Jag vet det är tråkigt med felsökningsscheman...
Men de kan vara till stor hjälp eftersom man systematiskt utesluter felen.
Det är ofta så att man tror det värsta först när man får problem.
Moppen stannar det första du tänker "den skar" för det gjorde ju Jeppes moppe förra året!
Om man då "hals över huvud" börjar med att byta cylinder innan man kollat om man t.ex. har soppatorsk kan man bli ganska ledsen...
Så ta dig tid att läsa detta felsökningsschema innan du gör något överilat!
Detta är ett grundläggande felsökningsschema och bör användas innan du postar frågor i felsökningsforumet!
Denna felsökningsguide är huvudsakligen utformad för 4-taktsscootrar som har startproblem.
Men den går även att ha som stöd vid all felsökning på alla mopeder med startproblem.
Felsökningsschemat är uppbyggt efter principen att du skall hitta
ETT fel har du flera fel kan du få börja om i felsökningschemat!
Ta dig också gärna tid att kolla om svaret på din fråga redan finns i felsökningsforumetFelsöknings tips
- Startteknik om du är osäker på elstarten kanske pga dåligt batteri - Kicka istället!
- Gör felsökningen i den ordning som jag beskrivit! (jag utesluter de enklaste felen först)
När uppkom felet? Det är första frågan du bör ställa dig
1. Regnade det när du var ute och körde?
2. Hade du kört på fullgas i en längre tid?
3. Har du precis tankat?
4. Stuntade du och ramlade?
5. Har du ändrat något på scootern?
6. o.s.vVad är fakta och vad är gissningar!Vid felsökningen skilj på "hårda fakta" och sådant som är "gissningar och upplevelser"
- Har moppen ingen komp? - Gissar du eller har du mätt med en kompressionstestare (minst 100 psi eller 7 bar)?
- Har moppen stark gnista? - Går du på synintryck? Bryt av elektroden på ett stift jorda och kolla om gnistan hoppar 6mm
Till sist- Lås aldrig fast dig i en tankebana vid felsökning MEN undersök varje ledtråd grundligt!
- Börjar det gå tungt med felsökningen ta en paus (vet inte hur många problem jag löst över en kopp kaffe)!
OBS!
- Ställ inga felsökningsfrågor i denna tråd!
- Kör du fast i felsökningen starta NY tråd i felsökningsforumet!
- Har du synpunkter på felsökningsschemat posta dessa i denna tråd!
Detta bör du skriva i din felsökningsfråga1. Om du har du ändra på något i scootern nyligen
2. Gjorde du något speciellet med scootern när du fick startproblem?
3. Går startmotorn runt?
4. Är det gnista på tändstiftet?
5. Kommer det bensin
till förgasaren?
6. Kommer det bensin
till tändstiftet?
7. Har motorn kompression?
Men om du gjort ovanstående och scootern ändå inte startar får vi börja vår felsökning.----------------------------------------------------------------------------------
-------------------
HÄR STARTAR FELSÖKNINGEN!--------------------
----------------------------------------------------------------------------------
Steg 1 - Går startmotorn runt?
NEJ Startmotorn går ej runt Kolla detta
1.1 - Att du inte glömt slå på startnyckeln
1.2 - Håller du in bromshandtaget när du försöker starta?
Kolla att bromsljuset tänds om inte testa andra bromshandtaget och försök starta.
Länk: Felsökning bromshandtag1.3 - Att sidostödet ej är nere kolla även avkännare för stödet under scootern
Länk: Felsökning avkännare sidostöd1.4 - Att huvudsäkring är hel (sitter oftast nere vid batteriet och är oftast på 10 Amp)
Länk: Bild på huvudsäkringTips
- Lyser lamporna är säkringen OK
- Moppen går att kicka igång även om säkringen är trasig1.5 - Kontrollera batterispänningen samt att kablar sitter fast på batteriet
Länk: Mäta batterispänningenTips
- Moppen går att kicka igång fast batteriet är slut1.6 - Att kablar från startnyckel till CDI mm inte lossnat
1.7 - Startmotorn "hugger i" men orkar ej dra runt. (Motorn kan ha skurit gå till
Steg 6)
Mer långsökta fel1.8 - Trasig CDI
Länk: Felsökning CDI1.9 - Trasig tändplatta
Länk: Felsökning tändplatta1.10 - Trasigt startrelä (bör då starta när du kickar)
Länk: Felsökning på startreläJA Startmotorn går runt Kolla detta
1.11 - Startmotorn låter svagare än normalt - Kicka! (ladda batteriet)
Länk: Bild på startmotor1.12 - Det "surrar/klickar" bara från startmotorn - Kicka! (ladda batteriet)
Tips
Länk: Startmotor underhåll
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 1 om du saknar ett mätinstrument
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 2 om du har ett mätinstrumentNej den startat fortfarande inte! Gå till
Steg 2__________________________________________________________
Steg 2 - Är det gnista på tändstiftet?
2.1 - Lossa tändstiftet och kolla
Länk: Kontrollera tändstiftetTips - Kontrollera först
- att tändstiftet är helt (inga sprickor)
- att tändstiftet har rätt elektrådavstånd
- att du har rätt tändstiftLänk: NGK välj rätt tändstift - Kontrollera sedan
- att "Pick upen" sitter rätt (magnetavkännare svänghjulet)
Länk: Felsökning TändplattaLÄNK: Engelsk guide om du inte har gnista på din AEROX!JA Stark gnista! Gå till
Steg 3JA Men svag gnista! 2.2 - Byt tändstift
2.3 - Ställ ventilerna (endast 4-takt naturligtvis)
Länk: Youtubeklipp justera ventilspelTips
- Testa att spruta lite "startgas" i luftfiltret eller direkt i insugetOm detta inte löser problemet gå till
"Mer långsökta fel"NEJ - Kolla detta
2.4 - Att tändkabeln sitter som den ska på tändstiftet
2.5 - Att det ej finns sprickor på tändkabel och tändspole
2.6 - Att kablage ej lossnat från tändspole, CDI och tändningslås
Byt tändstift innan du går vidare med felsökningen
2.7 - Kontrollera att jorden är OK (jordnings pkt i ramen)
Tips
- Lossa "Cut out"/dödarkabeln på CDI´n
- Kolla denna för att se hur du lossar dödarkabeln på CDI´n
Länk: CDIMer långsökta fel2.8 - Att tändspole,tändkabel och tändhatt är trasiga
Länk: Felsökning tändspole m.m.Tips- Montera en racingtändspole för en starkare gnista
Länk: Youtubeklipp montera racingtändspole2.9 - Att tändplattan är trasig
Länk: Felsökning tändplattaStartar fortfarande inte
Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet
__________________________________________________________
Steg 3 - Kommer det bensin
till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkranJA det kommer bränsle till förgasaren - Gör detta
3.3 - Rengör förgasaren
Länk: Youtubeklipp rengör vacuumförgasare (4-taktare)Länk: Youtubeklipp rengör slidförgasare (2-taktare)Startar fortfarande inte
Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet
__________________________________________________________
Steg 4 - Kommer det bensin
till tändstiftet?
Länk: Bild på blött tändstiftNEJ! Gå till
Steg 3.3JA! Perfekt! Länk: Bild på "perfekt" tändstiftKolla4.1 - Att du inte har gammal bensin
4.2 - Att du inte har vatten i förgasaren/bensinen
Misstänker du ovanstående töm ur och byt bensin
Gå sedan till
Steg 5JA! Men för blött!4.3 - Kontrollera om chocken fastnat
Länk: Kontrollera din automatchoke4.4 - Justera choken
Länk: Youtubeklipp justera din automatchoke4.5 - Kontrollera att nålventilen i förgasaren stänger som den skall
Länk: bild på nålventilTips - För att vädra ur cylindern efter den blivit "sur"
Alt.1 Demontera och torka av tändstiftet och kör sedan en stund med elstarten
Alt.2 Låt moppen stå ett par timmar för att vädra ut bensinångorna__________________________________________________________
Steg 5 - Har motorn kompression?
Kontrollera genom
5.1 - att ta bort tändstiftet och kolla att det "blåser" ur tändstiftshålet när du försöker starta med startmotor eller kicken
Tips
- Orkar du inte hålla kvar tummen i tåndstiftshålet när du drar runt elstarten är kompressionen OK5.2 - att använda en kompressionsmätare (äger du en sådan behöver du förmodligen ej hjälp med felsökningen
)
Du behöver en komp på minst 100 psi (7 bar eller 7Kg) Länk: Bild på kompressionsmätareNEJ - Kolla detta
5.3 - Kolla om kolven spruckit
5.4 - Kolla om ventilerna är "brända" eller står öppna (endast 4-takt)
5.5 - Kolla om reedventier är hela (endast vissa 2-taktare)
Ja5.6 - Kolla om avgasröret är igentäppt
Startar fortfarande inte
Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet
__________________________________________________________
Steg 6 - Skurit/värmenypt
Inte så vanligt på 4-takt om du har motorolja i motorn.
Vanligare på 2-takt om du har felaktig oljeinblandning.
Hur vet man att den skurit?6.1 - Kicken går ej att trampa ned.
Kolla då6.2 - Öppna variatorkåpan kolla att allt sitter som de ska (kickaxel,kickdrev och bendixdrev)
6.3 - Ta sedan loss toppen och cylinder och kontrollera dessa.
ÖvrigtLänk: Byte cylinder/topp 4-taktLänk: Byte cylinder 2-takt Peugeot SPF LCLänk: Youtubeklipp byte cylinder 2-takt Peugeot Vivacity ACStartar fortfarande inte
Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet
Externa länkarhttp://www.cyclepedia.com/four-stroke-m ... ing-guide/http://www.cyclepedia.com/two-stroke-mo ... ing-guide/