Aktuellt datum och tid: mån 18 dec 2017, 16:26





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förgasare del 2 - Byta membran (reeds) på AM6
InläggPostat: mån 17 okt 2011, 11:37 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2326
Ort: Luleå
Bild
Malossi - Reeds (Karbon)
För att få optimal prestanda ur sin moped ska man alltid ha ett så tunnt reeds som möjligt.
Ju värre setup man har så kommer det dock behövas tjockare reeds för att de ska hinna med att stänga.
Fördelarna med karbon är att materialet är väldigt styvt och kan göras tunt vilket är optimalt för ändamålet.
Olika karbonreeds ger olika effekt förbättringar, tunnast möjligt är att eftersträva.
Om man har en motor med hög kapacitet och effekt så kan man bli tvungen att använda tjockare tjockare reeds.
Alltså ju mer kapacitet och effekt desto tjockare reeds - Men ta de tunnast möjliga!
Malossi kitet som jag använder levereras i ett set med tre uppsättningar av reeds i tre olika tjocklekar 0,30mm, 0,35mm och 0,40mm.
Perfekt då man kan testa sig fram till den perfekta setupen!


Arbetsgång

Bild
Lossa luftfiter

Bild
Demontera insuget
OBS!
- Sitter med två torxskruvar och två vanliga insex (5mm)


Bild
Plocka bort membranblocket

Bild
Lägg på en trasa
- För att inte skräp ska trilla ned i motorn

Bild
Så här kontrollerar du membranet
- Om membranet glepar mer än 0,7 mm byt (jag kollar med bladmått)
- Kolla efter sprickor på membranen (gör moppen svårstartad)
- Kolla om membranet fastnat i blocket (gör moppen svårstartad)
- Kolla om gummit är sprucket på blocket

Bild
Sprucket membran
- Membranen spricker oftast först i hörnen

Bild
Kontrollera stålblecken (membran stoppen)
- Höjden skall vara 9mm +/- 0,3mm
Det går inte att böja till dem köp nya om de faller utanför toleransen

Bild
Skruva loss stålblecken

Bild
Lägg i det nya membranet och dra fast stålblecken
- Texten utåt (det finns en avfasning på blecket)

OBS!
- Var noggrann när du drar åt skruvarna
- Det är INTE bra om de lossnar och faller ned i motorn...
- Använd gärna gängsäkring på skruvarna


Bild
Lägg ned membranblocket på motorn
- På med insuget
- Dra skruvarna "korsvis"
- Åtdragningsmoment 9 - 11 Nm

Bild
- Kolla att oljeslangen sitter kvar
- Montera luftfiltret

Ut och provkör!

Källor
Gasgasrider
Twostroke.se

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron