Aktuellt datum och tid: sön 24 sep 2017, 17:57





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Tändsystem Peugeot SPF
InläggPostat: tis 02 nov 2010, 00:14 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2324
Ort: Luleå
Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
Bild
  • Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar - blåa "vågen" i bild ovan)
  • Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet - blåa "fyrkanten" i bild ovan)
    Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
  • När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
  • Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan
  • Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista
Länk: Wikipedia - CDI tändning
__________________________________________________________________________________________________________________________

CDI

Bild

Så här är kablarna till CDI´n kopplad

__________________________________________________________________________________________________________________________

Tändplattan

Bild
Så här ser en tändplattan ut
(i detta fall till en Baotian men samma princip)

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n

Om du vill kolla tändplatta skall den ha dessa värden

Spolar till tändning (grön ring)
röd/svart kabel till jord 550 ohm +/- 20%

Ljusspolar
gul kabel till jord 0,6 ohm +/- 20%

Batteriladdningsspole
vit kabel till jord 0,8 ohm +/- 20%

Pickupen
blå/gulkabel till jord 120 ohm +/- 20%

__________________________________________________________________________________________________________________________

Tändspole

Bild

Om du vill kolla tändspolen skall den ha dessa värden

Primärspolen
Mellan svarta och gröna stiftet
0,15 - 0,25 Ohm

Sekundärspolen
Mellan gröna stiftet och tändkabeln
(du måste skruva loss tändhatten)
3,6 kilo Ohm - 4,5 kilo Ohm

Tändhatten
5 kilo Ohm +/- 10 %

Tändstiftet
5 kilo ohm +/- 25 %



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: