Aktuellt datum och tid: mån 18 dec 2017, 16:34





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Transmission del 1 - Byta växellådsolja AM6
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 15:43 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2326
Ort: Luleå
Som vanligt börjar jag med de lite enklare guiderna i varje avsnitt av guider jag planerat.
Men var lugn jag höjer svårighetsgraden successivt på guiderna så att fler kan ha nytta av dem
Denna gång tänkte jag visa hur man byte olja på en AM6 motor

Första delen av mina guider om transmission på AM6 motorn

Guider transmission AM6
Transmission del 1 - byta olja
Transmission del 2 – byta kopplingsfjädrar
Transmission del 3 – byta lameller

Bild
Galp Moto Action S4T - 100% syntet : SAE 10W40
Fungerar till växellådor i 2-taktmotorer samt till 4-taktsmotorer men då både som smörjning för motor och växellåda.

Varför syntetolja?
Långsiktigt ger en syntetisk olja överlägset bättre service åt motorn.
De överlägsna lågtemperaturegenskaper kombinerat med en mycket god högtemperaturstabilitet och oxidationsstabilitet gör att motorn hela tiden hålls ren från oxidationsprodukter som syror och slam.
Syntetisk olja är mycket mer avancerad än man kan tro.
Ett omfattande utvecklings- och forskningsarbete ligger bakom och resultatet blir därefter.
Syntetisk olja hjälper exempelvis till att bättre kontrollera temperaturen i motorn eftersom den effektivt leder bort värme från heta ytor då den flödar mer turbulent i motorn än de mineraloljebaserade oljorna som flödar skiktvis och på så sätt leder värme sämre.
Källa: OKQ8

Bytesintervall: första bytet vid 500Km sedan var 1000Km
OBS!
Bytesintervall är beräknad på normal körning.
Under extrema förhållanden (trimmat) måste du byta oftare

Källa: Svensk handbok för Rieju Drac 50 RR SPORT

Arbetsgång

Bild
Bild 01. Ta bort oljepåfyllningspluggen
OBS!
- Bra om motorn är lite varm då rinner oljan lättare ur


Tips
Bild
Länk: styling - oljepåfyllningsplugg


Bild
Bild 02. Ta bort oljeavtappningspluggen
Tips
- Ha ett bra uppsamlingskärl till hands
- Lämna in den gamla oljan på kommunens återvinningsplats


Bild
Bild 03. Se till att all olja kommer ut
Tips
- Står moppen på sidostödet räta upp moppen och vicka den lite grand
- Låt stå någon minut så all olja kommer ut


Bild
Bild 04. Kontrollera oljeavtappningspluggen
OBS!
- Kontrollera och rengör gängorna
- Byt ut kopparbrickan om den är tillplattad


Bild
Bild 05. Dra fast oljeavtappningspluggen
OBS!
- Åtdragningsmoment för oljeavtappningsplugg är 18Nm


Bild
Bild 06. Fyll på olja
OBS!
- Kapacitet 0,82 liter (Galp Moto Action S4T - 100% syntet SAE 10W40)

Tips
- Jag försöker hälla i rätt mängd direkt och sedan låta oljan rinna ned och "lägga sig" innan jag öppnar "nivåskruven".


Bild
Bild 07. När olja kommer ur "nivåhålet" är det fullt

Bild
Bild 08. Dra fast oljepåfyllningspluggen

Källor
Svensk handbok för Rieju Drac 50 RR SPORT
AM6 Manual
OKQ8

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=l4dW0crpVfc" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=l4dW0crpVfc" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron