God dag! Har länge läst runt här på forumet när jag behövt hjälp med min gamla baotian förr i tiden, numera har jag dock köpt mig ett nytt åk!
Köpte mig idag en peugeot vivacity, är en -02 som rullat 1050 mil, den går bra, förutom att variatorvikterna låter slitna så går den perfekt!
Tanken är att fräsha upp moppen lite, ska även göra lite allmän service, byta filter, rengöra förgasare, byta tändstift samt byta variatorrem. Ska även slänga på otsrypt avgasrör och gå upp i huvudmunstycke, Funderar även på en 50 cc airsal sport men får se vad budgeten tillåter =) Till hösten planerar jag även att lacka om moppen då den har lite mindre repor, ska bli titangrå hade jag tänkt
Har ett gäng frågor, någon som vet storleken på huvudmunstycket som original på vivacityn? Samt ungefär hur mkt tror ni jag skulle behöva gå upp vid byte till ostrypt rör? Ska gå ut och knäppa en bild på nya åket snart så ni får se
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05 Inlägg: 1092 Ort: Lindome, gbg
Välkommen hit
vet vej vad det är för orginalmunstycke i den. men det kan säkert hasse svara på. Man brukar gå upp 5-10 storlekar när man byter till ett "trimrör".
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tor 03 maj 2012, 11:13
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
tackar viktor ^^
Har precis släng iväg en beställning på lite nya delar: 1x Variatorrem Malossi [X-Special] 1x Variatorvikter NARAKU [HD] 17x12mm - 9,0g 1x Tändstift Bosch standard - W5AC / B7HS 1x Luftfilterinsats [originalersättning] - Peugeot stående 1x Membran Carbono [Power Racing]
Hoppas verkligen de hinner skicka grejerna idag så man har dem imorn och kan meka över helgen Ska även skruva lite me moppen idag och se om jag behöver ngt mer, sett att lite kåpskruvar saknades här och där men som tur är finns det att köpa i butik här i stan!
Senast redigerad av majorsergeant tor 03 maj 2012, 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Någon som har koll på om det sitter samma tändninglås på speedfight som på vivacity förresten? Har nämligen hittat ett begagnat speedfighttändningslås som blir avsevärt billigare än ett nytt! styrlåset är nämligen brutet på min vivacity så misstänker att jag kmr få byta det, men ska öppna och se hur det ser ut senare x)
Edit: Fuck begagnat, såg precis att de finns tändningslåssats + sadellås för 400 kr hos cykelkraft Får bara kolla om ja ska ha vajer eller stag till sadellåset! Dam jag trodde det skulle bli saftigt dyrt att byta tändningslås me tanke på va delar kostar till puggar, tur att de finns ett stylepro-tändningslås ^^
Hej Original huvudmunstycke är strl 50 Jag körde vår med strl 56 med Trimrör "silentpro" Bytte sedan till Dellorto 17,5mm förgasare med strl 56 i munstycke Se allt som riktmärken pga vilket luftfilter du använder.
Tändningslås finns det MINST tre olika modeller till Speedfight och vivan... Speedfighten har ibland immobilizer på sina lås men det går att använda till vivan (fast inte tvärtom)
Variatorvikter skulle jag satsat på 7,5 - 8gram helst DR.Pulley
Skulle satsat på Airsals 70cc om du nu ändå ska vara olaglig
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tor 03 maj 2012, 15:56
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
Tack för infon hasse, beställer isf storlek 51-58 och testar mig fram =) Är gurtnerförgasare eller vad det heter som original va?
Hur fan går man för övrigt tillväga för att få loss tändlåset från ramen? Finns bara en skruv vad jag kan se som sitter på undersidan av låset(tredje bilden), är det denna som lossar tändningslåset från ramen? Hade ej me verktyg för att testa skruven när ja var ute och skruvade nyss.
Här har ni förresten en bild på åket:
en stund senare :
Nu ska jag åka och handla lite verktyg och hylsor, saknar en bra skruvmejsel me bitstop samt en hylsa så jag kan få av variatorn!
Senast redigerad av majorsergeant fre 04 maj 2012, 09:58, redigerad totalt 1 gång.
sådär nu har jag rätt storlek på hylsan, drog ur koppling och variator, verkar som mina misstankar om kassa variatorvikter stämde, de va helt körda såg mer ut som dr-pulley vikter än runda vanliga hah!
Har nu även beställt avgasrör, 8,5 grams vikter samt ett gäng munstycken! Blev ett "stage 6 street rör", ska givetvis pluggas ur så snart man får det
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
C-man
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: fre 04 maj 2012, 01:09
Moderator
Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18 Inlägg: 575
403-forbiden det är allt jag får upp när jag klickar på länken!
_________________
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: fre 04 maj 2012, 09:37
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
Ok bilderna kmr läggas upp på photobucket i fortsättningen, satt och försökte få in bilderna från bayimg i inläggen ett tag men de ville inte gå x) Här kan du se bilden hasse länkar till c-man:
Får plocka med mig borrmaskinen ut när jag skall meka idag och försöka få ur den där skruven isf, tack för infon hasse =)
Vart ute och skrubbat rent hela ramen med kallavfettning samt t-röd, helvete vad man är seg i ryggen nu x)
Upptäckte även att underkåpan på moppen hade spruckit på ett par ställen och fixats till lite halvdant av någon tidigare ägare, tänkte byta ut den men hittar inga företag som säljer underkåpor till vivacity :O Om någon känner till ngt företag som har underkåpor till vivacity får ni hemskt gärna tipsa!
Tack för länken wilds, tog en närmare titt på den stänkskärmen/underkåpan när jag var ute nyss och tror jag kommer kunna fixa till den så slipper köpa ny =)
Fy fan vad denna moppen var lortig, var nog många år sedan den tvättades sist heh x) Gått åt närmare en liter kallavfettning och 3 rullar hushållspapper för so far och har inte ens börjat me motorblocket än x) Dock misstänker jag att någon råkat fylla på för mkt olja så det åkt ner på underkåpa, stötdämpare, oljetank etc för den var enormt lortig där, nu är den dock ren och fin!
Under morgondagen skall jag demontera förgasaren och plocka isär helt och rengöra, samt införskaffa nya packningar till denna. Oljepumpen skall även tas ur och rengöras, den var så lortig så man inte ens såg den under all skit när jag först tog ut sadeln lol! Därefter ska jag börja rengöra motorn, däcket ska av så jag kommer åt så jag kan få den ren och fin. Stötdämparen måste också få sig en ordentlig tvätt, funderar på att ta med den när ja ska tvätta bilen och spola av den, förjävligt svårt att komma åt överallt på den. Sedan skall också gamla styrlåset av, måste dock fixa borrspik innan jag kan ordna detta.
Får väl se om jag hinner klart me allt imorn men hoppas på att bli klar me allt innan helgen är över! Sedan är det bara att vänta på de nya delarna och montera Nu är min rygg helt död efter en heldags mekande så nu ska den få lite vila!
kan vara lite sent att komma med ett tvätt tips nu, men en djup ungsplåt med fotogen och en rund pensel är mycket effektivt! Fotogen löser fett bättre än avfettning, själv hade jag ett fotogen bad med pumpmatad pensel och fotstyrning! Sen va det bara att skicka in prylarna i min tryckautoklav då vart allt 100% rent och sterilt(men kan vara överkurs om man inte skall plasta eller svetsa i Alu!) Men fotogen är grymt, diesel funkar bra det med! Sen avslutar man med lite avfettning och högtryck.
_________________
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: fre 04 maj 2012, 23:25
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
ja förgasaren&oljepumpen ska ju rengöras imorgon så skall allt köpa me mig lite fotogen hem och rengöra den i det! Tackar för tipset =)
Sedan är även fälgarna på moppen, speciellt bakfälgen, väldigt slitna i lacken, funderar på att slipa ned dem, spackla lite repor och lacka om i någon fräsh färg, får dock se om jag orkar har ingen bra plats att slipa dem på direkt. Någon som vet va de skulle kosta o lämna in för att få dem omlackade? Vet att man kan få bilfälgar uppfräshade me ny lack på vissa håll de borde väl kunna fixa moppefälg med?
Nu är variatorn och kopplingsklockan helt rena och fina, skrubbade rent variatorn mha t-röd samt tops, den var verkligen fullknökad med skit, undrar hur många mil den gått utan rengöring i variatorn heh. Märkte att metallen i variatorn hade slitits ned lite lätt kring där vikterna ligger, här är ett par bilder:
Funderar på om ja kanske behöver ny variator? Vad tror ni? Kommer denna kanske käka vikter pga slitaget?
hmm dang, har ej några mer pengar att lägga på moppen denna månaden riktigt, får se om man kan lägga vantarna på någon begagnad variator i funktionsdugligt skick som man kan använda tills jag har råd med en eftermarknadsvariator. Tror ni det går att köra med denna variatorn en tid tills jag kan fixa en ny kanske?
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Du kan köra med den variatorn men peta inte i några nya vikter utan kör med de gamla. Sedan när du har köpt en ny så investera i nya vikter också!
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: lör 05 maj 2012, 21:19
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
de gamla vikterna är dock mkt slitna, vissa är nästan trekantiga, kör me ett par nya vikter tills jag köper ny variator och då investerar jag i ett gäng dr pulley!
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
majorsergeant skrev:
de gamla vikterna är dock mkt slitna, vissa är nästan trekantiga, kör me ett par nya vikter tills jag köper ny variator och då investerar jag i ett gäng dr pulley!
Risken finns ju att variatorn kommer att slita ner dina vikter eftersom spåren inte är raka...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: sön 06 maj 2012, 11:32
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
ja fast det gör inget om vikterna slits ned, ska ändå investera i en uppsättning dr.pulley när jag köper mig en speedcontrol från polini =)
fick idag hem lite delar, bland annat avgasrör, ny kolv, munstycken etc
Sitter även och klurar på hur ja ska få ur pluggen ur mitt rör, ser ej ut att vara fastsvetsad från utsidan iaf, här är ett par bilder:
När ja drar i röret me tång sitter de stenhårt, ngn som har ngt tips?
Här är en bild från utsidan me:
Har även en fundering gällande byte av styrlåset, enl hasse skulle en bult borras ur men har nu fått hem styrlås och en likadan brytbult som bör sitta i nu, men undrar hur de kmr hjälpa att borra ur denna bult? Kommer ju ändå ej gå att skruva ur den om jag borrar sönder den? Och man ska ej borra sönder skruven som sitter i chassit antar jag för då blir de ju svårt att sätta dit nya tändningslåset =)
edit: hitta lite info om styrlåset på engelska sidor: ignition barrel held on by one shear bolt. get a center punch. or large nail and hammer it lightly anti clockwise till it screws off.
"Speedfight ignitions are secured in place with shear-head bolts. Once they are tightened, the head snaps off to prevent them from being undone too easily. A sharp centre punch in the only answer. Hammer a dent on the outer edge and tap the cap anti-clockwise."
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 21:58 Inlägg: 74 Ort: Kalmar
Man kan ju använda dremmeln till att göra ett spår till en skruvmejsel. Sen har jag läst nånstans att det finns borr som går åt "fel" håll. Så man borrar i skruven och så om/när borret hugger/fastnar så kan det ta med sig skruven ut. Det finns ju även skruvutdragare (grispittar) men jag är inte imponerad av deras funktion.
När jag bytte lås borrade jag ett hål i bulten slog fast en "torx" i den och skruvade ur den Kolla klippet hur jag gjorde
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tis 08 maj 2012, 08:29
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
hehe smart hasse! Är så mkt rost kring min brytbult, och den bröts ej av så clean och najs som din utan sticker ut en liten "utbuktning" på bulten så ska försöka få loss den me ett par långa smala tänger, funkar ej de får jag försöka borra och dra ut den me en torx!
Idag ska resten av delarna trilla in på posten så ska försöka bli klar me moppen ida! Ang pluggen i röret har jag köpt mig en snabbstålsborr som jag ska borra ut hela den där brickan me senare!
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05 Inlägg: 1092 Ort: Lindome, gbg
Vad är det för rör? Märke?
MechaniX
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tis 08 maj 2012, 09:45
Administratör
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
Antingen göra så som det står på engelska eller borra ett litet hål i mitten och sedan dra loss skruven med en "svinpitt".. Styrlåset alltså..
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tis 08 maj 2012, 16:13
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
Drog idag ur styrlåset, det satt fast löjligt lätt gick ur direkt när jag tog en lång smal tång och greppade om skruven gick det att skruva ut den mkt lätt. Nu sitter nya styrlåset på plats men desvärre fick jag ej ur en fastrostad pinnbult ur cylindern så fick bli att beställa en 50 cc airsal cylinder. Har även fått ur pluggen ur avgasröret, köpte mig en 5 mm borrspik och borrade runt utmed ytterkanten på röret och fick sedan ut pluggen =)
Har även börjat rengöra förgasaren, klantig som jag är har jag lyckats lägga huvudmunstyckena nånstans utan att hitta dem igen, så beställde ett gäng nya samtidigt som cyllen.
Så jävla segt att en skiten liten pinnbult ska fucka upp allt, får hem de sista delarna jag behövde förutom cylindern idag så skulle bli klar me moppen idag om de inte vore för den jäkla pinnbulten!
Senast redigerad av majorsergeant tis 08 maj 2012, 17:53, redigerad totalt 1 gång.
Här kan ni se en bild på gamla brytbulten, gick inte alls av där det var tänkt ser de ut som:
Nya brutbulten gick av fint som den skulle:
Här är lite bilder från när jag plocka ur pluggen ur avgasröret, började me o borra hål hela vägen runt(vet ej varför ja ej tog bilden när alla hål va färdiga x) ):
Bändade sedan ut pluggen mha ett däckjärn, gick ut rätt lätt:
Här är pluggen:
Resultat:
Sedan slipades även kanten som sticker ut ned så det blev jämnt o fint.
Här är en bild på motorn, fått bort de mesta av skiten men orkar ej tvätta bort ngt mer, min rygg är helt död av att stå och tvätta de där! och den kmr ändå bli lortig där igen på nolltid!
tror ni förresten jag kmr behöva gå upp mer i munstyckesstorlek när ja går över till sportcylinder(utöver de ja går upp för opluggat rör)? Är en 50 cc airsal sport jag ska sätta på.
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
Ta loss hela motorn, det är svin-enkelt. Sen är det enklare och bättre att ha motorn på ett bord och meka, göra rent... Du slipper ligga på knä...
Om du sprutmålar CVT-armen och blocket så blir det mycket lättare att hålla rent.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: tis 08 maj 2012, 19:21
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
hehe har dock inget bord i mitt mek-utrymme ändå, skall bara rengöra lite på undersidan nu så känner jag mig klar sen =) Kommer ändå bli skitigt igen, jag bryr mig egentligen inte om de är lite skitigt ville bara få bort de värsta.
ångrar att jag beställde min nya cylinder hos racing planet, de verkar inte alls va speciellt snabba med sina leveranser! Väntar fortfarande på paketet som skickades förra torsdagen! Får hoppas cyllen kmr snabbare!
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
majorsergeant skrev:
ångrar att jag beställde min nya cylinder hos racing planet, de verkar inte alls va speciellt snabba med sina leveranser! Väntar fortfarande på paketet som skickades förra torsdagen! Får hoppas cyllen kmr snabbare!
Tror faktiskt att vissa av deras leveranser går från Tyskland...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: fre 11 maj 2012, 10:20
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
jo beställningen kom från tyskland men fortfarande mkt seg leverans imo, när jag ex beställer grejer från england brukar jag ha dem på 2-3 dagar när det skickas med royal mail eller va de heter i england.
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
majorsergeant skrev:
jo beställningen kom från tyskland men fortfarande mkt seg leverans imo, när jag ex beställer grejer från england brukar jag ha dem på 2-3 dagar när det skickas med royal mail eller va de heter i england.
Minst en vecka från Racing Planet brukar jag tänka...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: fre 11 maj 2012, 15:21
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
jo jag får väl hoppas jag hinner få hem cylindern innan nästa helg iaf, lite småsegt att pröjsa försäkring när moppen bara står men 120 kr i månaden för trafik är ju ej så farligt =) Får bli att fixa klart resten av grejerna i väntan på cylindern så jag bara behöver bolta på cyllen när den kommer så kan man tuta o köra =)
Måste dra iväg o införskaffa en ny stl 10 torxmejsel idag, min bitsmejsel var för tjock för o komma åt skruvarna som håller fast kåpan överst på styret, blir lite svårt o byta broms & gasvajer annars hehe.
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
majorsergeant skrev:
jo jag får väl hoppas jag hinner få hem cylindern innan nästa helg iaf, lite småsegt att pröjsa försäkring när moppen bara står men 120 kr i månaden för trafik är ju ej så farligt =) Får bli att fixa klart resten av grejerna i väntan på cylindern så jag bara behöver bolta på cyllen när den kommer så kan man tuta o köra =)
Måste dra iväg o införskaffa en ny stl 10 torxmejsel idag, min bitsmejsel var för tjock för o komma åt skruvarna som håller fast kåpan överst på styret, blir lite svårt o byta broms & gasvajer annars hehe.
Jag pröjsar 1200:-/år helförsäkrat för min 125'a
_________________
Suzuki GSX-R 1000
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: lör 12 maj 2012, 12:32
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
hehe härligt pris Jag har nog lite nackdelar när ja ska försäkra min moppe iom att ja bor mitt i stan och är 22 år gammal heh.
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05 Inlägg: 1092 Ort: Lindome, gbg
ja. men då har jag bil men ska ha kvar moppen tror ja. annars blir det en trimmad ciao
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: lör 12 maj 2012, 15:01
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
hehe härligt viktor, jag har bil med men moppe är tusen gånger bättre i centrum under rusningstid :P
Satt för övrigt och kollade på min gamla orginalcylinder nyss, tänkte att man lika gärna skulle kunna slipa ned resten av pinnbulten som stack upp, och sedan borra ur den och bara fästa avgasröret mha en bult med en mutter på baksidan, finns plats bakom så borde väl gå galant? Ska dra och köpa mig en 6mm borrspik, m6 bult samt mutter strax o testa =)
Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05 Inlägg: 1092 Ort: Lindome, gbg
den versionen har man kört några gånger åt kompisar. den funkar bra. men ett tips. kör med nylockmuttrar. lossnar inte då
C-man
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: lör 12 maj 2012, 15:32
Moderator
Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18 Inlägg: 575
viktor meck skrev:
den versionen har man kört några gånger åt kompisar. den funkar bra. men ett tips. kör med nylockmuttrar. lossnar inte då
Smälter inte nylonet rätt fort där? Jag skulle köra på en fjäderbricka.
_________________
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
majorsergeant
Inläggsrubrik: Re: Majoren och hans vivacity!
Postat: lör 12 maj 2012, 16:02
30 km/h
Blev medlem: ons 02 maj 2012, 22:19 Inlägg: 58
sådär nu är det fixat
Blev lite halv fail när jag borrade, hade ej slipat ned pinnbulten helt platt så borrspiken slant ut en bit utanför, så hålet satte sig inte helt rätt, som tur va fanns lite justeringsutrymme i hålen på rörfästet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori