filter för att se om det fungerar bättre då.

2011-07-06
Självklart så har ju inte kamaxeln kommit ännu. Den skall dyka upp vilken dag som helst för den är skickad, men det blev inte den jag hoppas på för den var slutsåld. Tog en lite mildare så får vi se vad det ger. Eftersom inte kammen kom så testade jag min idé med att få den att fungera med sportfilter. Tyvärr så funkade det inte, den får alldeles för mycket luft och vill inte gå rent mer än på väldigt låga varv...
Alltså, tillbaka med original burken igen. Men skam den som ger sig. Den som är mest envis vinner till slut på utmattning! Jag känner ju att den nog vill ha lite mer luft så jag fräste upp två små skåror i luftburken för att pröva att på det sättet släppa in lite mer luft (skulle det inte fungera så är ju dem lätta att täppa igen).
Bild
Vips, så fick jag 5-6km/h till! Plus att den blev märkbart rappare upp till 70.
Så nu kan jag lätt hålla 95km/h och det med knapp halvgas!

Känns lite skumt att den är så känslig för luftmängden. Det blir väl till att börja om med det här när jag väl sätter på en ny förgasare. Har fortfarande inte bestämt mig för vilken jag skall välja, men det blir 30 eller 32mm.

2011-07-08
Idag blev ett stort kliv bakåt!

På vägen hem när jag var ca. en kilometer hemifrån så tappade den helt plötsligt lite av orken och började gå lite sämre...
När jag parkerade i garaget märkte jag att det läckte olja. Efter närmare inspektion ser det ut som om någon packbox har pajat. Skit också...
Jag bestämde mig för att beställa en ny motor och går igenom den här i vinter. Det blir nu till att flytta över cylinder, topp, variatorn och kamaxeln när den nya motorn kommer. Får ju också börja om med utprovning av munstycken eftersom varje motor är olika, det bör ju inte skilja så mycket.

2011-07-14
Nu är nya motorn på
Allt trim överflyttat och den nya trim kamaxeln (som var en A8-kam, A14 var slut) sitter numera på plats istället för original. Var tvungen att flytta över bakaxeln från den gamla, den som satt på var för kort... Mätte kompressionen med en mätare när jag ändå höll på och den visade på strax under 11 kg. Ställde ventilspelet till 0,10 på både insug och avgas.

Den startade vid första försöket
Åkte ca: 14km och den verkar hittills helt OK. Skall snart testa att kör fullt för att se om det blev någon skillnad med nya kamaxeln. Sedan får jag väl börja om med att testa fram rätt munstycken igen...

2011-07-20
Jaha, nu är motorn inkörd och jag har testat toppfart...
Den här motorn är klart långsammare, nu är toppfart endast 90km.
Nya kamaxeln ger mer vrid upp till 3/4 fart, sedan verka den tappa. Det är ju i och för sig bara en A8 sport kamaxel. Med original kam monterad så går den ca: 10km långsammare.

Det borde ju sitta samma utväxlingsdrev på den här som förra, jag kollade tyvärr aldrig...
Skall nog testa en A14 kamaxel senare för att se vad det kan ge.
Var och besiktade den idag och det var inga problem alls.


Senast redigerad av wilds mån 09 apr 2012, 18:24, redigerad totalt 1 gång.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:18 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-09-16
Jaha, nu var det dags att ta nästa steg...

Ny slutväxel beställd, skall testa en 16x36 för att se vad det ger. Fick idén efter test av Fredehoj's scooter. Ny högeffekts tändspole skall på. Ny kamaxel A14 skall oxå monteras.
30 mm förgasaren som jag köpte av Freddehoj (tack Freddehoj) monteras förhoppningsvis i helgen.
Jag har ju testat den tidigare med något skumt resultat. Förgasaren funkade perfekt när jag hade den på centralstödet, riktigt varvvillig och rapp. Men så fort jag skulle köra så dog den bara och jag kom upp i den hiskeliga farten av 25 km/h! Självklart blev det till att kolla munstyckena, men både lågfart och huvudmunstycke var omärkta!
Med blotta ögat kunde jag se att de var större än de jag hade i min sats. Alltså borde de som sitter på inte ge det här problemet... Skruvade dit original igen och började gå igenom den andra förgasaren ordentligt. Upptäckte efter en stund att trottelnålen var felmonterad, den satt alldeles för högt. Justerade även flottörhöjden till 20,5 mm, den stod på 12 mm.
Kan i alla fall i dagsläget hålla 95-100 Km/h utan större problem, men lite vill ha mer!.
I och för sig så är jag tveksam till att det kan vara så behagligt att åka runt 120 km/h med 10" hjul...

2011-09-20
Det enda som hänt idag var att en högeffekts tändspole och en annan CDI skruvades på.
Tror inte att CDI'n ger något men en bättre gnista mår den i alla fall inte sämre av...
Har den där A14-kammen liggande men jag har inte skruvat på den... 30mm's förgasaren skall på först! Hoppas man får tid i helgen... Skall byta alla oljor på dotterns PGO först och göra i ordning den för vintern.

2011-09-23
Drog tidigare från jobbet och böt motorolja och skruvade dit förgasaren, samtidigt upptäckte jag lite olja i slangen från ventilkåpan (vevhuseventilationen) så jag tömde den.
Jag hade ju kortat av ett insug jag hade liggande för att det var så jäkla trångt när jag testade förgasern första gången. Nu får den precis plats innan motorfästet. Det skulle nog gå att korta av insuget ytterliggare 4 mm om man behöver mer plats. Med ett alluminiuminsug som inte är avkortat får inte förgasaren plats!
Då så, en snabb testkörning...
YES, nu händer det nått positivt! Kommer upp i 100-105 km/h ganska lätt Riktigt bra ax, fasen va kul!
Nu är det bara finjustering av förgasaren som skall till. Det satt ju omärkta munstycken på som som jag skruvade bort och satte dit ett 135 huvudmunstycke, lågfart kommer jag inte ihåg vad jag satte på men jag tror det var en 52 eller 55. Skall finjustera det när jag hunnit testa lite mer. Måste nog skruva lite på bränsleblandningsskruven också, har en tendens till rullande tomgång.

Skall bli intressant och se om det händer mer positiva saker när jag monterat den nya kamaxeln. Det är det sista som skall göras innan jag ställer in den för vintern.
I vinter blir det till att plana cylinderbotten så att kolven inte vänder innan den är i topp. Nu har jag en negativ deckhöjd på ca: 1mm, det skall bort det med...
Eventuellt ger jag mig på att polera upp kanalerna på toppen lite mer.

2011-09-25
Har nu testat A14 kamaxeln och det var ju ingen höjdare precis... Kan lika gärna montera tillbaka A8 kamaxeln. Nu har jag fyra stycken, tre som bara ligger där och skräpar.
Kanske kommer jag någon gång att mäta in dem ordentligt och flytta dreven på alla så att dem sitter rätt åtminstone. Jag håller med "Racing" om att det är rent skräp att dem inte kan sätta dit dreven med precision. Att kamtiderna ska stämma när de bara pressar dit dreven är ju otroligt liten.
Förresten så upptäckte jag varför förgasaren inte fungerade tillfredsställande vid första testet.
Nålen var felmonterad i trotteln, Den satt ovanpå den där lilla vita nålhållaren!
Har däremot kunnat gå ner till 125 i munstycke utan försämring, snarare förbättring. Kom upp i 115 km/h med lite medvind. SKa bli intressant att se vad som händer med bensinförbrukningen nu

2011-09-26
Har precis kommit in till jobbet nu och färden hit var riktigt kul.
Hur lätt som helst att åka 90 km/h, håller då knappt 1/4 på gasen. Jag var ju givetvis tvungen att testa toppfart, 115-120 km/h på plan väg och +/- 5-10 km/h beroende på nerför eller uppförs backe. Helt klart skulle den må bra av att byta ut slutväxeln, orken för att dreva om den finns där utan tvekan.
Den går mycket jämnare nu och tomgången är riktigt stadig, faktiskt en ren fröjd nu.
Hur svårt kan det vara att se till att de här maskinerna lämnar fabriken i det här skicket istället?
Kvar att göra:
Montera några små extra luftfilter på luftburken för att ge den mer luft. (beställt)
Byta dreven på slutväxeln. (vinter pyssel)
Fräsa av cylinderfoten 0,8 mm för att öka kompressionen. (vinter pyssel)

Slutsats:
150 cc cylinder är helt OK för den passar rätt av. 160 - 180 cc kräver bearbetning av blocket och det är jä-igt tight! (Det finns en modell av 160cc som passar)
Ska jag vara riktigt ärlig så ha jag svårt att se att man skulle kunna borra upp ett 152QMI block så att 175-180cc cylindrar passar. Det är för lite material kvar i blocket mot kamkjedjan. Eventuellt kan det fungera att borra upp ett 157QMJ block, jag har själv inget sådant block men jag kan tänka mig att det skulle fungera. Mät innan ni köper några delar!
Ett "tuning topplock" är nog en viktig komponent och att man portar upp den ordentligt.
Större förgasare och att ställa in den ordentligt.
Aldrig fel med bra gnista, alltså en högeffekts tändspole.
Strunta i vassa kamaxlar, låter fancy med "sport", "racing", "high power" och jag vet inte vad de kan klämma till med, men det ger inte så mycket effekt. Ni bör veta en hel del om tider på kammarna för att veta vilken som passar bäst.

Alla motorer är olika och min set-up kanske inte passar din, men det här kan vara en vägledning i alla fall...

2011-09-27
Var precis och tankade, förbrukningen har gått upp till 0,39/mil nu. Men det skall ner!
I och för sig helt acceptabelt om man tänker på att den tog 0,34 i original utförandet.

Man kan ju inte låta bli att fundera när man ligger i soffan framför TV'n...
Så det här dök upp i skallen igår kväll.
Lättare vikter till variatorn har jag inte prövat, Beställt!
Jag har ju vevhusventilationen kvar att ordna, ska bara skruva dit min lösning...
Fixa slangen till insuget så att den håller 45 mm hela vägen till luftfiltret. Här ska f-n inte luften bromsas något!

2011-09-28
Vevhusventillationen fixad nu.
Inväntar nu vikterna till variatorn och slangen till luftburken...
Tänkte ett tag testa med original toppen på den här cylinder men efter att jag räknade ut att den dynamiska kompressionen skulle bli 14,5Kg insåg jag att ganska snabbt att det inte var någon bra ide. Den statiska kompressionen kanske kommer ner till 11 men det är ändå för mycket...

Efter all diskussion om kamaxlarna och precisionen av påpressningaen av dreven var jag tvungen att kontrollera de jag har liggande...
Det visade sig att kamaxlarna har en liten fördjupning i själva axeln (markerad med rött) som skall linjeras med det stora hålet på drevet, det hålet som skall stå rakt upp när vi ställer ventilspelet. Alltså finns det lite koll och att inte dreven bara slängs på hur som helst.
Bild

Bild
Här syns spåret tydligt.

Man bör nog kolla på det här det första man gör när man köper en ny kamaxel, är inte dessa spår/hål linjerade så gott ni kan se så kanske kammen bör skickas tillbaka!
Jag vet inte om samma spår finns på kamaxlarna till mopederna med det kan ju vara värt att titta på.

På alla kamaxlar jag har liggande var det bara en (original kamaxel) som inte var exakt linjerad. Den var inte långt borta men det var ändå markant.
De andra var så gott jag kunde se linjerade.

Fördjupningen i sig ser ut som om den är gjord för en kil. Jag har ju inte tagit av dreven för att kontrollera det, det kommer att kollas senare... Men om det finns en kil, varför skulle då en av mina kamaxlar vara off center?


Senast redigerad av wilds mån 09 apr 2012, 18:39, redigerad totalt 2 gånger.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:24 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-10-01
Jaha, då var jag ute och kollade hur mycket det var som skiljde mellan de två original kammarna. Den ena var ju drevet lite "off center" och den andra hade ju drevet centrerat så gott man kunde se. Efter mätning kunde jag konstatera att det skiljde 4 grader i öppning/stängnings- tider på dessa kammar.

Jag jämförde A8 "Sport" kam mot original (den centrerade) och det var intressant och förvånande.
Alla lyfthöjder är mätta direkt på kammen!

Original
Insugsventilen öppnar 20 grader före TDC
Insugsventilen stänger 60 grader efter BDC
Total öppningstid: 260 grader
Lyfthöjd: 4,7 mm

Avgasventilen: öppnar 42 grader före BDC
Avgasventilen: stänger 32 grader efter TDC
Total öppningstid: 254 grader

A8 Sport
Insugsventilen öppnar 16 grader före TDC
Insugsventilen stänger 57 grader efter BDC
Total öppningstid: 253 grader
Lyfthöjd: 5,5 mm

Avgasventilen: öppnar 50 grader före BDC
Avgasventilen: stänger 39 grader efter TDC
Total öppningstid: 269 grader

A14 Racing
Insugsventilen öppnar 20 grader före TDC
Insugsventilen stänger 45 grader efter BDC
Total öppningstid: 245 grader
Lyfthöjd: 6,3 mm

Avgasventilen: öppnar 39 grader före BDC
Avgasventilen: stänger 10 grader efter TDC
Total öppningstid: 229 grader

2011-10-02
Den plottade kurvan för kamaxlarna är klar.
Bild

Men kurvan för A14 kammen ser helt sjuk ut!!
Jag har fan i mig mätt den två gånger, jag måste plocka bort kammen för att titta på om nockarna verkligen ser ur så där!!!
Original kammens kurvor ser ju i alla fall normala ut.
Återkommer...

2011-10-07
När jag skruvade av variatorkåpan och skulle byta vikter idag såg jag att remmen hade slitits och spridit runt del skit. Det var mycket beläggning på vikterna och i själva kåpan, det var anledningen till att det kändes som att jag var tvungen att byta tryckfjäder. Det var så mycket beläggning att en av vikterna hade slitit lite snett...
Har nu gjort rent och bytt vikter och rem.

Tog isär ljuddämparen och kollade, dämpar-ullen var riktigt dålig och det perforerade röret var av i mitten. Jag böt ut ullen och monterade på allt igen.
Snabb test, ingen skillnad i ax upp till 80 km/h i alla fall, men jösses va tyst den blev nu! Det var i princip raka rör innan
Kan vara så att det är lite för mycket motstånd i avgassystemet nu men det kommer nog att ordna sig snart.

När jag såg hur ljuddämparen var gjord beslutade jag att den skall fixas till invändigt.
Om det blir som jag tänkt, bör jag få ett bra flöde men att den ändå är rätt så tyst...


Senast redigerad av wilds mån 09 apr 2012, 18:54, redigerad totalt 2 gånger.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-10-11
OK, två dagar nu med lättare vikter, ett tystare avgassystem, mindre munstycke (120) och att bränsleskruven är utskruvad 3,0 varv (skall testa mer med det).
Kanske har den blivit lite axsnabbare... Men den största skillnaden jag märkt är att marschfart nu är 100 km/h och då inte ens på fullgas. Riktigt trevligt att kunna åka 95-100 och ändå ha kvar kräm kvar för att köra ännu fortare

Det börjar bli lite kallt på morgonen nu så det dröjer väl inte länge innan det blir halt oxå. Igentligen är jag helt nöjd nu prestandamässigt, därför kommer det inte att ske något mer nu innan vintern.
Planerat vinterjobb:
Byta slutväxel till 16x36
Porta upp toppen mer.
Fixa till ljuddämparen.
Kolla och justera deckhöjden på kolven.

2011-10-16
Jag har nu mätt upp min motor för att räkna ut kompressionen.
Enligt information jag har så skall våra GY6 motorer klara ungefär 9:1 i komp för att inte börja spika. Så därför har jag inte räknat på ett komp som inte överstiger det.
Detta gäller min motor, men bör kunna användas av er också, förutsatt att era kamtider överensstämmer med mina. Det viktiga är ju att mäta deckhöjd och kammen.

Original 125 topplock har ett förbräningsrum som är 15cc.
Tuning topplocket har ett förbränningsrum som är 15cc även den, det som skiljer är de större ventilerna,
Jag har en negativ deckhöjd på 0,9 mm.

125 cc cylinder, original topp och original kam.
Dynamiskt komp = 9,33
Slaghöjden när insugsventilen stängt är 4,91 cm
Faktisk slagvolym: 105,83 CC
Verklig komp = 7,25

Den dynamiska kompressionen med original kam och original topp blir då 9,33:1 vilket igentligen skulle vara helt OK.
Men när man kollar den verkliga kompressionen så är den endast 7,25 vilket är lite för lågt. Om jag då skulle ta bort 0,8 mm från den negativa deckhöjden, vad händer då?
Den verkliga kompressionen ökar till 7,96 men helst vill vi upp till ungefär 9 i komp.
Det enda kvar att göra då, är att ge sig på toppens förbränningsrum och minska det till 13,5 cc. Då skulle vi komma upp till 8,72 i komp.

125 cc cylinder, original topp och A8 kam.
Dynamiskt komp = 9,33
Slaghöjden när insugsventilen stängt är 4,6 cm
Faktisk slagvolym: 99,15 CC
Verklig komp = 6,85

Den verkliga kompressionen är då 6,86 vilket är sämre än med original kammen.
Tar vi då bort lika mycket av den negativa deckhöjden så blir kompen 7,52.
Jag måste återigen plana toppen så att förbränningsrummet blir 13 CC för att komma upp i 8,5 i komp.

125 cc cylinder, original topp och A14 kam.
Dynamiskt komp = 9,33
Slaghöjden när insugsventilen stängt är 4,67 cm
Faktisk slagvolym: 100,66 CC
Verklig komp = 6,94

Den verkliga kompressionen är 6,94 vilket igen är sämre än original kamaxel.
Tar vi då bort lika mycket av den negativa deckhöjden så blir kompen 7,62.
Jag måste återigen plana toppen så att förbränningsrummet blir 13 CC för att komma upp i 8,62 i komp.

Vad händer när vi byter cylinder till en på 150 cc?

150 cc cylinder, original topp och original kam.
Dynamiskt komp = 10,99
Faktisk slagvolym: 126,99 CC
Verklig komp = 8,33

Den här gången får vi inte ta bort all negativ deckhöjd för att inte passera 9 i komp, det räcker om vi tar bort 0,5 mm. Vi får då en komp på 8,92.
Toppen behöver vi inte göra något med.

150 cc cylinder, original topp och A8 kam.
Dynamiskt komp = 10,99
Faktisk slagvolym: 118,97 CC
Verklig komp = 7,87

Den här gången tar vi bort 0,7mm av den negativa deckhöjden och får då 8,80 i komp.
Toppen behöver vi inte göra något med den här gången heller.

150 cc cylinder, original topp och A14 kam.
Dynamiskt komp = 10,99
Faktisk slagvolym: 120,78 CC
Verklig komp = 7,97

Den här gången tar vi bort 0,8mm av den negativa deckhöjden och får då 8,92 i komp.
Toppen behöver vi inte göra något med den här gången heller.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-10-18
När jag skulle mäta om A14 kammen märkte jag att indikatorklockans pinne kärvade, därav felet på tidigare mätningar.
Åtgärdat och har mätt om allt
Bild
Men helt klart är att värdena på A14 ser mer korrekt ut nu. De stämmer mer överens med utseendet på själva nockarna.

Märkte även att det är betydligt tyngre att vrida runt vevaxeln när A14 kammen är i toppläge än andra kamaxlar.
Det är precis som någon påpekade att det är lite brutalt mot ventilmekanismen!
Nu blir det inga mer mätningar på dessa kamaxlar...

Har fått hem delar till att göra om ljuddämparen nu, helgpyssel...

2011-10-24
Man kan ju inte låta bli att meka när man har tid...
Har nu fixat bytet av slutdreven. Det var riktigt trögt att få på det lilla drevet på primärdrevet...
Bild
Prövade först att få på det genom att sätta skiten i skruvstäd och pressa i men det gick bara inte... Löste det genom att lägga det lilla drevet i frysen över natten för att det skulle krympa lite, tydligen gjorde det susen och det gick att få på utan att använda alltför mycket våld.

Har även börjat göra om ljuddämparen, bytte ut det perforerade inner-röret mot ett lite grövre och i rostfritt och svetsade fast det ordentligt.
Det perforerade röret som satt i från början hade "kineserna" kapat mitt ini ljuddämparen för att troligtvis ha en enklare montering. Men hållbarhetsmässigt är det ju bara skit. Ska bara fixa lite dämparisolering nu...

2011-10-25
Ljuddämparen också klar. Kan inte testa den idag, håller på och finpolerar toppen.
Bild
Insuget på toppen är klart och håller nu 85% (28 mm) av storleken på insugsventilen. Utblåset ger jag mig på förhoppningsvis imorgon.
Tyvärr har jag inga bilder på den färdiga toppen, detta är innan finputs.

Fortsätter det så här så får jag inte mycket kvar att göra i vinter...

2011-10-26
Update:
Toppen portad och helt klar nu. Allt är påskruvat igen, slutväxel, topp och ljuddämpare.
Startade på första försöket, låter kanske lite högre nu än innan men det är ju inte konstigt när det är mer flöde i dämparen.
Har även gått ner en storlek på munstycke, nu är det 116 som sitter i förgasaren.
Provkörning får bli någon annan dag.

Förresten, funderade på att köpa en ny kolv på Racing Planet. Men efter att jag kollade GY 6 i Tyskland så är Racing Planet helt uteslutet!
Kolvsats och sotnings-packningar på Racing Planet blir 493:- + frakt.
150 cc cylinder, Kolvsats och sotnings-packningar på GY 6 blev 475:- + frakt
Gissa var jag handlar ?

2011-10-27
En kort provkörning gjord.
Ljudet blev lite högre än jag kanske ville, men det får jag ta.
Förlorade mycket mindre än jag trodde i ax trots den nya utväxlingen!
Munstycket (116) var nog lite för litet, får gå upp till 120 igen...
Variatorn reagerade riktigt bra nu när den var rengjord och lite WD40 på rätt ställen.

Eftersom det var en så kort sträcka så hann jag inte testa toppfart men det kändes helt klart att den inte varvade lika mycket när jag åkte ca:70 km/h.

2011-10-29
OK, har nu bytt munstycke till 120 igen och var iväg på en längre testvända.
Vilken skillnad!!!
Den axxar betydligt bättre nu.
Toppfart är nu närmare 125 km/h.
Riktigt stark i uppförsbackar, inga som helst problem med att den saktar ner.
Måste säga att den är riktigt vettig nu.

Att byte av utväxlingens skulle göra så mycket hade jag aldrig trott. Det verkar som om den nu arbetar i det varvtals-register där det mesta av vridet ligger...
Det känns nu som att jag skall låta bli att göra mer. Det enda som behöver fixas är att få en lite tystare ljuddämpare men att jag ändå behåller flödet genom den.
Det är klart att man är sugen att minska utväxlingen lite mer nu


Senast redigerad av wilds tor 12 apr 2012, 14:16, redigerad totalt 4 gånger.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:33 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-10-31
OK, tog den till jobbet nu idag och största skillnaden är ju helt klart att jag håller lägre varv men att det ändå går fortare.
Som jag skrev tidigare så verkar motorn gå på ett effektivare varvtal nu. Den drar fint upp till 105 km/h ungefär. Det känns som effekttoppen ligger där och därefter vänder det neråt. Men nu kan man i alla fall ligga i ytterfilen på motorvägen utan att det känns som om att man är i vägen.

Ska senare i vår testa en lägre utväxling för att se om motorn klarar den också.

2011-10-31
Har räknat på alla olika cylindrar och hur mycket slagvolym (i procent) jag får kvar av cylindervolymen när jag kollat var insugs-ventilen stänger.
Blev själv lite förvånad...

Den cylinder som ger mest kvar är 180 cc.
Med originalkam så får jag 85,03 % kvar av slagvolymen.
Med A 8 Kam så får jag 79,66 % av slagvolymen.
Med A 14 Kam så får jag 80,88 % kvar av slagvolymen.

Det var i princip lika mellan 125 och 150 cc cylindrarna.
Med originalkam så får jag 84,66 % kvar av slagvolymen.
Med A 8 Kam så får jag 79,32 % av slagvolymen.
Med A 14 Kam så får jag 80,53 % kvar av slagvolymen.

170 cylindern låg ungefär som 125 och 150, ungefär en halv % mindre på varje kam.

Det visade sig att 160 cc cylinder skulle vara det sämsta alternativet.
Med originalkam så får jag 82,44 % kvar av slagvolymen.
Med A 8 Kam så får jag 77,28 % av slagvolymen.
Med A 14 Kam så får jag 78,45 % kvar av slagvolymen.

2011-11-02
Tog isär ljuddämparen idag igen och trodde att materialet invändigt skulle vara halvt bortblåst.
Men allt var kvar, jag hade bara packat ljuddämparen lite för hårt, därför var ljudet onödigt högt.

Nu är det i alla fall åtgärdat och ljudet blev inte så markant nu. Får väl se när jag åkt några gånger till och från jobbet hur det artar sig...
Det var i alla fall snabbt fixat, tog inte mer än ca: 15-20 minuter.

2011-11-11
Har fått koks-bildning på kolven och i förbränningsrummet, så nu orkar knappt startmotorn gå runt.

Det blir i alla fall inget mer åkande i år då det börjar bli lite kallt på morgnarna.
Kommer att byta kolvringar eller så byter jag hela kolven och sedan slipar jag in ventilerna bara för skojs skull.

2011-11-20
Ventilerna inslipade nu.
På avgasventilen fanns det märkbara spår just i anläggningsytan, insugsventilen såg OK ut.
Nu har bägge en perfekt anläggningsyta.
Tog inte mer än 15 minuter att slipa/polera in ventilerna.

2011-11-25
Har fräst ur originalinsuget till ca: 27-28 mm och slipat upp storleken på öppning till förgasaren så att 30 mm förgasaren passar.
Kolven är bytt mot en ny. Renoverat originalförgasaren.
Info förgasare:
Det är inte alltid så att en större förgasare är bättre. Den mindre förgasaren har högre insugshastighet på bränsle/luft-blandningen och kan faktiskt på grund av det få in en större mängd bränsleblandning än en större förgasare kan få. Ett dröm scenario är ju att ha två förgasare, en lite mindre som tar hand om bränslet upp till 3/4 och sedan en som tar hand om resten.
Precis som på en Holley 650 Spreadbore Dubbel Pump förgasare. Den har två portar som är lite mindre och sedan två gigantiska som öppnar senare.

Utväxling kom idag, då ska jag bara byta den och sedan är allt vinterpyssel klart...
Får väl komma på något mer att göra

2011-11-26
Utväxling bytt, nu är den 4:23. Gav mig mer jobb än jag trodde.
Ena änden på det lilla drevet var lite för stort (0,15mm) för att passa i lagret som sitter i växelhuskåpan. Löste det genom att limma en bult i andra änden och sedan in med bulten i borrmaskinen och köra den lite lagom långsamt samtidigt som jag höll en smärgelduk på tappen som var för stor. Slipa en stund och sedan pröva, slipa lite mer och sedan passade den som originaldrevet.

Har skruvat isär 30mm förgasaren och upptäckte att det var en felaktig nål som satt i. Den är nu utbytt mot en original nål.
Skall bara montera dit luftburk och stänkskärmen så får jag testa hur den är nu.
Har funderat på att blanda i lite E85 i bensinen, tänkte testa med 10% E85 och se vad som händer.
E85 har ju högre oktanhalt så det skall inte vara några problem.

Nu blir det inget mer motorskruvande i vinter. Byte av fram och bakdäck står på tur.


Senast redigerad av wilds mån 09 apr 2012, 19:33, redigerad totalt 1 gång.


_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
2011-12-11
Har bytt både fram och bak-däck nu.
Ställt in tomgången, den har ju en klart lugnare tomgång nu med E-blandningen.
Beställt LED-lampor till allt utom Hel&halvljus.

Om ni byter ut era batterikablar "plus" och "minus".
Välj då 10 kvadrat på kablarna och den varianten med smalare koppartrådar för den är lite mer böjlig och tål vibrationer bättre.
Tråkigt om ni byter och sedan vibrerar kabeln av till slut. Jag har dragit en minus-kabel till ramen och en till fästskruven för startmotorn.

2012-02-10
Detta har gjorts i vinter:
Ny variator, "Performance variator Horse Power V2"
15gr. vikter av typ DR. Pulley.
Gul tryckfjäder "1500RPM"
Gula kopplingsfjädrar "1500RPM"
Ny bakre variator "Performance Torque Driver" med två olika inställningsmöjligheter.
Skruvade tillbaka 24mm förgasaren.

La ner projektet med att göra om strålkastaren fram...
Böt ut alla lampor mot LED-lampor.
Har även hittat en LED-lampa till strålkastaren men tyvärr så är det en lampa för dim-ljus.
Men den kommer nog att fungera bra ändå... Får bara byta till besiktningen.
De drar ju betydligt mindre ström och skenet blev som om det vore Xenon-lampor.

Kommer säkert på något onödigt att göra senare också....

2012-02-28
Har hittat ett inställbart kamdrev som kan vara intressant!
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... qmi-157qmj
Med den här kan man relativt enkelt ställa in kammen på ett optimalt sätt...
Som det ser ut på bilden så är det ganska många grader man kan justera drevet.

Har stora funderingar på att investera i denna.
Skall först testa att pressa ur drevet på en kam som jag har liggande för att se hur hårt det sitter...

2012-03-01
Premiär för året med 125:an...
Tog den till jobbet nu i morse och skillnaden i varvtal var markant med de nya variatorvikterna (15gr) och den nya bakre variatorn. Nu ligger varvtalet alltför lågt tycker jag. Den varvar ju inte alls mycket när jag kör, men det känns trögt efter 100 km/h och i uppförsbackar. Skall gradvis minska vikterna tills jag blir nöjd. I och för sig så är den ju väldigt soppasnål nu men lite mer varv vill jag ha.

Största problemet var att jag inte såg så mycket i mörkret för att visiret är så mörkt, jag har ju samma hjälm som i profilbilden.
Får väl ta den andra hjälmen med vanligt visir tills det börjar bli ljust på morgonen.

2012-03-04
Har nu pressat ur kedje-drevet på kamaxeln. Det krävdes inte alltför mycket kraft för att få bort det.
Behövde bara ett rör där hela kamaxeln fick rum i och med drevet som mothåll så la jag en mutter på själva kamaxeln och in med hela paketet i skruvstädet och drog åt så pressades axeln ur drevet. Kullagren som sitter på kamaxeln sitter inte alls hårt.Eftersom jag plottat kammarna skall jag försöka räkna ut hur mycket kammen skall flyttas mot dervet för att det skall bli optimalt

2012-04-07
Här har jag hittat en graf över hur mycket hästkrafter de olika kammarna till 125:orna ger.

Bild
Jag tar för givet att det är samma set-up på motorn vid alla testtillfällen.
Förstärkte färgerna lite så att det är lättare att se.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 09 apr 2012, 17:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Den gula tryckfjädern som jag hade på gav för mycket tryck. Jag testade med lättare vikter men det blev inte riktigt som jag ville så original tryckfjäder monterades tillbaka.

Jag har ett testställe där jag brukar pröva för att se skillnaden på mina set-uper.
Det är en backe som är cirka 400m. När jag är på krönet så har jag kommit upp i 80 km/h med nuvarande set-up.
Det är ju precis i det här spannet som jag vill att effekten skall finnas. För funkar det bra här så kommer det inte vara några som helst problem på raksträckor.

Kommer att testa några olika variatorer för att se vad som händer.
Jag är ju hyffsat nöjd med den nu.

Mest intressant i pipe-line är helt klart att testa insprutning istället för förgasare. Måste säga att jag är riktigt nyfiken på det, men de är ju inte helt gratis...
A-11 kam skall definitivt prövas!
Har inte riktigt bestämt mig angående en 160cc cylinder.

Update kommer vad det lider ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 24 apr 2012, 09:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Så här innan det största jobbet med motorn börjar har jag hållit på med att försöka få ner bensinförbrukningen lite.
Åker nu lätt 105-110 km/h och den varvar inte speciellt mycket. Relativt OK drag upp till 85-90 km/h, enda nackdelen med det hela är att det är 10" hjul.
Skulle kännas betydligt trevligare med större hjul...

Att hålla på med soppaförbrukning nu är ju lite onödigt då det snart landar en ny topp på den som kommer att göra att man får börja om med att hitta rätt igen.
Portarna på den nya toppen kommer att ha ett så bra flöde att det kommer att ligga på gränsen vad motorn orkar med. Fyllnadsgraden kommer att vara så stor att det tvingar fram andra lösningar...
Jag har till och med bett C-man om att inte gå "all in" med portningen!
I värsta fall kommer jag att stänga av kompressorn när han håller på för att stoppa honom ;)

Får även se till att jag har en del olika vikterna till de tre variatorerna jag har liggande och testa mig fram vilken set-up som blir bäst sedan.
När toppen väl är gjord och testat så kommer andra beslut jag måste ta. Ska jag gå upp i cylindervolym, ska jag byta till en strokervev... Det blir nog till att börja om med allt!
Får nog börja med att fundera på ett nytt avgassystem som fungerar med toppen...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 25 apr 2012, 00:24 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Stänger du av kompressorn kommer jag gnaga mig mig fram till önskat resultat med framtänderna!
Att hejda ett geni från att göra ett mästerverk är ett brott mot mänskligheten!
Lev och njut med vad du kommer få!
Detta är det första gratis jobb(och det sista) jag kommer ge!(jag har inte startat ett jobb under 2k tidigare, och då har jag bara "finputsat")
Men FAN ta mig om du inte blir nöjd!
Jag är helt inställd på att göra mitt yttersta för att bygga upp just den topp du önskar, men säger du 120km/t och 0,3milen då blir det red-tube hela helgen!
Om jag nu bygger en topp till dig, då ligger det i ditt ansvar att ge den exakt så mycket soppa den vill ha, inte vad du vill ge den!
blocken är ju tok billiga till dom motorerna, räkna med att några kommer gå åt!
Satsa på en bra förgasare!
Ett grymt avgassystem och se betydligt större cc hojjar som mat, då kommer vi båda bli mer nöjda med mitt jobb!
Det kommer kosta dig ett gäng pengar att få allt att lira ihop, men tror du har råd med det!
Din vev kommer nog inte må så bra om ett tag, men jag löser det då!
En PWK 32 har jag liggandes!
Låt soppan flöda i takt med njutningen!
Sluta bromsa,börja gasa!
Du passerar massa mackar på väg till jobbet!
Lets go all in!!!!!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 25 apr 2012, 12:20 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
En ny vev och förgasare kommer... Har nog tänkt mig en 28 mm PWK eller något i den stilen.
För att få till ett vettigt avgassystem så måste man nog bygga det själv, jag har i alla fall inte hittat något färdig som är vettigt.
Och som du säger, blocken är billiga...

Kommer nog att ta det riktigt lugnt i början för att känna mig fram, om jag kan... ;)
Sedan när lite nya prylar sitter på blir det nog annat. ::)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 25 apr 2012, 20:03 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Jag rekommenderar PE28 den är betydligt lättare att ställa in, och ger mycket bra effekter har den på monkeyn och motarden.
Själv handlar jag dom från akunar, tror dom kostar runt 600kr och kommer i original Honda kartong så det är knappast en kopia!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 12:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Toppen är nu portad och klar.
Skall testas denna vecka för att se vad som händer när man nu har en värsting topp. Måste även byta munstycken i förgasaren innan jag startar den.
Förstärkta ventilfjädrar (titan) är beställda, skall monteras innan den höglyftande kammen skruvas dit. Vill ju inte råka ut för ventilflyt.

Troligtvis kommer jag även att beställa rostfria ventiler också. Fördelen med de jag har i åtanke förutom att de är rostfria är att de är helt platta på undersidan vilket skapar lite mer kompression jämfört med de ventilerna som sitter i som har en lite fördjupning mitt på ventilen. Det är inte mycket men många bäckar små...

Är även i kontakt med Akunar i Thailand angående ett anpassat avgassytem och en PE28 förgasare... Får se vart det leder.
Måste säga att Akunar är snabba med att svara på mail och väldigt informativa och hjälpsamma.
De kunde till och med modda om ett avgassystem till en Mio så att det passar min modell. Det är service!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 16:07 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Eftersom jag vet att ni är sugna på att veta hur den nya toppen beter sig kände jag att jag var "tvungen" att skruva dit den och testa.
Själv hade jag kunnat vänta en vecka till, NOT!!!!!
C-man försökte ringa dig först och berätta men du satt tydligen upptagen...

Munstyckena i förgasaren ökades till 125 på huvud och till 55 på lågfart, rörde inget annat och den startade direkt på första försöket :)
Jag lät den stå på tomgång en stund som helt plötsligt var betydligt högre än tidigare. OK, det var varning 1, här flödar det redan...
Ställde ner tomgången och så drog jag iväg lite lugnt. Nu hörde jag att den låter annorlunda och kände att den beter sig annorlunda när man är på gasen.
Står man stilla och gasar lite så liksom hoppar den iväg fast jag vill smyga iväg, varning 2.
Jag har ju bytt kopplingsfjädrar till 1500 och det känns helt fel nu, behöver nog gå upp där.

Jag vill ju inte gasa fullt på en gång jag vill ju försöka känna mig fram och tog det stegvis men jag körde aldrig på mer än halvgas på den här rundan.
Men det jag märker redan nu är att trots att det egentligen är en skitförgasare som sitter på så kändes det som om när jag gasade upp till halvgas att toppen bara tänkte "va f-n kan du inte bättre, skicka hit lite mer så jag får börja jobba". Det känns lite som de gamla turbo-bilarna, man gasar och så tar det en stund innan det händer något. Men det är ju för att de här förgasartyperna är sådana att effekten är seg. Har knappt märkt det tidigare men nu märks det tydligt.
Den känns helt annorlunda genom hela varvregistret (upp till halvgas) men jag misstänker att den kommer att fortsätta att bete sig likadant lägre upp i varvregistret.

Nu får ni ursäkta språket nu men, Herre jä-lar, den här toppen har resurser så det blir över!
Alltså det är helt sjukt, jag håller kanske 1/4 gas och åker lätt 80km/h. Kan bara tänka mig hur den skulle vara med en riktigt förgasare, riktigt avgassystem och en värstingkam. :o
Skulle man ha det och stå stilla och gasa fullgas så skulle ni se ett blått moln! Men inte från hjulspinn utan från remslir ;)
Det skulle kännas som tjänstefel om jag nu inte skaffar en ny förgasare och ett vettigt avgassytem för att ge toppen lite bättre förutsättningar. (Akunar: Snart kommer en beställning)

Redan nu börjar fantasier om strokervev och lite större cylinder :) Man blir otroligt sugen på att plocka i lite mer roligt när jag märker den här effektökningen.
Men det som kommer först är förgasare och avgassystem. Håller det, så blir det kanske andra prylar sen. Men skulle jag skruva dit allt jag vill ha så kommer jag att få plocka bort så mycket innan besiktning. Det skulle aldrig hålla när man försöker se frågande ut och sedan säga att man inte gjort något utan den är "nästan i original skick". :rulla:

Jag har ju varit på och portat 3-4 topplock själv till GY6-motorn men har inte nån gång varit i närheten av de här tendenserna.
Det är inget snack längre, lämna iväg toppen till nån som kan!

Återkommer med mer info när jag testat mer och när hjärnan har bearbetat det här...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 16:24 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Hehe du måste ge den full trottel för att få fullt flöde, och det är det den är bygd för!
Har du bara gett halvgas har du inte märkt av registret ännu, den ligger på toppvarv!
Som jag sa till dig du kommer börja jaga tyngre hojar nu, och gissa om dom kommer se förvånade ut när ditt vackra ufo häger på!

Nä ut och vrid rullen i botten nu jag vill höra mer!(men luta dig framåt så du inte slår runt!)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 20:27 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
När du skall besiktiga hojen lossar du bara gasvajern och sätter på en lagom lång soppa slang runt den så dom inte kan vrida fullt, men du behöver ett låååång slagit gashandtag!
Även om du går all-in så tror jag att 1/3 av gaslängden räcker för att dom skall köpa det hela!

Men jag tänkte på en grej, att uppdatera däcken skadar nog inte!
Du vill ju kunna bromsa och lägga ner i kurvorna en skvätt mer nu mera!
Sen gaffel och dämpare, ingen kedja är starkare än den svag
aste länken!
En bra motor kräver en del av övrigt med!

Jag vill höra vad skillnaden vart i toppfart, innan du byter allt runt omkring!
Vad gör den nu, vad gjorde den original!????
Hur beter sig den under fullgas????????
Det är det som säger mig om jag avverkat nog med material i toppen!!!
När du säger att du bara gett halvgas, och gått upp i huvudmunstycke, så tänker jag:
Huvudmunstycket har ju inte börjat jobba ännu, vid halv gas är det nålen och LF munstycket som jobbar, vad händer när huvudmunstycket kliver in!?
JAG VILL VETA!!!!
Ut och dra den till FULLVARV!
Jag vet att din kina förgasare inte håller måttet, eller ditt avgassystem.
Men under rådande förhållanden, vad händer, snälla förklara.
Jag är nog mer sugen en dig på att veta!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 20:35 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Ska vi inte jetta in min FCR28 på din motor, annars har jag en PWK30 (original) liggandes, eller så tar vi min PE28 och jettar in den i morgon!
Den sitter ju ihop nu!
(fcr28 blir svårt då det är en down-draft och jag har inget insug som passar) men både PEn och PWKn bör passa ditt insug!
(och jag vill höra motorn!!)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 22:13 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Ta det lugnt!!!! :)
Jag vill njuta och känna in den. Du kommer att få rapport, var så säker.
Jag är upptagen hela veckan och jag kommer att beställa en förgasare själv så det är inga problem och jag har inge bråttom. :)
Jag vet att huvudmunstycket precis börjar jobba vid halvgas men just nu vill jag känna in den och prova fram rätt bestyckning med denna förgasare.
Jag kommer inte att ändra något annat innan fullgas test.

Men för att komma upp i varv skulle jag nog byta till min höglyftande kam, den du kollade på. Men jag vill testa mig fram i lugn och ro.
Innan toppen så gjorde den ungefär 110 km/h men då var den snålbestyckad.
Original gör en sån här max 90.

Sitter nya däck på, har haft dem en månad kanske och de är ganska mjuka. Men det är inga racedäck på något sätt. Det är för fasen en pendlare jag åker på och ingen racemaskin.

Du kommer att få veta så snart jag blåst ur den! :D



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 01 maj 2012, 00:08 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Tag det lungt/jag/motorer=rimmar illa, jag strävar efter resultat!
Jag är ledsen om jag hetsar, men jag vill göra det hela KLART(helst fixa en bänk timma inom en vecka för att få svart på vitt på mitt jobb!)
Tror du känner till känslan, är man no1 inom något vill man gärna se siffrorna på ens prestationer!
Jag känner mig så pass trygg med mitt jobb att jag tror på ett mycket gott resultat, jag vill för mitt eget ego veta om jag knekt några gy6 rekord vid första försöket!
Jag vet att du förstår EXAKT vad jag talar om, du lider av samma syndrom!(även fast i annan form)
VET men att man gjort en guld tid på en sträcka, vill man ha tiden(om vi talar ditt språk!)
Det var därför jag ville flöda toppen, det är därför jag vill jetta den och höra den, JAG vill ha ett KVITTO på mitt jobb!
Men jag drar i handbromsen nu, och får lov att inse att det är din motor, och du styr utvecklingen i ditt tempo, min reaktion beror på att jag är van med kunder som skall köra en tävling helgen efter dom fått min topp, och dom är lika kåta som jag på att få ut 100% ur mitt jobb!
jag har ALDRIG tidigare varit med om någon som säger "jag gasade halv rulle, och är jätte nöjd!
Att ha en kund som säger jag skall formsy ett rör efter ditt jobb, montera den förgasaren du vill är helt nytt för mig, jag bygger toppar efter förutsättningar!
Men att be mig ta det lungt, :skitarg: Det är inte jag inom denna fråga!
Inom vilken annan fråga som helst hade jag sagt vist, men nu pratar vi toppar, då finns det inte i min vokabulär!(tyvärr)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 01 maj 2012, 00:27 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Måste säga att jag ser ut så här när jag läser era inlägg :D
Aj Aj C-man tålamod verkar vara nåt du har väldans liite av :lol:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 01 maj 2012, 00:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Fasen, jag är rädd för att motorn inte pallar med...
Tyvärr så pajade ju insugsröret som satt på och det som är på nu är ju lite mindre.
Men du, jag åker ut och åker lite imorgon och verkar allt OK så lovar jag att testa full gas!
Kommer att göra ett oljebyte först :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 01 maj 2012, 01:12 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
HasSse666 skrev:
Måste säga att jag ser ut så här när jag läser era inlägg :D
Aj Aj C-man tålamod verkar vara nåt du har väldans liite av :lol:

toppen jag gjort åt wilds är extrem, att inte vilja ha resultat ser jag som att jag inte står bakom mitt jobb, så är långt från fallet!
jag är trygg i att den kommer prestera där råder inga tvivel alls!
Men når jag tänkta(mina outtalade mål på 120hk/liter det är frågan) mål faller en sten från mitt hjärta!
blir det mer kommer jag le brett, då 100hk/1l är en magisk gräns för sugisar!
Men jag är tämligen säker på att målet kommer nås!
Tror den lätt kommer ge 17-19häst när den är klar!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 01 maj 2012, 16:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Var nu ute och drog ur den.
Den går bra upp till 90-95 men efter det känns det bara segt...
Det är ju ifos tecken på för stort munstycke men så har vi ett annat tecken som säger motsatsen: grenröret blev riktigt blånat
Det känns också som om förgasaren bromsar.

När man startar från stillastående så känns det helt OK för då varvar den ur ganska vettigt men sedan växlar variatorn upp och då blir det segt.
Samtidigt har jag den lägsta utväxling som finns till de här för att den inte skall varva o det e inte optimalt just nu.
Måste testa lite lättare vikter för å se om det kan balansera varvtalet lte bättre.

Den här toppen skall ha varv för att göra sig rättvisa, sen tror jag det kommer bli ett helt annat resultat med en riktig förgasare!

Nu ska jag iväg på fest! :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 00:38 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Det låter som den behöver mer soppa!
Eller så är det röret som bromsar för mycket helt enkelt!
Tittade inte så noga på ditt system, men kan tänka mig att dämparen inte hänger med när det börjar flöda på ordentligt.
Jag skulle vilja höra den varva ur för att kunna skapa mig en uppfattning!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 00:57 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag är även inne på ett annat spår nu...
Eftersom den gick ganska bra med en spricka i insugsröret tills det sprack helt så börjar jag misstänka begränsning av luft till förgasaren...
Det skulle även förklara det blånade röret som jag misstänker kom från första turen.
Som jag sa att det kändes segt, och det borde stämma med lite dåligt luftflöde till förgasaren. Det är ju en befogad misstanke, eller hur?
Skall testa lite med luftfiltret.

Men jag tror också att avgasystemet inte är bra. Jag måste snacka lite mer med Akunar där och sedan får jag se till att få upp ett vettigt system.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 01:13 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Kan mycket väl stämma!
Jag har inga erfarenheter den förgasartypen du har så jag har svårt att uttala mig, allt jag kan säga är att man byter ut dom förgasarna på race motorer!

jag litar inte på att systemet är öppet nog!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 08:13 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Och i morse när jag åkte så var det kallare än igår när jag testade och den gick bättre, så det verkar som om vi är på rätt spår...
Det visar ju att förgasaren är lite för känslig.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 12:29 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Skönt då är det bara invänta din nya förgasare då! :tummeupp:



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 21:06 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har skruvat dit grenröret ordentligt, det satt lite löst.
Minskade huvudmunstycket, den gick alldeles för fett.
Testar ett nytt "luftfilter".

Rapport imorgon bitti efter jag kommit till jobbet. :bike5:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 21:55 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
vilken kam åker du på nu?
Hoppas på A14, du behöver rejält med lyft för att nyttja toppen!
Jag hade nog tagit en glass i vaxholm, och sen tagit en tur till å-berga innan jag tog turen till jobbet! (dom har grymma pizzor vid willys i åkersberga!)



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 08:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Det sket sig!
Var tvungen att ta bilen idag, ska iväg och handla prylar o dem får inte rum i fickan ;)
A14 kammen åker på när jag fått ventilfjädrarna av Titan, de borde faktiskt komma snart...
Var precis in och kollade, ventilerna lämnade San Juan den 1:a Maj så det borde väl dyka upp snart...

Käkar inte så mycket pizza, men gör jag det så vill jag göra den själv :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 09:40 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
Du får köpa en släpkärra till hojen och montera en hjälpmotor på den :lol:

angående pizza. håller med wilds där. hemmalagat är bäst :tummeupp:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 18:01 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
C-man...
Eftersom toppen suger luft som en tok nu så ökar ju vakumet högst markant i förgasaren.
Så borde det innebära att jag ska gå ner lite i munstycke, den gick ju även på tok för fett med 120 i munstycke...
Jag har ju inte en aning om vad toppen håller på med längre, suger mängder luft och skjuter tillbaka i tredje fasen... men vad tror du om det resonemanget?

Den har ju lite bluddringstendens vid fullgas och det tyder ju på för stort munstycke.

Å sen: Vilken förgasare är egentligen bäst, PE eller PWK (flatside)?
Råder tydligen delade meningar om det...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 20:48 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Jag har flera gånger testat PWK 24-28-32mm men jag återgår alltid till mina kära PE28.
det mest för att jag vet hur okänslig den är mot väder förändringar, lufttryck osv, och den går lika hårt som PWKn, men den gör det varje gång du startar maskinen, högsommar i central Europa som till en dag på plogad isbana, 4t på motarden 2t på dashen i Thailand.
Den bara presterar bra överallt!

Jag tror helt klart att det handlar om att ditt rör inte hänger med, vad sånna vakuumförgasare gör och inte gör i ditt fall kan jag inte svara på, jag har aldrig hållit på med sådana alls, men jag kommer jobba i sumpan nästa vecka då kan du ju svänga för bi på lunchen så får jag höra på den!
När du gasat fullt ett tag vad säger då stiftet?
Du borde ha ett kraftigt insugsljud om röret hänger med :funderar:



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 09:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag hade ju 120 eller om det var 125 i huvudmunstycke och den gick alldeles för fett.
Böt nu drastiskt till 116 och den verkar gå bättre... Den sega känslan tror jag hänger ihop med storleken på huvudmunstycket för den flyttas uppåt lite nu när jag minskade storleken.
Har ibland lite avgaspuffar/smällar när jag släpper på gasen, det kan tyda på för litet lågfart eller att det smyger förbi lite obrända gaser innan avgasventilen hunnit stänga.

Börjar misstänka att den här toppen är så extrem att den skapar ett så fruktansvärt vakum i förgasaren att det man tidigare har lärt sig är käpprakt åt skogen nu!
Så här skulle jag beskriva det: Med en vanlig "hemmatrimmad" topp så måste man öka munstycket lagom mycket för att den ska få tillräckligt med bensin. Nu måste man gå ner i munstycke för att den inte ska suga upp för mycket soppa!
Helt klart är att det är en del testande innan den här förgasaren ligger någorlunda rätt...
Men lite roligt är det ju med nya erfarenheter att lägga i kunskapsbanken så länge det går åt rätt håll ;)
Börjar mer och mer förstå C-man när han skall försöka hjälpa folk med råd att det kan bli lite konstigt eftersom han har en helt annan kunskapsbank att gräva ur än den normala "trimmaren".
Helt klart är att man är inne i en helt annan liga nu och där gäller inte det man lärt sig tidigare!

Kommer nu att försöka gå på känsla för att hitta rätt bestyckning och sen kommer jag att göra en plug-shop när jag tror det är någorlunda rätt...

Det är inte något speciellt högt insugsljud nu i alla fall så jag misstänker också åt att röret inte riktigt hänger med.
Det är ett jä-la tryck i systemet nu i alla fall. Alltså, folk hör mig innan de ser mig och tror att nu jäklar kommer den en Harley eller något liknande, sen kommer jag på min lilla kines. :rulla:
Måste ha ett riktigt snack med akunar och lämna så mycket uppgifter jag bara kan till dem för att de ska kunna bygga systemet så bra som möjligt.
De killarna verkar ha otroligt mycket kunskap om avgassystem...

Uppföljning kommer...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 20:52 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Du har liksom inget val längre, det är bara att löpa linan ut!
Innan dess har jag svårt att ge råd, jag är inte killen som gör ett halvdant jobb.
Sätter jag stiftet i något blir det skillnad, och B produkter kommer visa färg och hamna i skrotlådan!
Så ett avgassystem och förgasare är ett måste nu, sen har jag hittat en programmerbar CDI med!
http://www.nambanracing.com/index.php?r ... duct_id=52
helt otroligt dyr för att vara från Thailand!
Men Namban är det ALLA som kör racing i thailand väljer när det kommer till CDI, fast då den icke ställbara typen!(frågan är ju bara om den är på Thai, för då blir den svårjobbad!)
Men den är billig om man jämför med min Nippon-Denso/Daytona/RedBaron tändning som kostade 699Dollar(när dollarn stod i 9,50 typ!)
Fast det är en komplett tändning med allt! (förutom ljusspole)(fore race only)

När du fått hem förgasare och avgassystem så tar vi tag i ditt innsug med, det kommer förmodligen vara nästa bromskloss!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 17:22 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har gjort om det perforerade röret i ljuddämparen lite. Försöker få ner ljudet lite.
Gjorde tre små flänsar som går in mot mitten av röret för att tvinga ut avgaserna i dämpningsmaterialet.
Jag vet att Kawasaki gör så på vissa Enduro modeller för att få ner ljudnivån. Får väl se om det hjälper.
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 18:26 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
:o det lär inte främja flödet! :o
Hade du frågat mig om det problemet, hade jag sagt att du skulle sätta på en 90graders böj på slutet av dämparen så ljudet slår i backen!
Det funkar bra, och är beprövat, sänker inte nämnvärt flödet!
Annars kan jag tipsa om mc butiken i sandkilen han hade ett gäng Answear dämpare från 2t tiden, jag köpte en där själv för 300kr, den var till en CR250 och dämpade väl mycket för min smak så jag kapade den 10cm!
Den har dessutom en fjäderbelastad ventil så tomgångsljudet blir väldigt lågt, men ventilen låter en hel del, så det är lätt att tro man har ventilslammer på tomgång!
Men så fort man gasar är den öppen!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 05 maj 2012, 23:39 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag måste ju ha något roligt att pyssla med i helgerna :lol:
Måste ju testa lite med prylarna man har... Det kommer nog bli fasen så bra med nya systemet sen.
Flikarna gjorde inte ett skit, troligtvis var mina flikar för små. Samma ljud fortfarande och jag lovar att det inte störde flödet något :rulla:

Den kommer nog att varva ur bättre när jag monterar den höglyftande kammen, men de nya ventilfjädrarna måste komma innan den åker på.

Har även fixat insuget nu med JB Weld, det ligger på härdning nu...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 12 maj 2012, 18:50 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu har jag nog bestämt mig vad som skall på vid senare tillfälle och i vilken ordning.

1. Nytt avgassystem, specialbyggt från Akunar.
2. Ny förgasare, PE28.
3. Nya borrade blockhalvor.
4. Strokad vev, tror dock att jag stannar vid 3mm.
5. Större cylinder, tror dock jag väljer 175cc för att den är keramisk. 180cc är egentligen mycket billigare men inte keramisk..



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 12 maj 2012, 20:24 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Nu kommer det börja hända grejor, du kommer få the stig att värka slö!
Men en aggressivare Cdi saknar jag på listan, Kina Cdis brukar inte direkt vara optimala för en racemotor, för det är just en sådan du kommer ha när du är klar!

Detta kommer bli spännande att följa! :tummeupp:



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: lör 12 maj 2012, 20:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
C-man skrev:
Nu kommer det börja hända grejor, du kommer få the stig att värka slö!
Men en aggressivare Cdi saknar jag på listan, Kina Cdis brukar inte direkt vara optimala för en racemotor, för det är just en sådan du kommer ha när du är klar!

Detta kommer bli spännande att följa! :tummeupp:

Jag har en tuning CDI sitter på redan...
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Performance-racing-CDI-performance-ignition-forextreme-50-125-150cc-GY6-engine-china-scooter-4-stroke
Och jag skrev inte upp den höglyftande kammen. ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 21:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Titanium fjädrarna till ventilerna har kommit.
Men jag gillar inte att de är vridna åt samma håll. PÅ original fjädrarna går den inre och yttre åt varsitt håll...
Får se om jag skruvar dit den andra kammen snart, eller om jag väntar med att göra nästan allt på en gång. BTW!
När jag tankade idag så hade den bara dragit 0,32/mil :o Jag hade räknat med mer...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 21:37 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
VAAA 0,32l milen på en topp jag gjort, låter underligt!
Det blir nog ändring på det med PEn ska du se! ;)
Eller så har jag gått och blivit trädkramare utan att jag märkt nått!
Men det är ytterligare ett tecken på att något bromsar flödet!
Bilder på fjädrarna tack!!(titan är porr!)

Sätt på allt på en gång så slipper du justera om den massor av gånger!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 22:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag har ruskigt svårt att se bilden av dig som trädkramare :rulla:
Märkte idag att den inte ville gå på fullgas. Skruvade nyss dit ett större huvudmunstycke....
Du hade helt rätt när du sa att de här förgasarna är för känsliga.

Tror också att det är precis som du säger att skruvar man dit en del i taget så blir det bara en massa jobb i onödan.
Men du vet ju själv hur svårt det är att hålla sig när man har vissa delar ligger klara. ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 22:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Och här är fjädrarna NYC
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 22:41 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
ska nog gå och testa en Palestinaschal och ett par vegan skor och säckvävsbyxor med passande säckvävsskorta imorgon!(eller INTE!!!)
Värkar mer lockande att åka och köpa lite xylen toulen och bensen och blanda lite Uber giftig soppa att tanka moppen med! :lol:
Jag konsumerar 4,5l soppa om dagen, då kör jag mellan farsta och alvik!
Men jag fattar inte alla dom där dårarna som åker hoj som dom driver med benen, dom e ju alltid i vägen när jag kommer på cykelvägarna i 70-80 blås, och respekterar dom inte att man tutar på dom, får nog skaffa ett starkhorn så dom hör mig i tid!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 22:46 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Men varför har dom eloxerat dom i en hel färgkatalog?
Värkar onödigt!
Mina va typ gunmetall.(och svin lätta)
Är dom mycket lättare än original?



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Tuning
InläggPostat: tis 15 maj 2012, 23:43 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag blev lite misstänksam när jag vägde dem och när det visade sig att de var total 6 gram tyngre än original!
Bara att plocka fram en magnet och testa!
Mycket riktigt så var misstanken befogad, de var magnetiska och Titan är inte och har aldrig varit magnetiskt.

Nu vet ni att titan-ventilfjädrar från NYC är skräp, håll er borta från dem!

Skicka precis ett mail och frågade vad det är för skit dem skickat.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: