Aktuellt datum och tid: sön 16 dec 2018, 04:51





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Vilket munstycke till förgasaren efter trimning
InläggPostat: tor 12 apr 2012, 18:06 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1576
Ort: Stockholm
Nu pratar vi "normal trimmning" och inte "extrem version" av topplock.

Du har bytt till en större cylinder eller portat toppen men hur påverkar det förgasaren?

Den ökade cylindervolymen gör att motorn vill ha mer lbb (luft/bränsle-blandning), det portade topplocket gör att mer lbb kan komma in i cylinder.
Vilket du än gjort, så kommer suget av luft genom förgasaren att öka. Det i sin tur, skapar ett högre vakum i förgasaren och motorn kommer att vilja suga upp mer bränsle genom munstycket.

Har du för litet munstycke så kommer det inte att räcka till för det motorn vill ha, alltså måste du öka storleken på munstycket.
Hur mycket? I princip omöjlig att säga, det enda säkra sättet är att testa om du har rätt munstycke är att göra en "plug-shop" kolla här: Guide Justera din förgasare

Har du monterat ett sportluftfilter?
Då är det så att vakumet i förgasaren kommer att sjunka relativt mycket och därför får motorn mindre bensin.
Du måste öka storleken på munstyckena en del för att kompensera för det minskade vakumet.
Hur mycket man skall öka munstycket är svårt att säga, det beror på luftfiltret som monterats. Du måste testa dig fram.

Det är alltid bäst att ha för stort munstycke än för litet! Har du för litet så kan den gå alldeles för varmt.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 750
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron